Art and Literature
BibTex RIS Cite

Modern ve Çağdaş Şiirde Mitin İşlevleri

Year 2025, Volume: 10 Issue: 2, 337 - 348, 29.06.2025
https://doi.org/10.30622/tarr.1438041

Abstract

Şairlerin şiirlerinin arkasında çeşitli amaçlar vardır ve her biri farklı yöntem ve araçlar kullanarak alıcıyı etkilemeye çalışır. Yazarların her dönemde alıcılar arasında etki ve kabul görme yaratmak için benimsedikleri en önemli unsur, kültürel ve entelektüel mirasın kullanımı veya kültürel mirasın unsurlarından birine atıfta bulunmaktır. Bu kültürel miras, somut kültürel miras ve somut olmayan kültürel miras olmak üzere iki türe ayrılır. Ancak mit, her dönemin ve her halkın kültürel ve entelektüel mirasının en önemli unsuru olarak kabul edilir. Sonuç olarak, mit modern ve çağdaş Arap edebiyatında önemli bir araç olarak görülür. İlk olarak, mit herkesi ifade eden kolektif bir anlam taşır ve çoğunluk onun anlamını, etkisini ve kutsallığını paylaşır. İkincisi, metne belirsizlik getirir ve bu, edebi metinlerde modernliğin en önemli unsurlarından biri olduğunu biliyoruz. Bu nedenle mit, yaratıcı ve yazar tarafından kullanıldığında çeşitli amaçlara hizmet eder. Bu araştırmada, kültürel mirasların en baskın unsuru olan mit üzerine odaklanıyoruz. Mit, modern ve çağdaş şiirde şairin amacının alıcıya ulaşmasını ve kabul görmesini sağlamak için kullandığı araçlardan biridir. Her mit, şairin şiirsel metniyle ulaşmak istediği amaca uygun olarak vurgulamak istediği bir veya daha fazla işleve sahiptir. Araştırma, modern ve çağdaş edebiyatta mitin en önemli işlevlerinin neler olduğu ve şairlerin modern ve çağdaş dönemde şiirlerinde miti neden öne çıkardıkları sorusunu gündeme getirmektedir. Burada miti tanımladık ve türlerini açıkladık: dini, tarihi, sosyal ve diğerleri. Ayrıca, şairin yeteneğinin, miti orijinalinde alıntılanan şekliyle değil, onu yerleştirdiği bağlama göre mitin gidişatını ve çağrışımlarını değiştirerek ortaya çıktığını gösterdik. Ayrıca mitin çağrışımlarını ve çeşitli işlevlerini de tartıştık: bilişsel, entelektüel, psikolojik, sosyal, politik işlevler... vb. Son olarak, şiirsel metindeki mitin, metnin genel anlamını anlamak ve özelliklerini bilmek için gerçek anahtar olduğu sonucuna vardık. Ancak şair metnin örtük çağrışımlarını kasıtlı olarak gizlerse, mit bunları ortaya çıkarır. Mit, şairin niyetlerini ortaya çıkarır ve metninin estetiğini oluşturur.

Project Number

01

References

  • Abd al-Ḥamīd, J. (1980). Al-ittijāhāt al-jadīdah fī al-shiʿr al-ʿArabī al-muʿāṣir (1st ed.). Muʾassasat Nawfal.
  • Alī, ʿA.-R. (1984). Al-ustūrah fī shiʿr al-Sayyāb (1st ed.). Manshūrāt Wizārat al-Thaqāfah wa al-Funūn.
  • Ajīnah, M. (2005). Mawsūʿat asāṭīr al-ʿArab ʿan al-Jāhiliyyah wa dalālātihā (1st ed.). Dār al-Farābī.
  • Cassirer, E. (1975). The state and the myth (A. H. Mahmoud, Trans.; 1st ed.). Arab Library; Egyptian General Book Authority.
  • Daḥḥām, M. (2021). Al-ustūrah fī al-shiʿr al-ʿArabī al-muʿāṣir. Majallat Mawḍūʿ. https://2u.pw/sAuHoRL
  • Dandal, J. al-. (2021). Al-ustūrah fī al-shiʿr al-ʿArabī al-ḥadīth. Sutoor. https://2u.pw/rGLEsbf
  • Gide, A. (2014). Oedipus and Theseus – Heroes of Greek Mythology (T. Hussein, Trans.; 1st ed.). Hindawi Foundation for Education and Culture.
  • Grimal, P. (1982). Greek mythology (H. Zogheib, Trans.; 1st ed.). Oweidat Publications.
  • Hamilton, E. (1990). Mythology (H. Abboud, Trans.; 1st ed.). Arab Writers Union Publications.
  • Haytī, H. N. (1986). Adab al-aṭfāl: Falsafatuhu – Funūnuhu – Wasāʾiṭuhu (1st ed.). Al-Hayʾah al-Miṣriyyah al-ʿĀmmah lil-Kitāb.
  • Ḥusayn, F. (2013). Tawẓīf al-ustūrah fī al-shiʿr al-ʿArabī al-ḥadāthī. Maʿārif, 8(15).
  • Jabra, J. I. (1992). Aqniʿat al-ḥaqīqah wa aqniʿat al-khayāl (1st ed.). Al-Muʾassasah al-ʿArabiyyah lil-Dirāsāt wa al-Nashr.
  • Lévi-Strauss, C. (2011). Structural anthropology (1st ed.). Arab Cultural Center.
  • Marājī, ʿA. (2024). Jamāliyyāt al-ustūrah wa al-ramz fī al-shiʿr al-ʿArabī al-ḥadīth – Qirāʾāt wa dirāsāt. Al-Majallah al-Thaqāfiyyah al-Jazāʾiriyyah. https://2u.pw/Er9NF4a
  • Najm, A.-S. (2023). Ustūrat al-ams wa-ẓawāhir ijtimāʿiyyah wa ʿilmiyyah. Majallat al-Bayān.
  • Qimnī, S. (1999). Al-ustūrah wa al-turāth (1st ed.). Al-Markaz al-Miṣrī li-Buḥūth al-Ḥaḍārah.
  • Ravin, K. K. (2018). The legend (J. S. Al-Khalili, Trans.; 1st ed.). Oweidat Printing and Publishing Publications.
  • Shawket, Ẓ. (2006). Wazāʾif al-ustūrah qadīman wa ḥadīthan. Majallat al-Ḥiwār al-Mutamaddin, (1746).

The Functions of the Myth in Modern and Contemporary Poetry

Year 2025, Volume: 10 Issue: 2, 337 - 348, 29.06.2025
https://doi.org/10.30622/tarr.1438041

Abstract

Poets have various purposes behind their poems, and each of them seeks to influence the receiver, using different methods and means. The most important aspect that writers tend to adopt in every age to create influence and acceptability among the receivers is the use of cultural and intellectual heritage, or reference to one of the elements of cultural heritage. This cultural heritage is divided into two types the tangible cultural heritage and the intangible cultural heritage. Yet, myth is considered to be the most important element of the cultural and intellectual heritage of each era and for every people. Consequently, myth is regarded as an important medium in modern and contemporary Arab literature. Firstly, it has a collective signification that expresses everyone, and a majority share in its understanding, influence and consecration. Secondly, it brings ambiguity into the text, which we know to be one of the most important aspects of modernity in literary texts. Therefore, myth serves several purposes when employed by the creator and writer. In this research, we focus on the most dominant element of cultural heritages, namely the myth, which, in modern and contemporary poetry, constitutes one of the means the poet employs to ensure that his purpose reaches the receiver and creates his acceptance. Each myth has one or more functions that the poet seeks to emphasize, in accordance with the objective he intends to reach through his poetic text. The research raises the question of what are the most important functions of myth in modern and contemporary literature, and why poets use it prominently in their poems in the modern and contemporary era. We have defined herein the myth and have explained its types: religious, historical, social and others. We have also demonstrated that the ability of the poet emerges through changing the course and the connotations of the myth according to the context in which he has set it, and not by referring to it as originally cited. We have also discussed the connotations and various functions of the myth: cognitive, intellectual, psychological, social, political functions... and so on. Finally, we have concluded that the myth in the poetic text is the genuine key to understanding the overall meaning of the text and knowing its characteristics. Yet, if the poet deliberately hides the implicit connotations of the text, the myth shall reveal them. It reveals the intentions of the poet and creates one of the aesthetics of his text.

Project Number

01

References

  • Abd al-Ḥamīd, J. (1980). Al-ittijāhāt al-jadīdah fī al-shiʿr al-ʿArabī al-muʿāṣir (1st ed.). Muʾassasat Nawfal.
  • Alī, ʿA.-R. (1984). Al-ustūrah fī shiʿr al-Sayyāb (1st ed.). Manshūrāt Wizārat al-Thaqāfah wa al-Funūn.
  • Ajīnah, M. (2005). Mawsūʿat asāṭīr al-ʿArab ʿan al-Jāhiliyyah wa dalālātihā (1st ed.). Dār al-Farābī.
  • Cassirer, E. (1975). The state and the myth (A. H. Mahmoud, Trans.; 1st ed.). Arab Library; Egyptian General Book Authority.
  • Daḥḥām, M. (2021). Al-ustūrah fī al-shiʿr al-ʿArabī al-muʿāṣir. Majallat Mawḍūʿ. https://2u.pw/sAuHoRL
  • Dandal, J. al-. (2021). Al-ustūrah fī al-shiʿr al-ʿArabī al-ḥadīth. Sutoor. https://2u.pw/rGLEsbf
  • Gide, A. (2014). Oedipus and Theseus – Heroes of Greek Mythology (T. Hussein, Trans.; 1st ed.). Hindawi Foundation for Education and Culture.
  • Grimal, P. (1982). Greek mythology (H. Zogheib, Trans.; 1st ed.). Oweidat Publications.
  • Hamilton, E. (1990). Mythology (H. Abboud, Trans.; 1st ed.). Arab Writers Union Publications.
  • Haytī, H. N. (1986). Adab al-aṭfāl: Falsafatuhu – Funūnuhu – Wasāʾiṭuhu (1st ed.). Al-Hayʾah al-Miṣriyyah al-ʿĀmmah lil-Kitāb.
  • Ḥusayn, F. (2013). Tawẓīf al-ustūrah fī al-shiʿr al-ʿArabī al-ḥadāthī. Maʿārif, 8(15).
  • Jabra, J. I. (1992). Aqniʿat al-ḥaqīqah wa aqniʿat al-khayāl (1st ed.). Al-Muʾassasah al-ʿArabiyyah lil-Dirāsāt wa al-Nashr.
  • Lévi-Strauss, C. (2011). Structural anthropology (1st ed.). Arab Cultural Center.
  • Marājī, ʿA. (2024). Jamāliyyāt al-ustūrah wa al-ramz fī al-shiʿr al-ʿArabī al-ḥadīth – Qirāʾāt wa dirāsāt. Al-Majallah al-Thaqāfiyyah al-Jazāʾiriyyah. https://2u.pw/Er9NF4a
  • Najm, A.-S. (2023). Ustūrat al-ams wa-ẓawāhir ijtimāʿiyyah wa ʿilmiyyah. Majallat al-Bayān.
  • Qimnī, S. (1999). Al-ustūrah wa al-turāth (1st ed.). Al-Markaz al-Miṣrī li-Buḥūth al-Ḥaḍārah.
  • Ravin, K. K. (2018). The legend (J. S. Al-Khalili, Trans.; 1st ed.). Oweidat Printing and Publishing Publications.
  • Shawket, Ẓ. (2006). Wazāʾif al-ustūrah qadīman wa ḥadīthan. Majallat al-Ḥiwār al-Mutamaddin, (1746).
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Arabic Language, Literature and Culture
Journal Section Articles
Authors

Rıouguı Abdelhalım 0009-0000-7195-3085

Project Number 01
Publication Date June 29, 2025
Submission Date February 15, 2024
Acceptance Date June 26, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Abdelhalım, R. (2025). The Functions of the Myth in Modern and Contemporary Poetry. Turkish Academic Research Review, 10(2), 337-348. https://doi.org/10.30622/tarr.1438041

Turkish Academic Research Review 
Creative Commons Lisansı Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.