23 Ekim ve 9 Kasım 2011 tarihlerindeki Van Depremleri
sonrasında çok sayıda bina hasar görmüştür. İstanbul Teknik Üniversitesi,
Deprem Mühendisliği ve Afet Yönetim Merkezi uzmanlarından oluşan bir ekip
depremde hasar gören birçok binanın hasar seviyelerini inceleyerek
kullanılabilirlik durumları hakkında raporlandırma yapmıştır. Gözlemler sırasında
en dikkat çekici durumlardan biri Gedikbulak okul binasını incelerken meydana
gelmiştir. Bu durumun sebebi o bölgede toptan göçmenin oluştuğu tek kamu
binasının olmasıdır. Sahadaki gözlemler ve daha sonradan ulaşan bilgiler,
binada taşıyıcı sistemi oluşturan kolon ve kirişlerin yanında birbirine dik iki
doğrultuda uzanan perde duvarların mevcut olduğunu ortaya koymaktadır.
İncelenen okul binası Milli Eğitim Bakanlığı tarafından uygulanmış örnek
projelerden biri benimsenerek inşa edilmiştir. Bu yazıda saha gözlemlerinden ve
Milli Eğitim Bakanlığı arşivlerinden elde edilmiş bilgiler ışığında Gedikbulak
okul binası sonlu elemanlar yöntemi ile modellenip analizi yapılmıştır. Bu
çalışmada doğrusal ve doğrusal olmayan yöntemler kullanılmış olup çerçeve elemanlarda
plastik mafsal kabulü ve perde duvarı modellenmesinde kullanılan kabuk
elemanlarda lif kabulü yapılarak analizler yapılmıştır. Analizlerden elde
edilen sonuçlar ile saha gözlemleri karşılaştırılıp yorumlandığında önemli
tasarım eksikliğinin olduğu binalarda karmaşık yöntemler ile performans
değerlendirmesi yapılması yerine bu şekildeki binalarda
bazı basit kabuller ile güçlendirme yapılabileceği vurgulanmak istenmiştir.
After the Van Earthquakes of October 23 and November 9,
buildings were damaged. A team of experts from the
Istanbul Technical University, the Earthquake Engineering and Disaster
Management Center investigated numerous buildings including schools to
determine their damage levels and to decide whether they can be used further
for education purposes. One of the most
remarkable field inspections was observation of the damages in the Gedikbulak School building which has been the
only school building even the only public building experiencing
total damage. The site observations and collected information reveal that the
building had several shear walls located in
two directions besides columns and beams. The building had been constructed by
adopting one of the sample projects of the Ministry of Education. However, site
observations have shown that the concrete quality and workmanship used in the
building were quite poor. In this paper, the damage records
of the building obtained from the field observations are given and the
structural system is modeled and analyzed by adopting the structural layout
obtained from the archives of the Ministry of Education. The study is carried
out by using the linear and nonlinear analysis by employing plastic hinge
assumption in the columns and fiber assumption in the shear walls. Seismic
performance assessment of Gedikbulak school building is studied in view of the design
shortcomings and the maximum earthquake effects. Numerical results are
compared to field observations. Finally, design recommendations and seismic
evaluation of school buildings are presented.
Journal Section | Technical Note |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 1, 2017 |
Submission Date | April 5, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 28 Issue: 2 |