This study aims to examine the actor’s bodily expression and organic dramaturgy approach within the framework of the Theatre Anthropology theory developed by Eugenio Barba. Theatre Anthropology aims to offer a different perspective to stage expression by shaping the actor’s stage presence with specially designed movement systems that are different from everyday life movements. The main focus of the study is Roberta Carreri’s one-person performance Salt. This performance is an important example in terms of showing the reflection of the theoretical concepts proposed by Barba in practice. First of all, the basic concepts such as bios, sats and score that shape the actor’s bodily and vocal expression are explained in the study. Through these concepts, how the actor shapes and develops her physical and vocal expressions on stage and how she interacts with the audience is analyzed. Carreri’s improvisational studies in the creative process and how these studies are combined with dramaturgical interventions are examined. As a result of the study, it has been determined that Roberta Carreri’s performance practice is a good example of bringing together the theoretical principles and practical applications of Theatre Anthropology.
Bu çalışma, Eugenio Barba’nın geliştirdiği Tiyatro Antropolojisi kuramı çerçevesinde oyuncunun bedensel ifadesini ve organik dramaturji yaklaşımını incelemeyi amaçlamaktadır. Tiyatro Antropolojisi, oyuncunun sahne varlığını, gündelik yaşam hareketlerinden farklı ve özel olarak tasarlanmış hareket dizgeleriyle şekillendirerek sahne anlatımına farklı bir perspektif sunmayı hedefler. Çalışmanın temel odağında Roberta Carreri’nin tek kişilik performansı olan Salt bulunmaktadır. Bu performans, Barba’nın önerdiği teorik kavramların uygulamadaki yansımasını göstermesi açısından önemli bir örnektir. Araştırmada öncelikle oyuncunun bedensel ve vokal anlatımını biçimlendiren bios, sats ve skor gibi temel kavramlar açıklanmıştır. Bu kavramlar üzerinden, oyuncunun sahne üzerindeki fiziksel ve vokal ifadelerini nasıl şekillendirdiği, geliştirdiği ve seyirci ile etkileşimini nasıl sağladığı analiz edilmiştir. Carreri’nin yaratım sürecindeki doğaçlama çalışmaları ve bu çalışmaların dramaturjik müdahalelerle nasıl birleştiği incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda, Roberta Carreri’nin performans pratiğinin, Tiyatro Antropolojisi’nin teorik ilkelerini ve pratik uygulamalarını bir araya getirme konusunda iyi bir örnek olduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Theory of Theatre, Applied Theatre |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 29, 2025 |
Publication Date | September 29, 2025 |
Submission Date | June 21, 2025 |
Acceptance Date | September 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 3 Issue: 2 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License