This study aims to determine the frequency and distribution of values in the texts found in first-grade Turkish textbooks prepared according to the the Turkish Century Education Model, as well as to assess the extent to which these texts include values. In the research, document examination, one of the qualitative research methods, was used. The study materials consist of four themes in the 2024-2025 first-grade Turkish textbooks, 16 reading texts within these themes. The data obtained through the evaluation were subjected to content analysis. Based on the findings of the study, the following conclusions were reached: A total of 19 values were addressed in the texts, and these values were mentioned 166 times in total. The values, in order of frequency, were identified as diligence (26), love (24), freedom (17), family unity (16), responsibility (15), respect (13), helpfulness (9), friendship (7), compassion (7), aesthetics (6), sensitivity (6), patriotism (4), cleanliness (4), patience (4) modesty (3), justice (2), honesty (1), frugality (1), and healthy living (1).
Bu çalışmada, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ne göre hazırlanan 1. sınıf Türkçe ders kitaplarında bulunan metinlerde yer alan değerlerin görülme sıklığı, değer kategorilerine göre dağılım durumunun belirlenmesi ve ilkokul 1. Sınıf Türkçe ders kitaplarında bulunan metinlerin değerleri ne derece içerdiğinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden belge (doküman) incelemesi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma materyalini 2024-2025 eğitim öğretim yılında okutulan ilkokul 1. sınıf Türkçe ders kitaplarında bulunan 4 tema içinde yer alan 16 okuma metni oluşturmaktadır. Değerlendirme sonucunda elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgulara dayanarak şu sonuçlara ulaşılmıştır: Metinlerde toplam 19 değer işlenmiştir ve bu değerler 166 kez metinlerde geçmiştir. Bu değerlerin sırasıyla çalışkanlık (26), sevgi (24), özgürlük (17), aile bütünlüğü (16), sorumluluk (15), saygı (13), yardımseverlik (9), dostluk (7), merhamet (7), estetik (6), duyarlılık (6), vatanseverlik (4), temizlik (4), sabır (4), mütevazılık (3), adalet (2), dürüstlük (1), tasarruf (1), sağlıklı yaşam (1) değerleri olduğu tespit edilmiştir.
Bu çalışma sadece bir doküman analizini içerdiği için etik kurul iznine gerek yoktur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classroom Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | September 10, 2025 |
Publication Date | December 1, 2025 |
Submission Date | February 6, 2025 |
Acceptance Date | June 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 29 |