Kalite kavramının tarihi çok eskilere dayanmaktadır. Kaliteyle ilgili hedef ve amaçlara ulaşabilmek için kalite kontrol yöntemleri geliştirilmiştir. Kalite kontrol yöntemleri sayesinde kaliteli ürünü geliştirmek, tasarımını yapmak, üretmek ve aynı zamanda da ürün veya hizmetleri ekonomik bir yoldan üreten ve gereksinimlere yanıt veren bir üretim sistemini kurmaya yardımcı olmak mümkündür. Önceleri iyi-kötü tasnifi şeklinde tanımlanan kalite kontrol, günümüzde daha geniş bir anlam içeren toplam kalite yönetimi olarak karşımıza çıkmaktadır. Toplam kalite yönetimi sadece üretim basamaklarını değil, ürünün üretimden müşteriye ulaşıncaya kadar ki tüm basamakları kapsamaktadır. Yüksek kaliteye ulaşabilmek, tüm ülkelerin ortak hedefidir. Ancak ülkelerin bu hedefe ulaşmak için izledikleri yollar, sosyal, kültürel, siyasi, ekonomik vb. koşullarına bağlı olarak farklılıklar gösterebilmektedir
A quality phenomenon has quite an old history. Quality control methods had been developed to be able to reach to the targets and aims related with quality. It is possible to design, develop and produce quality products and at the same time to set up an production system which meets the requirements and enables to produce products and services economically by using quality control methods. Quality control which was described in the past as the classification of good and bad is now appeared to be total quality management with a more exclusive meaning. Total quality management covers not only the production stages, but also all the stages that the product follows from the production to the customer. It is the common target of all the countries to reach the high quality level. However, the path that the countries follow to reach this target might differ due to the differences in some conditions like social, cultural, political and economical conditions etc
Other ID | JA87RB73BC |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2008 |
Submission Date | December 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 18 Issue: 2 |