Research Article
BibTex RIS Cite

Avrupa Yeşil Mutabakatının Denizyolu Taşımacılığı Kökenli Hava Kirliliği Yönünden İncelenmesi

Year 2023, Volume: 10 Issue: 1, 53 - 72, 31.01.2023
https://doi.org/10.30626/tesamakademi.1245662

Abstract

Küreselleşme olgusuyla birlikte artış trendi gösteren dünya ticaretinin en önemli aktörlerinden birisi deniz ticaretidir. Ancak deniz taşımacılığı ve dolayısıyla gemilerin ticari birer öğe olarak kullanım düzeyinin artması çeşitli sorunları da beraberinde getirmektedir. Bu problemlerin başında çevre ve hava kirliliği gelmektedir. Özellikle küresel ısınma dolayısıyla dünyanın büyük riskler altında olduğu düşünüldüğünde dünyayı etkileyen her türlü kirliliğin önlenmesi için gereken tedbirlerin alınmasının gerekliliği bilinen bir gerçektir. Bu amaçla çeşitli otoriteler tarafından değerlendirmeler yapılmakta, raporlar yayınlanmakta ve kirliliği önlemeye yönelik tavsiye kararları aracılığı ile çeşitli uygulamalar hayata geçirilmektedir. Bu kapsamda değerlendirilen önemli uygulamaların başında The European Green Deal olarak bilinen Avrupa Yeşil Mutabakatı gelmektedir. Özellikle Avrupa Birliği’nin sürdürülebilir ekonomik tedbirleri almaya yönelik olarak ortaya koyduğu bu plan, dünyayı tehdit eden çevresel ve iklimsel problemlere çözüm yaratmayı hedeflemektedir. Bu çalışmada öncelikle Avrupa Yeşil Mutabakatına ilişkin literatüre yer verilmiş ve deniz taşımacılığından kaynaklanan karbon emisyonuna ilişkin kirlilik verileri kullanılarak denizcilik kökenli hava kirliliğinin etkileri değerlendirilmiştir. Mevcut verilerden yola çıkılarak deniz taşımacılığının kirliliğe ilişkin tedbirlere uyumu dikkate alınmış ve geleceğe yönelik öneriler sunularak çalışma sonuçlandırılmıştır.

References

  • Aeroqual. (2021). Air pollution from ships or ports harboring a problem? Erişim tarihi: 28.07.2022, https://www.aeroqual.com/blog/ship-pollution-port-air-quality.
  • Aygül, Ö. ve Baştuğ, S. (2020). Deniz taşımacılığı kaynaklı hava kirliliği ve insan sağlığına etkisi. Journal of Maritime Transport and Logistics, 1(1), 26-40.
  • Altunok, A. E. ve Altunok, E. (2016). AB iklim değişikliği politikaları. Denetişim, (12), 45-55.
  • Corbett, J. (2022). How to better deliver carbon reductions in EU’s maritime sector. Erişim tarihi: 06.09.2022, https://www.euractiv.com/section/shipping/opinion/how-to-better-deliver-carbon-reductions-in-eus-maritime-sector/.
  • Ecer, K., Güner, O. ve Çetin, M. (2021). Avrupa yeşil mutabakatı ve Türkiye ekonomisinin uyum politikaları. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 9(2), 125-144.
  • ECSA. (2020). Position Paper: A green deal for the European shipping industry position paper. Erişim tarihi: 16.02.2022, https://www.ecsa.eu/sites/default/files /publications/2020%20ECSA%20Position%20Paper%20-%20A%20Green%20Deal%20for% 20the%20European%20shipping%20industry.pdf.
  • European Commission. (2018). A clean planet for all a European strategic long-term vision for a prosperous, modern, competitive and climate neutral economy. Erişim tarihi: 16.02.2022, https://eurlex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52018DC0773.
  • European Commission. (2019). A European green deal. Erişim tarihi: 16.02.2022, https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal_en. Fetting, C. (2020). The European green deal, ESDN Report. Vienna: ESDN Office.
  • İHKİB (İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği). (2021). Avrupa yeşil mutabakatı’nın Türk hazırgiyim ve konfeksiyon sektörüne etkisi. İHKİB Raporları.
  • Kakışım, C. (2022). Avrupa yeşil mutabakatı: Yeşil teori perspektifinden bir analiz. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(1), 1-16 . DOI: 10.30692/sisad.1064799.
  • Kesgin, B. (2022). Başlangıcından günümüze iklim hareketi: Sorunlar, sınırlar ve fırsatlar. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 14(1), 59-107. DOI: 10.55978/sobiadsbd.910047.
  • Küçük, G. ve Yüce Dural, B. (2022). Avrupa yeşil mutabakatı ve yeşil ekonomiye geçiş: Enerji senaryoları üzerinden bir değerlendirme. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 137-156. DOI: 10.18037/ausbd.1095137
  • Küçük, Y. K. ve Topçu, A. (2012). Deniz taşımacılığından kaynaklanan kirlilik. Ankara Üniversitesi Çevrebilimleri Dergisi, 4(2), 75-80. DOI: 10.1501/Csaum_0000000067.
  • Oceana. (2022). Shipping pollution. Erişim tarihi: 17.10.2022, https://europe.oceana.org/shipping-pollution-1/.
  • T.C. Ticaret Bakanlığı. (2021). Yeşil mutabakat eylem planı 2021. Erişim tarihi: 21.05.2022 chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://ticaret.gov.tr/data/60f1200013b876eb28421b23/MUTABAKAT%20YE%C5%9E%C4%B0L.pdf.
  • Tuvali Ship Registery. (2012). Marine Circular (MC-1/2010/12/2), revision of marpol annex VI and the NOx technical code. Erişim tarihi: 02.10.2022, https://www.classnk.or.jp/hp/pdf/activities/statutory/ism/flag/tuvalu/MC2010-1-12-2.pdf.
  • Türkoğlu Üstün, K. (2021). Yeni bir dönemin başlangıcı: Avrupa yeşil mutabakatı ve Türk Çevre Hukuku ve politikalarına etkileri. Memleket Siyaset Yönetim, 16(36), 329-366.
  • UNCTAD. (2022). Review of maritime transport 2022. Erişim tarihi: 28.08.2022, https://unctad.org/system/files/official-document/rmt2022_en.pdf.
  • UTİKAD. (2013). Deniz ticaretinin ekonomideki yeri. Erişim tarihi: 02.09.2022. https://www.utikad.org.tr/Detay/Sektor-Haberleri/11279/deniz-ticaretinin-ekonomideki-yeri#:~:text=Bug%C3%BCn%20d%C3%BCnya%20ticaretinin%20yakla%C5%9F%C4%B1k%20y%C3%BCzde,ta%C5%9F%C4%B1mac%C4%B1l%C4%B1%C4%9F%C4%B1na%20oranla%207%20kat%20ucuzdur.
  • XChange. (2020, February 7). What the EU Green Deal has in store for the Shipping Industry?. Erişim tarihi: 06.10.2022, https://www.container-xchange.com/blog/eu-green-deal/.

Investigation of the European Green Deal in Terms of Maritime Transportation Based Air Pollution

Year 2023, Volume: 10 Issue: 1, 53 - 72, 31.01.2023
https://doi.org/10.30626/tesamakademi.1245662

Abstract

One of the most important actors of world trade, which has an increasing trend with the phenomenon of globalization, is maritime trade. However, the increase in the level of maritime transportation and therefore the use of ships as a commercial item brings along various problems. At the beginning of these problems are environmental and air pollution. Considering that the world is at great risk due to global warming, it is a well-known fact that necessary precautions should be taken to prevent all kinds of pollution affecting the world. For this purpose, evaluations are made by various authorities, reports are published and various practices are implemented through recommendations to prevent pollution. The European Green Deal, is one of the most important applications evaluated in this context. This plan, which the European Union put forward to take sustainable economic measures, aims to create solutions to environmental and climatic problems that threaten the world. In this study, first of all, the literature on the European Green Deal was included and the effects of maritime air pollution were evaluated using pollution data on carbon emissions from maritime transport. Based on the available data, the compliance of maritime transport with the measures related to pollution was taken into account and the study was concluded by presenting future suggestions.

References

  • Aeroqual. (2021). Air pollution from ships or ports harboring a problem? Erişim tarihi: 28.07.2022, https://www.aeroqual.com/blog/ship-pollution-port-air-quality.
  • Aygül, Ö. ve Baştuğ, S. (2020). Deniz taşımacılığı kaynaklı hava kirliliği ve insan sağlığına etkisi. Journal of Maritime Transport and Logistics, 1(1), 26-40.
  • Altunok, A. E. ve Altunok, E. (2016). AB iklim değişikliği politikaları. Denetişim, (12), 45-55.
  • Corbett, J. (2022). How to better deliver carbon reductions in EU’s maritime sector. Erişim tarihi: 06.09.2022, https://www.euractiv.com/section/shipping/opinion/how-to-better-deliver-carbon-reductions-in-eus-maritime-sector/.
  • Ecer, K., Güner, O. ve Çetin, M. (2021). Avrupa yeşil mutabakatı ve Türkiye ekonomisinin uyum politikaları. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 9(2), 125-144.
  • ECSA. (2020). Position Paper: A green deal for the European shipping industry position paper. Erişim tarihi: 16.02.2022, https://www.ecsa.eu/sites/default/files /publications/2020%20ECSA%20Position%20Paper%20-%20A%20Green%20Deal%20for% 20the%20European%20shipping%20industry.pdf.
  • European Commission. (2018). A clean planet for all a European strategic long-term vision for a prosperous, modern, competitive and climate neutral economy. Erişim tarihi: 16.02.2022, https://eurlex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52018DC0773.
  • European Commission. (2019). A European green deal. Erişim tarihi: 16.02.2022, https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal_en. Fetting, C. (2020). The European green deal, ESDN Report. Vienna: ESDN Office.
  • İHKİB (İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği). (2021). Avrupa yeşil mutabakatı’nın Türk hazırgiyim ve konfeksiyon sektörüne etkisi. İHKİB Raporları.
  • Kakışım, C. (2022). Avrupa yeşil mutabakatı: Yeşil teori perspektifinden bir analiz. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(1), 1-16 . DOI: 10.30692/sisad.1064799.
  • Kesgin, B. (2022). Başlangıcından günümüze iklim hareketi: Sorunlar, sınırlar ve fırsatlar. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 14(1), 59-107. DOI: 10.55978/sobiadsbd.910047.
  • Küçük, G. ve Yüce Dural, B. (2022). Avrupa yeşil mutabakatı ve yeşil ekonomiye geçiş: Enerji senaryoları üzerinden bir değerlendirme. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 137-156. DOI: 10.18037/ausbd.1095137
  • Küçük, Y. K. ve Topçu, A. (2012). Deniz taşımacılığından kaynaklanan kirlilik. Ankara Üniversitesi Çevrebilimleri Dergisi, 4(2), 75-80. DOI: 10.1501/Csaum_0000000067.
  • Oceana. (2022). Shipping pollution. Erişim tarihi: 17.10.2022, https://europe.oceana.org/shipping-pollution-1/.
  • T.C. Ticaret Bakanlığı. (2021). Yeşil mutabakat eylem planı 2021. Erişim tarihi: 21.05.2022 chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://ticaret.gov.tr/data/60f1200013b876eb28421b23/MUTABAKAT%20YE%C5%9E%C4%B0L.pdf.
  • Tuvali Ship Registery. (2012). Marine Circular (MC-1/2010/12/2), revision of marpol annex VI and the NOx technical code. Erişim tarihi: 02.10.2022, https://www.classnk.or.jp/hp/pdf/activities/statutory/ism/flag/tuvalu/MC2010-1-12-2.pdf.
  • Türkoğlu Üstün, K. (2021). Yeni bir dönemin başlangıcı: Avrupa yeşil mutabakatı ve Türk Çevre Hukuku ve politikalarına etkileri. Memleket Siyaset Yönetim, 16(36), 329-366.
  • UNCTAD. (2022). Review of maritime transport 2022. Erişim tarihi: 28.08.2022, https://unctad.org/system/files/official-document/rmt2022_en.pdf.
  • UTİKAD. (2013). Deniz ticaretinin ekonomideki yeri. Erişim tarihi: 02.09.2022. https://www.utikad.org.tr/Detay/Sektor-Haberleri/11279/deniz-ticaretinin-ekonomideki-yeri#:~:text=Bug%C3%BCn%20d%C3%BCnya%20ticaretinin%20yakla%C5%9F%C4%B1k%20y%C3%BCzde,ta%C5%9F%C4%B1mac%C4%B1l%C4%B1%C4%9F%C4%B1na%20oranla%207%20kat%20ucuzdur.
  • XChange. (2020, February 7). What the EU Green Deal has in store for the Shipping Industry?. Erişim tarihi: 06.10.2022, https://www.container-xchange.com/blog/eu-green-deal/.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economics
Journal Section Articles
Authors

Hilal Yıldırır Keser This is me 0000-0001-8924-6354

Gökçe Çiçek Ceyhun This is me 0000-0003-3640-4018

Publication Date January 31, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Yıldırır Keser, H., & Ceyhun, G. Ç. (2023). Avrupa Yeşil Mutabakatının Denizyolu Taşımacılığı Kökenli Hava Kirliliği Yönünden İncelenmesi. TESAM Akademi Dergisi, 10(1), 53-72. https://doi.org/10.30626/tesamakademi.1245662
AMA Yıldırır Keser H, Ceyhun GÇ. Avrupa Yeşil Mutabakatının Denizyolu Taşımacılığı Kökenli Hava Kirliliği Yönünden İncelenmesi. TESAM Akademi Dergisi. January 2023;10(1):53-72. doi:10.30626/tesamakademi.1245662
Chicago Yıldırır Keser, Hilal, and Gökçe Çiçek Ceyhun. “Avrupa Yeşil Mutabakatının Denizyolu Taşımacılığı Kökenli Hava Kirliliği Yönünden İncelenmesi”. TESAM Akademi Dergisi 10, no. 1 (January 2023): 53-72. https://doi.org/10.30626/tesamakademi.1245662.
EndNote Yıldırır Keser H, Ceyhun GÇ (January 1, 2023) Avrupa Yeşil Mutabakatının Denizyolu Taşımacılığı Kökenli Hava Kirliliği Yönünden İncelenmesi. TESAM Akademi Dergisi 10 1 53–72.
IEEE H. Yıldırır Keser and G. Ç. Ceyhun, “Avrupa Yeşil Mutabakatının Denizyolu Taşımacılığı Kökenli Hava Kirliliği Yönünden İncelenmesi”, TESAM Akademi Dergisi, vol. 10, no. 1, pp. 53–72, 2023, doi: 10.30626/tesamakademi.1245662.
ISNAD Yıldırır Keser, Hilal - Ceyhun, Gökçe Çiçek. “Avrupa Yeşil Mutabakatının Denizyolu Taşımacılığı Kökenli Hava Kirliliği Yönünden İncelenmesi”. TESAM Akademi Dergisi 10/1 (January 2023), 53-72. https://doi.org/10.30626/tesamakademi.1245662.
JAMA Yıldırır Keser H, Ceyhun GÇ. Avrupa Yeşil Mutabakatının Denizyolu Taşımacılığı Kökenli Hava Kirliliği Yönünden İncelenmesi. TESAM Akademi Dergisi. 2023;10:53–72.
MLA Yıldırır Keser, Hilal and Gökçe Çiçek Ceyhun. “Avrupa Yeşil Mutabakatının Denizyolu Taşımacılığı Kökenli Hava Kirliliği Yönünden İncelenmesi”. TESAM Akademi Dergisi, vol. 10, no. 1, 2023, pp. 53-72, doi:10.30626/tesamakademi.1245662.
Vancouver Yıldırır Keser H, Ceyhun GÇ. Avrupa Yeşil Mutabakatının Denizyolu Taşımacılığı Kökenli Hava Kirliliği Yönünden İncelenmesi. TESAM Akademi Dergisi. 2023;10(1):53-72.