Bu araştırmanın amacı, sık giysi satın alan kişilerin, satın alma davranışlarının kişilik özellikleriyle ilişkisini ortaya koymaktır. Araştırma verilerinin önemli bir bölümü, farklı meslek gruplarından oluşan mesleki eğitim merkezi öğrencilerinden ve diğerleri de yaş, cinsiyet, gelir durumu fark etmeksizin değişik meslek gruplarından toplam 183 kişiye ulaşılarak elde edilmiştir. Araştırmada; fikir liderliği, yenilikçilik, bağımlılık, bilgi, sosyal ve kişisel kimlik, kişilik özelliği olarak alınmıştır. Sık giysi tüketicilerinin, yeni modayı sosyal ve yenilikçi kimliklerini ifade etme aracı olarak sergileme konusunda az giysi tüketicilerine göre daha çok kullandıkları görülmüştür. Bu özellikler her yaştan kadın veya erkekte görülebilmektedir. Bu araştırma sık giysi alma davranışları gösteren bireylerin bu davranışının yaş, gelir, cinsiyet ve eğitim seviyesinden çok kişilik özellikleri ile ilgisi olduğunu ortaya koymaktadır
The aim of this investigation is to reveal the relationship between buying behavior and personality features of individuals who buy clothing frequently. Noteworthy part of investigation datas have been attained from 183 individuals, whose age, sex, occupation and income were different, but some of them was the student of vocational education center. Leadership of idea, advocate of change, dependence, knowledge, social and personal identity, have been accepted as personality features. It has been determined that frequent clothing buyer consumers have more use fashion as a device of emphasizing their social and advocate of change identities than infrequent clothing buyer consumers. These characteristics have been seen both of males or females from every ages. This investigation is exposed that there were stronger relationship between the behavior of frequent clothing buy and personality features than age, income, sex or education level
Other ID | JA87KA42TC |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2006 |
Submission Date | December 1, 2006 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 16 Issue: 4 |