The field of communication, which has been shaped in the light of social sciences, is considered a science with its own boundaries, although it has an interdisciplinary transition. Historically, communication science has developed around different topics and continues to be structured with different researches depending on technological developments today. The use of varied research methods in these studies has caused researchers to be at different poles. While researchers who argue that the objective is valid in researches conducted in the field of communication prioritize quantitative research, researchers who address communication as the basis of human nature have started to use qualitative research method. In addition to this polarization, there are researchers who advocate that both methods should be integrated in the specific research subject. The reason why qualitative research is used in the conducted studies is the need for detailed explanation of human behaviors and humans in communication processes. The qualitative research method, which is shaped on the axis of post-positivism, goes to the basis of the person's own reality. Qualitative researches aim to deeply understand, define and explain human behavior and the events that develop around this behavior. It has been observed that the stages of the qualitative research process are not fully understood in researches conducted in the field of communication. In this context, it was aimed to examine the postgraduate theses written in the field of communication. The aim of the research is to identify the methodological problems in the qualitative research process in theses prepared by university students in the field of communication in Turkey. In other words, the research is set to examine how the qualitative research method is applied in the theses prepared by university students and the mistakes made. It was seen that the research in question is included in the case study design. An examination was made on master's and doctoral theses uploaded to a single website. Therefore, a holistic single case design research was carried out. In this context, 26 theses were selected from the national thesis center in Turkey using criterion sampling, according to the document analysis data collection technique. The selected theses were subjected to descriptive content analysis. Within the scope of the limitation of the research, validity and reliability criterias were tried to be provided. In the results obtained, it was determined that the researchers especially had problems in the research problem, research question, research design and validity-reliability. It was observed that these problems reduced the quality of the qualitative research. These results show students and academics who will study in the field of communication in the future the points they should pay attention to in the qualitative research process. Therefore, in the conclusion section of the article, suggestions were made to researchers to increase the quality of qualitative research. It is thought that these suggestions will contribute methodologically to future studies in the field of communication that are based on qualitative research and also use the mixed method research tradition.
It is declared that scientific and ethical principles have been followed during the preparation of this study and all the studies utilized are indicated in the bibliography.
Sosyal bilimlerin ışığında şekillenen iletişim alanı, disiplinlerarası bir geçişe sahip olsa da kendi sınırları olan bir bilim olarak kabul edilmektedir. Tarihsel süreç içinde iletişim bilimi farklı konu başlıkları etrafında gelişmiş olup günümüzde teknolojik gelişmelere bağlı olarak farklı araştırmalarla yapılanmaya devam etmektedir. Bu araştırmalarda farklı araştırma yöntemlerinin kullanılması araştırmacıların da farklı kutuplarda yer almasına neden olmuştur. İletişim alanında yapılan araştırmalarda nesnel olanın geçerli olduğunu savunan araştırmacılar nicel araştırmayı öncelerken, insan doğasının temelinde iletişimi ele alan araştırmacılar nitel araştırma yöntemini kullanmaya başlamıştır. Bu kutuplaşmaya ek olarak her iki yöntemin de araştırma konusu özelinde entegre olmasını savunan araştırmacılar da mevcuttur. Yapılan araştırmalarda nitel araştırmanın özellikle kullanılmasının nedeni iletişimsel süreçlerde insan davranışlarının, insana dair bütün olguların detaylı açıklanması ihtiyacıdır. Nitel araştırmalar, insan ve insana dair olayların ve olguların altında yatan nedenlere odaklanmaktadır. Post-pozitivizm ekseninde şekillenen nitel araştırma yöntemi insanın kendi gerçekliğinin temeline iner. Nitel araştırmalar, insan davranışını ve bu davranış etrafında gelişen olayları derinlemesine anlamayı, tanımlamayı ve detaylı bir şekilde açıklamayı amaçlar. İletişim alanında yapılan araştırmalar gözlemlendiğinde nitel araştırma sürecinin aşamalarının tam olarak anlaşılmadığı görülmüştür. Bu doğrultuda da yanlış adımların uygulandığı veya araştırma sürecinin eksik aşamalarının olduğu dikkat çekmiştir. Bu makalede ise öncelikle nitel araştırmaya dair bütün süreçler literatür doğrultusunda açıklanmıştır. Nitel araştırmanın temel felsefesi, araştırma probleminin ve araştırma sorusunun nasıl yazılması gerektiği, araştırma desenleri, örnekleme yöntemleri, veri toplama araçları, veri analiz yöntemleri, geçerlik ve güvenirliğin nasıl sağlanabileceği açıklanmaya çalışılmıştır. Bu çalışmanın kapsamı iletişim alanındaki araştırmalar olduğu için iletişim alanında yazılan lisansüstü tezler (yüksek lisans ve doktora) incelenmek istenmiştir. Araştırmada problem olarak görülen konu, Türkiye’de iletişim alanında üniversite öğrencilerinin hazırlamış oldukları tezlerde, nitel araştırma sürecindeki metodolojik sorunlardır. Araştırmanın amacı, üniversite öğrencileri tarafından hazırlanan tezlerde nitel araştırma sürecinde ortaya çıkan metodolojik sorunları belirlemektir. Diğer bir deyişle nitel araştırma sürecine araştırmacıların uyup uymadıkları, eksiklikleri ya da fazla yer verdikleri konular üzerinde durulmuştur. Gerçekleştirilen hatalara yönelik çözümlerin neler olabileceği tartışılmıştır. Söz konusu araştırmanın durum çalışması deseni içinde yer aldığı görülmüştür. Tek bir web sitesine (ortam) yüklenmiş yüksek lisans ve doktora tezleri üzerinde inceleme yapılmıştır. Dolayısıyla bütüncül tek durum deseninde araştırma gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda Türkiye’de ulusal nitelik taşıyan tez merkezinden ölçüt örnekleme bağlamında ve doküman analizi veri toplama tekniğine göre 26 tez belirlenmiştir. İncelemeye alınan tezler sadece yöntem açısından değerlendirilmiş olup literatür taraması, akademik dil kullanımı vb. etmenler analize dahil edilmemiştir. Bu doğrultuda belirlenen tezler betimsel içerik analizine tabi tutulmuştur. Betimsel içerik analizinde önceden belirlenen temalar ise nitel araştırma sürecinin aşamalarıdır. Araştırmanın sınırlılığı kapsamında geçerlik ve güvenirlik kriterleri sağlanmaya çalışılmıştır. Elde edilen sonuçlarda ise özellikle araştırmacıların araştırma problemi ve araştırma sorusu arasındaki farkı algılayamadığı, araştırma desenini tam olarak tanımlayamadığı görülmüştür. Bunun yanında örneklem özelinde incelenen çalışmalarda geçerlik ve güvenirlik kriterlerini sağlama konusunda araştırmacıların sorunlar yaşadığı tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar, gelecekte iletişim alanında çalışma yapacak araştırmacılara, öğrencilere ve akademisyenlere nitel araştırma sürecinde dikkat etmeleri gereken noktaları göstermektedir. Araştırmada üzerinde durulan sorunların nitel araştırmanın kalitesini düşürdüğü gözlemlenmiştir. Dolayısıyla makalenin sonuç bölümünde araştırmacılara nitel araştırmanın kalitesini artırmaya yönelik önerilerde bulunulmuştur. Bu önerilerin ileride iletişim alanında yapılacak nitel araştırma temelli ve aynı zamanda karma yöntem araştırma geleneğini kullanacak çalışmalara metodolojik anlamda katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu ve yararlanılan tüm çalışmaların kaynakçada belirtildiği beyan olunur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 21, 2025 |
Publication Date | March 20, 2025 |
Submission Date | February 10, 2025 |
Acceptance Date | March 8, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |