Book Review
BibTex RIS Cite

A review of studies on the Türkiye Century Maarif Model

Year 2025, Volume: 7 Issue: 27, 84 - 105, 11.09.2025

Abstract

The Türkiye Century Maarif Model (TCMM), introduced in 2023 and approved in 2024, is a key reform initiative aimed at integrating cultural values with modern educational skills to promote well-rounded student growth. This systematic review, guided by the PRISMA framework, examines 87 peer-reviewed articles from 2024 to 2025, sourced from DergiPark, TRDizin, and Google Scholar, to investigate the theoretical bases, curriculum design, implementation methods, and stakeholder views of TCMM. The study combines findings around five main themes: (1) Curriculum Content and Structure, focusing on a transition to student-centered, skills-focused learning with cross-disciplinary integration; (2) Values, Virtues, and the Competent/Virtuous Person Profile, emphasizing the Virtue-Value-Action framework for developing ethical and socially responsible individuals; (3) Teacher and Stakeholder Perceptions and Implementation Challenges, showing mostly positive attitudes but highlighting issues like curriculum inflexibility and insufficient training; (4) Incorporation of 21st Century Skills, Technology, and Digital Literacies, reporting progress in digital and STEM fields but identifying gaps in media literacy; and (5) Assessment, Evaluation, and Holistic Development, pointing toward more inclusive, competency-based assessments despite some practical hurdles. The review emphasizes the importance of enhanced professional development, a flexible curriculum design, and robust infrastructural support to realize TCMM’s potential fully. By aligning Turkish education with global competency standards while maintaining cultural authenticity, TCMM presents a promising but complex model for educational reform. Future studies should focus on long-term impact assessments and comparative analyses to overcome implementation challenges and improve outcomes.

Ethical Statement

Çalışmamız Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli hakkında yapılan çalışmaların derlemesi olduğu için etik belgesine gerek duyulmamıştır.

References

  • * The article included to the review.
  • Afacan-Süğümlü, A., & Bahşi, N. (2025). Examination of the Turkish course curriculum according to Bloom Taxonomy. SDU International Journal of Educational Studies, 12(1), 27–49. https://doi.org/10.33710/sduijes.1629076
  • *Akpınar, B., & Köksalan, B. (2024). Eğitimde maarif ve müfredat yenileme ihtiyacı: Türkiye yüzyılı maarif modeli üzerinden teorik bir analiz. Journal of History School (JOHS), 17(68), 27–48. https://doi.org/10.29228/Joh.74735
  • *Akpınar, B., Özer, B., Oral, B., & Köksalan, B. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modelinin program geliştirme ve felsefi düzlemden analizi. Ekev Akademi Dergisi, 99, 59–73. https://doi.org/10.17753/sosekev.1489135
  • *Alamdar, S. G., & Ceylan, M. (2025). Çocuk edebiyatı yapıtlarının erdem-değer-eylem çerçevesi açısından incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 223–260.
  • *Arslan, A. (2025). TYMM Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının Birinci Sınıf Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. The Journal of Academic Social Science, 13(162), 202–220. https://doi.org/10.29228/ASOS.80345
  • *Arslan, A., & Çelikel, S. (2025). Okul öncesinden hayat bilgisi dersine erdem-değer-eylem. Asya Studies, 9(31), 89–106. https://doi.org/10.31455/asya.1609975
  • *Arslankara, V. B., & Arslankara, E. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli’nin felsefi temelleri: Ontolojik, epistemolojik ve aksiyolojik bakış açılarından bir değerlendirme. İstanbul Eğitim Dergisi, 1(1), 121–145. https://doi.org/10.71270/istanbulegitim.istj.1557889
  • Aşkar, P., & Altun, A. (2023). K-12 beceriler çerçevesi: Türkiye bütüncül modeli üzerine bir çalışma. Milli Eğitim Dergisi, 52(1), 925–940. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1308740
  • *Aslan, H. M. (2025). Sosyal bilgiler dersinin diğer derslerle ilişkilendirilmesinin alan yazını ve öğretim programları bağlamında incelenmesi. International Journal of Turkish Literature Culture Education, 14(1), 221–237. https://doi.org/10.7884/teke.1595183
  • *Ateş, H. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modelinde bahsedilen öğrenci profili “Yetkin ve Erdemli İnsan”a ulaşmanın yolu. The Journal of Social Sciences, 11(71), 13–35. https://doi.org/10.29228/SOBIDER.77101
  • *Ateş, H., & Gürdağ, K. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modelinde yer alan programlar arası bileşenlerden sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin incelenmesi. The Journal of Social Sciences, 12(75), 17–34. http://dx.doi.org/10.29228/SOBIDER.81446
  • Atılgan, H. (2018). Transition among education levels in Turkey: Past-present and a recommended model. Ege Eğitim Dergisi, 19(1), 1–18. https://doi.org/10.12984/egeefd.363268
  • *Aydın, Z. N. (2025). Oz Büyücüsü’nün maarif modeli öğretim programları ortak metni’nde belirtilen ‘yetkin ve erdemli insan’ öğrenci profili açısından incelenmesi. Journal of Teaching Turkish Language to Foreigners, 4(1),11-21, http://dx.doi.org/10.56987/bezgek.1638870
  • Ayvaz Öztürk, S. (2020). Kaynaştırma eğitimine ilişkin sosyal bilgiler alanında yapılan çalışmaların incelenmesi. Journal of Innovative Research in Social Studies, 3(1), 70–89.
  • Babadoğan, M. C. (2006). Program development models and reform in Turkish primary school mathematics curriculum. International Journal for Mathematics Teaching and Learning, 1–6. https://doi.org/10.1501/0003623
  • *Banaz, E. (2024). 2024 Türkiye yüzyılı maarif modeli ortaokul Türkçe dersi öğretim programı’nın dijital okuryazarlık açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 279–290. https://doi.org/10.48066/kusob.1483671
  • *Başbayrak, M., & Sağlam, M. H. (2024). İlk gençlik hikâye edici metinlerinde kahramanların düşünme becerileri. Journal of Children’s Literature and Language Education, 7(2), 230–254. https://doi.org/10.47935/ceded.1530506
  • *Bayraktar, M., & Erol Çalışkan, Ş. S. (2024). Yeni müfredata uygun hazırlanan Türkçe ve edebiyat ders kitaplarında yer alan halk bilimi unsurları üzerine bir değerlendirme. Bartın Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 9(2), 95–109. https://doi.org/10.70916/buefd.1588915
  • *Berk, Ş., & Özer, B. (2024). “Türkiye Yüzyılı” maarif modeli (TYMM) öğretim programlarına ilişkin düşünceler. Journal of History School (JOHS), 17(73), 3241–3256. https://doi.org/10.29228/joh.78177
  • *Bolat, A., & Adar Can, S. (2024). Farklılaştırılmış öğretim yöntemleri ile görsel sanatlar eğitim yöntemlerinin karşılaştırılması. International Journal of Eurasian Education and Culture (IJOEEC), 9(28), 680-698. https://doi.org/10.35826/ijoecc.2858
  • *Bozkaya, T. (2025). 2018 ve 2024 'Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli' din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programlarının nezaket erdemi ve eğitimi bağlamında karşılaştırmalı analizi. Genç Mütefekkirler Dergisi, 6(1), 305–339. https://doi.org/10.5281/zenodo.15023106
  • *Büyükbayraktar, F. N., & Aksoy Gürel, B. (2024). Fen bilimleri öğretmenlerinin 6. sınıf ‘Vücudumuzdaki Sistemler’ ünitesinin öğretimine yönelik görüşleri. Pearson Journal Of Social Sciences & Humanities, 8(30), 1846–1860. https://doi.org/10.5281/zenodo.14364178
  • *Çağ, H. D. (2025). 2024 ortaokul Türkçe öğretim programı’ndaki dinleme/izleme öğrenme çıktılarının 5. sınıf ders kitabındaki görünümleri. Journal of Mother Tongue Education, 13(1), 249–265. https://doi.org/10.16916/aded.1588343
  • Çağlayan, İ., Kuru, N., Apak, Y. M., & Karakaya, C. (2023). Türkiye’de yayınlanan okul öncesi eğitim programları hakkında yapılan araştırmaların eğilimleri. Trakya Eğitim Dergisi, 13(1), 753–769. https://doi.org/10.24315/tred.1108598
  • *Çakır, B., & Namlı, Ş. (2025). Matematik ders kitaplarında finansal okuryazarlık eğitimini destekleyen öğrenme görevlerinin bilişsel istem düzeyleri açısından incelenmesi. International Journal of Psycho-Social Education Research, 4(7), 239–257.
  • *Çakır, O. (2025). 2024 Hayat bilgisi dersi öğretim programı öğrenme çıktılarının 21. yüzyıl becerileri bağlamında değerlendirilmesi. Milli Eğitim, 54(246), 837–878. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1565831
  • *Çakmakcı, E., & Ütkür-Güllühan, N. (2025). Cumhuriyet’ten günümüze uygulanan ilkokul programlarındaki değişim ve süreklilik algısı. International Primary Educational Research Journal, 9(1), 35–53. https://doi.org/10.38089/iperj.2025.204
  • Ceylan, Ö., & Bakır, A. (2023). K12 beceriler çerçevesi Türkiye bütüncül modeli’nde yer alan eğilimler ile liderlik türlerinin ilişkisinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 52(1), 173–196. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1309190 *Can, T., & Keleş, Ş. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modelinde dil öğretim yaklaşımlarında ön plana çıkan kavramlar üzerine bir inceleme. Journal of Teaching Turkish Language to Foreigners, 3(4), 309–323. http://dx.doi.org/10.56987/bezgek.1589940
  • *Ceylan, N. (2025). Öğretmenlerin STEM ve STEM’in öğretim programlarındaki yerine ilişkin metaforik algıları. Journal of Innovations in Science, Mathematics and Computing Education, 1(1), 38-56. *Ceylan, S., & Peker, R. (2024). 2024 programına göre hazırlanan ilkokul 1. sınıf hayat bilgisi ders kitabının çevre eğitimi bakımından incelenmesi. Journal of Innovative Research in Social Studies, 7(2), 140–172. https://doi.org/10.47503/jirss.1577998
  • *Ceylan, T. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli DKAB öğretim programlarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. İlahiyat Tetkikleri Dergisi, 63(1), 55–70. https://doi.org/10.29288/ilted.1598481
  • Cırık, İ., Genç, E., Demirel, E., & Yılmaz, M. İ. (2023). K12 beceriler çerçevesi öğretim tasarımı modeli: anahtar ögeler. Milli Eğitim Dergisi, 52(1), 997–1026. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1307715
  • Çiydem, E., & Kaymakçı, S. (2023). Türkiye’de köy enstitülerinden öğretmen okullarına geçiş sürecinde müfredattaki yeni bir dersi anlamak: 1953 sosyal bilgiler dersi öğretim programının incelenmesi. Vakanüvis - Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi, 8(1), 321–370. https://doi.org/10.24186/vakanuvis.1232959
  • *Coşkun, S., Bulut, M., Çınar, H., Şahin, H., Bulut, Ö., Yılmaz, Ö. G., Yılmaz, M. H., & Akgün, H. (2025). Evaluation of the 2024 human rights, citizenship, and democracy curriculum outcomes based on Bloom’s taxonomy. International Journal of Scholars in Education, 8(1), 1-10.
  • Damar, M., Aydın, Ö., & Özdağoğlu, G. (2023). Assessment of scientific documents and publication activities of higher education institutions at national scale: A business intelligence application through TR Dizin. Journal of Applied Sciences of Mehmet Akif Ersoy University, 7(2), 196–230. https://doi.org/10.31200/makuubd.1273347
  • *Demir, M. F., & Demir, Z. (2025). İlkokul fen bilimleri dersi 2018 ve 2024 programlarının karşılaştırılması. Akademik Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi (AJESS Journal), 2(1), 1–13. https://doi.org/10.5281/zenodo.15213241
  • *Diktaş, A., Girgin, D., Satmaz, İ., & Yabanova, U. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli sosyal bilgiler dersi öğretim programının SOLO taksonomisine göre analizi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 667–690. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1556985
  • Dilbaz, E. (2023). An overview of education, its sociological functions and the community-based school. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 8(23), 2074–2091. https://doi.org/10.35826/ijetsar.636
  • *Doğan, S., & Aşlamacı, İ. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modelinin değer eğitimi açısından analizi. Çukurova Araştırmaları, 11(1), 72–90. https://doi.org/10.29228/cukar.80525
  • Dönmez, B., & Gündoğdu, K. (2016). 2000-2016 yılları arasında Türkçe öğretim programları alanında yayımlanan makale ve tezlerin analizi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(4), 2109–2125.
  • *Dündar, R. Z., Yeşilyurt, S., Demir, R., & Yeşilyurt, S. (2025). Üretken yapay zekâ araçları ile sosyal bilgiler öğretimi: Avantajlar ve dezavantajlar. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 51-65. https://doi.org/10.57135/jier.1594253
  • *Duyul, S., Duyul, Y., Kesman, M., & Kesman, M. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli konusunda öğretmen görüşleri. Ulusal Eğitim Dergisi, 5(3). https://doi.org/10.5281/zenodo.15002346
  • *Efe, M. E. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli: Eğitimde kültürel değerler ve dijitalleşme perspektifi. Route Educational & Social Science Journal, 11(6), 213–224. https://doi.org/10.17121/ressjournal.3606
  • *Efe, M. E. (2025). Osmanlı medreselerinin eğitim modeli ile Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli mukayesesinde Manisa medreseleri örneği. Route Educational & Social Science Journal, 12(2), 301–324. https://doi.org/10.17121/ressjournal.3636
  • Erbağcı, N., & Kaf, Ö. (2020). Hayat bilgisi dersi öğretim programı ile ilgili yapılan çalışmaların çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 103–115.
  • *Ertek Eroğlu, B., Eker, Z., & Eker, C. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli okul öncesi eğitim programının hassas beceriler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 897–909. https://doi.org/10.17755/esosder.1574163
  • *Geçimli, M., & Kayahan Yüksel, D. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli erdem-değer-eylem çerçevesi: Güz dönemi 5. sınıf Türkçe ders kitabı bağlamında bir inceleme. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 8(4), 160–174. http://dx.doi.org/10.30830/tobider.sayi.20.9
  • Gök, F. (2007). The history and development of turkish education. In M. Carlson, A. Rabo, & F. Gök (Eds.), Education in “Multicultural” Societies: Turkish and Swedish Perspectives (pp. 247–255). Swedish research institute in İstanbul.
  • *Güneş, E. (2024). Beceri temelli öğretim ve 2024 maarif modeli: Farklı coğrafi bölgelerden Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin bakış açısından bir değerlendirme. Multidisipliner Yaklaşımlarla Coğrafya Dergisi, 2(4), 232–243.
  • *Gürbüz, B., & Duran, E. (2025). 2019 ve 2024 ilkokul 1. sınıf Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Journal of Mother Tongue Education, 13(1), 235–248. https://doi.org/10.16916/aded.1588643
  • *Gürler, A., & Gürgen, G. (2025). Geography education in social studies: A comparison of the 2018 and 2024 curricula. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 58(1), 189–247. https://doi.org/10.30964/auebfd.1519989
  • *Güven, G., & Yumugan, S. (2025). Beceri temelli okul öncesi eğitimi: 2024 maarif programına ilişkin öğretmen görüşleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 16(1), 1215-1242. https://doi.org/10.51460/baebd.1581408
  • *Güven, G., Yumugan, S., & Sakarya, O. (2025). 2024 maarif modeli ile Türk kültürünün okul öncesi eğitimde yeniden yorumlanması. Ulusal Eğitim Dergisi, 5(2). https://doi.org/10.5281/zenodo.14843224
  • *Hevedanlı, M., & İnce, H. H. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli biyoloji dersi öğretim programının soft beceriler açısından incelenmesi. The Journal of Academic Social Science, 13(163), 104-119. https://doi.org/10.29228/ASOS.80963
  • *Kadıoğlu Ateş, H. (2025). Cumhuriyetten günümüze ilkokul programları bağlamında Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programlarına genel bakış. The Journal of Academic Social Science, 13(162), 89-116. https://doi.org/10.29228/ASOS.80492
  • Kaplan, K., & Özgen, A. (2023). 2016-2022 yılları arasında Türkçe öğretim programları konulu yayımlanan makale ve tezlerin analizi. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 8(1), 435–456. https://doi.org/10.32321/cutad.1255782
  • *Karagöl, E. (2025). Ortaokul Türkçe dersi öğretim programı (2024): Yenilenmiş Bloom taksonomisi bağlamında alan becerilerine eleştirel bakış. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 49, 1–28. https://doi.org/10.14520/adyusbd.1613117
  • *Karagöl, E., & Aydoğan, Ş. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli ortaokul Türkçe dersi öğretim programındaki değerler açısından önerilen çocuk edebiyatı kitapları. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 13(1), 73–93. https://doi.org/10.71084/ijlet.1609900
  • *Karakoç Öztürk, B., & Alyaprak, A. M. (2024). 2019 ve 2024 ortaokul Türkçe dersi öğretim programlarının eğitim programı ögeleri açısından değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 9(2), 1122–1158. https://doi.org/10.32321/cutad.1558058
  • Kartal, M. (2011). The experiences of Turkey in branch teacher training and sustainable new model approaches. Dokuz Eylül Üniversity Buca Faculty of Education Journal, 29, 50–57.
  • *Kaya, M., & Köseoğlu, Z. (2024). Dijital etik ve ahlak eğitimi: Din kültürü ve ahlak bilgisi dersi öğretim programları üzerine bir inceleme. ISPEC International Journal of Social Science & Humanities, 8(3), 73-83. http://doi.org/10.5281/zenodo.13771458
  • Kayıkçı, K., & Ercan, B. (2013). The evaluation of educational administration and supervision graduate programs in Turkey: A case study. International Journal of Educational Research, 4(3), 74–94.
  • *Kayman, F., & Elkatmış, V. (2024). 2019 Türkçe dersi öğretim programı ile 2024 ilkokul Türkçe dersi öğretim programının karşılaştırılması. RumeliDE Journal of Language and Literature Studies, (Ö15), 19-37. https://doi.org/10.5281/zenodo.13822842
  • Kazu, H., & Aslan, S. (2012). 2004 İlköğretim programının “Öğrenme-Öğretme Süreci” boyutu ile ilgili yapılan araştırmaların değerlendirilmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 78–94.
  • *Kıryak, Z., Kozaklı Ülger, T., Ülger, B. B., Bozkurt, I., & Çepni, S. (2024). 2018 ve 2024 ilk ve ortaokul fen bilimleri ve matematik dersleri öğretim programları öğrenme çıktılarının karşılaştırılması ve beceriler açısından incelenmesi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(44), 3054–3089. https://doi.org/10.35675/befdergi.1507283
  • *Köçer, N. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli Türkçe dersi öğretim programı ve 5. sınıf Türkçe ders kitabının kültür okuryazarlığı bağlamında incelenmesi. International Journal of Turkish Literature Culture Education, 14(1), 161-171.
  • *Konu Kadirhanoğulları, M., & Özay Köse, E. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeline göre hazırlanan dokuzuncu sınıf biyoloji ders kitabının okunabilirlik düzeyi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 16(1), 1401–1421. https://doi.org/10.51460/baebd.1576667
  • *Köse, N., & Kara, A. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli “köklerden geleceğe” vizyonu bağlamında Mustafa Şekip Tunç’un eğitim programı tasavvuru. Journal of History School (JOHS), 17(73), 3781-3807. https://doi.org/10.29228/joh.79337
  • *Köseoğlu, E., & Şahin, K. (2024). İlkokul hayat bilgisi dersi öğretim programlarının (2018-2024) karşılaştırmalı analizi. Journal of Social Perspective Studies, 1(2), 51-65. https://doi.org/10.5281/zenodo.13988232
  • *Köseoğlu, Z. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli bağlamında 2018 ve 2024 Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi müfredatlarının karşılaştırmalı analizi. Pearson Journal of Social Sciences & Humanities, 8(31), 85-104. https://doi.org/10.5281/zenodo.14965514
  • *Küçük, Z. A., & Kurt, T. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modelinin, eğitim reformlarının etkililiği bağlamında okul yöneticilerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilimlerde Mükemmellik Arayışı Dergisi, 8, 2–27.
  • *Kuzu, O., Göçer, V., & Akçay, A. O. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli kapsamında ilkokul matematik dersi öğretim programı’nın incelenmesi. RumeliDE Journal of Language and Literature Studies, (41), 640-667. https://doi.org/10.5281/zenodo.13337757
  • *Kuzu, O., Toptaş, V., & Göçer, V. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli perspektifinde 2018 ve 2024 ilkokul matematik dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 114–140. https://doi.org/10.29299/kefad.1545275
  • *Ministry of National Education [MoNE]. (2022, December 6). K12 beceri geliştirme programının çalışmaları başladı. General Directorate of Secondary Education. https://www.meb.gov.tr/k12-beceri-gelistirme-programinin-calismalari-basladi/haber/25766/tr
  • Ministry Of National Education [MoNE]. (2023). K12 beceriler çerçevesi Türkiye bütüncül modeli. Millî Eğitim Bakanlığı. https://mufredat.meb.gov.tr.
  • Ministry Of National Education [MoNE]. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli: Öğretim programları ortak metni. https://tymm.meb.gov.tr/upload/brosur/ortak_metin.pdf
  • Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. G., & The PRISMA Group. (2010). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. PLOS Med, 6(7), e1000097. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097
  • *Namlı-Altıntaş, İ. (2025). Maarif yüzyılı eğitim modelinin 4. sınıf insan hakları vatandaşlık ve demokrasi dersinin eleştirel ve sorgulayıcı yaklaşım bağlamında incelenmesi: Beceri ve eğilimler örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 73, 660-683. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1525374
  • *Öz, K. & Dönmez, A. (2024). 2024 maarif modeli Türkçe dersi öğretim programında (5-8. sınıf) yer alan yazma becerilerine ait süreç bileşenlerinin bilgi okuryazarlığı becerileri açısından incelenmesi, TURAN-SAM Uluslararası Bilimsel Hakemli Dergisi, 16(64), http://dx.doi.org/10.15189/1308-8041
  • Özdemir, S. M. (2009). Eğitimde program değerlendirme ve Türkiye’de eğitim programlarını değerlendirme çalışmalarının incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 129–149.
  • *Sakin Taşdemir, F., & Taşdemir, O. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli doğrultusunda yapılandırılan T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretim programının “öğretmen”e bakış açısının eşdizimlik çerçevesinde incelenmesi. RumeliDE Journal of Language and Literature Studies, 44, 63-71. https://doi.org/10.5281/zenodo.14639537
  • *Satmaz, İ., & Yabanova, U. (2024). Analysis of maarif model of century of Türkiye secondary school mathematics curriculum according to SOLO taxonomy. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 14(2), 195–219. https://doi.org/10.31704/ijocis.1582857
  • *Şeker, M. (2024a). 2024 sosyal bilgiler öğretim programının bireysel farklılıklar yönüyle incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 9(2), 386–392. https://doi.org/10.54979/turkegitimdergisi.1572825
  • *Şeker, M. (2024b). Sosyal bilgiler öğretim programında tarih konularının ele alınış biçimlerinin incelenmesi. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 112–117. https://doi.org/10.14744/ysbed.2024.00048
  • Şahin, S., & Çelik, S. (2024). The framework of 21st century skills in the educational sciences literature. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 60, 931–951. https://doi.org/10.53444/deubefd.1346588
  • *Seven, H. G., & Kahramanoğlu, R. (2024). Teachers’ curriculum literacy within the framework of systems thinking approach. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 25(3), 1389–1413. https://doi.org/10.17679/inuefd.1490164
  • *Sezer, B. B., & Dedeoğlu, H. (2024). Maarif modeli ilkokul öğretim programında okuryazarlık becerileri: Finansal, görsel ve eleştirel. The Journal of Basic Education, 22(3), 2007–2027. https://doi.org/10.37217/tebd.1511168
  • *Sildir Daşar, E. (2025). Okul öncesinde değerler eğitiminin saldırganlığa alternatif becerileri desteklemesi: Türkiye yüzyılı maarif modeli örneği. The Journal of Basic Education, 27, 34–47. https://doi.org/10.52105/temelegitim.1620541
  • *Soysal, H., & Akbulut, S. (2024). 2024 Türkiye yüzyılı maarif modeli kapsamında hazırlanan 5. sınıf türkçe ve sosyal bilgiler ders kitaplarında sürdürülebilir kalkınma amaçlarının görünümü. Journal of Emerging Educational Studies, 1(1), 33-46. https://doi.org/10.5281/zenodo.14563283
  • *Taş, Ş., Şentürk, Ş. & Şiraz, F. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli (TYMM) okul öncesi eğitim programının, program ögeleri açısından incelenmesi. Uluslararası Eğitimde Nitel Araştırmalarda Mükemmellik Arayışı Dergisi (UENAMAD), 3(2), 85-99.
  • *Temizkan, Ö. (2024). 2018 ve 2024 Maarif Modeline göre hazırlanan sosyal bilgiler ders kitaplarında sosyolojik kavramların analizi. Studies on Social Science Insights, 4(3), 36-63. https://doi.org/10.53035/SOSSCI.106
  • *Temur, S. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli öğretim programları ortak metninin kapsayıcı ölçme ve değerlendirme ilkeleri açısından incelenmesi, Eğitim ve Bilim, 1, 19-41. http://doi.org/10.15390/EB.2025.13988
  • *Tokat, H., Arlı, G., Küçlü, B., Durmaz, T., Şahin, B., & Durmaz, G. (2024). Öğretmenlerin farklılaştırılmış öğretim özyeterlik düzeyleri. International Society That Learn journal, 1(2), 172-187.
  • *Tosun, A. ve Gökçe, N. (2024). 2018 ve 2024 Sosyal bilgiler dersi öğretim programlarının sürdürülebilir kalkınma amaçları açısından incelenmesi. The Journal of International Education Science, 11 (40), 249-283. https://doi.org/10.29228/INESJOURNAL.78214
  • *Turan, R., Gedik, H., & Kutluay, G. (2025). 2024 sosyal bilgiler dersi öğretim programı üzerine karşılaştırmalı bir analiz. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 9(1), 107–134. https://doi.org/10.32960/uead.1627065
  • *Turan, S., & Akhan, O. (2024). Literacies in 2024 social studies curriculum: A thematic analysis with MAXQDA. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 57–72. https://doi.org/10.17539/amauefd.1521061
  • *Turan, Ş., & Nazıroğlu, B. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli’nin din öğretimi yaklaşımında birey ve toplumun ideolojik tahayyülü. Rize İlahiyat Dergisi, 27, 15–33. https://doi.org/10.32950/rid.1507279
  • *Ulu, E. (2025). Türkçenin çocuklara yabancı dil ve ana dili olarak öğretiminde resimli hikâye kitapları: Benzerlikler ve farklılıklar. Journal of Mother Tongue Education, 13(1), 15-30. https://doi.org/10.16916/aded.1610008
  • *Üredi, P. (2024). Öğretmen yetiştirme programlarına yön vermek üzere bütüncül ölçme ve değerlendirme uygulamalarının öğretim programlarında uygulanma düzeyleri. International Journal of Education and New Approaches, 7(1), 10-30. https://doi.org/10.52974/jena.1497259
  • *Uygun, K., & Akgül, G. (2024). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin türkiye yüzyılı maarif modeline ilişkin görüşleri. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(2), 81–104
  • *Üzümcü, M., & Abanoz, S. (2024). Program tasarımı yaklaşımları bağlamında türkiye yüzyılı maarif modeli din kültürü ve ahlak bilgisi dersi öğretim programı. Mevzu: Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 795–826. https://doi.org/10.56720/mevzu.1495250
  • *Uzun, M. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli kapsamında sosyal duygusal öğrenme becerilerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 11(2), 63–78. https://doi.org/10.24289/ijsser.1610561
  • *Yalçın, A. (2024). Osmanlı dönemi ve günümüz Türkiye’sinde sorumluluk eğitiminin karşılaştırmalı incelenmesi. International Journal of Education Science and Technology, 10(3), 138-164. https://doi.org/10.47714/uebt.1590075
  • *Yaşar, M. (2024). Yeni din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programları üzerine bir değerlendirme. International Journal of Social Science, 16, 19-47.
  • Yazicioglu, T. (2020). An analysis of the national legislation in terms of inclusive education in Turkey. The European Journal of Educational Sciences, 07(02), 49–69. https://doi.org/10.19044/ejes.v7no2a4
  • *Yıldırım, T. (2024). Milli değerler ve kültürel öğeler bağlamında çizgi dizilerin incelenmesi: Akıncı. International Journal of Social and Humanities Sciences Research, 11(114), 2503-2514. https://doi.org/10.5281/zenodo.14579694
  • Yıldırım, Y., & Çalışkan, A. (2024a). 2024 sosyal bilgiler dersi öğretim programının 2005, 2015 ve 2018 programlarıyla karşılaştırılmalı analizi. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 8(1), 108–142. https://doi.org/10.46452/baksoder.1485390
  • *Yıldırım, Y., & Çalışkan, A. (2024b). Evaluation of the Türkiye century education model in terms of 21st century human profile. Electronic Journal of Education Sciences, 13(26), 204–220. https://doi.org/10.55605/ejedus.1548121
  • *Yılmaz, E. (2025). İlkokulda değerler eğitimine yönelik çevrimiçi bir materyal: "Afacanların Hikâyesi" animasyonları. Journal of Social Perspective Studies, 2(1), 34-47. https://doi.org/10.5281/zenodo.15133588
  • *Yücel, A. G. (2024). Türkiye kaynaklı yayınlarda eleştirel düşünme: Bibliyometrik analiz. International Journal of Eurasia Social Sciences (IJOESS), 15(57), 983-999. https://doi.org/10.35826/ijoess.4524
  • *Yurdakal, İ. H. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli: 2024 ilkokul Türkçe dersi öğretim programı’nın (1, 2, 3 ve 4. sınıflar) incelenmesi. The Journal of Basic Education, 6(24), 76–88.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli üzerine yapılan çalışmaların incelenmesi

Year 2025, Volume: 7 Issue: 27, 84 - 105, 11.09.2025

Abstract

2023 yılında tanıtılan ve 2024 yılında onaylanan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli (TYMM), Türkiye’nin kültürel değerlerini çağdaş eğitim yeterlilikleriyle bütünleştirerek öğrencilerin çok yönlü gelişimini desteklemeyi amaçlayan önemli bir eğitim reformu girişimidir. Bu sistematik literatür taraması, PRIZMA akış şemasını kullanarak, DergiPark, TRDizin ve Google Akademik veri tabanlarından 2024–2025 yıllarında yayımlanan 87 hakemli makaleyi inceleyerek TYMM’nin teorik temelleri, müfredat tasarımı, uygulama stratejileri ve paydaş algılarını kapsamlı biçimde araştırmaktadır. Makalelerin derinlemesine incelenmesi sonucunda, TYMM’nin beş tema altında değerlendirildiği ortaya çıkmıştır: (1) Müfredat İçeriği ve Yapısı - öğrenci merkezli, beceri odaklı öğrenmeye ve disiplinlerarası entegrasyona vurgu yapmaktadır; (2) Değerler, Erdemler ve Yeterli/Erdemli İnsan Profili - etik ve toplumsal sorumluluk bilincine sahip bireylerin yetiştirilmesi için Erdem-Değer-Eylem modelini ön plana çıkarmaktadır; (3) Öğretmen ve Paydaş Algıları ile Uygulama Zorlukları - olumlu tutumların yanı sıra müfredat katılığının ve yetersiz eğitim imkânlarının sorun olarak görüldüğünü ortaya koymaktadır; (4) 21. Yüzyıl Becerileri, Teknoloji ve Dijital Okuryazarlık Entegrasyonu - dijital ve STEM eğitimi alanlarındaki ilerlemeleri vurgularken medya okuryazarlığında eksikliklere dikkat çekmektedir; ve (5) Değerlendirme, Ölçme ve Kapsamlı Gelişim - kapsayıcı ve yeterlilik temelli değerlendirmelere doğru yönelme olmasına rağmen uygulamada bazı kısıtlamaların bulunduğunu göstermektedir. Araştırma sonuçları, TYMM’nin potansiyelini gerçekleştirebilmesi için mesleki gelişimin güçlendirilmesi, esnek müfredat tasarımı ve sağlam altyapı desteğinin gerekliliğini vurgulamaktadır. Kültürel özgünlüğü koruyarak Türkiye eğitimini küresel yeterlilik temelli paradigmalara uyarlayan TYMM, umut vadeden ancak karmaşık bir eğitim reform modeli sunmaktadır. Gelecek araştırmaların, uygulama engellerini aşmak ve sonuçları optimize etmek amacıyla uzun dönem etkilerin değerlendirilmesi ve karşılaştırmalı analizlere odaklanması önerilmektedir.

References

  • * The article included to the review.
  • Afacan-Süğümlü, A., & Bahşi, N. (2025). Examination of the Turkish course curriculum according to Bloom Taxonomy. SDU International Journal of Educational Studies, 12(1), 27–49. https://doi.org/10.33710/sduijes.1629076
  • *Akpınar, B., & Köksalan, B. (2024). Eğitimde maarif ve müfredat yenileme ihtiyacı: Türkiye yüzyılı maarif modeli üzerinden teorik bir analiz. Journal of History School (JOHS), 17(68), 27–48. https://doi.org/10.29228/Joh.74735
  • *Akpınar, B., Özer, B., Oral, B., & Köksalan, B. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modelinin program geliştirme ve felsefi düzlemden analizi. Ekev Akademi Dergisi, 99, 59–73. https://doi.org/10.17753/sosekev.1489135
  • *Alamdar, S. G., & Ceylan, M. (2025). Çocuk edebiyatı yapıtlarının erdem-değer-eylem çerçevesi açısından incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 223–260.
  • *Arslan, A. (2025). TYMM Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının Birinci Sınıf Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. The Journal of Academic Social Science, 13(162), 202–220. https://doi.org/10.29228/ASOS.80345
  • *Arslan, A., & Çelikel, S. (2025). Okul öncesinden hayat bilgisi dersine erdem-değer-eylem. Asya Studies, 9(31), 89–106. https://doi.org/10.31455/asya.1609975
  • *Arslankara, V. B., & Arslankara, E. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli’nin felsefi temelleri: Ontolojik, epistemolojik ve aksiyolojik bakış açılarından bir değerlendirme. İstanbul Eğitim Dergisi, 1(1), 121–145. https://doi.org/10.71270/istanbulegitim.istj.1557889
  • Aşkar, P., & Altun, A. (2023). K-12 beceriler çerçevesi: Türkiye bütüncül modeli üzerine bir çalışma. Milli Eğitim Dergisi, 52(1), 925–940. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1308740
  • *Aslan, H. M. (2025). Sosyal bilgiler dersinin diğer derslerle ilişkilendirilmesinin alan yazını ve öğretim programları bağlamında incelenmesi. International Journal of Turkish Literature Culture Education, 14(1), 221–237. https://doi.org/10.7884/teke.1595183
  • *Ateş, H. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modelinde bahsedilen öğrenci profili “Yetkin ve Erdemli İnsan”a ulaşmanın yolu. The Journal of Social Sciences, 11(71), 13–35. https://doi.org/10.29228/SOBIDER.77101
  • *Ateş, H., & Gürdağ, K. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modelinde yer alan programlar arası bileşenlerden sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin incelenmesi. The Journal of Social Sciences, 12(75), 17–34. http://dx.doi.org/10.29228/SOBIDER.81446
  • Atılgan, H. (2018). Transition among education levels in Turkey: Past-present and a recommended model. Ege Eğitim Dergisi, 19(1), 1–18. https://doi.org/10.12984/egeefd.363268
  • *Aydın, Z. N. (2025). Oz Büyücüsü’nün maarif modeli öğretim programları ortak metni’nde belirtilen ‘yetkin ve erdemli insan’ öğrenci profili açısından incelenmesi. Journal of Teaching Turkish Language to Foreigners, 4(1),11-21, http://dx.doi.org/10.56987/bezgek.1638870
  • Ayvaz Öztürk, S. (2020). Kaynaştırma eğitimine ilişkin sosyal bilgiler alanında yapılan çalışmaların incelenmesi. Journal of Innovative Research in Social Studies, 3(1), 70–89.
  • Babadoğan, M. C. (2006). Program development models and reform in Turkish primary school mathematics curriculum. International Journal for Mathematics Teaching and Learning, 1–6. https://doi.org/10.1501/0003623
  • *Banaz, E. (2024). 2024 Türkiye yüzyılı maarif modeli ortaokul Türkçe dersi öğretim programı’nın dijital okuryazarlık açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 279–290. https://doi.org/10.48066/kusob.1483671
  • *Başbayrak, M., & Sağlam, M. H. (2024). İlk gençlik hikâye edici metinlerinde kahramanların düşünme becerileri. Journal of Children’s Literature and Language Education, 7(2), 230–254. https://doi.org/10.47935/ceded.1530506
  • *Bayraktar, M., & Erol Çalışkan, Ş. S. (2024). Yeni müfredata uygun hazırlanan Türkçe ve edebiyat ders kitaplarında yer alan halk bilimi unsurları üzerine bir değerlendirme. Bartın Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 9(2), 95–109. https://doi.org/10.70916/buefd.1588915
  • *Berk, Ş., & Özer, B. (2024). “Türkiye Yüzyılı” maarif modeli (TYMM) öğretim programlarına ilişkin düşünceler. Journal of History School (JOHS), 17(73), 3241–3256. https://doi.org/10.29228/joh.78177
  • *Bolat, A., & Adar Can, S. (2024). Farklılaştırılmış öğretim yöntemleri ile görsel sanatlar eğitim yöntemlerinin karşılaştırılması. International Journal of Eurasian Education and Culture (IJOEEC), 9(28), 680-698. https://doi.org/10.35826/ijoecc.2858
  • *Bozkaya, T. (2025). 2018 ve 2024 'Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli' din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programlarının nezaket erdemi ve eğitimi bağlamında karşılaştırmalı analizi. Genç Mütefekkirler Dergisi, 6(1), 305–339. https://doi.org/10.5281/zenodo.15023106
  • *Büyükbayraktar, F. N., & Aksoy Gürel, B. (2024). Fen bilimleri öğretmenlerinin 6. sınıf ‘Vücudumuzdaki Sistemler’ ünitesinin öğretimine yönelik görüşleri. Pearson Journal Of Social Sciences & Humanities, 8(30), 1846–1860. https://doi.org/10.5281/zenodo.14364178
  • *Çağ, H. D. (2025). 2024 ortaokul Türkçe öğretim programı’ndaki dinleme/izleme öğrenme çıktılarının 5. sınıf ders kitabındaki görünümleri. Journal of Mother Tongue Education, 13(1), 249–265. https://doi.org/10.16916/aded.1588343
  • Çağlayan, İ., Kuru, N., Apak, Y. M., & Karakaya, C. (2023). Türkiye’de yayınlanan okul öncesi eğitim programları hakkında yapılan araştırmaların eğilimleri. Trakya Eğitim Dergisi, 13(1), 753–769. https://doi.org/10.24315/tred.1108598
  • *Çakır, B., & Namlı, Ş. (2025). Matematik ders kitaplarında finansal okuryazarlık eğitimini destekleyen öğrenme görevlerinin bilişsel istem düzeyleri açısından incelenmesi. International Journal of Psycho-Social Education Research, 4(7), 239–257.
  • *Çakır, O. (2025). 2024 Hayat bilgisi dersi öğretim programı öğrenme çıktılarının 21. yüzyıl becerileri bağlamında değerlendirilmesi. Milli Eğitim, 54(246), 837–878. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1565831
  • *Çakmakcı, E., & Ütkür-Güllühan, N. (2025). Cumhuriyet’ten günümüze uygulanan ilkokul programlarındaki değişim ve süreklilik algısı. International Primary Educational Research Journal, 9(1), 35–53. https://doi.org/10.38089/iperj.2025.204
  • Ceylan, Ö., & Bakır, A. (2023). K12 beceriler çerçevesi Türkiye bütüncül modeli’nde yer alan eğilimler ile liderlik türlerinin ilişkisinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 52(1), 173–196. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1309190 *Can, T., & Keleş, Ş. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modelinde dil öğretim yaklaşımlarında ön plana çıkan kavramlar üzerine bir inceleme. Journal of Teaching Turkish Language to Foreigners, 3(4), 309–323. http://dx.doi.org/10.56987/bezgek.1589940
  • *Ceylan, N. (2025). Öğretmenlerin STEM ve STEM’in öğretim programlarındaki yerine ilişkin metaforik algıları. Journal of Innovations in Science, Mathematics and Computing Education, 1(1), 38-56. *Ceylan, S., & Peker, R. (2024). 2024 programına göre hazırlanan ilkokul 1. sınıf hayat bilgisi ders kitabının çevre eğitimi bakımından incelenmesi. Journal of Innovative Research in Social Studies, 7(2), 140–172. https://doi.org/10.47503/jirss.1577998
  • *Ceylan, T. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli DKAB öğretim programlarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. İlahiyat Tetkikleri Dergisi, 63(1), 55–70. https://doi.org/10.29288/ilted.1598481
  • Cırık, İ., Genç, E., Demirel, E., & Yılmaz, M. İ. (2023). K12 beceriler çerçevesi öğretim tasarımı modeli: anahtar ögeler. Milli Eğitim Dergisi, 52(1), 997–1026. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1307715
  • Çiydem, E., & Kaymakçı, S. (2023). Türkiye’de köy enstitülerinden öğretmen okullarına geçiş sürecinde müfredattaki yeni bir dersi anlamak: 1953 sosyal bilgiler dersi öğretim programının incelenmesi. Vakanüvis - Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi, 8(1), 321–370. https://doi.org/10.24186/vakanuvis.1232959
  • *Coşkun, S., Bulut, M., Çınar, H., Şahin, H., Bulut, Ö., Yılmaz, Ö. G., Yılmaz, M. H., & Akgün, H. (2025). Evaluation of the 2024 human rights, citizenship, and democracy curriculum outcomes based on Bloom’s taxonomy. International Journal of Scholars in Education, 8(1), 1-10.
  • Damar, M., Aydın, Ö., & Özdağoğlu, G. (2023). Assessment of scientific documents and publication activities of higher education institutions at national scale: A business intelligence application through TR Dizin. Journal of Applied Sciences of Mehmet Akif Ersoy University, 7(2), 196–230. https://doi.org/10.31200/makuubd.1273347
  • *Demir, M. F., & Demir, Z. (2025). İlkokul fen bilimleri dersi 2018 ve 2024 programlarının karşılaştırılması. Akademik Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi (AJESS Journal), 2(1), 1–13. https://doi.org/10.5281/zenodo.15213241
  • *Diktaş, A., Girgin, D., Satmaz, İ., & Yabanova, U. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli sosyal bilgiler dersi öğretim programının SOLO taksonomisine göre analizi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 667–690. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1556985
  • Dilbaz, E. (2023). An overview of education, its sociological functions and the community-based school. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 8(23), 2074–2091. https://doi.org/10.35826/ijetsar.636
  • *Doğan, S., & Aşlamacı, İ. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modelinin değer eğitimi açısından analizi. Çukurova Araştırmaları, 11(1), 72–90. https://doi.org/10.29228/cukar.80525
  • Dönmez, B., & Gündoğdu, K. (2016). 2000-2016 yılları arasında Türkçe öğretim programları alanında yayımlanan makale ve tezlerin analizi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(4), 2109–2125.
  • *Dündar, R. Z., Yeşilyurt, S., Demir, R., & Yeşilyurt, S. (2025). Üretken yapay zekâ araçları ile sosyal bilgiler öğretimi: Avantajlar ve dezavantajlar. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 51-65. https://doi.org/10.57135/jier.1594253
  • *Duyul, S., Duyul, Y., Kesman, M., & Kesman, M. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli konusunda öğretmen görüşleri. Ulusal Eğitim Dergisi, 5(3). https://doi.org/10.5281/zenodo.15002346
  • *Efe, M. E. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli: Eğitimde kültürel değerler ve dijitalleşme perspektifi. Route Educational & Social Science Journal, 11(6), 213–224. https://doi.org/10.17121/ressjournal.3606
  • *Efe, M. E. (2025). Osmanlı medreselerinin eğitim modeli ile Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli mukayesesinde Manisa medreseleri örneği. Route Educational & Social Science Journal, 12(2), 301–324. https://doi.org/10.17121/ressjournal.3636
  • Erbağcı, N., & Kaf, Ö. (2020). Hayat bilgisi dersi öğretim programı ile ilgili yapılan çalışmaların çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 103–115.
  • *Ertek Eroğlu, B., Eker, Z., & Eker, C. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli okul öncesi eğitim programının hassas beceriler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 897–909. https://doi.org/10.17755/esosder.1574163
  • *Geçimli, M., & Kayahan Yüksel, D. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli erdem-değer-eylem çerçevesi: Güz dönemi 5. sınıf Türkçe ders kitabı bağlamında bir inceleme. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 8(4), 160–174. http://dx.doi.org/10.30830/tobider.sayi.20.9
  • Gök, F. (2007). The history and development of turkish education. In M. Carlson, A. Rabo, & F. Gök (Eds.), Education in “Multicultural” Societies: Turkish and Swedish Perspectives (pp. 247–255). Swedish research institute in İstanbul.
  • *Güneş, E. (2024). Beceri temelli öğretim ve 2024 maarif modeli: Farklı coğrafi bölgelerden Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin bakış açısından bir değerlendirme. Multidisipliner Yaklaşımlarla Coğrafya Dergisi, 2(4), 232–243.
  • *Gürbüz, B., & Duran, E. (2025). 2019 ve 2024 ilkokul 1. sınıf Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Journal of Mother Tongue Education, 13(1), 235–248. https://doi.org/10.16916/aded.1588643
  • *Gürler, A., & Gürgen, G. (2025). Geography education in social studies: A comparison of the 2018 and 2024 curricula. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 58(1), 189–247. https://doi.org/10.30964/auebfd.1519989
  • *Güven, G., & Yumugan, S. (2025). Beceri temelli okul öncesi eğitimi: 2024 maarif programına ilişkin öğretmen görüşleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 16(1), 1215-1242. https://doi.org/10.51460/baebd.1581408
  • *Güven, G., Yumugan, S., & Sakarya, O. (2025). 2024 maarif modeli ile Türk kültürünün okul öncesi eğitimde yeniden yorumlanması. Ulusal Eğitim Dergisi, 5(2). https://doi.org/10.5281/zenodo.14843224
  • *Hevedanlı, M., & İnce, H. H. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli biyoloji dersi öğretim programının soft beceriler açısından incelenmesi. The Journal of Academic Social Science, 13(163), 104-119. https://doi.org/10.29228/ASOS.80963
  • *Kadıoğlu Ateş, H. (2025). Cumhuriyetten günümüze ilkokul programları bağlamında Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programlarına genel bakış. The Journal of Academic Social Science, 13(162), 89-116. https://doi.org/10.29228/ASOS.80492
  • Kaplan, K., & Özgen, A. (2023). 2016-2022 yılları arasında Türkçe öğretim programları konulu yayımlanan makale ve tezlerin analizi. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 8(1), 435–456. https://doi.org/10.32321/cutad.1255782
  • *Karagöl, E. (2025). Ortaokul Türkçe dersi öğretim programı (2024): Yenilenmiş Bloom taksonomisi bağlamında alan becerilerine eleştirel bakış. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 49, 1–28. https://doi.org/10.14520/adyusbd.1613117
  • *Karagöl, E., & Aydoğan, Ş. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli ortaokul Türkçe dersi öğretim programındaki değerler açısından önerilen çocuk edebiyatı kitapları. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 13(1), 73–93. https://doi.org/10.71084/ijlet.1609900
  • *Karakoç Öztürk, B., & Alyaprak, A. M. (2024). 2019 ve 2024 ortaokul Türkçe dersi öğretim programlarının eğitim programı ögeleri açısından değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 9(2), 1122–1158. https://doi.org/10.32321/cutad.1558058
  • Kartal, M. (2011). The experiences of Turkey in branch teacher training and sustainable new model approaches. Dokuz Eylül Üniversity Buca Faculty of Education Journal, 29, 50–57.
  • *Kaya, M., & Köseoğlu, Z. (2024). Dijital etik ve ahlak eğitimi: Din kültürü ve ahlak bilgisi dersi öğretim programları üzerine bir inceleme. ISPEC International Journal of Social Science & Humanities, 8(3), 73-83. http://doi.org/10.5281/zenodo.13771458
  • Kayıkçı, K., & Ercan, B. (2013). The evaluation of educational administration and supervision graduate programs in Turkey: A case study. International Journal of Educational Research, 4(3), 74–94.
  • *Kayman, F., & Elkatmış, V. (2024). 2019 Türkçe dersi öğretim programı ile 2024 ilkokul Türkçe dersi öğretim programının karşılaştırılması. RumeliDE Journal of Language and Literature Studies, (Ö15), 19-37. https://doi.org/10.5281/zenodo.13822842
  • Kazu, H., & Aslan, S. (2012). 2004 İlköğretim programının “Öğrenme-Öğretme Süreci” boyutu ile ilgili yapılan araştırmaların değerlendirilmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 78–94.
  • *Kıryak, Z., Kozaklı Ülger, T., Ülger, B. B., Bozkurt, I., & Çepni, S. (2024). 2018 ve 2024 ilk ve ortaokul fen bilimleri ve matematik dersleri öğretim programları öğrenme çıktılarının karşılaştırılması ve beceriler açısından incelenmesi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(44), 3054–3089. https://doi.org/10.35675/befdergi.1507283
  • *Köçer, N. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli Türkçe dersi öğretim programı ve 5. sınıf Türkçe ders kitabının kültür okuryazarlığı bağlamında incelenmesi. International Journal of Turkish Literature Culture Education, 14(1), 161-171.
  • *Konu Kadirhanoğulları, M., & Özay Köse, E. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeline göre hazırlanan dokuzuncu sınıf biyoloji ders kitabının okunabilirlik düzeyi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 16(1), 1401–1421. https://doi.org/10.51460/baebd.1576667
  • *Köse, N., & Kara, A. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli “köklerden geleceğe” vizyonu bağlamında Mustafa Şekip Tunç’un eğitim programı tasavvuru. Journal of History School (JOHS), 17(73), 3781-3807. https://doi.org/10.29228/joh.79337
  • *Köseoğlu, E., & Şahin, K. (2024). İlkokul hayat bilgisi dersi öğretim programlarının (2018-2024) karşılaştırmalı analizi. Journal of Social Perspective Studies, 1(2), 51-65. https://doi.org/10.5281/zenodo.13988232
  • *Köseoğlu, Z. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli bağlamında 2018 ve 2024 Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi müfredatlarının karşılaştırmalı analizi. Pearson Journal of Social Sciences & Humanities, 8(31), 85-104. https://doi.org/10.5281/zenodo.14965514
  • *Küçük, Z. A., & Kurt, T. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modelinin, eğitim reformlarının etkililiği bağlamında okul yöneticilerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilimlerde Mükemmellik Arayışı Dergisi, 8, 2–27.
  • *Kuzu, O., Göçer, V., & Akçay, A. O. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli kapsamında ilkokul matematik dersi öğretim programı’nın incelenmesi. RumeliDE Journal of Language and Literature Studies, (41), 640-667. https://doi.org/10.5281/zenodo.13337757
  • *Kuzu, O., Toptaş, V., & Göçer, V. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli perspektifinde 2018 ve 2024 ilkokul matematik dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 114–140. https://doi.org/10.29299/kefad.1545275
  • *Ministry of National Education [MoNE]. (2022, December 6). K12 beceri geliştirme programının çalışmaları başladı. General Directorate of Secondary Education. https://www.meb.gov.tr/k12-beceri-gelistirme-programinin-calismalari-basladi/haber/25766/tr
  • Ministry Of National Education [MoNE]. (2023). K12 beceriler çerçevesi Türkiye bütüncül modeli. Millî Eğitim Bakanlığı. https://mufredat.meb.gov.tr.
  • Ministry Of National Education [MoNE]. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli: Öğretim programları ortak metni. https://tymm.meb.gov.tr/upload/brosur/ortak_metin.pdf
  • Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. G., & The PRISMA Group. (2010). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. PLOS Med, 6(7), e1000097. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097
  • *Namlı-Altıntaş, İ. (2025). Maarif yüzyılı eğitim modelinin 4. sınıf insan hakları vatandaşlık ve demokrasi dersinin eleştirel ve sorgulayıcı yaklaşım bağlamında incelenmesi: Beceri ve eğilimler örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 73, 660-683. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1525374
  • *Öz, K. & Dönmez, A. (2024). 2024 maarif modeli Türkçe dersi öğretim programında (5-8. sınıf) yer alan yazma becerilerine ait süreç bileşenlerinin bilgi okuryazarlığı becerileri açısından incelenmesi, TURAN-SAM Uluslararası Bilimsel Hakemli Dergisi, 16(64), http://dx.doi.org/10.15189/1308-8041
  • Özdemir, S. M. (2009). Eğitimde program değerlendirme ve Türkiye’de eğitim programlarını değerlendirme çalışmalarının incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 129–149.
  • *Sakin Taşdemir, F., & Taşdemir, O. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli doğrultusunda yapılandırılan T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretim programının “öğretmen”e bakış açısının eşdizimlik çerçevesinde incelenmesi. RumeliDE Journal of Language and Literature Studies, 44, 63-71. https://doi.org/10.5281/zenodo.14639537
  • *Satmaz, İ., & Yabanova, U. (2024). Analysis of maarif model of century of Türkiye secondary school mathematics curriculum according to SOLO taxonomy. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 14(2), 195–219. https://doi.org/10.31704/ijocis.1582857
  • *Şeker, M. (2024a). 2024 sosyal bilgiler öğretim programının bireysel farklılıklar yönüyle incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 9(2), 386–392. https://doi.org/10.54979/turkegitimdergisi.1572825
  • *Şeker, M. (2024b). Sosyal bilgiler öğretim programında tarih konularının ele alınış biçimlerinin incelenmesi. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 112–117. https://doi.org/10.14744/ysbed.2024.00048
  • Şahin, S., & Çelik, S. (2024). The framework of 21st century skills in the educational sciences literature. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 60, 931–951. https://doi.org/10.53444/deubefd.1346588
  • *Seven, H. G., & Kahramanoğlu, R. (2024). Teachers’ curriculum literacy within the framework of systems thinking approach. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 25(3), 1389–1413. https://doi.org/10.17679/inuefd.1490164
  • *Sezer, B. B., & Dedeoğlu, H. (2024). Maarif modeli ilkokul öğretim programında okuryazarlık becerileri: Finansal, görsel ve eleştirel. The Journal of Basic Education, 22(3), 2007–2027. https://doi.org/10.37217/tebd.1511168
  • *Sildir Daşar, E. (2025). Okul öncesinde değerler eğitiminin saldırganlığa alternatif becerileri desteklemesi: Türkiye yüzyılı maarif modeli örneği. The Journal of Basic Education, 27, 34–47. https://doi.org/10.52105/temelegitim.1620541
  • *Soysal, H., & Akbulut, S. (2024). 2024 Türkiye yüzyılı maarif modeli kapsamında hazırlanan 5. sınıf türkçe ve sosyal bilgiler ders kitaplarında sürdürülebilir kalkınma amaçlarının görünümü. Journal of Emerging Educational Studies, 1(1), 33-46. https://doi.org/10.5281/zenodo.14563283
  • *Taş, Ş., Şentürk, Ş. & Şiraz, F. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli (TYMM) okul öncesi eğitim programının, program ögeleri açısından incelenmesi. Uluslararası Eğitimde Nitel Araştırmalarda Mükemmellik Arayışı Dergisi (UENAMAD), 3(2), 85-99.
  • *Temizkan, Ö. (2024). 2018 ve 2024 Maarif Modeline göre hazırlanan sosyal bilgiler ders kitaplarında sosyolojik kavramların analizi. Studies on Social Science Insights, 4(3), 36-63. https://doi.org/10.53035/SOSSCI.106
  • *Temur, S. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli öğretim programları ortak metninin kapsayıcı ölçme ve değerlendirme ilkeleri açısından incelenmesi, Eğitim ve Bilim, 1, 19-41. http://doi.org/10.15390/EB.2025.13988
  • *Tokat, H., Arlı, G., Küçlü, B., Durmaz, T., Şahin, B., & Durmaz, G. (2024). Öğretmenlerin farklılaştırılmış öğretim özyeterlik düzeyleri. International Society That Learn journal, 1(2), 172-187.
  • *Tosun, A. ve Gökçe, N. (2024). 2018 ve 2024 Sosyal bilgiler dersi öğretim programlarının sürdürülebilir kalkınma amaçları açısından incelenmesi. The Journal of International Education Science, 11 (40), 249-283. https://doi.org/10.29228/INESJOURNAL.78214
  • *Turan, R., Gedik, H., & Kutluay, G. (2025). 2024 sosyal bilgiler dersi öğretim programı üzerine karşılaştırmalı bir analiz. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 9(1), 107–134. https://doi.org/10.32960/uead.1627065
  • *Turan, S., & Akhan, O. (2024). Literacies in 2024 social studies curriculum: A thematic analysis with MAXQDA. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 57–72. https://doi.org/10.17539/amauefd.1521061
  • *Turan, Ş., & Nazıroğlu, B. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli’nin din öğretimi yaklaşımında birey ve toplumun ideolojik tahayyülü. Rize İlahiyat Dergisi, 27, 15–33. https://doi.org/10.32950/rid.1507279
  • *Ulu, E. (2025). Türkçenin çocuklara yabancı dil ve ana dili olarak öğretiminde resimli hikâye kitapları: Benzerlikler ve farklılıklar. Journal of Mother Tongue Education, 13(1), 15-30. https://doi.org/10.16916/aded.1610008
  • *Üredi, P. (2024). Öğretmen yetiştirme programlarına yön vermek üzere bütüncül ölçme ve değerlendirme uygulamalarının öğretim programlarında uygulanma düzeyleri. International Journal of Education and New Approaches, 7(1), 10-30. https://doi.org/10.52974/jena.1497259
  • *Uygun, K., & Akgül, G. (2024). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin türkiye yüzyılı maarif modeline ilişkin görüşleri. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(2), 81–104
  • *Üzümcü, M., & Abanoz, S. (2024). Program tasarımı yaklaşımları bağlamında türkiye yüzyılı maarif modeli din kültürü ve ahlak bilgisi dersi öğretim programı. Mevzu: Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 795–826. https://doi.org/10.56720/mevzu.1495250
  • *Uzun, M. (2025). Türkiye yüzyılı maarif modeli kapsamında sosyal duygusal öğrenme becerilerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 11(2), 63–78. https://doi.org/10.24289/ijsser.1610561
  • *Yalçın, A. (2024). Osmanlı dönemi ve günümüz Türkiye’sinde sorumluluk eğitiminin karşılaştırmalı incelenmesi. International Journal of Education Science and Technology, 10(3), 138-164. https://doi.org/10.47714/uebt.1590075
  • *Yaşar, M. (2024). Yeni din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programları üzerine bir değerlendirme. International Journal of Social Science, 16, 19-47.
  • Yazicioglu, T. (2020). An analysis of the national legislation in terms of inclusive education in Turkey. The European Journal of Educational Sciences, 07(02), 49–69. https://doi.org/10.19044/ejes.v7no2a4
  • *Yıldırım, T. (2024). Milli değerler ve kültürel öğeler bağlamında çizgi dizilerin incelenmesi: Akıncı. International Journal of Social and Humanities Sciences Research, 11(114), 2503-2514. https://doi.org/10.5281/zenodo.14579694
  • Yıldırım, Y., & Çalışkan, A. (2024a). 2024 sosyal bilgiler dersi öğretim programının 2005, 2015 ve 2018 programlarıyla karşılaştırılmalı analizi. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 8(1), 108–142. https://doi.org/10.46452/baksoder.1485390
  • *Yıldırım, Y., & Çalışkan, A. (2024b). Evaluation of the Türkiye century education model in terms of 21st century human profile. Electronic Journal of Education Sciences, 13(26), 204–220. https://doi.org/10.55605/ejedus.1548121
  • *Yılmaz, E. (2025). İlkokulda değerler eğitimine yönelik çevrimiçi bir materyal: "Afacanların Hikâyesi" animasyonları. Journal of Social Perspective Studies, 2(1), 34-47. https://doi.org/10.5281/zenodo.15133588
  • *Yücel, A. G. (2024). Türkiye kaynaklı yayınlarda eleştirel düşünme: Bibliyometrik analiz. International Journal of Eurasia Social Sciences (IJOESS), 15(57), 983-999. https://doi.org/10.35826/ijoess.4524
  • *Yurdakal, İ. H. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli: 2024 ilkokul Türkçe dersi öğretim programı’nın (1, 2, 3 ve 4. sınıflar) incelenmesi. The Journal of Basic Education, 6(24), 76–88.
There are 111 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Specialist Studies in Education (Other)
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Zafer Kadırhan 0000-0002-7839-5319

Mustafa Şat 0000-0001-6522-3238

Publication Date September 11, 2025
Submission Date June 30, 2025
Acceptance Date September 10, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 7 Issue: 27

Cite

APA Kadırhan, Z., & Şat, M. (2025). A review of studies on the Türkiye Century Maarif Model. Temel Eğitim, 7(27), 84-105.