This study aims to determine the factors affecting quality performance in construction projects and the degree of impact based on the perceptions of professionals. In the first stage of the study, 20 factors affecting quality performance were determined via literature review and interviews with construction professionals. In the second stage, a questionnaire was designed to determine the degree of impact of the factors on the quality performance, and the results of the questionnaire were evaluated by descriptive statistics, reliability analysis and Relative Importance Index methods. The results show that the five most important factors affecting the quality performance are "Not considering the project in detail at the beginning", "Lack of work quality information and/or not applying it fully", "Selection of the subcontractor", "Compliance with the contract and its annexes" and "Cooperation and coordination between teams".
Bu çalışma inşaat projelerinde kalite performansını etkileyen faktörleri ve profesyonellerin algılarına göre etki derecelerinin belirlenmesi amaçlamaktadır. Çalışmanın ilk aşamasında literatür taraması ve inşaat profesyonelleriyle yapılan görüşmeler aracılığıyla kalite performansını etkileyen 20 faktör belirlenmiştir. İkinci aşamada, faktörlerin kalite performansına etki derecelerinin belirlenmesi için bir anket tasarlanmış anket sonuçları tanımlayıcı istatistikler, güvenilirlik analizi ve Göreceli Önem İndeksi yöntemleri ile değerlendirilmiştir. Sonuçlar, kalite performansına etki eden en önemli beş faktörün sırasıyla “Başlangıçta projenin detaylıca düşünülmemesi”, “Çalışanların iş kalite bilgisi eksikliği ve/veya tam olarak uygulamaması”, “Taşeron firma seçimi“, “Sözleşme ve eklerine uygunluk” ve “Ekipler arası iş birliği ve koordinasyon“ olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | Technical Note |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2022 |
Submission Date | October 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 33 Issue: 6 |