ÖZET
Araştırmada sınıf eğitimi 3.sınıf öğrencilerinin yaratıcılığa yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Karadeniz Bölgesinde yer alan bir üniversitede öğrenim gören 65 sınıf eğitimi 3. sınıf öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmaya katılan öğretmen adaylarının yaratıcılık kavramına yönelik algılarını ortaya çıkarmak amacıyla her birine “Yaratıcılık …….. gibidir. Çünkü ………”cümlesi verilerek bu cümleleri tamamlanması istenmiştir. Elde edilen verilerin analizi ise içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre 65 öğretmen adayı 40 adet metafor üretmiştir. Metaforlar analiz edildiğinde ise “farklılık”, “özgünlük”, “ürün”, “aydınlık ve renk”, “sonsuzluk”, “sınırları aşan”, “aktiflik” olarak ortak özelliklere sahip 7 adet kategoride toplanmıştır.
In the study, it was aimed to determine the perceptions of 3rd grade students towards creativity through metaphors. In the research, the scientific pattern, one of the qualitative research patterns, was used. The study group of the research consists of 65 grade education 3rd grade teacher candidates studying at a university in the Black Sea Region. In order to reveal the perceptions of pre-service teachers who participated in the study towards the concept of creativity, these sentence was asked each of them to complete “Creativity …… Because ……… ”. The analysis of the data obtained was subjected to content analysis. According to the findings obtained as a result of the research, 65 pre-service teachers produced 40 metaphors. When the metaphors were analyzed, they were gathered in 7 categories with common characteristics such as "difference", "originality", "product", "brightness and color", "infinity", "transcending borders", "activity".
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2020 |
Submission Date | June 16, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 2 |