Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of the Problems Classroom Teachers Face in Mathematics Teaching

Year 2024, Volume: 6 Issue: 24, 17 - 33, 15.09.2024
https://doi.org/10.52105/temelegitim.1457885

Abstract

In the research, the problems encountered by primary school teachers in mathematics teaching were discussed. This research was designed with a qualitative design in order to reveal the problems faced by primary school teachers in mathematics teaching. The study group of the research consisted of 20 primary school teachers working in primary schools affiliated to the Ministry of National Education and teaching third and fourth grades. Purposive sampling method was used to determine the teachers to participate in the study. Semi-structured interview form was used as a tool for collecting research data. Semi-structured interviews have advantages such as ease of analyses, allowing the interviewee to express himself/herself and providing in-depth information when necessary. In order to increase the validity of the research, expert opinions were received from an academician in the field of preschool education, and in line with the opinions received, it was suggested to make arrangements in some question stems where there were no questions that needed to be removed. In the study, while determining the opinions of primary school teachers about the problems experienced in mathematics teaching, the data were obtained with a semi-structured interview form. The qualitative data obtained were analysed by content analysis method. In the study, it was concluded that the pre-school education of the students affected their success in mathematics, teachers had problems due to the programme, parents and physical facilities, and the mathematics content was intensive.

References

  • Akgün, Ö., Büyüköztürk, Ş., Demirel, F., Karadeniz, Ş. & Kılıç, E. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. (4. Basım). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Aksoy, N. (2000). Sınıf içi disiplin sorunlarını azaltmada izlenebilecek temel yaklaşımlar. Eğitim Araştırmaları, 2, 5-9.
  • Aktaş, M. C., Mumcu, H. & Mumcu, İ. (2012). Meslek lisesi öğrencileri için matematik. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 180- 195
  • Altun, S. A. (2009). İlköğretim öğrencilerinin akademik başarısızlıklarına ilişkin veli, öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 567-586.
  • Aydın, R. (2009). Türkiye’de öğretmen sorunları açısından milli eğitim şûralarının değerlendirilmesi (1980– 2000). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 42(2), 199-237.
  • Balat, G. U. & Güven, Y. (2006) 1. ve 2. sınıf öğrencilerinin matematik yeteneğinin okul öncesi eğitimi alıp almama ve kurumda veya ailesinin yanında kalma durumlarına göre karşılaştırılması. I. Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi Bildiri Kitabı I. Cilt, 384-397, Ya-Pa Yayıncılık.
  • Balay, R. & Sağlam, M. (2008). Sınıf içi olumsuz davranışlara ilişkin öğretmen görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 1-24
  • Bangir Alpan, G., & Yayla, Ö. (2019). Öğrencilerin matematikte zorlanma nedenlerine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(2), 401-425.
  • Bekdemir, M., Çiltaş, A. & Işık, A. (2010). Matematik eğitiminin gerekliliği ve önemi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(17), 174-184.
  • Bengtsson, M. (2016). How to plan and perform a qualitative study using content analysis. NursingPlus Open, 2, 8-14.
  • Berkant, H. G., & Gençoğlu, S. Ş. (2015). Farklı lise türlerinde çalışan matematik öğretmenlerinin matematik eğitimine yönelik görüşleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 194- 217.
  • Bingölbali, E. & Coşkun, M. (2014). Matematik derslerinde gerçek hayatla ilişkilendirmeye ne ölçüde yer verilmektedir? XI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Özetleri Kitapçığı (s.534- 535). Çakan, S. & Karataş, K. (2018). Öğretmenlerin bakış açısıyla eğitim- öğretim sorunları: Bismil ilçesi örneği. İlköğretim Online (elektronik), 17(2), 834 - 847.
  • Dede, Y. & Dursun, Ş. (2004). Öğrencilerin matematikte başarısını etkileyen faktörler: matematik öğretmenlerinin görüşleri bakımından. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 217-230
  • Demir, B., Demir, S., Güler, T. & Kılıç, L. (2020). Sınıf öğretmenlerinin karşılaştığı problemler ve öğretmenlerin bu problemlerin üstesinden gelebilmek için yaptığı uygulamalar. Yıldız Journal of Educational Research, 5(2),51-83.
  • Demir, M. K. & Susam, B. (2020). Öğretim programlarının değişimi üzerine sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi. Eğitim, Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(2), 245-267
  • Dikici, R. & Tatar, E. (2008). Matematı̇k eğı̇tı̇mı̇nde öğrenme güçlüklerı̇. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9), 184–193.
  • Dirlikli, M., Sakallı, A.F., & Akgün, L. (2015). Matematik öğretmenlerinin sınıf yönetiminde karşılaştıkları sorunlar. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, 36-57.
  • Ekiz, D. & Şahin, Z. D. (2011). Sınıf öğretmenlerinin ilköğretim programları ile ilgili görüşlerinin tespit edilmesi: Holistik bir yaklaşım. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 1(1), 59-91 .
  • Engin, A. O., Özen, Ş. & Bayoğlu, V. (2009). Öğrencilerin okul öğrenme başarılarını etkileyen bazı değişkenler. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (3), 125-156.
  • Erbaş, A. K. & Hatısaru, V. (2012, Haziran 27-30). Matematik Eğitiminde Endüstri Meslek Liselerinde Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde, Türkiye.
  • Güneş, G & Baki, A. (2011). Dördüncü sınıf matematik dersi öğretim programının uygulamasından yansımalar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 192-205.
  • Gür, H. & Seyhan, G. (2006). İlköğretim 7. sınıf matematik öğretiminde aktif öğrenmenin öğrenci başarısı üzerine etkisi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 17-27.
  • Güven, B. & Öztürk, T. (2012). Etkili bir matematik öğrenme ortamının sahip olması gereken özelliklerine ilişkin öğretmen görüşleri. X. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi (pp.454). Niğde, Türkiye. Ilgar, M. Z., & Coşkun Ilgar, S. (2018). Eğitime aile odaklı yaklaşmak. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 2(1), 22-49
  • Kara, A. & Özkan, S. (2016). Ortaokul beşinci sınıf matematik öğretiminde karşılaşılan sorunlar. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 15(57), 319-331.
  • Kılıç, Z. (2008). İlköğretim birinci sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre okul öncesi eğitim alan ve almayan öğrencilerin gelişim becerilerinin karşılaştırılması [Yüksek Lisans Tezi], Beykent Üniversitesi.
  • Küçükahmet, L. (2011). Sınıf yönetimi. Pegem Akademi
  • Morgan, D. L. (1996). Focus groups as qualitative research (C. 16). Sage publications.
  • Robson, C. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri gerçek dünya araştırması. Anı Yayıncılık.
  • Seidman, I. (2006). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences. Teachers College Press.
  • Şentürk, E. (2010). İlköğretim okullarında sınıf içinde gözlenen istenmeyen öğrenci davranışlarına yönelik öğretmen tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi], Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Tantekin Erden, F. & Tonga, F. E. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik eğitimine ilişkin görüşleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(44), 845-862
  • Tavşancıl, E., & Aslan, A. E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon.
  • Tepebaş, F. & Yılmaz, K. (2011). İlköğretim düzeyinde sosyal bilgiler eğitiminde karşılaşılan sorunlar: mesleğine yeni başlayan sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 157– 177.
  • Tezcan, M. (1996). Eğitim sosyolojisi, Feryal Matbaa.
  • Tüfekci, E. (2019). Öğretmenlerin ortaokul matematik öğretiminde karşılaştıkları sorunlar. [Yüksek Lisans Tezi], Adıyaman Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunların İncelenmesi

Year 2024, Volume: 6 Issue: 24, 17 - 33, 15.09.2024
https://doi.org/10.52105/temelegitim.1457885

Abstract

AAraştırmada sınıf öğretmenlerinin matematik öğretiminde karşılaştıkları sorunlar ele alınmıştır. Bu araştırma sınıf öğretmenlerinin matematik öğretiminde yaşadıkları sorunları ortaya koyabilmek için nitel desen ile tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Millî Eğitim Bakanlığına bağlı ilkokullarda görev yapan, üçüncü ve dördüncü sınıflarda eğitim veren 20 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmaya katılacak öğretmenlerin belirlenmesinde amaçlı örneklem yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verilerini toplanma aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmeler, analizlerin kolaylığı, görüşülene kendini ifade etme imkânı, gerektiğinde derinlemesine bilgi sağlama gibi avantajlara sahiptir. Araştırmanın geçerliğini artırmak için okul öncesi eğitim alanında akademisyenden uzman görüşleri alınmış olup, alınan görüşler doğrultusunda çıkarılması gereken soru olmadığı bazı soru köklerinde düzenlemeler yapılması önerilmiştir. Çalışmada sınıf öğretmenlerinin matematik öğretiminde yaşadığı sorunlara ilişkin görüşleri belirlenirken veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Elde edilen nitel verilerin analizi içerik analizi yöntemiyle yapılmıştır. Araştırmada öğrencilerin okul öncesi eğitimi almasının matematik dersindeki başarılarını etkilediği, öğretmenlerin, program, ebeveyn, fiziki olanaklardan kaynaklı sorunlar yaşadığı ve matematik içeriğinin yoğun olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Akgün, Ö., Büyüköztürk, Ş., Demirel, F., Karadeniz, Ş. & Kılıç, E. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. (4. Basım). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Aksoy, N. (2000). Sınıf içi disiplin sorunlarını azaltmada izlenebilecek temel yaklaşımlar. Eğitim Araştırmaları, 2, 5-9.
  • Aktaş, M. C., Mumcu, H. & Mumcu, İ. (2012). Meslek lisesi öğrencileri için matematik. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 180- 195
  • Altun, S. A. (2009). İlköğretim öğrencilerinin akademik başarısızlıklarına ilişkin veli, öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 567-586.
  • Aydın, R. (2009). Türkiye’de öğretmen sorunları açısından milli eğitim şûralarının değerlendirilmesi (1980– 2000). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 42(2), 199-237.
  • Balat, G. U. & Güven, Y. (2006) 1. ve 2. sınıf öğrencilerinin matematik yeteneğinin okul öncesi eğitimi alıp almama ve kurumda veya ailesinin yanında kalma durumlarına göre karşılaştırılması. I. Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi Bildiri Kitabı I. Cilt, 384-397, Ya-Pa Yayıncılık.
  • Balay, R. & Sağlam, M. (2008). Sınıf içi olumsuz davranışlara ilişkin öğretmen görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 1-24
  • Bangir Alpan, G., & Yayla, Ö. (2019). Öğrencilerin matematikte zorlanma nedenlerine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(2), 401-425.
  • Bekdemir, M., Çiltaş, A. & Işık, A. (2010). Matematik eğitiminin gerekliliği ve önemi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(17), 174-184.
  • Bengtsson, M. (2016). How to plan and perform a qualitative study using content analysis. NursingPlus Open, 2, 8-14.
  • Berkant, H. G., & Gençoğlu, S. Ş. (2015). Farklı lise türlerinde çalışan matematik öğretmenlerinin matematik eğitimine yönelik görüşleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 194- 217.
  • Bingölbali, E. & Coşkun, M. (2014). Matematik derslerinde gerçek hayatla ilişkilendirmeye ne ölçüde yer verilmektedir? XI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Özetleri Kitapçığı (s.534- 535). Çakan, S. & Karataş, K. (2018). Öğretmenlerin bakış açısıyla eğitim- öğretim sorunları: Bismil ilçesi örneği. İlköğretim Online (elektronik), 17(2), 834 - 847.
  • Dede, Y. & Dursun, Ş. (2004). Öğrencilerin matematikte başarısını etkileyen faktörler: matematik öğretmenlerinin görüşleri bakımından. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 217-230
  • Demir, B., Demir, S., Güler, T. & Kılıç, L. (2020). Sınıf öğretmenlerinin karşılaştığı problemler ve öğretmenlerin bu problemlerin üstesinden gelebilmek için yaptığı uygulamalar. Yıldız Journal of Educational Research, 5(2),51-83.
  • Demir, M. K. & Susam, B. (2020). Öğretim programlarının değişimi üzerine sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi. Eğitim, Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(2), 245-267
  • Dikici, R. & Tatar, E. (2008). Matematı̇k eğı̇tı̇mı̇nde öğrenme güçlüklerı̇. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9), 184–193.
  • Dirlikli, M., Sakallı, A.F., & Akgün, L. (2015). Matematik öğretmenlerinin sınıf yönetiminde karşılaştıkları sorunlar. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, 36-57.
  • Ekiz, D. & Şahin, Z. D. (2011). Sınıf öğretmenlerinin ilköğretim programları ile ilgili görüşlerinin tespit edilmesi: Holistik bir yaklaşım. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 1(1), 59-91 .
  • Engin, A. O., Özen, Ş. & Bayoğlu, V. (2009). Öğrencilerin okul öğrenme başarılarını etkileyen bazı değişkenler. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (3), 125-156.
  • Erbaş, A. K. & Hatısaru, V. (2012, Haziran 27-30). Matematik Eğitiminde Endüstri Meslek Liselerinde Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde, Türkiye.
  • Güneş, G & Baki, A. (2011). Dördüncü sınıf matematik dersi öğretim programının uygulamasından yansımalar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 192-205.
  • Gür, H. & Seyhan, G. (2006). İlköğretim 7. sınıf matematik öğretiminde aktif öğrenmenin öğrenci başarısı üzerine etkisi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 17-27.
  • Güven, B. & Öztürk, T. (2012). Etkili bir matematik öğrenme ortamının sahip olması gereken özelliklerine ilişkin öğretmen görüşleri. X. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi (pp.454). Niğde, Türkiye. Ilgar, M. Z., & Coşkun Ilgar, S. (2018). Eğitime aile odaklı yaklaşmak. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 2(1), 22-49
  • Kara, A. & Özkan, S. (2016). Ortaokul beşinci sınıf matematik öğretiminde karşılaşılan sorunlar. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 15(57), 319-331.
  • Kılıç, Z. (2008). İlköğretim birinci sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre okul öncesi eğitim alan ve almayan öğrencilerin gelişim becerilerinin karşılaştırılması [Yüksek Lisans Tezi], Beykent Üniversitesi.
  • Küçükahmet, L. (2011). Sınıf yönetimi. Pegem Akademi
  • Morgan, D. L. (1996). Focus groups as qualitative research (C. 16). Sage publications.
  • Robson, C. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri gerçek dünya araştırması. Anı Yayıncılık.
  • Seidman, I. (2006). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences. Teachers College Press.
  • Şentürk, E. (2010). İlköğretim okullarında sınıf içinde gözlenen istenmeyen öğrenci davranışlarına yönelik öğretmen tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi], Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Tantekin Erden, F. & Tonga, F. E. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik eğitimine ilişkin görüşleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(44), 845-862
  • Tavşancıl, E., & Aslan, A. E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon.
  • Tepebaş, F. & Yılmaz, K. (2011). İlköğretim düzeyinde sosyal bilgiler eğitiminde karşılaşılan sorunlar: mesleğine yeni başlayan sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 157– 177.
  • Tezcan, M. (1996). Eğitim sosyolojisi, Feryal Matbaa.
  • Tüfekci, E. (2019). Öğretmenlerin ortaokul matematik öğretiminde karşılaştıkları sorunlar. [Yüksek Lisans Tezi], Adıyaman Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Classroom Education
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Sinem Balaban 0000-0003-3747-1634

Oguz Serdar Kesicioglu 0000-0003-1176-1887

Early Pub Date April 20, 2024
Publication Date September 15, 2024
Submission Date March 23, 2024
Acceptance Date April 19, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 6 Issue: 24

Cite

APA Balaban, S., & Kesicioglu, O. S. (2024). Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunların İncelenmesi. Temel Eğitim, 6(24), 17-33. https://doi.org/10.52105/temelegitim.1457885

24007          Open_Access_logo_with_dark_text_for_contrast%2C_on_transparent_background.png                      240px-Cc-nc.svg.png No APCs or Submission Charges           Copyright.svg Authors Hold Copyright without Restrictions