The goal
of this study is to develop and to present a STEM activity in which students can
use their interdisciplinary knowledge and skills together in Science, Technology,
Engineering, Mathematics, (STEM) field and they can transform their theoretical
knowledge into practice, curiosity and invention. The activity was developed in
the Spring semester of 2018-2019 academic year in the STEM laboratory of a government
university. In order to teach the concept of “Light intensity” under the title
of 10th grade Optics many experiments can be done light pressure, particle-like properties of light ,
light absorption and reflection of the light; these experiments could be
implemented by the activity of “a radiometer design”. It was also concluded
that there are lack of study about this kind of a design in the current
literature.
Bu
çalışmanın amacı, öğrencilerin disiplinler arası Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik;
(STEM) bilgi ve becerilerini bir arada kullanabilmelerini ve bu alanlardaki
teorik bilgilerinin uygulamaya, meraka ve bir buluşa dönüştürülmesini amaçlayan
bir STEM etkinliği geliştirmek ve sunmaktır. Etkinlik, 2018-2019 eğitim-öğretim
yılı bahar döneminde, bir devlet üniversitesinin STEM laboratuvarında geliştirilmiştir.
10. Sınıf Optik konusunun kazanımları doğrultusunda “Işık şiddeti” kavramı
öğretiminde yapılabilecek deneyler arasında; ışığın basıncı, ışığın tanecik
özelliği, ışığın soğurulması ve ışığın yansıması olaylarının birlikte
öğretilebileceği bir düzeneğin, radyometre tasarımı ile gerçekleşebileceği
gözlenmiştir. Ayrıca bu alanda yapılan literatür taraması sonucunda bu tasarımla
ilgili STEM çalışmalarının yeterli sayıda olmadığı sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2019 |
Submission Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 3 |