Research Article
BibTex RIS Cite

İlkokul Yöneticilerinde Öz-Duyarlığın İncelenmesi

Year 2024, Issue: 21, 18 - 27, 15.01.2024

Abstract

Bu araştırmanın amacı Bursa ilindeki resmi ilkokullarda görev yapan yöneticilerin öz-duyarlığa ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırma tarama modelinde desenlenmiş olan betimsel bir araştırmadır. Nicel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırma örneklemi MEB 2021-2022 istatistiklerine göre Bursa ilinde eğitim öğretime devam eden resmi ilkokullarda görev yapan 192 yöneticiden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve Öz-Duyarlık Ölçeği kullanılmıştır. Yöneticilerin öz-duyarlığa ilişkin algılarının branşa, mesleki kıdeme, yöneticilik kıdemine, yaşa, eğitim durumuna göre istatistiksel olarak anlamlı olarak farklılaşmadığı, aşırı özdeşleşme alt boyutunda ise yöneticilerin görüşlerinin eğitim durumuna göre anlamlı olarak farklılaştığı, eğitim yönetimi dışındaki bir yüksek lisans programından mezun yöneticilerin öz-duyarlığın aşırı özdeşleşme boyutuna ilişkin görüşlerinin ortalamasının lisans mezunu yöneticilerin görüşlerinden ve lisans mezunu yöneticilerin görüşlerinin eğitim yönetimi yüksek lisans mezunu yöneticilerin görüşlerinden daha yüksek olduğu görülmüştür. Yöneticinin yüksek lisans mezunu özellikle de eğitim yönetimi yüksek lisans mezunu olmasının öz-duyarlığa ilişkin aşırı özdeşleşme boyutunda farkındalıkta fark yarattığı söylenebilir.

Supporting Institution

yok

Project Number

yok

Thanks

yok

References

  • Akın, A. (2009). Öz-duyarlık ve boyun eğici davranış. Eğitim ve Bilim, 34, 152, 138-147
  • Akın, A. (2008). Scales of psychological well-being: A study of validity and reliability. Educational Science: Theory & Practice, 8(3), 721–750.
  • Akın, Ü., Akın, A., & Abacı, R. (2007). Öz-duyarlık Ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 1-10
  • Alp, Z. (2012). Çalışanların ve emeklilerin sosyal istenirlik ve öz-duyarlık açısından karşılaştırılması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Asıcı, E. ve Karaca, R. (2014). Öğretmen adaylarında affetme özelliği ve öz-duyarlık. International Journal of Social Science, 27, 489-505
  • Bakar, A.Y.A. (2020). The psychological well-being and self-compassion of Malaysian counseling and guidance teachers. Psychology Research on Education and Social Sciences, 1(2), 91-98
  • Ferreira, C., Dias, B. & Oliveira, S. (2019). Behind women’s body image-focused shame: Exploring the role of fears of compassion and self-criticism. Eat Behav. 32, 12-17
  • Ferreira, C., Gouveia, J., & Duarte, C. (2013). Self-compassion in the face of shame and body image dissatisfaction: Implication for eating disorder. Eat Behav., 14(2), 207-120
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kirkpatrick, K. L. (2005). Enhancing self-compassion using a Gestalt two-chair intervention. The University of Texas at Austin.
  • Leary, M.R., Tate, E.B., Adams, C.E., Allen, A.B., Hancock, J. (2007). Self-compassion and reactions to unpleasant self-relevant events: The implications of treating oneself kindly. J. Pers. Soc. Psychol., 92(5), 887–904.
  • Neff, K.D., Kirkpatrick, K., Rude, S.S. (2007). Self-compassion and adaptive psychological functioning. J. Res. Pers., 41, 139-154
  • Neff, K. D., Rude, S. S., & Kirkpatrick, K. L. (2007). An examination of self-compassion in relation to positive psychological functioning and personality traits. Journal of Research in Personality, 41, 908–916.
  • Neff, K. D., Hsieh, Y., & Dejitterat, K. (2005). Self-compassion, achievement goals, and coping with academic failure. Self and Identity, 4, 263−287.
  • Neff, K. D., & Vonk, R. (2009). Self‐compassion versus global self‐esteem: Two different ways of relating to oneself. Journal of personality, 77(1), 23-50.
  • Neff K (2004). Self-Compassion and psychological well-being. Constructivism Hum. Sci., 9(2), 27-37.
  • Neff, K. D. (2003a). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2(2), 85-102
  • Neff, K. D. (2003b). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and Identity, 2(3), 223-250.
  • Nelson, J. R., Hall, B. S., Anderson, J. L., Birtles, C., & Hemming, L. (2018). Self–compassion as self-care: a simple and effective tool for counselor educators and counseling students. Journal of Creativity in Mental Health, 13(1), 121-133.
  • Özdemir, B., & Seef, N. (2017). Examining the factors of self-compassion scale with canonical commonality analysis: Syrian sample. Eurasian Journal of Educational Research, 70, 19-36, DOI: http://dx.doi.org/10.14689/ejer.2017.70.2
  • Özpeynirci, S. N. (2021). Postpartum depresyon belirtileri ile öz şefkat ve psikolojik dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Raes, F. (2010). Rumination and worry as mediators of the relationship between self-compassion and depression and anxiety. Personality and Individual Differences, 48(6), 757-761.

Research on Self-Compassion in Primary School Administrators

Year 2024, Issue: 21, 18 - 27, 15.01.2024

Abstract

The aim of this research is to search administrators’ views who have been working in public primary schools in Bursa on self-compassion. This research is designed in survey model from descriptive research methods. A quantitative research design was used. According to MEB statistics of 2021-2022, sample of research consists of 192 administrators working in official primary schools in Bursa. Personal information form and the Self-Compassion Scale were used as data collection tools in the research. According to research results, views of administrators on self-compassion did not differ statistically significantly according to branch, professional seniority, managerial seniority, age and education level. Thus, in the over-identification sub-dimension, the views of the administrators differed significantly by education level. The average of views of administrators who graduated from a master's program other than educational administration on the dimension of over-identification of self-compassion was higher than the views of the undergraduate administrators and the views of the undergraduate administrators were higher than the views of the education administration graduate administrators. It can be said that the fact that the administrator has a master's degree in educational administration, makes a difference in awareness in the dimension of over-identification regarding self-compassion.

Project Number

yok

References

  • Akın, A. (2009). Öz-duyarlık ve boyun eğici davranış. Eğitim ve Bilim, 34, 152, 138-147
  • Akın, A. (2008). Scales of psychological well-being: A study of validity and reliability. Educational Science: Theory & Practice, 8(3), 721–750.
  • Akın, Ü., Akın, A., & Abacı, R. (2007). Öz-duyarlık Ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 1-10
  • Alp, Z. (2012). Çalışanların ve emeklilerin sosyal istenirlik ve öz-duyarlık açısından karşılaştırılması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Asıcı, E. ve Karaca, R. (2014). Öğretmen adaylarında affetme özelliği ve öz-duyarlık. International Journal of Social Science, 27, 489-505
  • Bakar, A.Y.A. (2020). The psychological well-being and self-compassion of Malaysian counseling and guidance teachers. Psychology Research on Education and Social Sciences, 1(2), 91-98
  • Ferreira, C., Dias, B. & Oliveira, S. (2019). Behind women’s body image-focused shame: Exploring the role of fears of compassion and self-criticism. Eat Behav. 32, 12-17
  • Ferreira, C., Gouveia, J., & Duarte, C. (2013). Self-compassion in the face of shame and body image dissatisfaction: Implication for eating disorder. Eat Behav., 14(2), 207-120
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kirkpatrick, K. L. (2005). Enhancing self-compassion using a Gestalt two-chair intervention. The University of Texas at Austin.
  • Leary, M.R., Tate, E.B., Adams, C.E., Allen, A.B., Hancock, J. (2007). Self-compassion and reactions to unpleasant self-relevant events: The implications of treating oneself kindly. J. Pers. Soc. Psychol., 92(5), 887–904.
  • Neff, K.D., Kirkpatrick, K., Rude, S.S. (2007). Self-compassion and adaptive psychological functioning. J. Res. Pers., 41, 139-154
  • Neff, K. D., Rude, S. S., & Kirkpatrick, K. L. (2007). An examination of self-compassion in relation to positive psychological functioning and personality traits. Journal of Research in Personality, 41, 908–916.
  • Neff, K. D., Hsieh, Y., & Dejitterat, K. (2005). Self-compassion, achievement goals, and coping with academic failure. Self and Identity, 4, 263−287.
  • Neff, K. D., & Vonk, R. (2009). Self‐compassion versus global self‐esteem: Two different ways of relating to oneself. Journal of personality, 77(1), 23-50.
  • Neff K (2004). Self-Compassion and psychological well-being. Constructivism Hum. Sci., 9(2), 27-37.
  • Neff, K. D. (2003a). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2(2), 85-102
  • Neff, K. D. (2003b). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and Identity, 2(3), 223-250.
  • Nelson, J. R., Hall, B. S., Anderson, J. L., Birtles, C., & Hemming, L. (2018). Self–compassion as self-care: a simple and effective tool for counselor educators and counseling students. Journal of Creativity in Mental Health, 13(1), 121-133.
  • Özdemir, B., & Seef, N. (2017). Examining the factors of self-compassion scale with canonical commonality analysis: Syrian sample. Eurasian Journal of Educational Research, 70, 19-36, DOI: http://dx.doi.org/10.14689/ejer.2017.70.2
  • Özpeynirci, S. N. (2021). Postpartum depresyon belirtileri ile öz şefkat ve psikolojik dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Raes, F. (2010). Rumination and worry as mediators of the relationship between self-compassion and depression and anxiety. Personality and Individual Differences, 48(6), 757-761.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Halime Güngör 0000-0002-3283-1250

Muammer Değirmendere 0000-0002-6617-3946

Project Number yok
Early Pub Date July 5, 2023
Publication Date January 15, 2024
Submission Date April 13, 2023
Published in Issue Year 2024 Issue: 21

Cite

APA Güngör, H., & Değirmendere, M. (2024). Research on Self-Compassion in Primary School Administrators. Temel Eğitim(21), 18-27.

24007          Open_Access_logo_with_dark_text_for_contrast%2C_on_transparent_background.png                      240px-Cc-nc.svg.png No APCs or Submission Charges           Copyright.svg Authors Hold Copyright without Restrictions