In the research, the problems encountered by primary school teachers in mathematics teaching were discussed. This research was designed with a qualitative design in order to reveal the problems faced by primary school teachers in mathematics teaching. The study group of the research consisted of 20 primary school teachers working in primary schools affiliated to the Ministry of National Education and teaching third and fourth grades. Purposive sampling method was used to determine the teachers to participate in the study. Semi-structured interview form was used as a tool for collecting research data. Semi-structured interviews have advantages such as ease of analyses, allowing the interviewee to express himself/herself and providing in-depth information when necessary. In order to increase the validity of the research, expert opinions were received from an academician in the field of preschool education, and in line with the opinions received, it was suggested to make arrangements in some question stems where there were no questions that needed to be removed. In the study, while determining the opinions of primary school teachers about the problems experienced in mathematics teaching, the data were obtained with a semi-structured interview form. The qualitative data obtained were analysed by content analysis method. In the study, it was concluded that the pre-school education of the students affected their success in mathematics, teachers had problems due to the programme, parents and physical facilities, and the mathematics content was intensive.
AAraştırmada sınıf öğretmenlerinin matematik öğretiminde karşılaştıkları sorunlar ele alınmıştır. Bu araştırma sınıf öğretmenlerinin matematik öğretiminde yaşadıkları sorunları ortaya koyabilmek için nitel desen ile tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Millî Eğitim Bakanlığına bağlı ilkokullarda görev yapan, üçüncü ve dördüncü sınıflarda eğitim veren 20 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmaya katılacak öğretmenlerin belirlenmesinde amaçlı örneklem yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verilerini toplanma aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmeler, analizlerin kolaylığı, görüşülene kendini ifade etme imkânı, gerektiğinde derinlemesine bilgi sağlama gibi avantajlara sahiptir. Araştırmanın geçerliğini artırmak için okul öncesi eğitim alanında akademisyenden uzman görüşleri alınmış olup, alınan görüşler doğrultusunda çıkarılması gereken soru olmadığı bazı soru köklerinde düzenlemeler yapılması önerilmiştir. Çalışmada sınıf öğretmenlerinin matematik öğretiminde yaşadığı sorunlara ilişkin görüşleri belirlenirken veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Elde edilen nitel verilerin analizi içerik analizi yöntemiyle yapılmıştır. Araştırmada öğrencilerin okul öncesi eğitimi almasının matematik dersindeki başarılarını etkilediği, öğretmenlerin, program, ebeveyn, fiziki olanaklardan kaynaklı sorunlar yaşadığı ve matematik içeriğinin yoğun olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classroom Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | April 20, 2024 |
Publication Date | September 15, 2024 |
Submission Date | March 23, 2024 |
Acceptance Date | April 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 24 |