The Türkiye Century Maarif Model (TCMM), introduced in 2023 and approved in 2024, is a key reform initiative aimed at integrating cultural values with modern educational skills to promote well-rounded student growth. This systematic review, guided by the PRISMA framework, examines 87 peer-reviewed articles from 2024 to 2025, sourced from DergiPark, TRDizin, and Google Scholar, to investigate the theoretical bases, curriculum design, implementation methods, and stakeholder views of TCMM. The study combines findings around five main themes: (1) Curriculum Content and Structure, focusing on a transition to student-centered, skills-focused learning with cross-disciplinary integration; (2) Values, Virtues, and the Competent/Virtuous Person Profile, emphasizing the Virtue-Value-Action framework for developing ethical and socially responsible individuals; (3) Teacher and Stakeholder Perceptions and Implementation Challenges, showing mostly positive attitudes but highlighting issues like curriculum inflexibility and insufficient training; (4) Incorporation of 21st Century Skills, Technology, and Digital Literacies, reporting progress in digital and STEM fields but identifying gaps in media literacy; and (5) Assessment, Evaluation, and Holistic Development, pointing toward more inclusive, competency-based assessments despite some practical hurdles. The review emphasizes the importance of enhanced professional development, a flexible curriculum design, and robust infrastructural support to realize TCMM’s potential fully. By aligning Turkish education with global competency standards while maintaining cultural authenticity, TCMM presents a promising but complex model for educational reform. Future studies should focus on long-term impact assessments and comparative analyses to overcome implementation challenges and improve outcomes.
Türkiye Century Maarif Model curriculum design educational reform systematic literature review
Çalışmamız Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli hakkında yapılan çalışmaların derlemesi olduğu için etik belgesine gerek duyulmamıştır.
2023 yılında tanıtılan ve 2024 yılında onaylanan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli (TYMM), Türkiye’nin kültürel değerlerini çağdaş eğitim yeterlilikleriyle bütünleştirerek öğrencilerin çok yönlü gelişimini desteklemeyi amaçlayan önemli bir eğitim reformu girişimidir. Bu sistematik literatür taraması, PRIZMA akış şemasını kullanarak, DergiPark, TRDizin ve Google Akademik veri tabanlarından 2024–2025 yıllarında yayımlanan 87 hakemli makaleyi inceleyerek TYMM’nin teorik temelleri, müfredat tasarımı, uygulama stratejileri ve paydaş algılarını kapsamlı biçimde araştırmaktadır. Makalelerin derinlemesine incelenmesi sonucunda, TYMM’nin beş tema altında değerlendirildiği ortaya çıkmıştır: (1) Müfredat İçeriği ve Yapısı - öğrenci merkezli, beceri odaklı öğrenmeye ve disiplinlerarası entegrasyona vurgu yapmaktadır; (2) Değerler, Erdemler ve Yeterli/Erdemli İnsan Profili - etik ve toplumsal sorumluluk bilincine sahip bireylerin yetiştirilmesi için Erdem-Değer-Eylem modelini ön plana çıkarmaktadır; (3) Öğretmen ve Paydaş Algıları ile Uygulama Zorlukları - olumlu tutumların yanı sıra müfredat katılığının ve yetersiz eğitim imkânlarının sorun olarak görüldüğünü ortaya koymaktadır; (4) 21. Yüzyıl Becerileri, Teknoloji ve Dijital Okuryazarlık Entegrasyonu - dijital ve STEM eğitimi alanlarındaki ilerlemeleri vurgularken medya okuryazarlığında eksikliklere dikkat çekmektedir; ve (5) Değerlendirme, Ölçme ve Kapsamlı Gelişim - kapsayıcı ve yeterlilik temelli değerlendirmelere doğru yönelme olmasına rağmen uygulamada bazı kısıtlamaların bulunduğunu göstermektedir. Araştırma sonuçları, TYMM’nin potansiyelini gerçekleştirebilmesi için mesleki gelişimin güçlendirilmesi, esnek müfredat tasarımı ve sağlam altyapı desteğinin gerekliliğini vurgulamaktadır. Kültürel özgünlüğü koruyarak Türkiye eğitimini küresel yeterlilik temelli paradigmalara uyarlayan TYMM, umut vadeden ancak karmaşık bir eğitim reform modeli sunmaktadır. Gelecek araştırmaların, uygulama engellerini aşmak ve sonuçları optimize etmek amacıyla uzun dönem etkilerin değerlendirilmesi ve karşılaştırmalı analizlere odaklanması önerilmektedir.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
| Journal Section | Araştırma Makaleleri |
| Authors | |
| Publication Date | September 11, 2025 |
| Submission Date | June 30, 2025 |
| Acceptance Date | September 10, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 27 |