Research Article
BibTex RIS Cite

MİMARİ TASARIM ÜRÜNÜN KENDİSİ VE TEMSİLİ ARASINDAKİ İLİŞKİ

Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 14 - 24, 30.03.2020

Abstract

Mimari tasarım ürününün ifadesi olarak temsil kavramı her zaman için var olmuştur. Temsil, geleneksel tasarım yöntemleri kullanılarak sınırlı ifade şekillerine sahip iken sayısal tabanlı teknolojilerin mimari temsilde kullanılmaya başlamasıyla temsil araçları ve yöntemleri zamanla çeşitlenmiş ve bu çeşitlenme de mimari tasarım ürününün nasıl olması gerektiği üzerine olan düşüncelerde değişikliklere sebep olmuştur. Mimari tasarım ürününün sadece fiziksel ve inşa edilebilir olduğu düşüncesi önemini kaybetmiş ve mimari ürün tasarım ürünü olarak da kalabilmeye başlamıştır. Sayısal tabanlı teknolojilerle ifade edilen tasarım ürünleri sadece tasarım bilgisinin aktarımı ile sınırlı kalmamış ve bilginin dönüşüm sürecini de ifade etmiştir. Aynı zamanda tasarım bilgisi üretim bilgisi halini almıştır. Bu çalışmada temsilin sayısal teknolojiler ile nasıl ifade edildiği, kullanılan sayısal araç ve yöntemlerin neler olduğu ve sayısal ortamlarda oluşturulan mimari temsillerin uğradığı dönüşüm süreci üzerinde durulmaktadır. Çalışmanın amacı, sayısal tasarım adı altından gerçekleştirilen üretimlerin konvansiyonel tasarımdan yöntem olarak ayrışsa da birer mimari tasarım ürünü olduğunu ortaya koymak, değişen kavramların neler olduğunu, tasarımda bilgisayarın rolünü ifade etmek üzerinedir. Yapılan araştırmanın yöntemi, var olan sayısal tasarım teknolojileri ile ilgili kaynak ve örneklerin araştırılarak sınıflandırılması ve elde edilen bilgiler sonucunda mimari temsilin üretim ve tasarım süreçlerinde meydana getirdiği dönüşümü ortaya koymak şeklindedir. Bu çalışmanın sonucunda kullanılan sayısal araçların geleneksel yöntemlerden farklı olarak tasarım bilgisinin ifadesini ve üretimini nasıl kolaylaştırdığına, sağladığı avantajların neler olduğuna ve sayısal tasarım sürecinin mimarlık kavramıyla ilgili düşünceleri nasıl değiştirebileceğine ulaşılmaya çalışmaktadır.

References

  • Akipek, Ö.F., 2004,Bilgisayar Teknolojilerinin Mimarlıkta Tasarım Geliştirme Amaçlı Kullanımları, İstanbul.
  • Aksamija, A., 2016, Integrating Innovation in Architecture, Design Methods and Technology for Progressive Practice and Research, Wiley.
  • Çolakoğlu, B., Yazar, T., 2007, Mimarlık Eğitiminde Algoritma: Stüdyo Uygulamaları, YTÜ, İstanbul.
  • Dunn, N., 2012, Digital Fabrication in Architecture, Laurence King, London.
  • Groenendjik, R., 2019, The Digital Influence on Architecture,on how computer aided design and manufacturing technologies influenced architectural design, History Thesis.
  • Kıyıcı, G., 2016, Mimari Temsillerin Seyri ve Yönelimler: Mimarlığın Seyredeni Kimdir?, Algılama-Temsil-Tasarım ve Mimarlık dersi dönem sonu semineri, İTÜ, İstanbul.
  • Kolarevic, B., 2003, Architecture in Digital Age: Design and Manufacturing, Spon Press, New York.
  • Maller, A., 2003, Towards a Critical Architectural Representation, College of Architecture, University of Nebraska, Lincoln, NE 68588-0107, NE 62588- 01, USA.
  • Burry, M., Grifoll, J. C., Serrano, J. G., 2008, Sagrada Família s. XXI Gaudí Ara / Ahora / Now, Edicions UPC, Barcelona: aktaran Makert, R., Gilfranco, A., 2016, Between Designer and Design: Parametric Design and Prototyping Considerations on Gaudí’s Sagrada Familia, Periodica Polytechnica Architecture.
  • Oosterhuis, 2004, File to Factory in Real Time Behavior in ONL-Architecture, Fabrication: Examining the Digital Practice of Architecture, Proceedings of the 23rd Annual Conference of the Association for Computer Aided Design in Architecture and the 2004 Conference of the AIA Technology in Architectural Practice Knowledge Community, Cambridge.
  • Sönmez, E., 2007, Temsil Üzerinde Mimarlığa Bakış, İTÜ, İstanbul.
  • Oxman, R., 2005, Theory and Design in the First Digital Age, Faculty of Architecture and Town Planning Technion,Haifa 32000, Israel.
  • Tanyeli, U., 2017, Yıkarak Yapmak, Biçimi Değil Süreci Tasarlamak, Metis Yayınları.
  • Terzidis, K., 2006, Algorithmic Architecture, Architectural Press, Burlington, MA 01803, USA.
  • Turan. B.O., 2011, 21. Yüzyıl Tasarım Ortamında Süreç, Biçim ve Temsil İlişkisi, Megaron 2011;6(3):162-170, İstanbul.
  • Platon, 2015, Timaios, Say Yayınları.
  • Ünügür, S.M., (1989), Bina Tasarımının Temel İlkeleri, İTÜ Mimarlık Fakültesi Baskı Atölyesi, İstanbul.
  • Ünkap, Ö., 2006, Sanal Mimarlık Stüdyosu Uygulamaları Üzerine Bir Değerlendirme, İTÜ, İstanbul.
  • Yıldırım, T., Yavuz, A.Ö., İnan. N., 2010, Mimari Tasarım Eğitiminde Geleneksel ve Dijital Görselleştirme Teknolojilerinin Karşılaştırılması, Bilişim Teknolojileri Dergisi, Sayı:3, Ankara.
  • İnternet Kaynakları: URL 1: https://www.designboom.com/architecture/venicearchitecture- biennale-greg-lynn-packard-plant-uspavilion- microsoft-hololens-05-28-2016/ Erişim Tarihi: 14.01.2020
Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 14 - 24, 30.03.2020

Abstract

References

  • Akipek, Ö.F., 2004,Bilgisayar Teknolojilerinin Mimarlıkta Tasarım Geliştirme Amaçlı Kullanımları, İstanbul.
  • Aksamija, A., 2016, Integrating Innovation in Architecture, Design Methods and Technology for Progressive Practice and Research, Wiley.
  • Çolakoğlu, B., Yazar, T., 2007, Mimarlık Eğitiminde Algoritma: Stüdyo Uygulamaları, YTÜ, İstanbul.
  • Dunn, N., 2012, Digital Fabrication in Architecture, Laurence King, London.
  • Groenendjik, R., 2019, The Digital Influence on Architecture,on how computer aided design and manufacturing technologies influenced architectural design, History Thesis.
  • Kıyıcı, G., 2016, Mimari Temsillerin Seyri ve Yönelimler: Mimarlığın Seyredeni Kimdir?, Algılama-Temsil-Tasarım ve Mimarlık dersi dönem sonu semineri, İTÜ, İstanbul.
  • Kolarevic, B., 2003, Architecture in Digital Age: Design and Manufacturing, Spon Press, New York.
  • Maller, A., 2003, Towards a Critical Architectural Representation, College of Architecture, University of Nebraska, Lincoln, NE 68588-0107, NE 62588- 01, USA.
  • Burry, M., Grifoll, J. C., Serrano, J. G., 2008, Sagrada Família s. XXI Gaudí Ara / Ahora / Now, Edicions UPC, Barcelona: aktaran Makert, R., Gilfranco, A., 2016, Between Designer and Design: Parametric Design and Prototyping Considerations on Gaudí’s Sagrada Familia, Periodica Polytechnica Architecture.
  • Oosterhuis, 2004, File to Factory in Real Time Behavior in ONL-Architecture, Fabrication: Examining the Digital Practice of Architecture, Proceedings of the 23rd Annual Conference of the Association for Computer Aided Design in Architecture and the 2004 Conference of the AIA Technology in Architectural Practice Knowledge Community, Cambridge.
  • Sönmez, E., 2007, Temsil Üzerinde Mimarlığa Bakış, İTÜ, İstanbul.
  • Oxman, R., 2005, Theory and Design in the First Digital Age, Faculty of Architecture and Town Planning Technion,Haifa 32000, Israel.
  • Tanyeli, U., 2017, Yıkarak Yapmak, Biçimi Değil Süreci Tasarlamak, Metis Yayınları.
  • Terzidis, K., 2006, Algorithmic Architecture, Architectural Press, Burlington, MA 01803, USA.
  • Turan. B.O., 2011, 21. Yüzyıl Tasarım Ortamında Süreç, Biçim ve Temsil İlişkisi, Megaron 2011;6(3):162-170, İstanbul.
  • Platon, 2015, Timaios, Say Yayınları.
  • Ünügür, S.M., (1989), Bina Tasarımının Temel İlkeleri, İTÜ Mimarlık Fakültesi Baskı Atölyesi, İstanbul.
  • Ünkap, Ö., 2006, Sanal Mimarlık Stüdyosu Uygulamaları Üzerine Bir Değerlendirme, İTÜ, İstanbul.
  • Yıldırım, T., Yavuz, A.Ö., İnan. N., 2010, Mimari Tasarım Eğitiminde Geleneksel ve Dijital Görselleştirme Teknolojilerinin Karşılaştırılması, Bilişim Teknolojileri Dergisi, Sayı:3, Ankara.
  • İnternet Kaynakları: URL 1: https://www.designboom.com/architecture/venicearchitecture- biennale-greg-lynn-packard-plant-uspavilion- microsoft-hololens-05-28-2016/ Erişim Tarihi: 14.01.2020
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Articles
Authors

Nurşah Odabaş

Publication Date March 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Odabaş, N. (2020). MİMARİ TASARIM ÜRÜNÜN KENDİSİ VE TEMSİLİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Tasarım Enformatiği, 2(1), 14-24.
AMA Odabaş N. MİMARİ TASARIM ÜRÜNÜN KENDİSİ VE TEMSİLİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. te. March 2020;2(1):14-24.
Chicago Odabaş, Nurşah. “MİMARİ TASARIM ÜRÜNÜN KENDİSİ VE TEMSİLİ ARASINDAKİ İLİŞKİ”. Tasarım Enformatiği 2, no. 1 (March 2020): 14-24.
EndNote Odabaş N (March 1, 2020) MİMARİ TASARIM ÜRÜNÜN KENDİSİ VE TEMSİLİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Tasarım Enformatiği 2 1 14–24.
IEEE N. Odabaş, “MİMARİ TASARIM ÜRÜNÜN KENDİSİ VE TEMSİLİ ARASINDAKİ İLİŞKİ”, te, vol. 2, no. 1, pp. 14–24, 2020.
ISNAD Odabaş, Nurşah. “MİMARİ TASARIM ÜRÜNÜN KENDİSİ VE TEMSİLİ ARASINDAKİ İLİŞKİ”. Tasarım Enformatiği 2/1 (March 2020), 14-24.
JAMA Odabaş N. MİMARİ TASARIM ÜRÜNÜN KENDİSİ VE TEMSİLİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. te. 2020;2:14–24.
MLA Odabaş, Nurşah. “MİMARİ TASARIM ÜRÜNÜN KENDİSİ VE TEMSİLİ ARASINDAKİ İLİŞKİ”. Tasarım Enformatiği, vol. 2, no. 1, 2020, pp. 14-24.
Vancouver Odabaş N. MİMARİ TASARIM ÜRÜNÜN KENDİSİ VE TEMSİLİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. te. 2020;2(1):14-2.