Music education is cogitation and behavioral education which is performed for to train individuals who is healthy, character-wise, skillfull, productive, easy going, good at understanding universal values, capable to think and see aesthetic. Music education comes into the lifes of millions of students by the first steps to the primary schools. The aim of the research is to trying to define views of the prospective primary school teachers about music skills and make contact between the determined goals and theory and application in the pre-service training. According to the research results; %96 of the candidates think that music lesson is taught effectively, %88 think that they will teach music lesson effectively when they get teacher, %92 think that music lesson which is supportive on its field. Once again % 52 of the candidates think period of the lesson is insufficent and %24 of the candidates think that there is no balance of the lesson about theory and application. Apart from this %76 of the candidates think that they can teach children music, %68 of the candidates want to extend their musical knowledge and skills and %64 of the candidates indicated that have song repertoire aimed at raising national consciousness. According to the results from qualitative datas, candidates think that music lesson is not just a entertainment lesson but also they think, it is an important tool that could use teaching music effectively and indelibly.
Müzik eğitimi,
toplumdaki bireylerin sağlıklı, kişilikli, becerikli, üretken, uyumlu, evrensel
değerleri anlayabilen, estetik görüp düşünebilen bireyler yetiştirmek için
gerçekleştirilen düşünce ve davranış eğitimidir. Milyonlarca öğrencinin ilköğretim
kademesi olan ilkokula adımlarını atmaları ile müzik eğitimi hayatlarına
girmektedir. Araştırma, sınıf öğretmeni adaylarının hizmetöncesi eğitimde müzik
becerileri hakkındaki görüşlerini betimlemeye çalışmak, belirlenen erişilerle teori
ve pratik arasındaki ilişkiyi kurmaktır. Araştırma sonuçlarına göre; adayların
%96,0’ı müzik dersinin etkili bir şekilde işlendiğini, %88’i öğretmen olduğunda
müzik dersini etkili bir şekilde işleyeceğini, %92,0 si ise gördüğü müzik
dersinin alanının destekler nitelikte olduğunu düşünmektedir. Yine adayların
%52,0’ı müzik dersinin süresinin yetersiz olduğunu ve %24’ü dersin teori ve
uygulama dengesi olmadığını düşünmektedir. Bunun haricinde adayların %76’sı
çocuk müziklerini öğretebileceğini düşünmekte, %68’i müzik bilgi ve
becerilerini arttırmak istemekte, %64’ü ise ulusal bilinci arttırmaya yönelik
şarkı dağarcıkları olduğunu belirtmişlerdir. Nitel verilerden elde edilen
sonuçlara göre, adayları müzik dersini sadece bir eğlence dersi olarak
görmedikleri, müziğin öğrencinin etkili ve kalıcı bir şekilde öğrenmesinde
kullanılabilecek önemli bir öğretim aracı olduğunu düşünmektedirler
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |