Araştırmanın amacı, Türkiye’de sınıf eğitimi alanında 2015-2025 yılları arasında dijital okuryazarlık konusuna yönelik yapılan bilimsel çalışmaların farklı değişkenler bakımından analiz edilmesidir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Veriler araştırmanın amacı doğrultusunda araştırmacı tarafından geliştirilen “Araştırma İnceleme Formu” aracılığıyla toplanarak betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma İnceleme Formunda yer alan kriterler doğrultusunda incelemeye 40 lisansüstü tez ve 41 makale olmak üzere toplam 81 çalışma alınmıştır. Araştırma bulgularına göre, sınıf eğitimi alanında dijital okuryazarlık konusundaki çalışmaların en fazla 2022-2024 yılları arasında yapıldığı belirlenmiştir. İncelenen çalışmaların %51’ini makaleler, %45’ini yüksek lisans ve %4’ünü doktora tezleri oluşturmaktadır. Çalışmaların en çok makale türünde olduğu ve çalışma grubunun genellikle öğretmenlerden oluştuğu dikkat çekmektedir. Ayrıca, söz konusu çalışmaların büyük bir kısmının dijital okuryazarlık düzeyini ölçmeye odaklandığı belirlenmiştir. Araştırmalarda ise en yaygın olarak nicel yöntemlerin kullanıldığı gözlemlenmektedir. Bu doğrultuda dijital okuryazarlık üzerine olgu olayların doğal ortamlarda bütüncül bir yapıyla detaylı ve farklı yönleriyle inceleyen çalışmalar arttırılması önerilmektedir. Ayrıca, ilkokul öğrencilerine dijital okuryazarlık becerileri kazandırma ve geliştirme amacıyla yenilikçi teknolojilerin öğretim programlarına entegre edilerek desteklenmesi sağlanabilir. Bu doğrultuda, bu araştırma, sınıf eğitimi alanında dijital okuryazarlık üzerine yapılan bilimsel çalışmaları kapsamlı biçimde değerlendirerek, alan yazına katkı sunmakta ve gelecekte yapılacak araştırmalara yol gösterici nitelikte öneriler sunmaktadır.
The aim of this study is to examine scientific research conducted in Türkiye on digital literacy within the field of primary education between the years 2015 and 2025, in terms of various variables. The study employs document analysis, one of the qualitative research methods. Within this scope, a total of 81 studies—including 40 dissertations and 41 articles—published during the specified years were analyzed. The data were collected using a “Research Review Form” developed by the researcher in line with the purpose of the study. For the data analysis, descriptive analysis was employed, and the findings were presented in tables and graphs. According to the findings, the majority of the studies on digital literacy in primary education were conducted during the years 2022–2024. Among the analyzed studies, 51% were articles and 49% were master's theses. It was observed that most of the studies were in the form of articles, and teachers constituted the primary sample group. In addition, it was found that most of the studies aimed to measure the level of digital literacy, and that quantitative research methods were predominantly preferred. This study provides a comprehensive evaluation of scientific research on digital literacy in the field of primary education and offers insightful guidance for future research in this area.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classroom Education |
Journal Section | Kitap İncelemeleri |
Authors | |
Early Pub Date | September 10, 2025 |
Publication Date | December 1, 2025 |
Submission Date | May 28, 2025 |
Acceptance Date | August 24, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 29 |