BibTex RIS Cite

TEKSTİL BOYA TERBİYE İŞLETMELERİNDE ZAMAN SERİLERİ MODELİ İLE TALEP TAHMİNİ

Year 2013, Volume: 23 Issue: 2, 143 - 151, 01.12.2013

Abstract

Bu çalışmada, boya terbiye işletmelerinde Zaman Serileri Modelleri kullanılarak en uygun talep tahmin modeli araştırılmıştır. Bunlar; Basit Üstel Düzeltme Yöntemi, Trend Düzeltmeli Üstel Yöntem ve Winter’s modelleridir. Seçilmiş bir tekstil işletmesinden alınan gerçek veriler üzerinde çalışılmıştır. Çalışma sonucunda Boya-Terbiye işletmelerinin talep Tahmininde ağırlıklı olarak talebin mevsimsel değiştiği ancak bazı ürün grupları için Trend yaklaşımlı talep tahminin de geçerli olabileceği görülmüştür. Basit Üstel Düzeltme Yöntemin ise uygun bir talep tahmin yöntemi olmadığı ortaya konulmuştur

References

  • 1. Ulusoy G., Çetindamar D. ve ark, 2004/2005, “Üretimde Modernizasyon”, İmalat Sanayinde Yenilik Araştırması Dergisi.
  • 2. Acar D., Ömürbek N., Eroğlu H., 2006, “Tam Zamanında Üretim Sisteminin Tekstil Sektöründeki Uygulama Boyutları”,C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 7, Sayı 1, pp:21-40.
  • 3. Sabır ve Batuk, 2010, “Boya Terbiye İşletmelerinde Üretimin Optimizasyonu”, 10. Üretim Araştırmaları Sempozyumu, ÜAS’10, University of Girne Amarican, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti.
  • 4. Kobu, B., 2010, Üretim Yönetimi, 15. Basım, Beta Yayınevi - Ders Kitapları.
  • 5. Öztürk M. U., 2007, “Üretim Planlamasında Çok Hedefli Doğrusal Hedef Programlama ve Bir Tekstil İşletmesinde Uygulama”, MSc Thesis, Inst. of Social Sicence, University of Uludag, Bursa/Turkey.
  • 6. Metters R., 1997, “Production Planning With Stocastic Seasonal Demand and Capacitated Production”, IEE Transections, Vol. 29, pp. 1017-1029.
  • 7. Frank C., Garg A., Raheja A., Sztandera L., “Forecasting women’s apparel sales using mathematical modeling”, International Journal of Clothing Science and Technology, Vol. 15 No. 2, 2003, pp. 107 125.
  • 8. J. Scott Armstrong and Kesten C. Gren, 2005,“Demand Forecasting: Evidence-based Methods “,Strategic Marketing Management: A Business Process Approach, (A chapter for the forthcoming book and edited by Luiz Moutinho and Geoff Southern).
  • 9. Demirarslan S., 2001, “Üretim Planlama” İzmir, Mimarlık Dergisi, DEU Yayınları, s. 24.
  • 10. Okşan D., 2006, “Tekstil İşletmelerinde Bilgisayara Dayalı Kaynak Kullanımı ve Üretim Planlama Sistemleri Üzerine Bir İnceleme: Denizli Örneği”, MSc Thesis, Institute of Applied Sciaence, University of Pamukkale, Denizli/Turkey.
  • 11. Makridakis S., Steven C., Wheelwright R., J. Hyndman, 2008, “Forecasting Methods and Applications, (3rd Ed.).
  • 12. Başaran Şen, A., Kaba, G., 2009, “Öncü Göstergeler Kullanımının Tahmin Doğruluğuna Etkisi”, Journal of IIBF, Vol 27, No: 2, pp. 397-411, University of Marmara, İstanbul/Turkey.

DEMAND FORECASTING WITHOF USING TIME SERIES MODELS IN TEXTILE DYEING-FINISHING MILLS

Year 2013, Volume: 23 Issue: 2, 143 - 151, 01.12.2013

Abstract

In this study, the most suitable demand forecasting system is sought by Time Series Models in textile dyeing-finishing mills. This includes Basic Exponential Smoothing Method, Trend Corrected Exponential Smoothing Method and Winter’s Models. The study was performed on real data obtained from a chosen textile mill. And, demand was concluded to change mainly with season in Demand forecasting activities of Dyeing-Finishing Mills, but trend corrected demand forecasting method could also be valid for some product groups. Basic Exponential Smoothing method was concluded an unsuitable demand forecasting method

References

  • 1. Ulusoy G., Çetindamar D. ve ark, 2004/2005, “Üretimde Modernizasyon”, İmalat Sanayinde Yenilik Araştırması Dergisi.
  • 2. Acar D., Ömürbek N., Eroğlu H., 2006, “Tam Zamanında Üretim Sisteminin Tekstil Sektöründeki Uygulama Boyutları”,C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 7, Sayı 1, pp:21-40.
  • 3. Sabır ve Batuk, 2010, “Boya Terbiye İşletmelerinde Üretimin Optimizasyonu”, 10. Üretim Araştırmaları Sempozyumu, ÜAS’10, University of Girne Amarican, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti.
  • 4. Kobu, B., 2010, Üretim Yönetimi, 15. Basım, Beta Yayınevi - Ders Kitapları.
  • 5. Öztürk M. U., 2007, “Üretim Planlamasında Çok Hedefli Doğrusal Hedef Programlama ve Bir Tekstil İşletmesinde Uygulama”, MSc Thesis, Inst. of Social Sicence, University of Uludag, Bursa/Turkey.
  • 6. Metters R., 1997, “Production Planning With Stocastic Seasonal Demand and Capacitated Production”, IEE Transections, Vol. 29, pp. 1017-1029.
  • 7. Frank C., Garg A., Raheja A., Sztandera L., “Forecasting women’s apparel sales using mathematical modeling”, International Journal of Clothing Science and Technology, Vol. 15 No. 2, 2003, pp. 107 125.
  • 8. J. Scott Armstrong and Kesten C. Gren, 2005,“Demand Forecasting: Evidence-based Methods “,Strategic Marketing Management: A Business Process Approach, (A chapter for the forthcoming book and edited by Luiz Moutinho and Geoff Southern).
  • 9. Demirarslan S., 2001, “Üretim Planlama” İzmir, Mimarlık Dergisi, DEU Yayınları, s. 24.
  • 10. Okşan D., 2006, “Tekstil İşletmelerinde Bilgisayara Dayalı Kaynak Kullanımı ve Üretim Planlama Sistemleri Üzerine Bir İnceleme: Denizli Örneği”, MSc Thesis, Institute of Applied Sciaence, University of Pamukkale, Denizli/Turkey.
  • 11. Makridakis S., Steven C., Wheelwright R., J. Hyndman, 2008, “Forecasting Methods and Applications, (3rd Ed.).
  • 12. Başaran Şen, A., Kaba, G., 2009, “Öncü Göstergeler Kullanımının Tahmin Doğruluğuna Etkisi”, Journal of IIBF, Vol 27, No: 2, pp. 397-411, University of Marmara, İstanbul/Turkey.
There are 12 citations in total.

Details

Other ID JA88PN95MA
Journal Section Articles
Authors

Emel Ceyhun Sabır This is me

Esma Batuk This is me

Publication Date December 1, 2013
Submission Date December 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 23 Issue: 2

Cite

APA Sabır, E. C., & Batuk, E. (2013). DEMAND FORECASTING WITHOF USING TIME SERIES MODELS IN TEXTILE DYEING-FINISHING MILLS. Textile and Apparel, 23(2), 143-151.

No part of this journal may be reproduced, stored, transmitted or disseminated in any forms or by any means without prior written permission of the Editorial Board. The views and opinions expressed here in the articles are those of the authors and are not the views of Tekstil ve Konfeksiyon and Textile and Apparel Research-Application Center.