Research Article
BibTex RIS Cite

SAĞLIK HİZMETİ ÇALIŞANLARININ YALIN KÜLTÜRE YÖNELİK BAKIŞ AÇILARININ TESPİTİ

Year 2022, Volume: 3 Issue: 5, 1 - 13, 30.06.2022
https://doi.org/10.51727/tbj.1018652

Abstract

Geleneksel işletme yönetiminin artık yerini rekabetçi ve çağdaş yönetime bıraktığı günümüz dünyasında rekabet koşulları, diğer işletme türlerinde olduğu gibi sağlık işletmelerinin de güçlü insan kaynağı yönetimine ve finansal güce ihtiyacını arttırmıştır. Endüstri alanında gelişim gösteren yalın yönetim, bugün birçok sağlık kuruluşunun sürdürülebilir olmasının göz ardı edilemez anahtarıdır. Bu çalışmanın amacı; yalın kültürü benimsemiş Özel Medicabil Hastanesinin çalışanlarının yalın kültür seviyelerine ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. İlgili alanda literatür incelendiğinde, kurulduğu ilk günden beri yalın yönetimi benimseyip yalın eğitimler veren bir sağlık kuruluşunda böyle bir çalışmanın yapılmamış olması yapılan çalışmanın özgün değerini oluşturmaktadır. Çalışmanın sonucunda ise, hastane çalışanlarından görev sınıfları ve meslekte toplam hizmet süreleri ile yalın kültür arasında anlamlı ilişkiye rastlandığı ortaya konmuştur.

References

  • Aksoylu, S. (2014). Hastane İşletmelerinde Değer Akış Maliyetlemesi. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 260-272.
  • Akyüz, N. Ç., & Çetin, C. (2009). Yalın Organizasyon İlkeleri ve Uygulamaları Üzerine Bir Araştırma. Öneri Dergisi , 8 (32), 1-14.
  • Aslan, S., & Pekcan, G. (2020). Hastanelerde Yalın Yönetim Uygulamaları: Gümüşhane Acil Servisi Değerlendirmesi. ERÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2020; 7(1), 1-12.
  • Ballé, M., & Régnier, A. (2007). Lean as a learning system in a hospital ward. Leadership in Health Services, 20(1), 33-41.
  • Birgün, S., Gülen, K. G., & Özkan, K. (2006). Yalın Üretime Geçiş Sürecinde Değer Akışı Haritalama Tekniğinin Kullanılması: İmalat Sektöründe Bir Uygulama. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 1(9), 47-59.
  • Cohen, R. (2018). Lean methodology in healthcare. Chest Journal,154(6), 1448-1454.
  • Çilhoroz, Y., & Arslan, İ. (2018). Yalın Yönetim Yaklaşımı Ve Sağlık Hizmetlerinde Uygulamaları. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(32), 156-185.
  • Çilhoroz, Y., & Çakmak, C. (2020). Yalın Yönetim Bakış Açısıyla Yalın Liderlik. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 1331–1339.
  • Derin, N. (2017). Yalın Yönetimin Gerektirdiği Yalın İşgücü İşletme Performansını Artırır Mı? "İŞ, GÜÇ" Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 19(1), 1-18.
  • Drotz, E., & Poksinska, B. (2014). warley Journal of Health Organization and Management, 28(2), 177-195.
  • Güleryüz, D. (2012). Yalın Yönetim Sistemlerinin Hastaneye Uygulanabilirliliği Ve Bir Hastane Uygulaması. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Jorma, T., Türinki, H., Bloigu, R., & Turkki, L. (2016). Lean thinking in Finnish healthcare. Leadership in Health Services, 29(1), 9-36.
  • Kim, C. S., Spahlinger, D. A., Kin, J. M., & Billi, J. E. (2006). Lean health care: What can hospitals learn from a world‐class automaker? Journal of Hospital Medicine, 1(3), 191-199.
  • Kovacevic, M., Jovičić, M., Djapan, M., & Zivanovic-Macuzic, I. (2016). Lean Thinking in Healthcare: Revıew of. International Journal for Quality Research, 10(1), 219-230.
  • Leslie, M., Hagood, C., Royer, A., & Reece, C. P. (2006). Using leanmethods to improve or turnover times. AORN Journal, 84(5), 849-55.
  • Leyer, M., & Moormann, J. (2014). How lean are financial service companies really? Empirical evidence from a large scale study in Germany. International Journal of Operations & Production Management,34(11), 1366-1388.
  • Lyons, A. C., Vidamour, K., Jain, R., & Sutherland, M. R. (2013). Developing an understanding of lean thinking in process industries. Production Planning & Control, 24(6), 475–494.
  • Mahmud, Z., Angelé-Halgand, N., Churruca, K., Ellis, L. A., & Braithwaite, J. (2021). The impact of lean management on frontline healthcare professionals: a scoping review of the literature. BMC Health Services Research, 26(21), 1-11.
  • Narayanamurthy, G., & Gurumurthy, A. (2017). Is the hospital lean? A mathematical model for assessing the implementation of lean thinking in healthcare institutions. Operations Research for Health Care, 18, 84-98.
  • Omran, A., & Abdulrahim, A. (2015). Barriers To Prioritizing Lean Construction in The Libyan Construction Industry. Acta Tehnica Corviniensis,– Bulletin of Engineering,3(1), 53-56.
  • Özer, Ö., Özkan, O., & Özmen, S. (2021). Yalın Yönetim ve Örgütsel Güvene Yönelik Algının Örgütsel Özdeşleşmeye Etkisi: Özel Bir Hastanede Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bİlimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 24(1), 92-100.
  • Özkan, O. (2018). Özel Hastane Yöneticilerinin Yalın Sağlık Yönetimi Hakkında Görüşlerinin İncelenmesi; Ankara İli Örneği. Ankara : Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Radnor, Z., Holweg, M., & Waring, J. (2012). Lean in healthcare: The unfilled promise? Social Science & Medicine, 74, 364-371.
  • Şantaş, G. (2020). Sağlıkta Yalın Yönetim ve Yalın Liderlik. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 2(7), 323-329.
  • Taşdemir, N. Z., Yapıcı, F., Baş, H., & Furvgi, A. (2021). Sağlık Sektörüne Yalın Felsefe. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 11-17.
  • Worley, J., & Doolen, T. (2006). The role of communication and management support in a lean manufacturing implementation. Management Decision, 44(2), 228-245.
  • Yang, M. G., Hong, P., & Modi, S. B. (2011). Impact ofLean Manufacturing and Environmental Management on Business Performance: an Empirical Study of Manufacturing Firms. Int.J.Production Economics, 129(2), 251-261.
  • Yıldız, S., & Yalman, F. (2015). Sağlık İşletmelerinde Yalın Uygulamalar Üzerine Genel Bir Literatür Taraması. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 1(1), 5-20.
  • Yılmaz, M., Alıcı, H., & Karaman, M. (2017). Sağlık Kurumlarında İsraf Giderme Yöntemleriyle Yalın Düşünce. İ.Ü. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 5(2), 54-70.

OPINIONS OF HEALTHCARE EMPLOYEES ON LEAN CULTURE: EXAMPLE OF PRIVATE MEDICABIL HOSPITAL

Year 2022, Volume: 3 Issue: 5, 1 - 13, 30.06.2022
https://doi.org/10.51727/tbj.1018652

Abstract

References

  • Aksoylu, S. (2014). Hastane İşletmelerinde Değer Akış Maliyetlemesi. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 260-272.
  • Akyüz, N. Ç., & Çetin, C. (2009). Yalın Organizasyon İlkeleri ve Uygulamaları Üzerine Bir Araştırma. Öneri Dergisi , 8 (32), 1-14.
  • Aslan, S., & Pekcan, G. (2020). Hastanelerde Yalın Yönetim Uygulamaları: Gümüşhane Acil Servisi Değerlendirmesi. ERÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2020; 7(1), 1-12.
  • Ballé, M., & Régnier, A. (2007). Lean as a learning system in a hospital ward. Leadership in Health Services, 20(1), 33-41.
  • Birgün, S., Gülen, K. G., & Özkan, K. (2006). Yalın Üretime Geçiş Sürecinde Değer Akışı Haritalama Tekniğinin Kullanılması: İmalat Sektöründe Bir Uygulama. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 1(9), 47-59.
  • Cohen, R. (2018). Lean methodology in healthcare. Chest Journal,154(6), 1448-1454.
  • Çilhoroz, Y., & Arslan, İ. (2018). Yalın Yönetim Yaklaşımı Ve Sağlık Hizmetlerinde Uygulamaları. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(32), 156-185.
  • Çilhoroz, Y., & Çakmak, C. (2020). Yalın Yönetim Bakış Açısıyla Yalın Liderlik. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 1331–1339.
  • Derin, N. (2017). Yalın Yönetimin Gerektirdiği Yalın İşgücü İşletme Performansını Artırır Mı? "İŞ, GÜÇ" Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 19(1), 1-18.
  • Drotz, E., & Poksinska, B. (2014). warley Journal of Health Organization and Management, 28(2), 177-195.
  • Güleryüz, D. (2012). Yalın Yönetim Sistemlerinin Hastaneye Uygulanabilirliliği Ve Bir Hastane Uygulaması. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Jorma, T., Türinki, H., Bloigu, R., & Turkki, L. (2016). Lean thinking in Finnish healthcare. Leadership in Health Services, 29(1), 9-36.
  • Kim, C. S., Spahlinger, D. A., Kin, J. M., & Billi, J. E. (2006). Lean health care: What can hospitals learn from a world‐class automaker? Journal of Hospital Medicine, 1(3), 191-199.
  • Kovacevic, M., Jovičić, M., Djapan, M., & Zivanovic-Macuzic, I. (2016). Lean Thinking in Healthcare: Revıew of. International Journal for Quality Research, 10(1), 219-230.
  • Leslie, M., Hagood, C., Royer, A., & Reece, C. P. (2006). Using leanmethods to improve or turnover times. AORN Journal, 84(5), 849-55.
  • Leyer, M., & Moormann, J. (2014). How lean are financial service companies really? Empirical evidence from a large scale study in Germany. International Journal of Operations & Production Management,34(11), 1366-1388.
  • Lyons, A. C., Vidamour, K., Jain, R., & Sutherland, M. R. (2013). Developing an understanding of lean thinking in process industries. Production Planning & Control, 24(6), 475–494.
  • Mahmud, Z., Angelé-Halgand, N., Churruca, K., Ellis, L. A., & Braithwaite, J. (2021). The impact of lean management on frontline healthcare professionals: a scoping review of the literature. BMC Health Services Research, 26(21), 1-11.
  • Narayanamurthy, G., & Gurumurthy, A. (2017). Is the hospital lean? A mathematical model for assessing the implementation of lean thinking in healthcare institutions. Operations Research for Health Care, 18, 84-98.
  • Omran, A., & Abdulrahim, A. (2015). Barriers To Prioritizing Lean Construction in The Libyan Construction Industry. Acta Tehnica Corviniensis,– Bulletin of Engineering,3(1), 53-56.
  • Özer, Ö., Özkan, O., & Özmen, S. (2021). Yalın Yönetim ve Örgütsel Güvene Yönelik Algının Örgütsel Özdeşleşmeye Etkisi: Özel Bir Hastanede Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bİlimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 24(1), 92-100.
  • Özkan, O. (2018). Özel Hastane Yöneticilerinin Yalın Sağlık Yönetimi Hakkında Görüşlerinin İncelenmesi; Ankara İli Örneği. Ankara : Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Radnor, Z., Holweg, M., & Waring, J. (2012). Lean in healthcare: The unfilled promise? Social Science & Medicine, 74, 364-371.
  • Şantaş, G. (2020). Sağlıkta Yalın Yönetim ve Yalın Liderlik. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 2(7), 323-329.
  • Taşdemir, N. Z., Yapıcı, F., Baş, H., & Furvgi, A. (2021). Sağlık Sektörüne Yalın Felsefe. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 11-17.
  • Worley, J., & Doolen, T. (2006). The role of communication and management support in a lean manufacturing implementation. Management Decision, 44(2), 228-245.
  • Yang, M. G., Hong, P., & Modi, S. B. (2011). Impact ofLean Manufacturing and Environmental Management on Business Performance: an Empirical Study of Manufacturing Firms. Int.J.Production Economics, 129(2), 251-261.
  • Yıldız, S., & Yalman, F. (2015). Sağlık İşletmelerinde Yalın Uygulamalar Üzerine Genel Bir Literatür Taraması. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 1(1), 5-20.
  • Yılmaz, M., Alıcı, H., & Karaman, M. (2017). Sağlık Kurumlarında İsraf Giderme Yöntemleriyle Yalın Düşünce. İ.Ü. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 5(2), 54-70.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Hatice Ceviz 0000-0002-6495-5725

Early Pub Date June 30, 2022
Publication Date June 30, 2022
Submission Date November 6, 2021
Acceptance Date March 2, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 3 Issue: 5

Cite

APA Ceviz, H. (2022). SAĞLIK HİZMETİ ÇALIŞANLARININ YALIN KÜLTÜRE YÖNELİK BAKIŞ AÇILARININ TESPİTİ. Turkish Business Journal, 3(5), 1-13. https://doi.org/10.51727/tbj.1018652



TBJ
Turkish Business Journal

ISSN: 2717-848X