Sağlıklı yaşamın sembollerinden biri haline gelen zeytinyağı tüketimi dünyada 1990'lardan itibaren artış göstermiş ve günümüz dünyasında vazgeçilmez bir besin haline gelmiştir. Ancak zeytinyağının ana maddesi olan zeytin ürünü dünyada sadece belirli bölgelerde yetiştirilebildiğinden, bu pazarda karşılaştırmalı üstünlüğü olan az sayıda ülke bulunmaktadır. Diğer taraftan bir ürünün bu denli sınırlı üretici tarafından piyasaya sürülmesi de tarımda sürdürülebilir kalkınma açısından söz konusu ülkelerin önemini arttırmaktadır. Dünya nüfus artışı ile paralel olarak artan talebi karşılamak üzere, bu ülkelerin ürün arzını yıldan yıla arttıracak politikalar izlemeleri, tarımda sürdürülebilir kalkınma açısından önemlidir.
Bu anlamda çalışmada, dünya zeytinyağı ticaretinin 1995 yılından 2015 yılına kadar olan dönem içerisindeki analizi yapılmaktadır. Çalışmada, standart istatistiki metotlara göre daha sağlıklı sonuçlar vermesi nedeniyle son dönemlerde popüler özellik kazanan ağ yaklaşımı kullanılmaktadır. Bulguların merkez-çevre yapısı olduğunu ortaya koyduğu bu pazarda, ağdaki merkez ülkeler ve bunların zamansal değişimlerini belirlemek üzere merkezilik ölçümü incelenmiştir.
Olive oil, as one of the symbols of healthy life, has become an irreplaceable nutrition in today’s world. World consumption of olive oil has increased significantly since 1990’s. However, there is a small number of countries which have comparative advantage in this market since olive is only produced in the Mediterranean countries. On the other hand, the fact that a product which is marketed by such limited producers also increases the importance of the countries concerned in terms of sustainable development in agriculture. Policies which will increase the supply of these countries yearly is important in terms of sustainable development in agriculture in order to meet the increasing demand in parallel with the world population growth.
In this sense, the world olive oil trade from 1995 to 2015 is analyzed in this study. Network approach that has gained popularity in recent years is used since it gives healthier results than standard statistical methods. In this market, where the findings indicate that there is core-periphery structure, the centrality measure is examined to determine the impact of countries as an importer/exporter and evolution of this structure over the period.Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Agricultural Engineering |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Submission Date | March 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 24 Issue: 2 |