Although the concept of conservatism is mostly used in its political sense today, the emergence of conservatism is as old as human history. Conservatism is a concept that is effective in every aspect of daily life. Another concept with the same impact is consumption. Consumption literally means the use of a product. This act of consumption is not only the consumption of tangible products but also the consumption of emotions, routines, etc. With the impact of technological developments and modernization, consumption now means more than just the act of buying. Consumption today is not only a phenomenon for needs, but also a phenomenon aiming at the continuity of desire. Today, it is seen that the theme of conservatism is frequently covered in the productions in the visual media. In consumer societies, purchasing tendencies, behaviors and attitudes are bound to differentiate. Different ideologies and beliefs within the society also affect the act of consumption. In this study, the perspective of the conservative understanding on the phenomenon of consumption is analyzed. From this point of view, the aim of this study is to reveal how conservatism is reflected in TV series, the consumption habits of the conservative segment, and how conservative discourses and behaviors in TV series are associated with the phenomenon of consumption. The population of the study is television series. The sample of the study consists of the series Kızılcık Şerbeti broadcast on Show TV channel. Content analysis technique, one of the qualitative research methods, was used in the study. The main purpose of using the content analysis technique is to reveal the invisible messages in the texts in question (Metin & Ünal, 2022). In the study, qualitative content analysis technique was used in order to reveal the discourses in the scenes in the series “Kızılcık Şerbeti” that were not expressed explicitly.
According to the findings of the study, it was concluded that the consumption habits of the conservative family in the series Kızılcık Şerbeti were realized according to the requirements of the conservative understanding. The series Kızılcık Şerbeti is a series broadcast on the Show TV television channel and has been followed with interest since the day it started broadcasting. The consumption habits in the series “Kızılcık Şerbeti” were analyzed specifically for the group with a conservative understanding and it was concluded that the foundations on which the conservative understanding is based are sometimes effective in consumption habits.
Conservatism Consumption Habits Content Analysis Consumption Habits in TV Series Kızılcık Şerbeti
Muhafazakârlık kavramı günümüzde daha çok siyasi anlamıyla kullanılıyor olsa da muhafazakârlığın ortaya çıkışı insanlık tarihi kadar eskiye dayanmaktadır. Muhafazakârlık gündelik yaşamın her alanında etkili olan bir kavramdır. Aynı etkiye sahip bir diğer kavram da tüketimdir. Tüketim kelime anlamı olarak, bir ürünün kullanılmasıdır. Bu tüketme eylemi yalnızca somut ürünleri tüketmek değil aynı zamanda duyguların, rutinlerin vb. tüketilmesi anlamını da kapsamaktadır. Teknolojik gelişmeler ve modernleşmenin etkisiyle tüketim artık yalnızca bir satın alma eyleminden daha fazlasını ifade etmektedir. Tüketmek günümüzde yalnızca ihtiyaçlara yönelik bir olgu değil, arzunun devamlılığını amaçlayan bir olgudur. Günümüzde görsel medyada yer alan yapımlarda muhafazakârlık temasının sıklıkla işlendiği görülmektedir. Tüketim toplumlarında satın alma eğilimleri, davranış ve tutumlar da farklılaşmaya mecburdur. Toplum içindeki farklı ideoloji ve inançlar, tüketme eylemini de etkilemektedir. Bu çalışmada, muhafazakâr anlayışın tüketim olgusuna bakış açısı incelenmiştir. Buradan hareketle bu çalışmanın amacı; dizilerde muhafazakâr anlayışın nasıl yansıtıldığını, muhafazakâr kesimin tüketim alışkanlıklarını, dizilerdeki muhafazakâr söylem ve davranışların tüketim olgusuyla nasıl ilişkilendirildiğini ortaya koymaktır. Çalışmanın evreni, televizyon dizileridir. Çalışmanın örneklemini ise Show TV kanalında yayınlanan Kızılcık Şerbeti dizisi oluşturmaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi tekniği kullanılmıştır. İçerik analizi tekniğinin kullanılmasındaki temel amaç söz konusu metinlerdeki görünmeyen mesajları ortaya çıkarmaktır (Metin & Ünal , 2022, s. 277). Çalışmada Kızılcık Şerbeti dizisindeki sahnelerde yer alan ancak belirgin bir şekilde ifade edilmeyen söylemleri ortaya koymak amacıyla nitel içerik analizi tekniği kullanılmıştır.
Çalışmadan elde edilen bulgulara göre, Kızılcık Şerbeti dizisindeki muhafazakâr ailenin tüketim alışkanlıklarının, muhafazakâr anlayışın gerekliliklerine göre gerçekleştiği sonucuna ulaşılmıştır. Kızılcık Şerbeti dizisi, Show TV televizyon kanalında yayınlanan ve yayın hayatına başladığı günden itibaren ilgiyle takip edilen bir dizidir. Kızılcık Şerbeti dizisinde yer alan tüketim alışkanlıkları, muhafazakâr anlayışa sahip kesimin özelinde incelenmiş ve muhafazakâr anlayışın dayandığı temellerin yer yer tüketim alışkanlıklarında etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Muhafazakarlık Tüketim Alışkanlıkları İçerik Analizi Dizilerde Tüketim Alışkanlığı Kızılcık Şerbeti
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies, Mass Media |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 22, 2025 |
Publication Date | January 22, 2025 |
Submission Date | December 2, 2024 |
Acceptance Date | December 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 2 Issue: 1 |