Sedat Umran; şair, eleştiri yazarı, çevirmen kimliğiyle tanınır. Şair, şiirinde nesnelerle kurduğu ilişki üzerinden yeni bir sembol dünyası oluşturur. Şiiri, metafizik, psikolojik ve kişisel yaşamının travmalarından oluşan arka planıyla bilinçaltı ve bilinçdışına ait birçok unsuru barındırır. Şiirinin bu özellikleri psikanaltik bir çözümlemenin yanı sıra arketiplerin ışığında bir değerlendirmeyi gerektirmektedir. Carl Gustav Jung’un psikoloji alanına kazandırdığı arketipler, edebî eserlere yansımış yazar duygu ve düşüncelerinin ayrıntılı incelenmesi ve bilinçaltına ait şifrelerin çözümünde kolaylık sağlar. Jung, bilinçdışını, kolektif ve kişisel bilinçdışı şeklinde iki kısımda inceler. Kolektif bilinçdışı, arketiplerden oluşur. Jung’un ortaya attığı görüşler neticesinde şekillenen arketipsel eleştiri yöntemi; eser, karakter, olay ve sembolik durumların çözümlenmesinde sıkça başvurulan kuramlardan biridir. Persona, gölge, anima/ animus ve ben Jung’un dört temel arketipidir. Anima, erkeğin bilinçdışında bulunan kadın imgesidir. Jung’un kuramına göre bireyin öz annesinden farklı kolektif bilinçdışındaki annenin yansıması olarak sevgili, eş, melek, şeytan veya cadı biçiminde ortaya çıkabilir. Erkeğin bilinçdışındaki anne arketipi bireyin birçok davranışını ve psikolojisini etkiler. Anneden kopuş sürecini sağlıklı bir şekilde atlatamayan bireyler, ilişkilerinde sorunlarla karşı karşıya kalır. Sedat Umran’ın çocukluk yıllarında ailesinden kaynaklı travmaları onun şiirinde kullandığı imgelerin oluşumunda oldukça etkilidir. Bu çalışmada Türk edebiyatının önemli şairlerinden biri olan Sedat Umran’ın şiirlerindeki kadın figürü, anima arketipi bağlamında incelenmektedir. Bu çalışmanın amacı, Jung’un görüşleri ışığında Kırık Ayna ve Sedat Umran’dan Seçmeler adlı şiir kitaplarındaki şiirlerde tespit edilen anima arketipinin Sedat Umran’ın şiir dünyasına etkisini açıklamaktır.
Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu ve yararlanılan tüm çalışmaların kaynakçada belirtildiği beyan olunur.
Sedat Umran is known as a poet, critic, and translator. The poet creates a new symbolic world through his relationships with objects in his poetry. His poetry, with its background of metaphysical, psychological, and personal traumas, contains numerous elements of the subconscious and unconscious. These characteristics of his poetry necessitate an evaluation in light of archetypes, as well as a psychoanalytic analysis. The archetypes introduced by Carl Gustav Jung to the field of psychology facilitate the detailed examination of the author's feelings and thoughts reflected in literary works and the deciphering of the subconscious. Jung examines the unconscious in two categories: archetypes formed in the collective consciousness and the personal realm. The method of archetypal criticism, shaped by Jung's insights, is one of the frequently used theories in analyzing works, characters, events, and symbolic situations. Jung's four fundamental archetypes are persona, shadow, anima, and animus. The anima is the female image found in the male unconscious. According to Jung's theory, the mother, unlike an individual's biological mother, can manifest as a reflection of the mother in the collective unconscious, in the form of a lover, wife, angel, devil, or witch. The mother archetype in a man's unconscious influences many of his behaviors and psychology. Individuals who cannot successfully overcome the separation from their mothers face relationship problems. Sedat Umran's childhood traumas stemming from his family significantly influenced the formation of the imagery he uses in his poetry. This study examines the female figure in the poetry of Sedat Umran, one of the leading poets of Turkish literature, within the context of the anima archetype. The purpose of this study is to explain the influence of the anima archetype, identified in the poems in his poetry collections "Broken Mirror" and "Selections from Sedat Umran," on Sedat Umran's poetic world, in light of Jung's views.
It is hereby declared that scientific and ethical principles were adhered to during the preparation of this study and that all works used are cited in the bibliography.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Modern Turkish Literature in Turkiye Field |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | September 30, 2025 |
| Submission Date | August 14, 2025 |
| Acceptance Date | September 16, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 3 |