Objectives: Physiotherapy students’ ability to obtain data from volunteers correctly and
without missing was investigated retrospectively.
Methods: Fourty one students who has been taking one of the researcher’s lectures were
asked to find Beck depression scale; to meet at least 3 people and obtain their demographic
data, their sport habits and to fill in the Beck depression scale. These student files from 33
students were investigated retrospectively at the end of the semester.
Results: Thirty three students gave their reports, 8 of them did not. Students gave 98 individuals’
report. Nine students prepared a different form for demographic data. Twenty two
students written those data on empty areas on the paper they printed Beck depression scale.
Two students did not take any demographic data. All of the students found and used Beck
depression scale, 19 of them calculated the results; 14 students did not. Thirty one students
who somehow obtained demographic data asked to volunteers their sport habits but the ones
who didn’t have demographic data did not asked any questions about sport. Only 3 students
out of 33 collected data without missing.
Conclusion: The failure in collecting data may affect scientific creativity thus, the content
and the target of research project lesson should be reviewed for educating researcher physiotherapists
and strong academic staff.
Amaç: Fizyoterapi öğrencilerinin gönüllü bireylerden elde ettikleri verileri ne kadar eksiksiz ve
doğru alabildiklerini retrospektif olarak incelemek hedeflendi.
Yöntemler: Araştırmacının verdiği bir ders kapsamında dersi alan 41 öğrenciye ödev olarak
Beck Depresyon Ölçeğini bulmaları; her birinin 3 kişiyle yüz yüze görüşme yaparak bu kişilerin
demografik bilgilerini, düzenli olarak spor yapıp yapmadıklarını sorguladıktan sonra Beck
depresyon ölçeği sorularını sormaları istendi. Ödev teslimi yapan 33 öğrencinin dosyaları ders
döneminin sonunda geriye dönük olarak incelendi.
Sonuçlar: Otuz üç öğrenci ödev teslimi yaptı, 8 kişi yapmadı. Öğrenciler toplam 98 gönüllünün
verilerini teslim etti. Dokuz öğrenci demografik bilgiler için ayrı bir form oluşturmuşken,
22 öğrencinin bu bilgileri Beck depresyon ölçeğini bastırdıkları kağıdın boş kısımlarına yazdığı
görüldü. İki öğrenci ise hiçbir demografik veriyi almamış olarak ödevini teslim etti. Bütün
öğrenciler Beck depresyon ölçeğini bulup kullandığı halde, 19 öğrencinin ölçeğin sonucunu
hesaplamış olduğu; 14’üü hesaplamadığıgöüdü Demografik verileri eksik de olsa bulunan
31 öğencinin bireylere spor yapı yapmadılarıısordukları ancak demografik verileri
almamışolanları sporla ilgili sorularıda sormadığıgöüdü Otuz üçöğencinin içnde sadece
3 kişnin eksiksiz veri topladığı görüldü.
Tartışma: Veri toplamadaki başarısızlık bilimsel yaratıcılığı da olumsuz etkileyeceğinden
güçlü akademik kadrolar ve araştırmacı fizyoterapistler yetiştirebilmek için araştırma projesi
hazırlama derslerinin içeriklerinin ve hedeflerinin gözden geçirilmesi gereklidir.
Subjects | Health Care Administration |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 27 Issue: 1 |