Amaç: Bilim ve teknik alanında yaşanan birçok gelişmenin ilk adımları laboratuvarlarda atılmıştır. İnsanlığın bugünkü geldiği noktada laboratuvarların etkisi yadsınamaz bir gerçektir. Birçok toplum bu etkililiği göz önünde bulundurarak eğitimin ilk kademelerinden itibaren laboratuvar uygulamalarına yer vermiştir. Bu çalışma, ilköğretim birinci kademede laboratuvar uygulamalarını
gerçekleştiren sınıf öğretmenlerinin laboratuvar uygulamalarına yönelik tutumlarını farklı değişkenler açısından ölçmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada ayrıca sınıf öğretmenlerinin laboratuvar uygulamalarına yönelik tutumlarında cinsiyetlerinin ve hizmet sürelerinin etkisinin olup olmadığı ortaya koyulmak istenmiştir. Yöntem ve Araçlar: Araştırma, nicel araştırma desenlerinin özelliklerine göre ele alınmış ve tarama modeline göre desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunun seçiminde amaçlı örnekleme yöntemlerinden uygun örneklem modeli tercih edilmiştir. İzmir ili Menemen ilçesindeki devlet ilkokullarında görev yapan 203 sınıf öğretmeninin gönüllü katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Baltürk (2006) tarafından geliştirilen, Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0,92 olan “Laboratuvar Tutum Ölçeği” ölçme aracı olarak kullanılmıştır. Sonuçlar: Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin laboratuvar uygulamalarına yönelik tutumlarının olumlu yönde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Cinsiyet değişkenine göre tutumda anlamlı bir farklılık saptanırken hizmet süresi değişkenine göre anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür
TEŞEKKÜR EDERİZ
Purpose: The first steps of many developments in the field of science and technology have been taken in laboratories. The influence of laboratories is an undeniable fact at the point where humanity has come today. Many societies have taken this effectiveness into consideration and have included laboratory practices from the first stages of education. This study was carried out in order to measure the attitudes of classroom teachers who perform laboratory practices in the first level of primary education towards laboratory practices in terms of different variables. However, it was aimed to reveal whether gender and length of service had an effect on the attitudes of classroom teachers towards laboratory practices. Method and Materials: The research was conducted in line with quantitative research patterns and patterned according to the survey design. The study group was determined using the purposeful sampling method and was carried out with the voluntary participation of 203 classroom teachers working in public primary schools in Menemen district of Izmir. The “Laboratory Attitude Scale” developed by Baltürk (2006) with a Cronbach Alpha reliability coefficient of 0.92 was used as a measurement tool.
Results: As a result of the research, it was concluded that the attitudes of classroom teachers towards laboratory practices were positive. While there was a significant difference in attitude according to the gender variable, it was seen that there was no significant difference according to the service time variable.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 30, 2023 |
Publication Date | May 30, 2023 |
Submission Date | February 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 1 |
Journal of Research in Elementary Education is an open access journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-4.0 International License.