Research Article
BibTex RIS Cite

Year 2025, Volume: 10 Issue: 3, 816 - 835, 30.09.2025
https://doi.org/10.30622/tarr.1745372

Abstract

References

  • Abdullah b. Ahmed b. Hanbel, (1988). Ebû Abdirrahman Abdullah b. Ahmed b. Muhammed b. Hanbel. Müsnedü Ehli’l-Beyt. thk. Abdullah el-Leyse’l-Ensârî, Beyrut.
  • Açıkel, Y. (2023). Hadislerle İslâm’da Ehl-i Beyt. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ahmed b. Hanbel, (1992). Ahmed b. Muhammed b. Hanbel. el-Müsned. İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • Ateş, S. (ts.). Kur’ân-ı Kerîm ve Yüce Meali. İstanbul.
  • el-Azîzî, (ts.). Alî b. Ahmed b. Nûruddîn Muhammed b. İbrâhîm el-Bûlâkî. es-Sirâcü’l-Münîr bi-Şerhi’l-Câmii’s-Sağîr. y.y.: Matbaatü’l-Îsâ el-Halebî.
  • Bardakoğlu, A. (1996). Sosyal Hayatta Kadın. İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • el-Beğavî, (1983). Ebû Muhammed Muhyissünne el-Hüseyn b. Mes‘ûd b. Muhammed el-Ferrâ. Şerhu’s-Sünne. thk. Şuayb Arnavut, Beyrut: el-Mektebetü’l-İslâmî.
  • Bozkurt, N. (1991). Hadiste Folklor Mesken. Basılmamış Doktora Tezi, [Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • el-Buhârî, (1992). Ebû Abdillah Muhammed b. İsmâil el-Buhârî. el-Câmiu’s-Sahîh. İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • el-Buharî, (1989). el-Edebü’l-Müfred. Beyrut: Dâru’l-Beşâiri’l-İslâmiyye.
  • Davudoğlu, A. (1980). Sahîh-i Müslim Tercemesi ve Şerhi, İstanbul: Sönmez Neşriyat.
  • ed-Dehlevî, (1976). Şah Abdülazîz Gulâm Hakîm ed-Dehlevî. Muhtasaru’t-Tuhfeti’l-İsnâ Aşeriyye. İstanbul.
  • Ebü’l-Bekâ, (1993). Eyyûb b. Mûsâ el-Kefevî, el-Külliyyat (Külliyyatü Ebi’l-Bekâ). nşr, Adnan Derviş. Beyrut.
  • el-Elbânî, (1983). Muhammed Nâsırüddîn. es-Silsiletü’l-Ehâdîsi’s-sahîha ve Şey’min Fıkhihâ ve Fevâidîhâ. Amman. Erkal. M. E. (1991). Sosyoloji. İstanbul: Der Yayınları.
  • Erul, B. (1999). Sahabenin Sünnet Anlayışı, Ankara Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Esed, M. (1996). Kur’an Mesajı, İstanbul.
  • Fığlalı, E. R. (1996). “Gadîr-i Hum”. İstanbul: Diyanet Vakfı Yayınları.
  • el-Hâkim, (1990). Ebû Abdillah Muhammed b. Abdillah en-Nîsâbûrî. el-Müstedrek ale’s-Sahîhayn. Beyrut.
  • Halîl b. Ahmed, (1988). Ebû Abdirrahman el-Halîl b. Ahmed. Kitâbü’l-Ayn. Beyrut.
  • el-Hatîb, (1931). Ebû Bekr Ahmed b. Ali el-Hatîb el-Bağdâdî. Târîhu Bağdad. Kahire.
  • el-Heysemî, (1967). Nureddîn Ali b. Ebî Bekr el-Heysemî. Mecmâu’z-zevâid ve Menbeu’l-fevâid. Beyrut.
  • İbnü’l-Arabî, (1988). Ebû Bekr Muhammed b. Abdillâh. Ahkâmü’l-Kur’an. Beyrut.
  • İbn Asâkir, (1990). Ebü’l-Kâsım Ali b. Hasan eş-Şâfiî ed-Dımeşkî. Muhtasar-ı Târîh-i Dımeşk. Dımaşk.
  • İbnü’l-Cevzî, (1965). Ebü’l-Ferec Abdurrahman. Zâdü’l-Mesîr fî Ilmi’t-Tefsîr. Beyrut.
  • İbn Hişâm, (1992). Abdullah b. Hişâm, Muğni’l-Lebîb an Kütübi’l-Eârib, thk. Muhammmed Muhyiddîn Abdülhamîd. Beyrut.
  • İbn Hişâm, (1981). Ebû Muhammed Abdülmelik b. Hişâm. Sîretü’n-Nebiyyi. thk. Muhammed Muhyiddin Abdülhamid. Beyrut: Dâru’l-Fikr.
  • İbn Kesîr, (1966). Ebü’l-Fidâ İmâdüddîn İsmâil b. Ömer b. Kesîr ed-Dımaşkî. Tefsîru’l-Kur’ani’l-Azîm. Beyrut.
  • İbn Kesîr, (1987). Ebü’l-Fidâ İmâdüddîn İsmâil b. Ömer b. Kesîr ed-Dımaşkî. Tefsîru’l-Kur’ani’l-Azîm. İstanbul.
  • İbn Mâce, (1992). Ebû Abdillâh Muhammed b. Yezîd b. Mâce el-Kazvînî. es-Sünen. İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • İbn Manzûr, (1994). Ebü’l-Fadl Cemâlüddîn Muhammed b. Mükerrem b. Ali b. Manzûr. Lisânü’l-Arab. Beyrut.
  • İbn Sa’d, (ts.). Ebû Abdillah Muhammed b. Sa’d b. Menî’. et-Tabakâtü’l-Kübrâ. Beyrut.
  • İbnü’l-Esîr, (1972). Mecdüddîn Ebü’s-Saâdât el-Mübarek b. Muhammed b. Esîr el-Cezerî. el-Câmiu’l-Usûl lî Ehâdîsi’r-Rasûl. y.y.
  • İbnü’l-Esir, (ts.). Mecdüddîn Ebü’s-Saâdât el-Mübarek b. Muhammed b. Esîr el-Cezerî. en-Nihâye fî Garîbi’l-hadîs ve’l-eser. thk. Tâhir Ahmed ez-Zâvî, Mahmûd Muhammed et-Tenâhî. Beyrut.
  • Kahraman, H. (2004). “Şia’da Bir Hidâyet Rehberi Olarak Ehl-i beyt ve “Nuh’un Gemisi” Benzetmesi”, Marife 4/3, 177-179.
  • Kandemir, M. Y. (1989). “Ali”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Kandemir, M. Y. (1995). “Fâtıma”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Kur’an Yolu (Erişim Tarihi: 22 Mart 2024).
  • el-Kurtubî, (1952). Ebû Abdillah Muhammed b. Ahmed el-Ensârî el-Kurtubî el-Câmi’ li-Ahkâmi’l-Kur’an. Kahire.
  • Kutlu, S. (2000).“Ehl-i beyt Sembolik Kapitalinin Tarihî Süreç İçinde Semerelendirilmesi”. İslâmiyat 3/3, 99-120.
  • el-Mâtürîdî, (ts.). Ebû Mansûr Muhammed b. Muhammed el-Mâtürîdî. Te’vilâtü Ehli’s-sünne. 1a-814b, Topkapı/Medine, no: 180, 527a.
  • Mehmed Rami, (2021). (Gülman) Efendi. Dört Halife ve Ehl-i Beytin Faziletine Dair Hadisler. haz. Abdullah Taha İmamoğlu, İstanbul: Büyüyen Ay Yayınları.
  • Menekşe, Ö. (2006). Ehl-i Beyt Sevgisi. Ankara.
  • el-Mübârekfûrî, (1934). Ebü’l-Ulâ Muhammed Abdurrahman b. Abdirrahim el-Mübârekfûrî. Tuhfetü’l-Ahvezî bi-Şerhi Câmi’i’t-Tirmizî. Beyrut.
  • el-Mübârekfûrî, (ts.). Ebü’l-Ulâ Muhammed Abdurrahman b. Abdirrahim el-Mübârekfûrî. Tuhfetü’l-Ahvezî bi-Şerhi Câmi’i’t-Tirmizî. Beyrut.
  • el-Münâvî, (1958). Muhammed Abdürraûf. Feyzü’l-kadîr Şerhu câmii’s-sagîr. Kahire.
  • el-Münâvî, Zeynüddîn Muhammed Abdürraûf b. Tâcil‘ârifîn b. Nûriddîn Alî el-Münâvî el-Haddâdî. et-Teysîr bi-Şerḥi’l-Câmiʿi’ṣ-Saġīr. Riyâd: Mektebetü İmâmi’ş-Şâfiî,1408/1988.
  • Müslim, (1992). Müslim b. Haccâc el-Kuşeyrî en-Nîsâbûrî. el-Câmiu’s-Sahîh. thk. Muhammed Fuad Abdülbâkî. İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • el-Müttakî el-Hindî, (1993). Alâüddîn Ali b. Hüsâmiddîn el-Müttakî el-Hindî. Kenzü’l-Ummâl fî Süneni’l-akvâl ve’l-ef’âl. Beyrut.
  • Nasr b. Ali, (1995). Hasan eş-Şeyh. Akîdetü Ehli’s-sünne ve’l-Cemâa fi’s-sahâbeti’l-kirâm. Riyad.
  • en-Nesâî, (2001). es-Sünenü’l-kübra, “Melâike”. thk. Şuayb el-Arnaût. Beyrut: Müessesetü’r-Risale.
  • en-Nesâî, (1969). Ebû Abdirrahman Ahmed b. Ali b. Şuayb en-Nesâî. Kitâbü Hasâisi Emîri’l-mü’minîn Ali b. Ebî Tâlib. Bağdat.
  • en-Nesâî, (1992). Ebû Abdirrahman Ahmed b. Ali b. Şuayb en-Nesâî. es-Sünen. İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • en-Nevevî, (ts.). Ebû Zekeriyyâ Muhyiddîn Yahyâ b. Şeref Nevevî. Riyâzü’s-sâlihîn. y.y.
  • Öz, M. (1994). “Ehl-i Beyt”, Diyanet İslam Ansiklopedisi (DİA). İstanbul.
  • Öz, B. (1997). Alevilik Tarihinden Izler. Istanbul.
  • Öztürk, Y. N. (1997). Hz. Fâtıma. İstanbul.
  • er-Râğıb el-İsfahânî. (ts.). el-Müfredât fî Garîbi’l-Kur’an. thk. Muhammed Seyyid Kîlânî, Beyrut: Dâru’l-Ma‘rife.
  • er-Râğıb el-İsfahanî. (1992). el-Müfredât, Beyrut.
  • Sofuoğlu, M. C. (1983). “Gadîr-i Hum Meselesi”, AÜİFD, C.XXVI, 461-470, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • es-Süyûtî, (ts.). Celâlüddîn Abdurrahman b. Ebî Bekr es-Süyûtî. el-Câmiu’s-Sagîr. Beyrut.
  • Şeyhîzâde, (1319). Damad Efendi, Abdurrahman b. Şeyh Muhammed b. Süleyman. Mecmau’l-enhur Şerhu Mülteka’l-ebhur. İstanbul.
  • eş-Şinkîtî, (1995). Muhammed el-Emîn b. Muhammed el-Muhtâr b. Abdilkâdir. Advâü’l-beyân fî îzâhi’l-Kur’ân bi’l-Kur’ân. Beyrut.
  • et-Taberânî, (1984). Ebü’l-Kasım Süleyman b. Ahmed et Taberânî. el-Mu’cemü’l-Kebîr. thk. Hamdi Abdülmecid es-Silefî. y.y.
  • et-Taberânî, (1985). Ebü’l-Kasım Süleyman b. Ahmed et Taberânî. el-Mu’cemü’l-Evsat, thk. Mahmûd Tahhân, Riyad.
  • et-Taberî, (1954). Ebû Ca‘fer Muhammed b. Cerîr et-Taberî. Câmiu’l-Beyân an Te’vîli’l-eser ve’l-Kur’an (Taberî Tefsîri). Kahire.
  • et-Taberî, (ts.). Ebü’l-Abbas Muhibbüddîn Ahmed b. Abdillâh et-Taberî. es-Simtü’s-Semîn, Halep.
  • et-Tabersî, (1994). Ebû Ali Fadl b. Hasan et-Tabersî. Mecmâu’l-Beyân fi Tefsîri’l-Kur’an thk. Seyyid Hâşim Resûlî ve Tabâtabâî. Beyrut.
  • et-Tirmizî, (1992). Ebû Îsâ Muhammed b. Îsâ b. Sevre et-Tirmizî. es-Sünen. İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • Uğur, M. (1980). Hicrî Birinci Asırda İslâm Toplumu. İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • Üçer, C. (2004). “Geleneksel Alevîlikte Ehl-i Beyt Anlayışı ‘Tokat Yöresi Örneği’”, Marife, yıl. 4, sayı. 3, kış, s. 257-272. Varol, M. B. (ts.). Ehl-i beyt Gerçeği. İstanbul.
  • Varlık, A. A. (1993). Hânedân-ı Ehl-i Beyt Neden Hor Görüldü?, İstanbul.
  • Yazır, (ts.). Muhammed Hamdi. Hak Dini Kur’an Dili. İstanbul: y.y.
  • Yücel, A. (1996). Hadis Istılahlarının Doğuşu ve Gelişimi. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Vakfı Yayınevi.
  • ez-Zehebî, (1987). Ebû Abdillah Şemsüddîn Muhammed b. Ahmed b. Osman. Târîhu’l-İslâm ve Vefeyâti’l-meşâhir ve’l-A’lâm, Hulefa-yı Râşidîn ve Emeviler Dönemi, thk. Ömer Abdüsselâm Tedmûrî. Beyrut.
  • ez-Zehebî, (1963). Ebû Abdillah Şemsüddîn Muhammed b. Ahmed b. Osman ez-Zehebî. Mîzânü’l-İ’tidâl. Kahire.
  • Zirek, M. (1998). Sekaleyn Hadîsi (Tahlil ve Tenkidi). Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, [Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü], İstanbul.

Kur'an ve Sahih Hadislerde Ehl-i Beyt'in Konumu

Year 2025, Volume: 10 Issue: 3, 816 - 835, 30.09.2025
https://doi.org/10.30622/tarr.1745372

Abstract

Ehl-i Beyt, İslam kültür tarihinde derin bir anlama sahip olan bir kavramdır. Kur’an ve hadislerde sözlük anlamıyla kullanılan bu kavram Hz. Muhammed’in ev halkını yani ailesini kapsar. Onların vefatı ile de son bulur. Onların çocukları ve torunları Ehl-i Beyt’in neslidir. Ehl-i Beyt, İslam dininin temel unsurlarından biri olarak hem dini hem de sosyal açıdan önemli bir yer tutmaktadır. Ehl-i Beyt’in önemi, Kur'an-ı Kerim ve sahih hadislerde özellikle vurgulanmaktadır. Kur'an'da Ehl-i Beyt hakkında çeşitli ayetlerde övülmeleri, onların İslam toplumundaki merkezî rollerini gözler önüne serer. Sahih hadislerde de Ehl-i Beyt’in yüceltilmesi, onların dini öğretinin köklerine ve toplumsal hayata olan katkılarını pekiştirir. Ehl-i Beyt, sadece dini meseleler değil, sosyal adalet ve ahlaki değerler alanında da önemli bir role sahiptir. Bu anlamda, Ehl-i Beyt, toplumsal sorunlara duyarlı bir yaklaşım sergileyerek, sadece kendi çevrelerinde değil, tüm İslam toplumunda etkinlik gösteren bir irade olarak öne çıkmaktadır. Onların öğretileri, İslam'ın özünü anlamak için de vazgeçilmez bir rehber niteliğindedir. Böylelikle, Ehl-i Beyt, dinin temel ilkeleri ile toplumun sosyal adalet anlayışı arasında köprü vazifesi görür. Ehl-i Beyt'in öğretilerinin, Müslüman toplulukların bir arada bulunması ve manevi değerlerin korunmasında büyük etkisi olmuştur. Tanıma ve saygı, Ehl-i Beyt'in İslam dinindeki yerinin anlaşılmasında göz ardı edilmemesi gereken unsurlardır. İslam'ın ilk dönemlerinde, Ehl-i Beyt'in durumu, Müslüman toplum içinde kıymetli bir yere sahip olmuştur. Ancak zaman içinde, bu konum çeşitli siyasi ve toplumsal zorluklarla sınanmıştır. Özellikle Ehl-i Beyt'in temsilcileri, İslam toplumundaki adalet ve eşitlik prensiplerine vurgu yaparak daha sonraları birçok ihtilafın merkezinde yer almışlardır. Ehl-i Beyt'in varlığı, Müslüman toplumu içerisinde hem dini hem de sosyal bir kimlik oluşturarak iz bırakmıştır. Kur'an'daki ayetler ve hadislerde Ehl-i Beyt'e olan saygı, onların İslam üzerindeki etkisinin ne denli büyük olduğunu gösterir. Ehl-i Beyt'in adalet anlayışı ve bu konudaki vurguları, İslam'ın adalet ilkeleriyle bütünleşerek, onları örnek almayı teşvik eder. Günümüzde Ehl-i Beyt'in etkisi ise hem modern İslam düşüncesinde hem de toplumsal ve kültürel alanlarda hissedilmektedir. Ehl-i Beyt'in yaşamları ve öğretileri, toplumlar arası ilişkilerde de önemli bir yapı taşı olurken, mezheplerin birbirleriyle olan ilişkilerinde de bir köprü işlevi üstlenmiştir. Ehl-i Beyt'in değeri, sadece tarihsel bir mercekten değil, aynı zamanda günümüzdeki Müslümanların yaşam tarzları ve inançları üzerinden de devam etmektedir. İnsanların moral ve etik değerleri üzerinde de belirleyici bir rol oynamaktadırlar. Ehl-i Beyt, İslam'ın özünü oluşturan evrensel değerlerin yaşatılmasında ve uygulanmasında bir kaynak teşkil ederek, inananlar için yol gösterici bir konumda durmaktadır.

References

  • Abdullah b. Ahmed b. Hanbel, (1988). Ebû Abdirrahman Abdullah b. Ahmed b. Muhammed b. Hanbel. Müsnedü Ehli’l-Beyt. thk. Abdullah el-Leyse’l-Ensârî, Beyrut.
  • Açıkel, Y. (2023). Hadislerle İslâm’da Ehl-i Beyt. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ahmed b. Hanbel, (1992). Ahmed b. Muhammed b. Hanbel. el-Müsned. İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • Ateş, S. (ts.). Kur’ân-ı Kerîm ve Yüce Meali. İstanbul.
  • el-Azîzî, (ts.). Alî b. Ahmed b. Nûruddîn Muhammed b. İbrâhîm el-Bûlâkî. es-Sirâcü’l-Münîr bi-Şerhi’l-Câmii’s-Sağîr. y.y.: Matbaatü’l-Îsâ el-Halebî.
  • Bardakoğlu, A. (1996). Sosyal Hayatta Kadın. İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • el-Beğavî, (1983). Ebû Muhammed Muhyissünne el-Hüseyn b. Mes‘ûd b. Muhammed el-Ferrâ. Şerhu’s-Sünne. thk. Şuayb Arnavut, Beyrut: el-Mektebetü’l-İslâmî.
  • Bozkurt, N. (1991). Hadiste Folklor Mesken. Basılmamış Doktora Tezi, [Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • el-Buhârî, (1992). Ebû Abdillah Muhammed b. İsmâil el-Buhârî. el-Câmiu’s-Sahîh. İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • el-Buharî, (1989). el-Edebü’l-Müfred. Beyrut: Dâru’l-Beşâiri’l-İslâmiyye.
  • Davudoğlu, A. (1980). Sahîh-i Müslim Tercemesi ve Şerhi, İstanbul: Sönmez Neşriyat.
  • ed-Dehlevî, (1976). Şah Abdülazîz Gulâm Hakîm ed-Dehlevî. Muhtasaru’t-Tuhfeti’l-İsnâ Aşeriyye. İstanbul.
  • Ebü’l-Bekâ, (1993). Eyyûb b. Mûsâ el-Kefevî, el-Külliyyat (Külliyyatü Ebi’l-Bekâ). nşr, Adnan Derviş. Beyrut.
  • el-Elbânî, (1983). Muhammed Nâsırüddîn. es-Silsiletü’l-Ehâdîsi’s-sahîha ve Şey’min Fıkhihâ ve Fevâidîhâ. Amman. Erkal. M. E. (1991). Sosyoloji. İstanbul: Der Yayınları.
  • Erul, B. (1999). Sahabenin Sünnet Anlayışı, Ankara Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Esed, M. (1996). Kur’an Mesajı, İstanbul.
  • Fığlalı, E. R. (1996). “Gadîr-i Hum”. İstanbul: Diyanet Vakfı Yayınları.
  • el-Hâkim, (1990). Ebû Abdillah Muhammed b. Abdillah en-Nîsâbûrî. el-Müstedrek ale’s-Sahîhayn. Beyrut.
  • Halîl b. Ahmed, (1988). Ebû Abdirrahman el-Halîl b. Ahmed. Kitâbü’l-Ayn. Beyrut.
  • el-Hatîb, (1931). Ebû Bekr Ahmed b. Ali el-Hatîb el-Bağdâdî. Târîhu Bağdad. Kahire.
  • el-Heysemî, (1967). Nureddîn Ali b. Ebî Bekr el-Heysemî. Mecmâu’z-zevâid ve Menbeu’l-fevâid. Beyrut.
  • İbnü’l-Arabî, (1988). Ebû Bekr Muhammed b. Abdillâh. Ahkâmü’l-Kur’an. Beyrut.
  • İbn Asâkir, (1990). Ebü’l-Kâsım Ali b. Hasan eş-Şâfiî ed-Dımeşkî. Muhtasar-ı Târîh-i Dımeşk. Dımaşk.
  • İbnü’l-Cevzî, (1965). Ebü’l-Ferec Abdurrahman. Zâdü’l-Mesîr fî Ilmi’t-Tefsîr. Beyrut.
  • İbn Hişâm, (1992). Abdullah b. Hişâm, Muğni’l-Lebîb an Kütübi’l-Eârib, thk. Muhammmed Muhyiddîn Abdülhamîd. Beyrut.
  • İbn Hişâm, (1981). Ebû Muhammed Abdülmelik b. Hişâm. Sîretü’n-Nebiyyi. thk. Muhammed Muhyiddin Abdülhamid. Beyrut: Dâru’l-Fikr.
  • İbn Kesîr, (1966). Ebü’l-Fidâ İmâdüddîn İsmâil b. Ömer b. Kesîr ed-Dımaşkî. Tefsîru’l-Kur’ani’l-Azîm. Beyrut.
  • İbn Kesîr, (1987). Ebü’l-Fidâ İmâdüddîn İsmâil b. Ömer b. Kesîr ed-Dımaşkî. Tefsîru’l-Kur’ani’l-Azîm. İstanbul.
  • İbn Mâce, (1992). Ebû Abdillâh Muhammed b. Yezîd b. Mâce el-Kazvînî. es-Sünen. İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • İbn Manzûr, (1994). Ebü’l-Fadl Cemâlüddîn Muhammed b. Mükerrem b. Ali b. Manzûr. Lisânü’l-Arab. Beyrut.
  • İbn Sa’d, (ts.). Ebû Abdillah Muhammed b. Sa’d b. Menî’. et-Tabakâtü’l-Kübrâ. Beyrut.
  • İbnü’l-Esîr, (1972). Mecdüddîn Ebü’s-Saâdât el-Mübarek b. Muhammed b. Esîr el-Cezerî. el-Câmiu’l-Usûl lî Ehâdîsi’r-Rasûl. y.y.
  • İbnü’l-Esir, (ts.). Mecdüddîn Ebü’s-Saâdât el-Mübarek b. Muhammed b. Esîr el-Cezerî. en-Nihâye fî Garîbi’l-hadîs ve’l-eser. thk. Tâhir Ahmed ez-Zâvî, Mahmûd Muhammed et-Tenâhî. Beyrut.
  • Kahraman, H. (2004). “Şia’da Bir Hidâyet Rehberi Olarak Ehl-i beyt ve “Nuh’un Gemisi” Benzetmesi”, Marife 4/3, 177-179.
  • Kandemir, M. Y. (1989). “Ali”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Kandemir, M. Y. (1995). “Fâtıma”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Kur’an Yolu (Erişim Tarihi: 22 Mart 2024).
  • el-Kurtubî, (1952). Ebû Abdillah Muhammed b. Ahmed el-Ensârî el-Kurtubî el-Câmi’ li-Ahkâmi’l-Kur’an. Kahire.
  • Kutlu, S. (2000).“Ehl-i beyt Sembolik Kapitalinin Tarihî Süreç İçinde Semerelendirilmesi”. İslâmiyat 3/3, 99-120.
  • el-Mâtürîdî, (ts.). Ebû Mansûr Muhammed b. Muhammed el-Mâtürîdî. Te’vilâtü Ehli’s-sünne. 1a-814b, Topkapı/Medine, no: 180, 527a.
  • Mehmed Rami, (2021). (Gülman) Efendi. Dört Halife ve Ehl-i Beytin Faziletine Dair Hadisler. haz. Abdullah Taha İmamoğlu, İstanbul: Büyüyen Ay Yayınları.
  • Menekşe, Ö. (2006). Ehl-i Beyt Sevgisi. Ankara.
  • el-Mübârekfûrî, (1934). Ebü’l-Ulâ Muhammed Abdurrahman b. Abdirrahim el-Mübârekfûrî. Tuhfetü’l-Ahvezî bi-Şerhi Câmi’i’t-Tirmizî. Beyrut.
  • el-Mübârekfûrî, (ts.). Ebü’l-Ulâ Muhammed Abdurrahman b. Abdirrahim el-Mübârekfûrî. Tuhfetü’l-Ahvezî bi-Şerhi Câmi’i’t-Tirmizî. Beyrut.
  • el-Münâvî, (1958). Muhammed Abdürraûf. Feyzü’l-kadîr Şerhu câmii’s-sagîr. Kahire.
  • el-Münâvî, Zeynüddîn Muhammed Abdürraûf b. Tâcil‘ârifîn b. Nûriddîn Alî el-Münâvî el-Haddâdî. et-Teysîr bi-Şerḥi’l-Câmiʿi’ṣ-Saġīr. Riyâd: Mektebetü İmâmi’ş-Şâfiî,1408/1988.
  • Müslim, (1992). Müslim b. Haccâc el-Kuşeyrî en-Nîsâbûrî. el-Câmiu’s-Sahîh. thk. Muhammed Fuad Abdülbâkî. İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • el-Müttakî el-Hindî, (1993). Alâüddîn Ali b. Hüsâmiddîn el-Müttakî el-Hindî. Kenzü’l-Ummâl fî Süneni’l-akvâl ve’l-ef’âl. Beyrut.
  • Nasr b. Ali, (1995). Hasan eş-Şeyh. Akîdetü Ehli’s-sünne ve’l-Cemâa fi’s-sahâbeti’l-kirâm. Riyad.
  • en-Nesâî, (2001). es-Sünenü’l-kübra, “Melâike”. thk. Şuayb el-Arnaût. Beyrut: Müessesetü’r-Risale.
  • en-Nesâî, (1969). Ebû Abdirrahman Ahmed b. Ali b. Şuayb en-Nesâî. Kitâbü Hasâisi Emîri’l-mü’minîn Ali b. Ebî Tâlib. Bağdat.
  • en-Nesâî, (1992). Ebû Abdirrahman Ahmed b. Ali b. Şuayb en-Nesâî. es-Sünen. İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • en-Nevevî, (ts.). Ebû Zekeriyyâ Muhyiddîn Yahyâ b. Şeref Nevevî. Riyâzü’s-sâlihîn. y.y.
  • Öz, M. (1994). “Ehl-i Beyt”, Diyanet İslam Ansiklopedisi (DİA). İstanbul.
  • Öz, B. (1997). Alevilik Tarihinden Izler. Istanbul.
  • Öztürk, Y. N. (1997). Hz. Fâtıma. İstanbul.
  • er-Râğıb el-İsfahânî. (ts.). el-Müfredât fî Garîbi’l-Kur’an. thk. Muhammed Seyyid Kîlânî, Beyrut: Dâru’l-Ma‘rife.
  • er-Râğıb el-İsfahanî. (1992). el-Müfredât, Beyrut.
  • Sofuoğlu, M. C. (1983). “Gadîr-i Hum Meselesi”, AÜİFD, C.XXVI, 461-470, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • es-Süyûtî, (ts.). Celâlüddîn Abdurrahman b. Ebî Bekr es-Süyûtî. el-Câmiu’s-Sagîr. Beyrut.
  • Şeyhîzâde, (1319). Damad Efendi, Abdurrahman b. Şeyh Muhammed b. Süleyman. Mecmau’l-enhur Şerhu Mülteka’l-ebhur. İstanbul.
  • eş-Şinkîtî, (1995). Muhammed el-Emîn b. Muhammed el-Muhtâr b. Abdilkâdir. Advâü’l-beyân fî îzâhi’l-Kur’ân bi’l-Kur’ân. Beyrut.
  • et-Taberânî, (1984). Ebü’l-Kasım Süleyman b. Ahmed et Taberânî. el-Mu’cemü’l-Kebîr. thk. Hamdi Abdülmecid es-Silefî. y.y.
  • et-Taberânî, (1985). Ebü’l-Kasım Süleyman b. Ahmed et Taberânî. el-Mu’cemü’l-Evsat, thk. Mahmûd Tahhân, Riyad.
  • et-Taberî, (1954). Ebû Ca‘fer Muhammed b. Cerîr et-Taberî. Câmiu’l-Beyân an Te’vîli’l-eser ve’l-Kur’an (Taberî Tefsîri). Kahire.
  • et-Taberî, (ts.). Ebü’l-Abbas Muhibbüddîn Ahmed b. Abdillâh et-Taberî. es-Simtü’s-Semîn, Halep.
  • et-Tabersî, (1994). Ebû Ali Fadl b. Hasan et-Tabersî. Mecmâu’l-Beyân fi Tefsîri’l-Kur’an thk. Seyyid Hâşim Resûlî ve Tabâtabâî. Beyrut.
  • et-Tirmizî, (1992). Ebû Îsâ Muhammed b. Îsâ b. Sevre et-Tirmizî. es-Sünen. İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • Uğur, M. (1980). Hicrî Birinci Asırda İslâm Toplumu. İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • Üçer, C. (2004). “Geleneksel Alevîlikte Ehl-i Beyt Anlayışı ‘Tokat Yöresi Örneği’”, Marife, yıl. 4, sayı. 3, kış, s. 257-272. Varol, M. B. (ts.). Ehl-i beyt Gerçeği. İstanbul.
  • Varlık, A. A. (1993). Hânedân-ı Ehl-i Beyt Neden Hor Görüldü?, İstanbul.
  • Yazır, (ts.). Muhammed Hamdi. Hak Dini Kur’an Dili. İstanbul: y.y.
  • Yücel, A. (1996). Hadis Istılahlarının Doğuşu ve Gelişimi. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Vakfı Yayınevi.
  • ez-Zehebî, (1987). Ebû Abdillah Şemsüddîn Muhammed b. Ahmed b. Osman. Târîhu’l-İslâm ve Vefeyâti’l-meşâhir ve’l-A’lâm, Hulefa-yı Râşidîn ve Emeviler Dönemi, thk. Ömer Abdüsselâm Tedmûrî. Beyrut.
  • ez-Zehebî, (1963). Ebû Abdillah Şemsüddîn Muhammed b. Ahmed b. Osman ez-Zehebî. Mîzânü’l-İ’tidâl. Kahire.
  • Zirek, M. (1998). Sekaleyn Hadîsi (Tahlil ve Tenkidi). Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, [Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü], İstanbul.

The Position of the Ahl al-Bayt in the Qur'an and Authentic Hadiths

Year 2025, Volume: 10 Issue: 3, 816 - 835, 30.09.2025
https://doi.org/10.30622/tarr.1745372

Abstract

The Ahl al-Bayt is a concept with profound significance in Islamic cultural history. This term, used in its literal sense in the Quran and hadiths, refers to the household of the Prophet Muhammad, that is, his family. It concludes with their passing. Their children and grandchildren constitute the lineage of the Ahl al-Bayt. The Ahl al-Bayt holds an important place both religiously and socially as one of the fundamental elements of the Islamic religion. The importance of the Ahl al-Bayt is particularly emphasized in the Qur'an and authentic hadiths. Various verses in the Qur'an praising the Ahl al-Bayt reveal their central roles in Islamic society. The exaltation of the Ahl al-Bayt in authentic hadiths reinforces their roots in religious teaching and their contribution to social life. The Ahl al-Bayt play an important role not only in religious matters but also in the areas of social justice and moral values. In this sense, the Ahl al-Bayt stand out as a force that is active not only in their own circles but throughout the entire Islamic community, demonstrating a sensitive approach to social issues. Their teachings are also an indispensable guide for understanding the essence of Islam. Thus, the Ahl al-Bayt acts as a bridge between the fundamental principles of religion and the community's understanding of social justice. The teachings of the Ahl al-Bayt have had a significant impact on the unity of Muslim communities and the preservation of spiritual values. Recognition and respect are elements that should not be overlooked in understanding the place of the Ahl al-Bayt in Islam. In the early days of Islam, the Ahl al-Bayt held a valuable place within the Muslim community. However, over time, this position was tested by various political and social difficulties. In particular, the representatives of the Ahl al-Bayt, emphasizing the principles of justice and equality in Islamic society, later became the center of many disputes. The existence of the Ahl al-Bayt has left its mark by forming both a religious and social identity within the Muslim community. The respect for the Ahl al-Bayt in the verses of the Qur'an and the hadiths shows how great their influence on Islam is. The Ahl al-Bayt's understanding of justice and their emphasis on this issue, integrated with the principles of justice in Islam, encourages others to follow their example. Today, the influence of the Ahl al-Bayt is felt both in modern Islamic thought and in social and cultural spheres. The lives and teachings of the Ahl al-Bayt serve as an important building block in inter-community relations, while also acting as a bridge between different sects. The value of the Ahl al-Bayt continues not only through a historical lens, but also through the lifestyles and beliefs of Muslims today. They also play a decisive role in people's moral and ethical values. The Ahl al-Bayt serve as a source for preserving and applying the universal values that constitute the essence of Islam, standing as a guiding light for believers.

References

  • Abdullah b. Ahmed b. Hanbel, (1988). Ebû Abdirrahman Abdullah b. Ahmed b. Muhammed b. Hanbel. Müsnedü Ehli’l-Beyt. thk. Abdullah el-Leyse’l-Ensârî, Beyrut.
  • Açıkel, Y. (2023). Hadislerle İslâm’da Ehl-i Beyt. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ahmed b. Hanbel, (1992). Ahmed b. Muhammed b. Hanbel. el-Müsned. İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • Ateş, S. (ts.). Kur’ân-ı Kerîm ve Yüce Meali. İstanbul.
  • el-Azîzî, (ts.). Alî b. Ahmed b. Nûruddîn Muhammed b. İbrâhîm el-Bûlâkî. es-Sirâcü’l-Münîr bi-Şerhi’l-Câmii’s-Sağîr. y.y.: Matbaatü’l-Îsâ el-Halebî.
  • Bardakoğlu, A. (1996). Sosyal Hayatta Kadın. İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • el-Beğavî, (1983). Ebû Muhammed Muhyissünne el-Hüseyn b. Mes‘ûd b. Muhammed el-Ferrâ. Şerhu’s-Sünne. thk. Şuayb Arnavut, Beyrut: el-Mektebetü’l-İslâmî.
  • Bozkurt, N. (1991). Hadiste Folklor Mesken. Basılmamış Doktora Tezi, [Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • el-Buhârî, (1992). Ebû Abdillah Muhammed b. İsmâil el-Buhârî. el-Câmiu’s-Sahîh. İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • el-Buharî, (1989). el-Edebü’l-Müfred. Beyrut: Dâru’l-Beşâiri’l-İslâmiyye.
  • Davudoğlu, A. (1980). Sahîh-i Müslim Tercemesi ve Şerhi, İstanbul: Sönmez Neşriyat.
  • ed-Dehlevî, (1976). Şah Abdülazîz Gulâm Hakîm ed-Dehlevî. Muhtasaru’t-Tuhfeti’l-İsnâ Aşeriyye. İstanbul.
  • Ebü’l-Bekâ, (1993). Eyyûb b. Mûsâ el-Kefevî, el-Külliyyat (Külliyyatü Ebi’l-Bekâ). nşr, Adnan Derviş. Beyrut.
  • el-Elbânî, (1983). Muhammed Nâsırüddîn. es-Silsiletü’l-Ehâdîsi’s-sahîha ve Şey’min Fıkhihâ ve Fevâidîhâ. Amman. Erkal. M. E. (1991). Sosyoloji. İstanbul: Der Yayınları.
  • Erul, B. (1999). Sahabenin Sünnet Anlayışı, Ankara Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Esed, M. (1996). Kur’an Mesajı, İstanbul.
  • Fığlalı, E. R. (1996). “Gadîr-i Hum”. İstanbul: Diyanet Vakfı Yayınları.
  • el-Hâkim, (1990). Ebû Abdillah Muhammed b. Abdillah en-Nîsâbûrî. el-Müstedrek ale’s-Sahîhayn. Beyrut.
  • Halîl b. Ahmed, (1988). Ebû Abdirrahman el-Halîl b. Ahmed. Kitâbü’l-Ayn. Beyrut.
  • el-Hatîb, (1931). Ebû Bekr Ahmed b. Ali el-Hatîb el-Bağdâdî. Târîhu Bağdad. Kahire.
  • el-Heysemî, (1967). Nureddîn Ali b. Ebî Bekr el-Heysemî. Mecmâu’z-zevâid ve Menbeu’l-fevâid. Beyrut.
  • İbnü’l-Arabî, (1988). Ebû Bekr Muhammed b. Abdillâh. Ahkâmü’l-Kur’an. Beyrut.
  • İbn Asâkir, (1990). Ebü’l-Kâsım Ali b. Hasan eş-Şâfiî ed-Dımeşkî. Muhtasar-ı Târîh-i Dımeşk. Dımaşk.
  • İbnü’l-Cevzî, (1965). Ebü’l-Ferec Abdurrahman. Zâdü’l-Mesîr fî Ilmi’t-Tefsîr. Beyrut.
  • İbn Hişâm, (1992). Abdullah b. Hişâm, Muğni’l-Lebîb an Kütübi’l-Eârib, thk. Muhammmed Muhyiddîn Abdülhamîd. Beyrut.
  • İbn Hişâm, (1981). Ebû Muhammed Abdülmelik b. Hişâm. Sîretü’n-Nebiyyi. thk. Muhammed Muhyiddin Abdülhamid. Beyrut: Dâru’l-Fikr.
  • İbn Kesîr, (1966). Ebü’l-Fidâ İmâdüddîn İsmâil b. Ömer b. Kesîr ed-Dımaşkî. Tefsîru’l-Kur’ani’l-Azîm. Beyrut.
  • İbn Kesîr, (1987). Ebü’l-Fidâ İmâdüddîn İsmâil b. Ömer b. Kesîr ed-Dımaşkî. Tefsîru’l-Kur’ani’l-Azîm. İstanbul.
  • İbn Mâce, (1992). Ebû Abdillâh Muhammed b. Yezîd b. Mâce el-Kazvînî. es-Sünen. İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • İbn Manzûr, (1994). Ebü’l-Fadl Cemâlüddîn Muhammed b. Mükerrem b. Ali b. Manzûr. Lisânü’l-Arab. Beyrut.
  • İbn Sa’d, (ts.). Ebû Abdillah Muhammed b. Sa’d b. Menî’. et-Tabakâtü’l-Kübrâ. Beyrut.
  • İbnü’l-Esîr, (1972). Mecdüddîn Ebü’s-Saâdât el-Mübarek b. Muhammed b. Esîr el-Cezerî. el-Câmiu’l-Usûl lî Ehâdîsi’r-Rasûl. y.y.
  • İbnü’l-Esir, (ts.). Mecdüddîn Ebü’s-Saâdât el-Mübarek b. Muhammed b. Esîr el-Cezerî. en-Nihâye fî Garîbi’l-hadîs ve’l-eser. thk. Tâhir Ahmed ez-Zâvî, Mahmûd Muhammed et-Tenâhî. Beyrut.
  • Kahraman, H. (2004). “Şia’da Bir Hidâyet Rehberi Olarak Ehl-i beyt ve “Nuh’un Gemisi” Benzetmesi”, Marife 4/3, 177-179.
  • Kandemir, M. Y. (1989). “Ali”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Kandemir, M. Y. (1995). “Fâtıma”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Kur’an Yolu (Erişim Tarihi: 22 Mart 2024).
  • el-Kurtubî, (1952). Ebû Abdillah Muhammed b. Ahmed el-Ensârî el-Kurtubî el-Câmi’ li-Ahkâmi’l-Kur’an. Kahire.
  • Kutlu, S. (2000).“Ehl-i beyt Sembolik Kapitalinin Tarihî Süreç İçinde Semerelendirilmesi”. İslâmiyat 3/3, 99-120.
  • el-Mâtürîdî, (ts.). Ebû Mansûr Muhammed b. Muhammed el-Mâtürîdî. Te’vilâtü Ehli’s-sünne. 1a-814b, Topkapı/Medine, no: 180, 527a.
  • Mehmed Rami, (2021). (Gülman) Efendi. Dört Halife ve Ehl-i Beytin Faziletine Dair Hadisler. haz. Abdullah Taha İmamoğlu, İstanbul: Büyüyen Ay Yayınları.
  • Menekşe, Ö. (2006). Ehl-i Beyt Sevgisi. Ankara.
  • el-Mübârekfûrî, (1934). Ebü’l-Ulâ Muhammed Abdurrahman b. Abdirrahim el-Mübârekfûrî. Tuhfetü’l-Ahvezî bi-Şerhi Câmi’i’t-Tirmizî. Beyrut.
  • el-Mübârekfûrî, (ts.). Ebü’l-Ulâ Muhammed Abdurrahman b. Abdirrahim el-Mübârekfûrî. Tuhfetü’l-Ahvezî bi-Şerhi Câmi’i’t-Tirmizî. Beyrut.
  • el-Münâvî, (1958). Muhammed Abdürraûf. Feyzü’l-kadîr Şerhu câmii’s-sagîr. Kahire.
  • el-Münâvî, Zeynüddîn Muhammed Abdürraûf b. Tâcil‘ârifîn b. Nûriddîn Alî el-Münâvî el-Haddâdî. et-Teysîr bi-Şerḥi’l-Câmiʿi’ṣ-Saġīr. Riyâd: Mektebetü İmâmi’ş-Şâfiî,1408/1988.
  • Müslim, (1992). Müslim b. Haccâc el-Kuşeyrî en-Nîsâbûrî. el-Câmiu’s-Sahîh. thk. Muhammed Fuad Abdülbâkî. İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • el-Müttakî el-Hindî, (1993). Alâüddîn Ali b. Hüsâmiddîn el-Müttakî el-Hindî. Kenzü’l-Ummâl fî Süneni’l-akvâl ve’l-ef’âl. Beyrut.
  • Nasr b. Ali, (1995). Hasan eş-Şeyh. Akîdetü Ehli’s-sünne ve’l-Cemâa fi’s-sahâbeti’l-kirâm. Riyad.
  • en-Nesâî, (2001). es-Sünenü’l-kübra, “Melâike”. thk. Şuayb el-Arnaût. Beyrut: Müessesetü’r-Risale.
  • en-Nesâî, (1969). Ebû Abdirrahman Ahmed b. Ali b. Şuayb en-Nesâî. Kitâbü Hasâisi Emîri’l-mü’minîn Ali b. Ebî Tâlib. Bağdat.
  • en-Nesâî, (1992). Ebû Abdirrahman Ahmed b. Ali b. Şuayb en-Nesâî. es-Sünen. İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • en-Nevevî, (ts.). Ebû Zekeriyyâ Muhyiddîn Yahyâ b. Şeref Nevevî. Riyâzü’s-sâlihîn. y.y.
  • Öz, M. (1994). “Ehl-i Beyt”, Diyanet İslam Ansiklopedisi (DİA). İstanbul.
  • Öz, B. (1997). Alevilik Tarihinden Izler. Istanbul.
  • Öztürk, Y. N. (1997). Hz. Fâtıma. İstanbul.
  • er-Râğıb el-İsfahânî. (ts.). el-Müfredât fî Garîbi’l-Kur’an. thk. Muhammed Seyyid Kîlânî, Beyrut: Dâru’l-Ma‘rife.
  • er-Râğıb el-İsfahanî. (1992). el-Müfredât, Beyrut.
  • Sofuoğlu, M. C. (1983). “Gadîr-i Hum Meselesi”, AÜİFD, C.XXVI, 461-470, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • es-Süyûtî, (ts.). Celâlüddîn Abdurrahman b. Ebî Bekr es-Süyûtî. el-Câmiu’s-Sagîr. Beyrut.
  • Şeyhîzâde, (1319). Damad Efendi, Abdurrahman b. Şeyh Muhammed b. Süleyman. Mecmau’l-enhur Şerhu Mülteka’l-ebhur. İstanbul.
  • eş-Şinkîtî, (1995). Muhammed el-Emîn b. Muhammed el-Muhtâr b. Abdilkâdir. Advâü’l-beyân fî îzâhi’l-Kur’ân bi’l-Kur’ân. Beyrut.
  • et-Taberânî, (1984). Ebü’l-Kasım Süleyman b. Ahmed et Taberânî. el-Mu’cemü’l-Kebîr. thk. Hamdi Abdülmecid es-Silefî. y.y.
  • et-Taberânî, (1985). Ebü’l-Kasım Süleyman b. Ahmed et Taberânî. el-Mu’cemü’l-Evsat, thk. Mahmûd Tahhân, Riyad.
  • et-Taberî, (1954). Ebû Ca‘fer Muhammed b. Cerîr et-Taberî. Câmiu’l-Beyân an Te’vîli’l-eser ve’l-Kur’an (Taberî Tefsîri). Kahire.
  • et-Taberî, (ts.). Ebü’l-Abbas Muhibbüddîn Ahmed b. Abdillâh et-Taberî. es-Simtü’s-Semîn, Halep.
  • et-Tabersî, (1994). Ebû Ali Fadl b. Hasan et-Tabersî. Mecmâu’l-Beyân fi Tefsîri’l-Kur’an thk. Seyyid Hâşim Resûlî ve Tabâtabâî. Beyrut.
  • et-Tirmizî, (1992). Ebû Îsâ Muhammed b. Îsâ b. Sevre et-Tirmizî. es-Sünen. İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • Uğur, M. (1980). Hicrî Birinci Asırda İslâm Toplumu. İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • Üçer, C. (2004). “Geleneksel Alevîlikte Ehl-i Beyt Anlayışı ‘Tokat Yöresi Örneği’”, Marife, yıl. 4, sayı. 3, kış, s. 257-272. Varol, M. B. (ts.). Ehl-i beyt Gerçeği. İstanbul.
  • Varlık, A. A. (1993). Hânedân-ı Ehl-i Beyt Neden Hor Görüldü?, İstanbul.
  • Yazır, (ts.). Muhammed Hamdi. Hak Dini Kur’an Dili. İstanbul: y.y.
  • Yücel, A. (1996). Hadis Istılahlarının Doğuşu ve Gelişimi. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Vakfı Yayınevi.
  • ez-Zehebî, (1987). Ebû Abdillah Şemsüddîn Muhammed b. Ahmed b. Osman. Târîhu’l-İslâm ve Vefeyâti’l-meşâhir ve’l-A’lâm, Hulefa-yı Râşidîn ve Emeviler Dönemi, thk. Ömer Abdüsselâm Tedmûrî. Beyrut.
  • ez-Zehebî, (1963). Ebû Abdillah Şemsüddîn Muhammed b. Ahmed b. Osman ez-Zehebî. Mîzânü’l-İ’tidâl. Kahire.
  • Zirek, M. (1998). Sekaleyn Hadîsi (Tahlil ve Tenkidi). Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, [Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü], İstanbul.
There are 75 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Hadith
Journal Section Articles
Authors

Yusuf Açıkel 0000-0001-5444-4641

Publication Date September 30, 2025
Submission Date July 18, 2025
Acceptance Date September 4, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 10 Issue: 3

Cite

APA Açıkel, Y. (2025). Kur’an ve Sahih Hadislerde Ehl-i Beyt’in Konumu. Turkish Academic Research Review, 10(3), 816-835. https://doi.org/10.30622/tarr.1745372