Websites have become indispensable for trade today as information technologies advance rapidly. The first interface where interaction takes place with customers is the website. Websites are the first referral points where people get basic information about the business. With the impact and impression they have on people as the show cases of the companies, websites with interesting and interactive pages are becoming increasingly important. In other words, the quality of the website is a very important factor to persuade the customer. This study focuses on the analysis of the quality of the websites of companies in logistics using multi criteria decision making MCDM methods. There is no such thing as a standard website. So, a model has been proposed to determine and prioritize criteria which should be standard in websites. Based on the 11 criteria determined, the quality of the websites of logistic firms was evaluated by ARAS Additive Ratio Assessment method. Enterprises may benefit from this model to evaluate their own websites and take necessary action accordingly, which will give them advantages in global competition. The study shows that the company L4 has the best website.
Günümüzde hızla gelişen bilişim teknolojileri ile birlikte web siteleri, ticaretin vazgeçilmez unsuru haline gelmiştir. Müşteri ile etkileşimin gerçekleştiği ilk ara yüz web siteleridir. Müşterinin işletme hakkında temel verilerin elde edildiği ilk başvurulan yer web siteleri olmaktadır. Web siteleri firmaların vitrini olarak tanımlandığında, ilgi çekici ve etkileşimli hizmet sunması, müşteriler üzerinde oluşturduğu etki ve imajı düşünüldüğünde günden güne önem kazanmaktadır. Bu nedenle web sitelerinin kalitesi müşteriyi ikna etmeye yönelik temel gösterge olmaktadır. Bu çalışma ile lojistik alanında faaliyete bulunan firmaların web sitelerinin kalitesi çok kriterli karar verme ÇKKV yöntemleri ile değerlendirilmiştir. Web siteleri arasında standart bir yapı yoktur. Bu amaçla web sitelerinde standart olması gereken kıstasları belirlemek, önceliklendirmek ve bu kıstaslara göre lojistik firma web sitelerinin kalitesini değerlendirmek amacıyla bir model önerilmiştir. Web sitelerinin değerlendirilmesi 11 kriter temelinde ARAS Additive Ratio Assessment yöntemi ile yapılmıştır. Geliştirilen bir modelle işletmelerin kendi web sitelerini değerlendirmesi ve ona göre gerekli eylemlerde bulunması küresel rekabette işletmelere avantaj kazandıracaktır. Yöntemin uygulanması neticesinde web sitesi en iyi olan firmanın en L4 olduğu belirlenmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 5 |
The International New Issues in Social Sciences, is international, Scientific, peer-reviewed Journal.
Tini-SOS journal is to evaluate scientific articles in the field of social sciences, especially based on field studies structured in accordance with scientific criteria, and conducts studies to publish studies that provide appropriate measures.