Araştırma farklı ülkelerde öğrenim gören lisans ve yüksek lisans öğrencilerinin markalı giysilere karşı tutumunun sosyo-kültürel açısından değerlendirilmesi ve ülkeler arasındaki farklılıkların karşılaştırılması amacı ile planlanmış ve yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini Türkiye’de Ankara, Kıbrıs’ta Lefkoşa, İngiltere’de Liverpol şehirlerinde ve Türk Cumhuriyetlerinden gelerek Ankara’da üniversite öğrenimi gören üniversite öğrencileri arasından tesadüfi örnekleme sonucunda seçilen 406 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmacı tarafından geliştirilen anket formu ile toplanan veriler Sosyal Bilimler İstatistik Paketi (SPSS) kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, farklı sosyo-kültürel değerlere sahip olduğu belirlenen ülkelerde öğrenim gören öğrencilerin markalı giysileri benimsemelerine rağmen fiyatının yüksek olmasından dolayı markalı giysi edinmekte güçlük çektikleri sonucuna varılmıştır. Markayı üreten ve satan batı ülkelerinde yaşayan öğrencilerin diğer ülkelerin öğrencilerine göre daha az marka tutkunu oldukları, öğrencilerin markalı giysiler giyen kişileri lider, ekonomik durumu iyi ve çok zevkli olarak tanımlandıkları belirlenmiştir. Markalı giysilere karşı tutum puanları açısından cinsiyet ve eğitim düzeyleri arasında fark görülmezken, ülke, aile geliri, yaş grupları arasında farklılıklar görülmüş ve değerlendirilmiştir
The research has been planned and conducted with the aim of socio-cultural evaluation of the attitude of the undergraduate and graduate students in various countries against the branded clothes and comparing the differences amongst the countries. 406 students who were selected as a result of the random sampling amongst the university students who attend universities in Ankara, coming from Ankara in Turkey, Nicosia in Turkish Republic of Northern Cyprus (T.R.N.C.), Liverpool in England and student from Turkic Republics constitute the sampling of the research. The data collected by the survey form which is developed by the researcher has been analyzed by using Social Sciences Statistics Package (SPSS). At the end of the result, it was concluded that students who are following their educations in the countries which had been determined to have different socio-cultural values adopted the branded clothes, however, they could hardly afford to have one as the prices are high. It has also been determined that students in the western countries that manufacture and sell the brand are less fond of brands and that students define those in branded clothes as leaders, wealthy and having a good taste. In terms of attitude points against the branded clothes, no difference in terms of sex and eduation level has been determined, but it has been determined that there were differences in terms of country, income of the family and age groups, and these dirrences were evaluated
Other ID | JA87RJ38MS |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2008 |
Submission Date | December 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 18 Issue: 2 |