This study deals with adolescence in terms of development and religious psychology. In the study adolescence period was dealt with; in terms of physical, sexual, emotional, social, cognitive, moral and religious development. It aims to contribute to the work parents and teachers do, who support adolescents, by revealing the problems experienced by adolescents with the method of literature review concerning their developmental period. Puberty; it is the transition phase from childhood to adulthood, which includes different developments and changes. This period, in which development and change is intense, can be characterized as a period of depression and crisis due to its structure. While the adolescent tries to adapt to his changing physical structure, he/she also has to adapt to his/her social environment. In this phase, he/she may feel “loneliness" and "alienation" regarding the problems he/she has experienced. Today's adolescents are faced with biological, psychological and social problems as well as the problems of stepping into in the virtual world. Adolescence is a phase in which emotional turmoil and mental turmoil are experienced intensely. While the adolescent who is to construct identity struggles to be himself/herself, he/she seeks the answer to the question “who am I?”. Adolescent in search of identity; face conflicting role expectations and multiple preferences. While trying to separate from his/her family in an effort to become an individual, the adolescent sometimes has problems with his/her family. Today's adolescents live in a world where everything is consumed in the age of speed and pleasure, where people only exist consuming, where virtuality and reality are intertwined. Today, in a period when access to information is as easy as pushing a button, adolescents experience the problem of choosing and internalizing the truth, not accessing information, while forming their philosophy of life. Evaluating the life goals of adolescents only with their academic success, wears out the adolescent psychologically who take exams nonstop one after another. Parents' directing the adolescent to areas that he/she doesn’t fancy, expecting more tasks and achievements from the adolescent, neglecting him/her emotionally, criticizing him/her, and comparing him/her with others affect their relationships negatively. Problems experienced in adolescence may be the continuation of problems in childhood. Behind every adolescent, there is a legacy formed in childhood, which also means "the future". In the literature review conducted in this study, it has been determined that the main problems experienced by adolescents are identity crisis, feelings of guilt and sinfulness due to sexual conflicts, success motivation and inhibition, orientation for independence and conflict with parents, virtual addictions.
Psychology of religion Developmental periods Adolescence Adolescence problems Identity crisis Virtual addiction
Bu çalışma ergenlik dönemini, gelişim ve din piskolojisi açısından ele almaktadır. Çalışmada ergenlik evresi; bedensel, cinsel, duygusal, toplumsal, bilişsel, ahlaki ve dini gelişim boyutlarıyla değerlendirilmektedir. Ergenlerin gelişim dönemleri açısından yaşadığı problemler literatür taraması yöntemi ile ortaya konularak, onlara destek olabilecek ebeveynlerine, öğretmenlerine katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Ergenlik; farklı gelişim ve değişimleri içinde barındıran çocukluktan yetişkinliğe geçiş evresidir. Gelişim ve değişimin yoğun olduğu bu dönem, yapısı itibari ile de bir bunalım ve kriz dönemi olarak nitelendirilebilir. Bu süreçlerin zaman zaman bireyin yaşantısında bazı sorunlara yol açtığı gözlemlenmektedir. Bu evrede yaşadığı sorunlarla ilgili olarak “yalnızlık” ve “yabancılaşma” duygusu hissedebilir. Günümüz ergeni biyolojik, psikolojik, sosyal problemlerin yanı sıra sanal dünyada var olmanın getirdiği sorunlarla da yüzleşmektedir. Ergenlik duygusal çalkantıların, zihinsel karmaşaların yoğun yaşandığı bir evredir. Kimlik inşasında olan ergen kendi olma mücadelesi verirken “ben kimim” sorusunun yanıtını aramaktadır. Kimlik arayışında ergen; zıt rol beklentileri, çoklu tercihlerle karşı karşıya kalmaktadır. Birey olma çabası içinde ailesinden ayrışmaya çalışan ergen, zaman zaman ailesi ile sorunlar yaşamaktadır. Günümüz ergenleri hız ve haz çağında her şeyin tüketildiği, tüketilerek var olunabileceği imajının çizildiği sanal ve gerçeğin iç içe geçtiği bir dünyada yaşamaktadır. Bilgiye ulaşmanın bir tuş kadar yakın olduğu günümüzde ergen hayat felsefesini oluştururken bilgiye ulaşma değil, seçme ve doğruyu içselleştirme sorunu yaşmaktadır. Ergenlerin yaşam hedeflerinin sadece akademik başarısı ile değerlendirilmesi, sınavlarla yarışan ergeni psikolojik olarak yıpratmaktadır. Ebeveynin, ergeni istemediği alanlara yönlendirmesi, ergenden yapabileceğinin üstünde görev ve başarılar beklemesi, onu duygusal olarak ihmal etmesi, eleştirmesi, başkalarıyla kıyaslaması ebeveyn-genç ilişkisini olumsuz yönde etkilemektedir. Ergenlikte yaşanan problemler, çocukluk dönemindeki problemlerin devamı olabilir. Her ergenin arkasında çocuklukta oluşmuş bir miras vardır ki bu aynı zamanda “gelecek” demektir. Bu çalışmada yapılan literatür taramasında ergenlerin yaşadıkları temel sorunların; kimlik bunalımı, cinsel çatışmalara bağlı suçluluk ve günahkarlık duygusu, başarı güdüsü ve engellenmesi, bağımsızlık yönelimi ve anne baba çatışması, sanal bağımlıklar konusunda yaşadıkları sorunlar olduğu tespit edilmiştir.
Din Psikolojisi Gelişim dönemleri Ergenlik dönemi Ergenlik sorunları Kimlik krizi Sanal bağımlılık
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | April 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 5 |
Turkish Journal for the Psychology of Religion (TJPR) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).