The aim of this study is to examine preschool teachers' views on sensory integration (SI). The research is designed in a mixed method with qualitative and quantitative approaches, based on a descriptive scanning model. The study group consists of preschool teachers working in the provinces of Tekirdağ, Edirne, and Kırklareli during the 2023-2024 academic year. The convenience sampling method was chosen to carry out the research more quickly and practically. The data consists of open-ended and closed-ended questions developed by the researcher and finalized based on expert opinions. Qualitative and quantitative data were collected through Google Forms. A total of 126 volunteer preschool teachers participated in the survey, and the qualitative data were analyzed through content analysis while the quantitative data were analyzed using the SPSS program. The results of the research indicate that preschool teachers demonstrate a variety of ways in defining senses, but their knowledge regarding SI is limited. Although teachers are aware of the functions of external senses, they exhibit a lack of knowledge about internal senses. It has been determined that the vast majority of teachers have not participated in training related to SI and do not have access to written resources. The limited number of sensory materials and activities shows that teachers’ skills in using these materials are weak; furthermore, it was found that activities related to external senses are more common, while activities related to internal senses are hardly addressed. SI activities and materials are shown to positively affect children's development processes, and they are generally integrated with play activities. However, teachers have knowledge gaps regarding how these activities affect developmental areas. It has been emphasized that SI activities and practices are important for providing children with skills such as motor competence and body awareness. Teachers' deficiencies in identifying children with SI problems are noteworthy; when faced with this situation, they try to determine appropriate classroom activities through observation, yet most teachers experience difficulties in providing solutions and feel the need to refer to field experts. In light of these findings, it suggests that teachers need to acquire more information about SI and that these issues should be focused on more in educational processes. It is recommended to increase the diversity of materials supporting the development of internal senses, organize awareness seminars, provide practical training and observation opportunities, establish mentoring systems, and promote collaboration in education. These recommendations aim to enhance teachers' knowledge and skills, enabling them to contribute more effectively to children's development processes.
Bu çalışmanın amacı; okul öncesi öğretmenlerinin duyu bütünleme (DB) hakkındaki görüşlerini incelemektir. Araştırma, nitel ve nicel yöntemlerin bir arada kullanıldığı karma desen ile tasarlanmış olup, tarama modeline dayanan betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu; 2023-2024 eğitim öğretim yılında Tekirdağ, Edirne ve Kırklareli illerinde görev yapan okul öncesi öğretmenlerinden oluşmaktadır. Araştırmanın daha hızlı ve pratik bir şekilde gerçekleştirilmesi amacıyla kolay ulaşılabilirlik örnekleme yöntemi seçilmiştir. Veriler; araştırmacı tarafından geliştirilen ve uzman görüşü doğrultusunda son hali verilen açık ve kapalı uçlu sorulardan oluşmaktadır. Araştırmanın nitel ve nicel veriler Google Forms aracılığıyla toplanmıştır. Ankete 126 gönüllü okul öncesi öğretmeni katılım sağlamış olup toplanan nitel veriler içerik analizi ile nicel veriler ise SPSS programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; okul öncesi öğretmenlerinin duyuları tanımlama biçimlerinde çeşitlilik gösterdiği ancak DB konusundaki bilgilerin sınırlı kaldığı görülmektedir. Öğretmenler; dışsal duyuların işlevlerini bilmelerine karşın içsel duyular hakkında bilgi yetersizlikleri dikkat çekmektedir. Öğretmenlerin büyük bir çoğunluğunun DB ile ilgili eğitimlere katılmadıkları ve yazılı kaynaklara erişemedikleri belirlenmiştir. Duyusal materyal ve aktivite sayısının sınırlı olması, öğretmenlerin bu materyalleri kullanma becerilerinin zayıf olduğunu ortaya koymakta; bunun yanı sıra, dışsal duyulara yönelik etkinliklerin daha yaygın olduğu, içsel duyulara yönelik aktivitelerin ise neredeyse hiç değinilmediği belirlenmiştir. DB aktiviteleri ve materyallerinin çocukların gelişim süreçlerini olumlu etkilediğini, genellikle oyun etkinlikleri ile entegre edildiğini göstermektedir. Ancak, öğretmenlerin bu aktivitelerin hangi gelişim alanlarını nasıl etkilediği konusunda bilgi eksiklikleri bulunmaktadır. DB etkinlik ve aktivitelerin, çocuklara motor yeterlilikler ve beden farkındalığı gibi beceriler kazandırmada önemli olduğu vurgulanmıştır. Öğretmenlerin DB problemleri olan çocukları tanımlama konusundaki eksiklikleri dikkat çekmektedir; bu durumla karşılaştıklarında gözlem yaparak uygun sınıf etkinliklerini belirlemeye çalıştıkları, çoğu öğretmenin ise çözüm önerileri sunma konusunda zorluk yaşadığı ve alan uzmanlarına yönlendirme yapma gerekliliğini hissettikleri belirlenmiştir. Bu bulgular ışığında, öğretmenlerin DB hakkında daha fazla bilgi edinmesi gerektiğini ve eğitim süreçlerinde bu konulara daha fazla odaklanılması gerektiğini ortaya koymaktadır. İçsel duyuların gelişimini destekleyen materyal çeşitliliğinin artırılması, farkındalık seminerlerin düzenlenmesi, uygulamalı eğitim ve gözlem fırsatları sunulması, mentorluk sistemlerinin oluşturulması ve eğitimde iş birliğinin teşvik edilmesi önerilmektedir. Bu öneriler, öğretmenlerin bilgi ve becerilerini artırarak çocukların gelişim süreçlerine daha etkili katkıda bulunmalarını sağlamayı hedeflemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education, Basic Training (Other), Child Development Education, Inclusive Education, Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | December 27, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | October 22, 2024 |
Acceptance Date | December 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 26 |