Bu araştırmada, huzur ve mutluluk veren sınıf ortamının belirleyicilerine ilişkin olarak öğretmen adaylarının görüşlerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Öğretmen adaylarının bireysel algı ve perspektiflerin ortaya çıkarılması amaçlandığı için çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni tercih edilmiştir. Kolay ulaşılabilir örneklem yöntemi ile belirlenen çalışma grubunu, 2020-2021 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Anadolu Üniversitesinde 3. sınıflarda öğrenim gören 69 öğretmen adayı oluşturmuştur. Dijital ortamda verilen yanıtlar, içerik analiziyle analiz edilmiştir. Araştırmada huzur ve mutluluk veren sınıf ortamının belirleyicilerine ilişkin olarak dört tema (öğretmen niteliği, öğrenci niteliği, sınıf içi iletişimin niteliği ve diğer özellikler) ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin mesleki ve kişisel özellikleri huzur ve mutluluk veren sınıf ortamının temel belirleyicilerindendir. Sınıf içi etkili iletişimin niteliği de sınıf ortamında huzur ve mutluluğun sağlanmasında önemli belirleyicilerdendir. Öğrencilerin derse yönelik ilgi ve istekleriyle birlikte öğretmenlerine ve arkadaşlarına yönelik olumlu tutum ve davranışları da huzur ve mutluluk veren sınıf ortamının en temel belirleyicilerindendir. Ayrıca sınıfın ve okulun fiziksel özellikleri, okul yönetiminin yaklaşımları, müfredatın ve dersin yapısı ile ebeveyn özellikleri sınıf ortamında huzur ve mutluluğun sağlanmasında vurgulanan belirleyicilerdendir. Sınıf ortamlarında öğrenci mutluluğu ve huzurunun sağlanması için öğretmenlerin mesleki ve kişisel yönde gelişimleri desteklenmelidir. Öğrenciler, gerek kendilerine gerekse topluma yarar sağlamaları için bilinçlendirmelidir. Ayrıca okul ve sınıfların fiziksel yönleri güçlendirilmeli, dersler öğrencilerin ilgisini çeken öğretim yöntemleriyle işlenmelidir. Yaşam boyu öğrenme desteklenmeli ve bu bağlamda ebeveynler eğitilmelidir.
In this study, it was aimed to reveal the opinions of pre-service teachers about the determinants of a peaceful and happy classroom environment. Phenomenology pattern from qualitative research methods were preferred since it was aimed to reveal the individual perceptions and perspectives of teacher candidates in the research. The study group, which was determined by the easily accessible sampling method, consists of 69 teacher candidates studying at Anadolu University in the fall semester of the 2020-2021 academic year. The responses given in the digital environment were analyzed by content analysis. In the research, four themes (teacher quality, student quality, quality of in-class communication and other features) emerged regarding the determinants of a peaceful and happy classroom environment. Professional and personal characteristics of teachers are among the main determinants of a peaceful and happy classroom environment. The quality of effective communication in the classroom is also an important determinant of peace and happiness in the classroom environment. The positive attitudes and behaviors of students towards their teachers and friends, as well as their interests and desires for the lesson, are among the most basic determinants of the classroom environment that gives peace and happiness. In addition, the physical characteristics of the classroom and the school, the approaches of the school administration, the structure of the curriculum and the course, and the parental characteristics are among the determinants emphasized in ensuring peace and happiness in the classroom environment. The positive attitudes and behaviors of students towards their teachers and friends, as well as their interests and desires for the lesson, are among the most basic determinants of the classroom environment that gives peace and happiness. In addition, the physical characteristics of the classroom and the school, the approaches of the school administration, the structure of the curriculum and the course, and the parental characteristics are among the determinants emphasized in ensuring peace and happiness in the classroom environment. Professional and personal development of teachers should be supported in order to ensure student happiness and peace in classroom environments. Students should be made aware of how they can benefit both themselves and society. In addition, the physical aspects of schools and classrooms should be strengthened, and lessons should be taught with teaching methods that attract students' attention. Lifelong learning should be supported and parents should be educated in this context.
classroom climate clasroom environment communication learning environment peaceful and happy classroom
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2023 |
Submission Date | December 11, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 18 |