Hanefî mezhebinin önemli simalarından olan İsâ
b. Ebân, hem kendi dönemine hem de sonraki dönemlere önemli etkileri olmuştur.
Kendisinde sonra gelen pek çok âlimin
düşüncelerine de yön vermiştir. Hanefî mezhebinin usulünün oluşumunda ve
sistematik hale gelmesinde büyük katkıları olmuştur. Usul-i fıkıh alanında ilk
sistematik eser verenlerden birisidir. Bu alanda yazdığı başta
el-Hucecu’s-Sağîr (el-Huccetu’s-Sağîra), el-Hucecu’l-Kebir, Haberu’l-Vâhid,
İspatu’l-Kıyas gibi pek çok eseri vardır. Ancak bu eserlerden el-Hucecu’s-Sağîr
dışında günümüze ulaşabilen olmamıştır. Bu çalışmamızda İsâ b. Ebân’ın bu eseri ile ilgili, Türkiye Milli Kütüphane,
Hindistan Hudabahş (Khuda Bakhsh Oriental Public Library) ve Bağdat Kadiriyye
kütüphane kayıtlarında yer alan yazma nüshaların orijinallikleri ve İsâ b. Ebân’a aidiyetleri incelenmiştir.
Yazmalar üzerinde yapılan değerlendirme sonucunda her üç yazma nüshanın da İsâ
b. Ebân’ın el-Hucecu’s-Sağîr adlı eserine ait olmayıp, İmam Muhammed b.
el-Hasen eş-Şeybânî’ye ait el-Camiu’s-Sağîr ve el-Hucce ‘alâ
Ehli’l-Medine oldukları tespit edilmiştir.
Isa b. Eban, one the leading figure of Hanafi school, created an impact with his pioneering works on the succeding periods including his own time. He influenced the thoughts of scholars followed his time. His contrubutions were immense on the formation and systematization of the methodology of Hanafi school. He was one of the pioneers who wrote on the methodology of fiqh (Islamic law). He is the author of such works as al-Hujaj as Sagır (al-Hujjat as-Sagîrah), al-Hujaj al-Kebir, Haberu’l-Vâhid, İspatu’l-Kıyas. It was assumed that the only the work which was able to survive until today was al-Hujaj as Sagır. In this study, the authenticity of this work and whether it belonged to Isa b. Eban or not were examined according to the three copies of the manuscripts found in the registrations of Turkish National Labrary, India Khuda Bakhsh Oriental Public Library Patna India and Bağdat Kadiriyye Library. In the end, it was found that all three copies were not the authentic versions of al-Hujaj as Sagır but were the copies of al-Camiu’s-Sagîr and al-Hujjah ‘alâ Ehli’l-Medine by Imam Muhammed b. el-Hasen eş-Şeybânî.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 1 |