Konfeksiyon firmalarında tedbir amaçlı, 2. kalite ürünlerin yerine gönderilmek üzere üretilen ürün oranı, sipariş edilen ürün miktarına göre değişmektedir. Fazladan bir miktar ürünün elde kalması, müşteriye eksik adetli sipariş göndermekten, firmanın imajı, müşteriler ile uzun süreli iş ilişkisine sahip olması, vb. gibi nedenlerden dolayı firma imajının ve dolayısıyla ekonomisinin daha az zarar görmesini sağlamaktadır. Bu yüzden firmalar, eksik ürün göndermek yerine, fazladan üretim yapmakta ve oluşabilecek eksikliği bu fazla üretim ile gidermektedirler. Bu çalışmada, bahsedilen elde kalmış ve belirli bir maliyeti olan, 2. kalite ve ihraç fazlası ürünlerin firmalar tarafından, etkililik anlamında ne şekilde değerlendirildiği incelenmiştir. Bu incelemelerde Performans Matrisi (OMAX) yöntemi kullanılmış ve bu yöntemde kullanılan kriterlerin önem derecelerinin belirlenmesinde de bulanık mantıktan destek alınmıştır. Performans Matrisi yönteminde değerlendirilmek üzere aşağıda bahsi geçen firmaların tümüyle yüz yüze görüşülerek ilgili veriler derlenmiştir. Bulanık mantık yönteminin çalışmaya adaptasyonunu sağlamak amacıyla da, firma yöneticilerinin kriterlerin öncelik sıralarını karşılaştırılması istenmiş ve değerlendirmeler bulanık mantık yöntemi çerçevesinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonucunda üç firmanın da etkililik değerleri tespit edilmiş, bunlar karşılaştırılmış ve bu değerlerde daha fazla artış sağlanabilmesi amacıyla çeşitli önerilerde bulunulmuştur
In the apparel companies, the rate of products as a precaution in place of the second quality ones varies according to the total quantity in the order. A couple of pieces of products left over provide companies the advantages of not shipping the inadequate piece amount to customers and not damaging the image and economy of the company due to long-term business partnerships and perceived image. Therefore, companies prefer to overproduce and overcome the lack production instead of insufficient shipment. This study focuses on the recycling activities of the previously mentioned products that remain unsold and cause a burden to companies as an additional cost in terms of effectiveness that are carried out by the apparel companies. For these purposes, Performance Matrix (OMAX) is used in the research and fuzzy logic method is also utilized to determine the significance levels of the criteria used. Relevant data has been compiled through face to face interviews with the companies mentioned below to allow the evaluation with Performances Matrix methods. In order to adapt the fuzzy logic method to study, company managers were asked to compare the prioritization of the criteria and the evaluations were carried out in the framework of fuzzy logic method. As a result of the study, efficiency values of these companies have been identified, compared and some suggestions are made in order to achieve further increase in these values
Textile and clothing Apparel industry Performance matrix (Omax) Objective matrix Fuzzy logic
Other ID | JA88ZV24JP |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Submission Date | December 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 24 Issue: 4 |