Purpose: The aim of this study was to investigation the Health Services Vocational School students' critical thinking qualifıcations and submissive behavior tendency. Material and Methods: This study was a descriptive research and was conducted at a state university between April and May 2019. The sample consisted of 691 students who agreed to participate in the study and filled the data collection tools completely. The data were collected via the Personal Information Form, the Submissive Behavior Scale (SBS) and the The California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI). Number, percentage, independent group t test, pearson correlation test, ANOVA test were used to evaluate the data. The results were evaluated at 95% reliability and p<0.05 significance level. Results: SBS mean score was found to be low (34.78 and it was determined that they had less tendency to display submissive behavior. It was determined that students' general critical thinking disposition was low (<240). Female students had a tendency to behave more submissively than male students and had a higher tendency to think critically. It was found that students with low maternal education, unsuccessful in academic field, not reading academic publications had a tendency for submissive behavior and lower critical thinking tendency. Students who describe the family structure as “democratic” tend to had high critical thinking. There was a statistically negative correlation between the students' SBS and the mean total score of the CCTDI (p<0.05). Conclusion: In this study, it was found that as students' tendency to have submissive behaviors increased, tendency of critical thinking decreased. In the light of the data, it is recommended that the existing vocational curricula should be revised in a way that will contribute to the determination of the submissive behavior tendencies and the development of critical thinking skills of the students.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu’na kayıtlı öğrencilerin eleştirel düşünme ve boyun eğici davranış eğilimlerini incelemektir. Gereç ve Yöntem: Çalışma, tanımlayıcı araştırma türünde olup Nisan-Mayıs 2019 tarihleri arasında bir devlet üniversitesinde yürütüldü. Örneklemi, araştırmaya katılmayı kabul eden ve veri toplama araçlarını eksiksiz dolduran 691 öğrenci oluşturdu. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, Boyun Eğici Davranışlar Ölçeği (BEDÖ) ve Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği (KEDEÖ) kullanılarak toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, yüzde, bağımsız grup t testi, pearson korelasyon testi, ANOVA testi kullanıldı; sonuçlar %95 güvenilirlik ve p<0.05 anlamlılık düzeyinde değerlendirildi. Bulgular: Öğrencilerin, BEDÖ puanı ortalaması düşük bulundu (34.78 ve daha az boyun eğici davranış gösterme eğilimine sahip oldukları saptandı. Öğrencilerin genel eleştirel düşünme eğiliminin ise düşük düzeyde (<240) olduğu belirlendi. Kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre boyun eğici davranış eğilimi fazla, bununla birlikte eleştirel düşünme eğilimi daha yüksekti. Anne eğitim düzeyi ilkokul ve / veya altında olan, akademik başarısı “düşük”, “hiç” akademik / bilimsel yayın takip etmeyen öğrencilerin boyun eğici davranış eğiliminin fazla ve eleştirel düşünme eğilimi düşük bulundu. Aile yapısını “demokratik” olarak tanımlayan öğrencilerin yüksek eleştirel düşünme eğilimine sahip oldukları belirlendi. Öğrencilerin BEDÖ ile KEDEÖ toplam puan ortalaması arasında istatistiksel açıdan negatif yönde bir ilişki saptandı (p<0.05). Sonuç: Bu çalışmada, öğrencilerin boyun eğici davranışlara sahip olma eğilimi arttıkça eleştirel düşünme eğiliminin azaldığı bulundu. Veriler doğrultusunda, mevcut mesleki müfredatların öğrencilerin boyun eğici davranış eğilimlerinin belirlenmesine ve eleştirel düşünebilme becerilerinin geliştirebilmesine katkı sağlayacak şekilde yeniden gözden geçirilmesi önerilmektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 29, 2021 |
Submission Date | November 11, 2020 |
Acceptance Date | December 5, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 1 |
Turkish Journal of Science and Health (TFSD)
E-mail: tfsdjournal@gmail.com
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.