Research Article
BibTex RIS Cite

Cultural Imperliasim Through Advertising: A Semiotic Analysis of Hegemonic Representations

Year 2025, Volume: 2 Issue: 2, 224 - 251, 26.07.2025

Abstract

This study examines how advertising functions as a contemporary form of cultural imperialism. The global advertising strategies of Western-based brands serve not only as economic tools but also as instruments for producing and disseminating ideological discourses. In this research, advertisements from three Western multinational brands—Coca-Cola, Apple, and Ford—are analyzed using Roland Barthes’ semiotic method. The findings reveal that these advertisements present Western values as universal and natural realities, thereby rendering cultural differences invisible and positioning the Western lifestyle as the normative standard. The linguistic and visual elements employed in the ads contribute to the identification of consumerist ideology with Western culture and reinforce this structure as globally hegemonic. The study offers a significant site of inquiry for media literacy and the critique of cultural representation.

References

  • Adorno&Horkheimer. (2002). Aydınlanmanın Diyalektiği. İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Akıncı, M. (2009). Muhafazakarlık ve Değişim: Değişim Direniş Mi Yoksa İhtiyatlı Değişimi Savunmak Mı? Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), s. 133-148.
  • Aktan , C. C. (2007). Muhafazakarlık ve Liberal Düşünce. Köprü Dergisi(97), s. 51-57.
  • Alca, D. (2021, Aralık). Liberal Muhafazakarlıktan Muhafazakar Demokratlığa: Türkiye'de Yeni Muhafazakarlık. Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), s. 56-77.
  • Alozie, E. C. (2010). Advertising and culture: Semiotic analysis of dominant symbols found in Nigerian mass media advertising. Journal of Creative Communications, 7.
  • Altun&Kızılkaya. (2019). Instagram Reklamlarında Beden Temsilleri: Postkolonyal Bir Yaklaşım. Kadın Çalışmaları Dergisi, 129.
  • Arslan, S. (2015). Tüketim Toplumu ve Televizyon Dizileri: Medcezir Dizisi İncelemesi. 13- 39.
  • Aykol, Z. (2020). Kültürel emperyalizmin göstergebilimsel incelemesi: McDonald’s örneği. Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 20-22.
  • Bakır, U., & Çelik , M. (2013). Tüketim Toplumuna Eleştirel Bir Yaklaşım: Kültür Bozumu ve Yıkıcı Reklamlar. Selçuk İletişim Dergisi, s. 46-63.
  • Bakan, İ. (2008, 7). Örgüt Kültürü ve Liderlik Türlerine İlişkin Algılamalar ile Yöneticilerin Demografik Özellikleri Arasındaki İlişki: Bir Alan Araştırması. KMU İİBF Dergisi,, s. 13-40.
  • Barthes, R. (1972). Mythologies . Hill and Wang, 109-159.
  • Baudrillad, J. (1997). Tüketim Toplumu (19. b.). (N. Tutal , & F. Keskin, Çev.) Ayrıntı Yayınları.
  • Bayhan, V. (2011). Tüketim Toplumunda Bireyin Ontolojik Mottosu: 'Tüketiyorum Öyleyse Varım'. İstanbul Journal of Sociological Studies, s. 223.
  • Belk&Tumbat. (2005). The cult of Macintosh. Consumption Markets & Culture, 205-217.
  • Bhabha, H. K. (2010). Kültürel Konumlanmalar. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bhattacharjee, A. (2017). Impact of “cultural imperialism” on advertising and marketing. Journal of Intercultural Communication, 3-4.
  • Chandler, D. (2007). Semiotics: The Basics. Londra: Routledge.
  • Coşgun , M. (2012). Popüler Kültür ve Tüketim Toplumu. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), s. 837-850.
  • Cobley&Jansz. (1997). Introducing Semiotics. London: Icon Books.
  • Çaha, Ö. (2004). Muhafazakar Düşüncede Toplum. Liberal Düşünce(34), s. 15-23.
  • Eco, U. (1976). A theory of semiotics. Bloomington, IN: Indiana University Press.
  • Erdoğan , E., & Hülür, A. B. (2024). Televizyon Dizilerinde Gösterişçi Tüketim Anlatısında Kadın. JOURNAL OF SOCIAL, HUMANITIES AND ADMINISTRATIVE SCIENCES (JOSHAS), s. 1135-1150.
  • Ertem, H. (2023). Postkolonyal Söylemin Günümüz Yerel Reklamlarına Yansımaları. İletişim ve Medya Araştırmaları Dergisi, 115.
  • Fanon, F. (2019). Yeryüzünün Lanetlileri. İstanbul: Versus Kitap.
  • Geertz, C. (1973). The interpretation of cultures. New York: Basic Books.
  • Genç, E., & Çoşgun, T. (2015, Ocak). Muhafazakarlık ve Türkiye Muhafazakarlıklarının Bazı Halleri. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), s. 27-40.
  • Gramsci, A. (1971). Selections from the prison notebooks. New York: International Publishers.
  • Hall. (1980). Encoding/decoding. S. Hall, D. Hobson, A. Lowe, & P. Willis içinde, Culture, media, language (s. 128-133). London: Routledge.
  • Hall, S. (1980). Culture, media, language. London: Routledge.
  • Hall, S. (1997). Representation: Cultural representations and signifying practices. London: Sage Publications.
  • İnanç, A. S. (2023). Kültür emperyalizmi bağlamında Black Friday indirim dönemi: Hepsiburada ve Trendyol e-pazaryeri sitelerinin reklam mesajlarının analizi. İletişim Çalışmaları, 135.
  • Jhally, S. (1990). The codes of advertising: Fetishism and the political economy of meaning in the consumer society. London: Routledge.
  • Karabacak, N. (2022). Türk Dizilerinde Kültürel Üstünlük Temsilleri: Postkolonyal Bir Okuma. Kültürel İncelemeler Dergisi, s. 54.
  • Karaboğa, T. (2016, 6). Dizi İzleyicilerinin Televizyon Dizilerinde Sunulan Tüketim Unsurlarına Yönelik Eğilimler . Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, s. 182-208.
  • Karakoç, E. (2007). Medya aracılığıyla popüler kültürün aktarılmasında toplumsal değişkenlerin rolü. Doktora Tezi, 75. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Klein, N. (2020). No logo: Taking aim at the brand bullies (Cilt 20th Anniversary Edition). New York: Picador.
  • Kraidy, M. M. (2002). Hybridity in cultural globalization. Communication Theory, s. 321.
  • Kumar, K. (1999). Sanayi Sonrası Toplumdan Postmodern Topluma Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları. (M. Küçük, Çev.) Ankara: Dost Kitabevi.
  • Lacey, K. (2013). Listening publics: The politics and experience of listening in the media age. Cambridge, UK: Polity Press.
  • Locke, J. (1690). An Essay Concerning Human Understanding. London: Thomas Basset.
  • Magaudda, P. (2015). Apple’s iconicity: Digital society, consumer culture and the iconic power of technology. Sociologica, 1-20.
  • Mbembe, A. (2021). Sömürgecilik Sonrası Hakikat. İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Metin, O., & Ünal , Ş. (2022). İçerik Analizi Tekniği: İletişim Bilimlerinde ve Sosyolojide Doktora Tezlerinde Kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , s. 277.
  • O’Barr, W. M. (2021). Advertising and society: An introduction. New York: Wiley-Blackwell.
  • Olgun, C. K. (2008). Nitel Araştırmalarda İçerik Analizi Tekniği . Sosyoloji Notları , s. 66-70.
  • Orwell, G. (1949). Nineteen eighty-four. London: Secker & Warburg.
  • Patton. (2002). Qualitative research & evaluation methods. Thousand Oaks, California, ABD: Sage Publications.
  • Peirce, C. S. (1991). Peirce on Signs: Writings on Semiotic. Chapel Hill, North Carolina: The University of North Carolina Press.
  • Said, E. W. (1978). Oryantalizm. New York: Pantheon Books.
  • Saussure, F. d. (1998). Genel dilbilim dersleri. İstanbul: Multilingual.
  • Schiller, H. I. (1976). Communication and cultural domination. Armonk, NY: M. E. Sharpe.
  • Senemoğlu, O. (2017). Tüketim, Tüketim Toplumu ve Tüketim Kültürü: Karşılaştırılmalı Bir Analiz. İnsan&İnsan Dergisi, s. 66-86.
  • Sengupta&Frith. (1997). Multinational corporation advertising and cultural imperialism: A content analysis of Indian television commercials. Asian Journal of Communication, 8-10.
  • Soncu , A. G., & Çelik, Ö. (2022). Veblen'in Gösterici Tüketim Kültürünün Sosyal Paylaşım Ağlarında Yansıması: Instagram. International Journal of Social and Economic Sciences, 12(1), s. 17.
  • Spencer, L. (2005). Sonic branding: An introduction. Journal of Brand Management, 432-439.
  • Stein, S. R. (2002). The “1984” Macintosh ad: Cinematic icons and constitutive rhetoric in the launch of a new machine. Quarterly Journal of Speech, 169-192.
  • Storey, J. (2023). Kültürel Teori ve Popüler Kültür (5. b.). (S. Gülsoy, & İ. Öz, Çev.) Bilge Kültür Sanat.
  • Şişli, F. (2020). Coca-Cola reklamlarındaki kolonyal ve postkolonyal ögelerin göstergebilimsel analizi. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, 204-232.
  • Tagg, P. (2013). Music’s meanings: A modern musicology for non-musos. New York: The Mass Media Music Scholars' Press.
  • Tomlinson, J. (1991). Cultural imperiallism: A critical introduction. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press.
  • Uğur, B. (2020). Türkiye'deki Dijital Reklamlarda Kültürel Hegemonya. Yeni Medya ve Toplum Dergisi, 203.
  • Wang, J. (2008). The power of visual culture in global advertising. J. Wang içinde, Advertising and society: An introduction (s. 147). Malden, MA (Massachusetts, ABD): Wiley-Blackwell.
  • Williamson, J. (1978). Decoding Advertisements: Ideology and Meaning in Advertising. London: Marion Boyars Publishers.
  • Yıkılmaz, H., & Ayparçası, F. (2016). Modernizm ve Postmodernizm Süreçlerinin Tüketim Kültürüne Yansımaları. İnsan&İnsan Dergisi, 3(8), s. 32-58.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, Ş. (2019). Reklamlardaki kültür aktarımının göstergebilimsel bir incelemesi. International Journal of Languages' Education and Teaching, 348-350.

Reklamlar Aracılığıyla Kültürel Emperyalizm: Hegemonik Temsillerin Göstergebilimsel Analizi

Year 2025, Volume: 2 Issue: 2, 224 - 251, 26.07.2025

Abstract

Bu çalışma, reklamcılığın kültürel emperyalizmin çağdaş biçimlerinden biri olarak nasıl işlev gördüğünü incelemektedir. Batı merkezli markaların küresel reklam stratejileri, sadece ekonomik araçlar olmanın ötesinde, ideolojik söylemler üretme ve yayma işlevi üstlenmektedir. Araştırmada Coca-Cola, Apple ve Ford gibi Batı menşeli üç çok uluslu markaya ait toplam 15 reklam görseli, Roland Barthes’ın göstergebilimsel çözümleme yöntemiyle incelenmiştir. Analiz süreci, reklam metinlerindeki göstergeleri denotatif ve konotatif düzeyde ele alarak bu yapıların hangi mitik anlamlarla yüklendiğini ortaya koymayı amaçlamıştır. Bulgular, reklamların Batı değerlerini evrensel ve doğal gerçeklikler gibi sunduğunu, böylece kültürel farklılıkları görünmez hâle getirerek Batı merkezli bir yaşam tarzını norm olarak yerleştirdiğini göstermektedir. Reklamlarda kullanılan dilsel ve görsel ögeler, tüketim ideolojisinin Batı kültürüyle özdeşleştirilmesine ve bu kültürel yapının küresel ölçekte hegemonik hale gelmesine hizmet etmektedir. Bu bağlamda reklamlar, yalnızca ürün tanıtım aracı değil; aynı zamanda kültürel kimliklerin, değerlerin ve yaşam tarzlarının yeniden üretildiği ideolojik platformlar olarak değerlendirilmektedir. Çalışma, medya okuryazarlığı ve kültürel temsil eleştirisi açısından önemli bir sorgulama alanı sunmaktadır.

References

  • Adorno&Horkheimer. (2002). Aydınlanmanın Diyalektiği. İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Akıncı, M. (2009). Muhafazakarlık ve Değişim: Değişim Direniş Mi Yoksa İhtiyatlı Değişimi Savunmak Mı? Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), s. 133-148.
  • Aktan , C. C. (2007). Muhafazakarlık ve Liberal Düşünce. Köprü Dergisi(97), s. 51-57.
  • Alca, D. (2021, Aralık). Liberal Muhafazakarlıktan Muhafazakar Demokratlığa: Türkiye'de Yeni Muhafazakarlık. Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), s. 56-77.
  • Alozie, E. C. (2010). Advertising and culture: Semiotic analysis of dominant symbols found in Nigerian mass media advertising. Journal of Creative Communications, 7.
  • Altun&Kızılkaya. (2019). Instagram Reklamlarında Beden Temsilleri: Postkolonyal Bir Yaklaşım. Kadın Çalışmaları Dergisi, 129.
  • Arslan, S. (2015). Tüketim Toplumu ve Televizyon Dizileri: Medcezir Dizisi İncelemesi. 13- 39.
  • Aykol, Z. (2020). Kültürel emperyalizmin göstergebilimsel incelemesi: McDonald’s örneği. Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 20-22.
  • Bakır, U., & Çelik , M. (2013). Tüketim Toplumuna Eleştirel Bir Yaklaşım: Kültür Bozumu ve Yıkıcı Reklamlar. Selçuk İletişim Dergisi, s. 46-63.
  • Bakan, İ. (2008, 7). Örgüt Kültürü ve Liderlik Türlerine İlişkin Algılamalar ile Yöneticilerin Demografik Özellikleri Arasındaki İlişki: Bir Alan Araştırması. KMU İİBF Dergisi,, s. 13-40.
  • Barthes, R. (1972). Mythologies . Hill and Wang, 109-159.
  • Baudrillad, J. (1997). Tüketim Toplumu (19. b.). (N. Tutal , & F. Keskin, Çev.) Ayrıntı Yayınları.
  • Bayhan, V. (2011). Tüketim Toplumunda Bireyin Ontolojik Mottosu: 'Tüketiyorum Öyleyse Varım'. İstanbul Journal of Sociological Studies, s. 223.
  • Belk&Tumbat. (2005). The cult of Macintosh. Consumption Markets & Culture, 205-217.
  • Bhabha, H. K. (2010). Kültürel Konumlanmalar. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bhattacharjee, A. (2017). Impact of “cultural imperialism” on advertising and marketing. Journal of Intercultural Communication, 3-4.
  • Chandler, D. (2007). Semiotics: The Basics. Londra: Routledge.
  • Coşgun , M. (2012). Popüler Kültür ve Tüketim Toplumu. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), s. 837-850.
  • Cobley&Jansz. (1997). Introducing Semiotics. London: Icon Books.
  • Çaha, Ö. (2004). Muhafazakar Düşüncede Toplum. Liberal Düşünce(34), s. 15-23.
  • Eco, U. (1976). A theory of semiotics. Bloomington, IN: Indiana University Press.
  • Erdoğan , E., & Hülür, A. B. (2024). Televizyon Dizilerinde Gösterişçi Tüketim Anlatısında Kadın. JOURNAL OF SOCIAL, HUMANITIES AND ADMINISTRATIVE SCIENCES (JOSHAS), s. 1135-1150.
  • Ertem, H. (2023). Postkolonyal Söylemin Günümüz Yerel Reklamlarına Yansımaları. İletişim ve Medya Araştırmaları Dergisi, 115.
  • Fanon, F. (2019). Yeryüzünün Lanetlileri. İstanbul: Versus Kitap.
  • Geertz, C. (1973). The interpretation of cultures. New York: Basic Books.
  • Genç, E., & Çoşgun, T. (2015, Ocak). Muhafazakarlık ve Türkiye Muhafazakarlıklarının Bazı Halleri. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), s. 27-40.
  • Gramsci, A. (1971). Selections from the prison notebooks. New York: International Publishers.
  • Hall. (1980). Encoding/decoding. S. Hall, D. Hobson, A. Lowe, & P. Willis içinde, Culture, media, language (s. 128-133). London: Routledge.
  • Hall, S. (1980). Culture, media, language. London: Routledge.
  • Hall, S. (1997). Representation: Cultural representations and signifying practices. London: Sage Publications.
  • İnanç, A. S. (2023). Kültür emperyalizmi bağlamında Black Friday indirim dönemi: Hepsiburada ve Trendyol e-pazaryeri sitelerinin reklam mesajlarının analizi. İletişim Çalışmaları, 135.
  • Jhally, S. (1990). The codes of advertising: Fetishism and the political economy of meaning in the consumer society. London: Routledge.
  • Karabacak, N. (2022). Türk Dizilerinde Kültürel Üstünlük Temsilleri: Postkolonyal Bir Okuma. Kültürel İncelemeler Dergisi, s. 54.
  • Karaboğa, T. (2016, 6). Dizi İzleyicilerinin Televizyon Dizilerinde Sunulan Tüketim Unsurlarına Yönelik Eğilimler . Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, s. 182-208.
  • Karakoç, E. (2007). Medya aracılığıyla popüler kültürün aktarılmasında toplumsal değişkenlerin rolü. Doktora Tezi, 75. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Klein, N. (2020). No logo: Taking aim at the brand bullies (Cilt 20th Anniversary Edition). New York: Picador.
  • Kraidy, M. M. (2002). Hybridity in cultural globalization. Communication Theory, s. 321.
  • Kumar, K. (1999). Sanayi Sonrası Toplumdan Postmodern Topluma Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları. (M. Küçük, Çev.) Ankara: Dost Kitabevi.
  • Lacey, K. (2013). Listening publics: The politics and experience of listening in the media age. Cambridge, UK: Polity Press.
  • Locke, J. (1690). An Essay Concerning Human Understanding. London: Thomas Basset.
  • Magaudda, P. (2015). Apple’s iconicity: Digital society, consumer culture and the iconic power of technology. Sociologica, 1-20.
  • Mbembe, A. (2021). Sömürgecilik Sonrası Hakikat. İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Metin, O., & Ünal , Ş. (2022). İçerik Analizi Tekniği: İletişim Bilimlerinde ve Sosyolojide Doktora Tezlerinde Kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , s. 277.
  • O’Barr, W. M. (2021). Advertising and society: An introduction. New York: Wiley-Blackwell.
  • Olgun, C. K. (2008). Nitel Araştırmalarda İçerik Analizi Tekniği . Sosyoloji Notları , s. 66-70.
  • Orwell, G. (1949). Nineteen eighty-four. London: Secker & Warburg.
  • Patton. (2002). Qualitative research & evaluation methods. Thousand Oaks, California, ABD: Sage Publications.
  • Peirce, C. S. (1991). Peirce on Signs: Writings on Semiotic. Chapel Hill, North Carolina: The University of North Carolina Press.
  • Said, E. W. (1978). Oryantalizm. New York: Pantheon Books.
  • Saussure, F. d. (1998). Genel dilbilim dersleri. İstanbul: Multilingual.
  • Schiller, H. I. (1976). Communication and cultural domination. Armonk, NY: M. E. Sharpe.
  • Senemoğlu, O. (2017). Tüketim, Tüketim Toplumu ve Tüketim Kültürü: Karşılaştırılmalı Bir Analiz. İnsan&İnsan Dergisi, s. 66-86.
  • Sengupta&Frith. (1997). Multinational corporation advertising and cultural imperialism: A content analysis of Indian television commercials. Asian Journal of Communication, 8-10.
  • Soncu , A. G., & Çelik, Ö. (2022). Veblen'in Gösterici Tüketim Kültürünün Sosyal Paylaşım Ağlarında Yansıması: Instagram. International Journal of Social and Economic Sciences, 12(1), s. 17.
  • Spencer, L. (2005). Sonic branding: An introduction. Journal of Brand Management, 432-439.
  • Stein, S. R. (2002). The “1984” Macintosh ad: Cinematic icons and constitutive rhetoric in the launch of a new machine. Quarterly Journal of Speech, 169-192.
  • Storey, J. (2023). Kültürel Teori ve Popüler Kültür (5. b.). (S. Gülsoy, & İ. Öz, Çev.) Bilge Kültür Sanat.
  • Şişli, F. (2020). Coca-Cola reklamlarındaki kolonyal ve postkolonyal ögelerin göstergebilimsel analizi. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, 204-232.
  • Tagg, P. (2013). Music’s meanings: A modern musicology for non-musos. New York: The Mass Media Music Scholars' Press.
  • Tomlinson, J. (1991). Cultural imperiallism: A critical introduction. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press.
  • Uğur, B. (2020). Türkiye'deki Dijital Reklamlarda Kültürel Hegemonya. Yeni Medya ve Toplum Dergisi, 203.
  • Wang, J. (2008). The power of visual culture in global advertising. J. Wang içinde, Advertising and society: An introduction (s. 147). Malden, MA (Massachusetts, ABD): Wiley-Blackwell.
  • Williamson, J. (1978). Decoding Advertisements: Ideology and Meaning in Advertising. London: Marion Boyars Publishers.
  • Yıkılmaz, H., & Ayparçası, F. (2016). Modernizm ve Postmodernizm Süreçlerinin Tüketim Kültürüne Yansımaları. İnsan&İnsan Dergisi, 3(8), s. 32-58.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, Ş. (2019). Reklamlardaki kültür aktarımının göstergebilimsel bir incelemesi. International Journal of Languages' Education and Teaching, 348-350.
There are 66 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Media Industry Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Beyza Toprak 0009-0006-0043-7116

Early Pub Date July 25, 2025
Publication Date July 26, 2025
Submission Date May 25, 2025
Acceptance Date July 25, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Toprak, B. (2025). Reklamlar Aracılığıyla Kültürel Emperyalizm: Hegemonik Temsillerin Göstergebilimsel Analizi. Tirebolu İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 2(2), 224-251.