Research Article
BibTex RIS Cite

Covid 19 Salgın Sürecinin Çocuklar Üzerindeki Etkileri

Year 2021, Volume: 1 Issue: 2, 163 - 195, 30.11.2021
https://doi.org/10.29228/tead.11

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ebeveyn görüşlerine göre, Covid 19 salgın sürecinin çocukların günlük yaşam alışkanlıkları, duygudurumları, sosyal ilişkileri ve uzaktan eğitimle ilgili davranışları üzerindeki etkilerini incelemektir. Araştırmaya 749’u anne, 116’sı baba olmak üzere toplam 876 ebeveyn katılmıştır. Ebeveynlerin 443’ünün çocuğu erkek, 433’ünün çocuğu ise kızdır. Veri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen anket kullanılmıştır. Anket 4 bölüm ve 16 sorudan oluşmuştur. Birinci bölüm çocukların günlük yaşantıları, ikinci bölüm duygu durumları, üçüncü bölüm sosyal ilişkileri ve dördüncü bölüm ise uzaktan eğitimle ilgili davranışlarına yönelik sorulardan oluşmuştur.
Araştırmadan elde edilen bulgular şöyledir:
Çocukların günlük yaşam alışkanları ile ilgili olarak, uyku düzenlerinde, yemek yeme düzenlerinde, kıyafet giyip çıkarma davranışlarında olumsuz yönde değişiklikler olmuş, temizlik alışkanlıklarında ise olumlu yönde değişiklikler olmuştur. Duygudurumları ile ilgili olarak, kaygı, öfke ve korku düzeylerinde artış olmuş, mutluluk (neşe) düzeyleri azalmıştır. Sosyal ilişkiler ile ilgili olarak, anne, baba ve kardeşlerle ilişkileri olumsuz yönde (tepkisel, içine kapanık, az iletişim kurma, değişken davranışlar sergileme vb.) değişmiş, öğretmenlerini ise özlemişlerdir. Uzaktan eğitime yönelik davranışları ile ilgili olarak, çocukların büyük bölümünün uzaktan eğitime katıldığı belirlenmiştir. Bununla birlikte, çocukların büyük çoğunluğunun uzaktan eğitime yeterince alışamadığı, yarıdan fazlasının öğrenme kalitesinin iyi olmadığı, yaklaşık yarısının ödev yapma sorunları yaşadığı belirlenmiştir.

References

  • Akkan, B. (2020). “Kovid-19'un Çocuklar Üzerinde Etkisi ve Çocuk Odaklı Sosyal Politikalar”, TESEV Değerlendirme Notları: 2020/6.
  • Aslan, R. (2020). Tarihten Günümüze Epidemiler, Pandemiler ve Covid-19. Ayrıntı Dergisi, 8(65): 35-41.
  • Çelik, Ş. ve Çak, E. (2021). “Covid 19 Sürecinin Aile Üzerindeki Etkisi”, Arrival Date: 18.02.2021, Published Date: 25.03.2021, 2021, Vol: 6, Issue: 11, pp: 43-49, Doi Number: http://dx.doi.org/10.46648/gnj.185
  • Demir Öztürk, E., Kuru, G., Demir-Yıldız, C. (2021). Covid 19 pandemi günlerinde anneler ne düşünür çocuklar ne ister? Anne ve çocuklarının pandemi algısı, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD) Eurasian Journal of Researches in Social and Economics (EJRSE) ISSN:2148-9963, Asead Cilt 7, Sayı 5, Yıl 2020, ss.204-220
  • Garfield, R., Chidambaram, P. (2020). “Children’s Health and Well Being During the Coronavirus Pandemic”, Published: Sep 24, 2020, https://www.kff.org/coronavirus-covid-19/issue-brief, Erişim Tarihi: 25.10.2021.
  • İnsan Hakları Derneği (2021). Pandemi Döneminde Çocukların Durumu Araştırması (Ed. Meltem Akboğa), https://www.ihd.org.tr/wp-content/uploads/2021/01/20210104_PandemideCocuklar.pdf, Erişim Tarihi: 22.10.2021
  • Lee J. (2020). Mental health effects of school closures during Covid 19 Lancet Child Adoles Health, April 14, 2020, doi: https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30109-7
  • MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı (2021). Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim 2020/’21. Ankara: Resmi İstatistik Programı Yayını.
  • Orhan, F., Yılmaz, M. B., Bayrak, İ. ve Zeren, Ş. G. (2021). “COVID-19 Sürecinde Uzaktan Öğretme Süreci İle İlgili İlk ve Ortaöğretim Öğrencilerinin Algıları ve Duygularına Yönelik Bir Analiz”, Covid 19 ve Toplum: Salgının Sosyal, Beşeri ve Ekonomik Etkileri. Bulgular, Sonuçlar ve Öneriler. T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ve Tübitak, https://tubitak.gov.tr/sites/default/files/20689, Erişim Tarihi: 25.10.2021
  • Politika Notu (2020). Politika Notu: Covid-19 Salgınının Çocuklar Üzerindeki Etkisi, 15 Nisan 2020.
  • Ravens-Sieberer, U., Kaman, A., Erhart, M., Devine, J., Schlack, R. and Otto, C. (2021). Impact of the COVID-19 pandemic on quality of life and mental health in children and adolescents in Germany, European Child & Adolescent Psychiatry.
  • Schmidt, S. J., Barblan, L. P., Lory, I. and Landolt, M. A. (2021). Age-related effects of the COVID-19 pandemic on mental health of children and adolescents, European Journal of Psychotraumatology. 12:1, 1901407, DOI: 10.1080/20008198.2021.1901407, https://doi.org/10.1080/20008198.2021.1901407; Erişim Tarihi: 27.10.2021.
  • Schonfeld, D. J.&Demaria, T. (2015). Providing psychosocial support to children and families in the aftermath of disasters and crises. Pediatrics, 136 (4), 1120-1130.
  • SGDD Göç Akademisi (2021). Covid 19 Pandemisinin Türkiye’deki Uluslararası ve Geçici Koruma Altındaki Çocuklar Üzerinde Etkileri (Nisan 2021). https://sgdd.org.tr, Erişim Tarihi: 25.10.2021
  • Shawna J. L., Kaitlin, P. W., Olivia, D. C., Kasey, M. D. (2021). “Parenting activities and the transition to home-based education during the COVID-19 pandemic”, Children and Youth Services Review. Volume: 122, March 2021, 105585, https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105585
  • TDK. (2021). salgın ne demek TDK Sözlük Anlamı (sozluk.gov.tr). Erişim Tarihi: 24.10.2021. The World Bank (2021). “Simulating the Potential Impacts of COVID-19 School Closures on Schooling and Learning Outcomes: A Set of Global Estimates (English)”, https://documents.worldbank.org/en/publication/documents-reports/documentdetail/329961592483383689, Erişim Tarihi: 25.10.2021.
  • TOÇEV. TOÇEV Covid-19 Etki Raporu, tocev.org.tr, Erişim Tarihi: 25.10.2021.
  • Türk, E. (2020). COVID-19 'un Çocuklar, Ergenler ve Yetişkinler Üzerindeki Psikolojik Etkileri Hakkında Derleme Çalışması, ResearchGate, COVID-19'un Çocuklar, Ergenler ve Yetişkinler Üzerindeki Psikolojik Etkileri Hakkında Derleme Çalışması, https://www.researchgate.net/publication/347262728; Erişim Tarihi: 25.10.2021.
  • United Nations (2020). Policy Brief: COVID-19 and the Need for Action on Mental Health: 13 Mayıs 2020, https://unsdg.un.org/sites/default/files/2020-05, Erişim Tarihi: 27.10.2021.
  • Vikipedi (2021). https://tr.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemisi, Erişim Tarihi: 24.10.2021.
  • WHO World Health Organization. WHO Coronavirus (COVID-19) Dahshboard. https://covid19.who.int/table. Erişim Tarihi: 24.10.2021.
  • Yue, J., Zang, X., Le, Y., An, Y. (2020). Anxiety, depression and PTSD among children and their parent during 2019 novel coronavirus disease (Covid 19) outbreak in China, Current Psychology. Published:14 November 2020, https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs12144-020-01191-4, Erişim Tarihi: 27.10.2021.

Effects of Covid 19 Pandemic on Children

Year 2021, Volume: 1 Issue: 2, 163 - 195, 30.11.2021
https://doi.org/10.29228/tead.11

Abstract

The aim of this research, in parental opinion, is to examine the effects of the Covid 19 pandemic on children’s daily life habits, moods, social relationships and behaviors related to distance education. A total of 876 parents participated in the study, including 749 mothers and 116 fathers. Of the parents, 443 had a boy and 433 had a child. A survey developed by the researcher was used to collect data. The survey consisted of 4 sections and 16 questions. The first part consisted of questions about children’s daily lives, the second part consisted of moods, the third part consisted of questions about social relations and the fourth part consisted of questions about their behavior related to distance education.
The findings from the study are as follows:
There were negative changes in children’s daily habits of life, sleep patterns, eating patterns, clothing and removal behaviors, and positive changes in cleaning habits. Regarding moods, there was an increase in anxiety levels, anger levels and fear levels, and happiness (joy) levels decreased. Regarding social relations, their relationships with mother, father and siblings changed negatively (reactive, withdrawn, under-communicating, exhibiting variable behaviors, etc.) and they missed their teachers. In relation to their behavior towards distance education, it has been determined that the majority of children participate in distance education. However, it has been determined that the vast majority of children are not accustomed to distance education enough, more than half have poor learning quality, and half have problems doing homework.

References

  • Akkan, B. (2020). “Kovid-19'un Çocuklar Üzerinde Etkisi ve Çocuk Odaklı Sosyal Politikalar”, TESEV Değerlendirme Notları: 2020/6.
  • Aslan, R. (2020). Tarihten Günümüze Epidemiler, Pandemiler ve Covid-19. Ayrıntı Dergisi, 8(65): 35-41.
  • Çelik, Ş. ve Çak, E. (2021). “Covid 19 Sürecinin Aile Üzerindeki Etkisi”, Arrival Date: 18.02.2021, Published Date: 25.03.2021, 2021, Vol: 6, Issue: 11, pp: 43-49, Doi Number: http://dx.doi.org/10.46648/gnj.185
  • Demir Öztürk, E., Kuru, G., Demir-Yıldız, C. (2021). Covid 19 pandemi günlerinde anneler ne düşünür çocuklar ne ister? Anne ve çocuklarının pandemi algısı, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD) Eurasian Journal of Researches in Social and Economics (EJRSE) ISSN:2148-9963, Asead Cilt 7, Sayı 5, Yıl 2020, ss.204-220
  • Garfield, R., Chidambaram, P. (2020). “Children’s Health and Well Being During the Coronavirus Pandemic”, Published: Sep 24, 2020, https://www.kff.org/coronavirus-covid-19/issue-brief, Erişim Tarihi: 25.10.2021.
  • İnsan Hakları Derneği (2021). Pandemi Döneminde Çocukların Durumu Araştırması (Ed. Meltem Akboğa), https://www.ihd.org.tr/wp-content/uploads/2021/01/20210104_PandemideCocuklar.pdf, Erişim Tarihi: 22.10.2021
  • Lee J. (2020). Mental health effects of school closures during Covid 19 Lancet Child Adoles Health, April 14, 2020, doi: https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30109-7
  • MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı (2021). Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim 2020/’21. Ankara: Resmi İstatistik Programı Yayını.
  • Orhan, F., Yılmaz, M. B., Bayrak, İ. ve Zeren, Ş. G. (2021). “COVID-19 Sürecinde Uzaktan Öğretme Süreci İle İlgili İlk ve Ortaöğretim Öğrencilerinin Algıları ve Duygularına Yönelik Bir Analiz”, Covid 19 ve Toplum: Salgının Sosyal, Beşeri ve Ekonomik Etkileri. Bulgular, Sonuçlar ve Öneriler. T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ve Tübitak, https://tubitak.gov.tr/sites/default/files/20689, Erişim Tarihi: 25.10.2021
  • Politika Notu (2020). Politika Notu: Covid-19 Salgınının Çocuklar Üzerindeki Etkisi, 15 Nisan 2020.
  • Ravens-Sieberer, U., Kaman, A., Erhart, M., Devine, J., Schlack, R. and Otto, C. (2021). Impact of the COVID-19 pandemic on quality of life and mental health in children and adolescents in Germany, European Child & Adolescent Psychiatry.
  • Schmidt, S. J., Barblan, L. P., Lory, I. and Landolt, M. A. (2021). Age-related effects of the COVID-19 pandemic on mental health of children and adolescents, European Journal of Psychotraumatology. 12:1, 1901407, DOI: 10.1080/20008198.2021.1901407, https://doi.org/10.1080/20008198.2021.1901407; Erişim Tarihi: 27.10.2021.
  • Schonfeld, D. J.&Demaria, T. (2015). Providing psychosocial support to children and families in the aftermath of disasters and crises. Pediatrics, 136 (4), 1120-1130.
  • SGDD Göç Akademisi (2021). Covid 19 Pandemisinin Türkiye’deki Uluslararası ve Geçici Koruma Altındaki Çocuklar Üzerinde Etkileri (Nisan 2021). https://sgdd.org.tr, Erişim Tarihi: 25.10.2021
  • Shawna J. L., Kaitlin, P. W., Olivia, D. C., Kasey, M. D. (2021). “Parenting activities and the transition to home-based education during the COVID-19 pandemic”, Children and Youth Services Review. Volume: 122, March 2021, 105585, https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105585
  • TDK. (2021). salgın ne demek TDK Sözlük Anlamı (sozluk.gov.tr). Erişim Tarihi: 24.10.2021. The World Bank (2021). “Simulating the Potential Impacts of COVID-19 School Closures on Schooling and Learning Outcomes: A Set of Global Estimates (English)”, https://documents.worldbank.org/en/publication/documents-reports/documentdetail/329961592483383689, Erişim Tarihi: 25.10.2021.
  • TOÇEV. TOÇEV Covid-19 Etki Raporu, tocev.org.tr, Erişim Tarihi: 25.10.2021.
  • Türk, E. (2020). COVID-19 'un Çocuklar, Ergenler ve Yetişkinler Üzerindeki Psikolojik Etkileri Hakkında Derleme Çalışması, ResearchGate, COVID-19'un Çocuklar, Ergenler ve Yetişkinler Üzerindeki Psikolojik Etkileri Hakkında Derleme Çalışması, https://www.researchgate.net/publication/347262728; Erişim Tarihi: 25.10.2021.
  • United Nations (2020). Policy Brief: COVID-19 and the Need for Action on Mental Health: 13 Mayıs 2020, https://unsdg.un.org/sites/default/files/2020-05, Erişim Tarihi: 27.10.2021.
  • Vikipedi (2021). https://tr.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemisi, Erişim Tarihi: 24.10.2021.
  • WHO World Health Organization. WHO Coronavirus (COVID-19) Dahshboard. https://covid19.who.int/table. Erişim Tarihi: 24.10.2021.
  • Yue, J., Zang, X., Le, Y., An, Y. (2020). Anxiety, depression and PTSD among children and their parent during 2019 novel coronavirus disease (Covid 19) outbreak in China, Current Psychology. Published:14 November 2020, https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs12144-020-01191-4, Erişim Tarihi: 27.10.2021.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Oktay Aydın 0000-0003-4927-7708

Publication Date November 30, 2021
Submission Date November 2, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Aydın, O. (2021). Covid 19 Salgın Sürecinin Çocuklar Üzerindeki Etkileri. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 163-195. https://doi.org/10.29228/tead.11

Journal of Research in Elementary Education is an open access journal.

by-nc.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-4.0 International License.