İİK m. 285’e göre, borçlarını vadesi geldiği hâlde ödeyemeyen veya vadesinde ödeyememe tehlikesi altında bulunan herhangi bir borçlu, vade verilmek veya tenzilat yapılmak suretiyle borçlarını ödeyebilmek veya muhtemel bir iflastan kurtulmak için konkordato talep edebilir. Konkordato, konusuna göre (tenzilat, vade veya karma konkordato gibi) veya yapılış zamanı bakımından (iflas dışı/adi veya iflas için konkordato) çeşitli türlerde karşımıza çıkmaktadır. Uygulamada sıklıkla karşılaşılan ise tenzilat ve/veya vade içeren adi konkordatodur.
Adi konkordato uygulamasında faiz bakımından birçok problemle karşılaşılmaktadır. Buna göre;
- Konkordato talep eden şirketten alacaklı olan ve alacakları rehinle teminat altına alınmamış bulunan kimselerin alacaklarına ne zamana kadar faiz işletilecektir? Zira uygulamada bu faiz oranının geçici mühlet tarihine mi, yoksa kesin mühlet tarihine kadar mı işletileceği hususunda farklı uygulamalar mevcuttur.
- Alacak kayıtları yapılırken, faiz oranı hangi oran üzerinden yapılacak ve daha da önemlisi komiserin bu faiz oranı üzerinde bir inceleme yetkisi olacak mıdır? Özellikle yabancı para alacaklarında faiz talebi söz konusu olduğunda, taraflar arasında bir sözleşme yoksa, 3095 sayılı Kanun’un 4a maddesi dikkate alınması gerekirken, TCMB avans faiz oranı talep edildiği görülmektedir. Bu durumda alacaklılar toplantısındaki oy nisabını etkilemektedir.
- Çekişmeli alacak yaratamayan ve bir alacak kayıt talebini reddetme yetkisi bulunmayan komiserin, borçlu tarafından kabul edilen faizleri inceleme yetkisi var mıdır?
- Rehin borçlu tarafından değil de üçüncü kişiler tarafından gösterilmişse faiz işlemesi duracak mıdır? Zira İİK m. 294’e göre rehinle temin edilmemiş her türlü alacağa faiz işlemesi durur. Ancak bu durumda rehinle temin edilmiş bir alacak olup olmadığı tartışılmalıdır.
- İmtiyazlı alacaklar bakımından faiz işleyecek midir?
- Özellikle banka kredilerinden kaynaklanan alacaklarda, bankaların faiz taleplerinin yüksek olması ciddi bir sorun teşkil etmektedir. Bu durumda özellikle çekişmeli alacaklar söz konusu olduğunda komiserin inceleme yetkisinin kapsamı nedir? Örneğin faiz başlangıcının tespiti nasıl yapılacaktır?
- Konkordato talebinde sunulan ön projede faizlerin işlemeye devam edeceği borçlu tarafından kabul edilebilir mi?
Bildirimizde yukarıda ifade edilen sorunlar incelenecek ve uygulamada yaşanan bu sorunlara çözüm önerileri sunulacaktır.
İİK m. 285’e göre, borçlarını vadesi geldiği hâlde ödeyemeyen veya vadesinde ödeyememe tehlikesi altında bulunan herhangi bir borçlu, vade verilmek veya tenzilat yapılmak suretiyle borçlarını ödeyebilmek veya muhtemel bir iflastan kurtulmak için konkordato talep edebilir. Konkordato, konusuna göre (tenzilat, vade veya karma konkordato gibi) veya yapılış zamanı bakımından (iflas dışı/adi veya iflas için konkordato) çeşitli türlerde karşımıza çıkmaktadır. Uygulamada sıklıkla karşılaşılan ise tenzilat ve/veya vade içeren adi konkordatodur.
Adi konkordato uygulamasında faiz bakımından birçok problemle karşılaşılmaktadır. Buna göre;
- Konkordato talep eden şirketten alacaklı olan ve alacakları rehinle teminat altına alınmamış bulunan kimselerin alacaklarına ne zamana kadar faiz işletilecektir? Zira uygulamada bu faiz oranının geçici mühlet tarihine mi, yoksa kesin mühlet tarihine kadar mı işletileceği hususunda farklı uygulamalar mevcuttur.
- Alacak kayıtları yapılırken, faiz oranı hangi oran üzerinden yapılacak ve daha da önemlisi komiserin bu faiz oranı üzerinde bir inceleme yetkisi olacak mıdır? Özellikle yabancı para alacaklarında faiz talebi söz konusu olduğunda, taraflar arasında bir sözleşme yoksa, 3095 sayılı Kanun’un 4a maddesi dikkate alınması gerekirken, TCMB avans faiz oranı talep edildiği görülmektedir. Bu durumda alacaklılar toplantısındaki oy nisabını etkilemektedir.
- Çekişmeli alacak yaratamayan ve bir alacak kayıt talebini reddetme yetkisi bulunmayan komiserin, borçlu tarafından kabul edilen faizleri inceleme yetkisi var mıdır?
- Rehin borçlu tarafından değil de üçüncü kişiler tarafından gösterilmişse faiz işlemesi duracak mıdır? Zira İİK m. 294’e göre rehinle temin edilmemiş her türlü alacağa faiz işlemesi durur. Ancak bu durumda rehinle temin edilmiş bir alacak olup olmadığı tartışılmalıdır.
- İmtiyazlı alacaklar bakımından faiz işleyecek midir?
- Özellikle banka kredilerinden kaynaklanan alacaklarda, bankaların faiz taleplerinin yüksek olması ciddi bir sorun teşkil etmektedir. Bu durumda özellikle çekişmeli alacaklar söz konusu olduğunda komiserin inceleme yetkisinin kapsamı nedir? Örneğin faiz başlangıcının tespiti nasıl yapılacaktır?
- Konkordato talebinde sunulan ön projede faizlerin işlemeye devam edeceği borçlu tarafından kabul edilebilir mi?
Bildirimizde yukarıda ifade edilen sorunlar incelenecek ve uygulamada yaşanan bu sorunlara çözüm önerileri sunulacaktır.
According to the Article 285 of Bankruptcy and Enforcement Law ("BEL"), any debtor, who is unable to discharge its mature debts or in danger of insolvency for the maturing debts, may request concordatum in order to be able to pay its debts or to avoid a possible bankruptcy by providing maturity or deduction.
Concordatum has various kinds and may change according to its subject (such as deduction, maturity or concordatum) or the time it was takes effect (such as concordatum for non-bankruptcy/ordinary concordatum or concordatum for bankruptcy). The most common kind of concordatum in practise is the corcordatum which includes deduction and/or maturity.
In ordinary concordat practice, several problems are encountered regarding the interest.
Accordingly;
- How long will interest be charged on the receivables of persons who are creditors of the company requesting concordatum and whose receivables are not secured by pledge? As a matter of fact, during the execution of the the relevant Article, there are different practices regarding whether this interest rate will be applied until the temporary or definite respite date.
- Which rate of interest will be implemented and, more importantly, will the commissioner have the authority to examine this interest rate while making the receivables records? Especially, if there is a request for interest in foreign currency receivables and there is no prior agreement between the parties, it is seen that the advance interest rate of the Central Bank of the Turkish Republic (“CBTR”) is implemented instead of taking into Article 4a of the Law No. 3095. This approach affects the quorum at the meeting of creditors.
- Does the commissioner, who cannot create a contentious debt and does not have the authority to reject a credit registration request, has the authority to evaluate the interest accepted by the debtor?
- If the pledge is presented by third parties, instead of the the debtor, will the implementation of the interest cease? As a matter of fact, according to Article 294 of BEL, implementation of interest ceases on any receivables that are not secured by pledge. However, in this case, it should be discussed whether there is a receivable secured by pledge.
- Will there be interest on the privileged receivables?
- The high interest demand of banks is a a serious issue especially for receivables arising from bank loans. In this case, what is the scope of the Commissioner's authority to evaluate, especially issues regarding to disputed receivables? To exemplify, how will the starting day of interest be determined?
- Can it be accepted by the debtor that the interests will continue to be implemented in the preliminary project submitted in the concordatum request?
In our memorandum, the above-mentioned issues will be examined and solutions to these problems in practice will be presented.
credit interest definite respite temporary respite concordatum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hukuk |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 4 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |