Purpose: This study aims to examine the graduate thesis on the topic of health literacy in Turkey. It is thought that the graduate thesis may be useful in order to identify the problems of health institutions and public health. For this reason, in this study, it is aimed to draw attention to health literacy by providing the appearance of theses on health literacy and to provide information to those who will study on this issue.
Material and Methods: In this study, theses obtained from the thesis database of Council of Higher Education were examined. Theses were examined according to various variables (level, language, university, etc.). Abstracts of the theses whose full text has not been reached were examined.
Results: In this study, it was determined that a total of 91 subjects were investigated in 68 theses dealing with health literacy. It was determined that most of the theses were written in 2018, most of the theses (91.2%) used questionnaire as data collection tool, the patients were in the first place in the research group of the theses, health literacy level and determinants were in the first place in terms of subject distribution. The number of theses on health literacy has increased significantly in recent years.
Conclusion: Considering the multidisciplinary and multi-stakeholder structure of health literacy, the issue of health literacy can be studied especially on disadvantaged groups in further studies. These disadvantaged groups include the poor, the elderly, those with low social status, immigrants and physically disabled people.
Amaç: Bu çalışmada, sağlık okuryazarlığı konusunda Türkiye’de yapılmış lisansüstü tezleri incelemek amaçlanmaktadır. Sağlık kuruluşlarının ve toplum sağlığının sorunlarını tespit etmede tez çalışmalarının yararlı olabileceği düşünülmektedir. Bu sebeple bu çalışmada sağlık okuryazarlığı konusunda yapılan tezlerin görünümü verilerek sağlık okuryazarlığı konusunda dikkat çekmek ve bu konuda çalışma yapacaklara bilgi sağlamak hedeflenmektedir.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışmada Yüksek Öğretim Kurumu tez veri tabanından ulaşılan tezler incelenmiştir. Tezler çeşitli değişkenlere (tezin düzeyi, dili, yapıldığı üniversite vb.) göre incelenmiştir. Tam metnine ulaşılmayan tezlerin özetleri incelenmiştir.
Bulgular: Bu çalışmada Yüksek Öğretim Kurumu tez veri tabanından ulaşılan tezler incelenmiştir. Tezler çeşitli değişkenlere (tezin düzeyi, dili, yapıldığı üniversite vb.) göre incelenmiştir. Tam metnine ulaşılmayan tezlerin özetleri incelenmiştir.
Sonuç: Gelecekte yürütülecek tez çalışmalarında, bu multidisipliner ve çok paydaşlı yapı göz önünde bulundurularak, sağlık okuryazarlığı konusu özellikle dezavantajlı gruplar üzerinde çalışılabilir. Yoksullar, yaşlılar, sosyal statüsü düşük düzeyde olanlar, göçmenler ve fiziksel engelliler, bu dezavantajlı gruplar arasında sayılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 30, 2021 |
Submission Date | February 26, 2021 |
Acceptance Date | April 17, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 2 |
Turkish Journal of Science and Health (TFSD)
E-mail: tfsdjournal@gmail.com
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.