Play begins at home. Parents are usually their children's first playmates from the first days of life. This study examined the predictive power of parents' views about play and parenting attitudes on their participation in children's play. The study sample consisted of 602 parents who had children attending public preschool-kindergarten programs in a city in southwest Türkiye. Data were analyzed by using multiple regression. The results showed that all types of play participation were statistically significantly related to parenting attitudes and their views about play. Democratic and authoritarian parenting attitudes were found to be determining factors, and democratic attitude was the strongest in predicting the level of parental participation in play. Regarding parents' views on play, only the positive play views subscale significantly contributed to predicting all types of play participation. Overall, the results demonstrate that the predictive power of parenting attitudes is higher on parents' play participation levels than their views on play. Implications for future research are discussed.
Destekleyen herhangi bir kuruluş bulunmamaktadır.
Oyun evde başlar. Yaşamın ilk günlerinden itibaren ebeveynler genellikle çocuklarının ilk oyun arkadaşlarıdır. Bu çalışmada, ebeveynlerin oyun hakkındaki görüşlerinin ve ebeveyn tutumlarının oyuna katılımları üzerindeki yordayıcı gücü incelenmiştir. Çalışmanın örneklemi, Türkiye'nin güneybatısındaki bir şehirdeki resmi okul öncesi-anaokulu programlarına devam eden çocukları olan 602 ebeveynden oluşmuştur. Veriler çoklu regresyon kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuçlar, ebeveynlerin oyun katılımının ebeveyn tutumları ve oyun hakkındaki görüşleriyle istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde ilişkili olduğunu göstermiştir. Demokratik ve otoriter ebeveyn tutumlarının belirleyici faktör olduğu ve demokratik tutumun ebeveynlerin oyuna katılım düzeyini yordamada en güçlü faktör olduğu saptanmıştır. Ebeveynlerin oyun hakkındaki görüşleriyle ilgili olarak, yalnızca olumlu görüşler alt ölçeği, tüm oyun türlerine katılımı yordamada anlamlı katkıda bulunmuştur. Genel olarak sonuçlar, ebeveyn tutumlarının oyuna katılımlarına yönelik yordayıcı gücünün oyun hakkındaki görüşlerinden daha yüksek olduğunu göstermektedir. Gelecekteki araştırmalara yönelik öneriler tartışılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | May 22, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | March 18, 2025 |
Acceptance Date | May 15, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 28 |