Bu araştırmanın amacı Bursa ilindeki resmi ilkokullarda görev yapan yöneticilerin öz-duyarlığa ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırma tarama modelinde desenlenmiş olan betimsel bir araştırmadır. Nicel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırma örneklemi MEB 2021-2022 istatistiklerine göre Bursa ilinde eğitim öğretime devam eden resmi ilkokullarda görev yapan 192 yöneticiden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve Öz-Duyarlık Ölçeği kullanılmıştır. Yöneticilerin öz-duyarlığa ilişkin algılarının branşa, mesleki kıdeme, yöneticilik kıdemine, yaşa, eğitim durumuna göre istatistiksel olarak anlamlı olarak farklılaşmadığı, aşırı özdeşleşme alt boyutunda ise yöneticilerin görüşlerinin eğitim durumuna göre anlamlı olarak farklılaştığı, eğitim yönetimi dışındaki bir yüksek lisans programından mezun yöneticilerin öz-duyarlığın aşırı özdeşleşme boyutuna ilişkin görüşlerinin ortalamasının lisans mezunu yöneticilerin görüşlerinden ve lisans mezunu yöneticilerin görüşlerinin eğitim yönetimi yüksek lisans mezunu yöneticilerin görüşlerinden daha yüksek olduğu görülmüştür. Yöneticinin yüksek lisans mezunu özellikle de eğitim yönetimi yüksek lisans mezunu olmasının öz-duyarlığa ilişkin aşırı özdeşleşme boyutunda farkındalıkta fark yarattığı söylenebilir.
yok
yok
yok
The aim of this research is to search administrators’ views who have been working in public primary schools in Bursa on self-compassion. This research is designed in survey model from descriptive research methods. A quantitative research design was used. According to MEB statistics of 2021-2022, sample of research consists of 192 administrators working in official primary schools in Bursa. Personal information form and the Self-Compassion Scale were used as data collection tools in the research. According to research results, views of administrators on self-compassion did not differ statistically significantly according to branch, professional seniority, managerial seniority, age and education level. Thus, in the over-identification sub-dimension, the views of the administrators differed significantly by education level. The average of views of administrators who graduated from a master's program other than educational administration on the dimension of over-identification of self-compassion was higher than the views of the undergraduate administrators and the views of the undergraduate administrators were higher than the views of the education administration graduate administrators. It can be said that the fact that the administrator has a master's degree in educational administration, makes a difference in awareness in the dimension of over-identification regarding self-compassion.
Primary schools administrators self-compassion self-kindness self-judgment over-identificaiton
yok
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Project Number | yok |
Early Pub Date | July 5, 2023 |
Publication Date | January 15, 2024 |
Submission Date | April 13, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 21 |