This paper is a thematic study dealing with a postcolonial critical view of Eurocentrism and Afrocentrism in Lorraine Hansberry’s A Raisin in the Sun (1959) and August Wilson’s Radio Golf (2005). In A Raisin in the Sun, Beneatha views Western cultures as superior and she ultimately opts for Afrocentrism. The spirit of Beneatha will be analysed with a focus on Frantz Fanon’s arguments against ‘négritude’ and Eurocentrism. Hansberry, through the voice of Mama Lena, calls for a union between the African and the American selves, as well as between the Western and the non-Western cultures. The issue of the oscillation between Eurocentrism and Africanness is shared by August Wilson in his last contemporary play where he exposes different facets and layers of identity. Contemporary black citizens have achieved their American dreams of collecting lucre, but they are still grappling between keeping faithful to their African heritage and cultural repertoire or adopting the Western way of life and distance themselves from their roots. This dilemma is best exemplified through Harmond and his wife Mame Wilks. Unlike Wilks, who imitates the prestigious way of life and looks for appearances and social status, Harmond crosses the boundaries of Eurocentrism and Afrocentrism and he tries to find a space for intercultural communication between the Western and the African cultures. The discussion part will relate the two plays to the recent events surrounding Floyd’s murder during the Covid-19 Pandemic. The aim is to examine the critical situation of blacks during crisis and to demonstrate that they are disproportionally targeted. The rationale for choosing a modern African-American text that explores contemporary Eurocentrism, Afrocentrism, assimilation, nativism, and decolonization is to show that race is a universal issue. The goal is to suggest hybridity as the best alternative for establishing a more humanitarian society where different races can be interwoven.
Bu makale, Lorraine Hansberry’nin A Raisin in the Sun (1959) ve August Wilson’ın Radio Golf (2005) adlı eserlerindeki Avrupa-merkezcilik (Eurocentrism) ve Afrika-merkezcilik (Afrocentrism) üzerine postkolonyal eleştirel bakış açısını ele alan tematik bir çalışmadır. A Raisin in the Sun’da Beneatha, Batı kültürlerini üstün görür ve sonunda Afrika-merkezciliği tercih eder. Beneatha’nın tutumu, Frantz Fanon’un ‘zencilik’ (‘négritude’) ve Avrupa-merkezciliğe karşı argümanlarına odaklanılarak analiz edilecektir. Avrupa-merkezcilik ve Afrikalılık arasındaki salınım meselesi, August Wilson tarafından kimliğin farklı yönlerini ve katmanlarını ortaya koyduğu son çağdaş oyununda ele alınmaktadır. Bu ikilem, en iyi Harmond ve eşi Mame Wilks’te örneklendirilebilir. Prestijli yaşam tarzını taklit eden, gösteriş ve sosyal statü peşinde olan Wilks’in aksine Harmond, Avrupa-merkezciliğin ve Afrika-merkezciliğin sınırlarını aşar ve Batı ile Afrika kültürleri arasında kültürlerarası iletişim için bir alan bulmaya çalışır. Tartışma bölümü, iki oyunu Covid-19 Salgını sırasında Floyd’un öldürülmesiyle ilgili son olaylarla ilişkilendirecektir. Amaç, siyahilerin kriz sırasındaki kritik durumunu incelemek ve orantısız bir şekilde hedef alındıklarını göstermektir. Çağdaş Avrupa-merkezciliği, Afrika-merkezciliği, asimilasyonu, yerliliği (nativism)ve sömürgesizleştirmeyi (decolonization) inceleyen modern bir Afrikalı-Amerikalı bir metin seçmenin gerekçesi, ırkın evrensel bir sorun olduğunu göstermektir. Amaç, farklı ırkların iç içe geçebileceği, daha insancıl bir toplum oluşturmak için en iyi alternatif olarak melezliği önermektir.
Avrupa-merkezcilik Afrika-merkezcilik Amerikalılık négritude miti ‘Siyahilerin Hayatı Önemlidir’.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Literary Studies (Other) |
Journal Section | Araştırma Makaleleri/Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 19, 2024 |
Publication Date | September 19, 2024 |
Submission Date | July 23, 2024 |
Acceptance Date | September 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 2 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License