COVID-19 Pandemisi Sürecinde Uzaktan Odyoloji Eğitimi: Sanal Staj Hakkındaki Öğrenci Görüşleri
Yıl 2021,
Cilt: 4 Sayı: 1, 18 - 26, 30.04.2021
Betül Koska
Hilal Dinçer D'alessandro
Merve Batuk
Gonca Sennaroğlu
Öz
Amaç
COVID-19 pandemisi nedeniyle klinik stajlarda alternatif yöntemlere ihtiyaç duyulmuştur. Bu çalışmada, yaz stajında sanal odyometre programını kullanmış olan Hacettepe Üniversitesi Odyoloji Bölümü öğrencilerinin sanal staj hakkındaki görüşlerinin araştırılması amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler
Çalışmaya Hacettepe Üniversitesinde Odyoloji lisans eğitimi alan 54 öğrenci katılmıştır (ortalama=23±5yaş). Verilere sanal staj uygulamasının özyeterlilik, bilgi ve beceri kazanımları üzerindeki etkilerine yönelik görüşlerin değerlendirildiği bir soru formu aracılığıyla ulaşılmıştır.
Bulgular
Kaygı duymalarına rağmen (%61.1), öğrencilerin sanal odyometre ile bilgi ve becerilerini geliştirdiği (%72.2), çalışma kalitesini arttırdığı (%59.3) ve uygulamaları bağımsız bir şekilde gerçekleştirebildikleri (%68.5) bulunmuştur. Öğrencilerin çoğunluğu programın hasta ile iletişim kurma becerileri üzerinde olumlu katkısı olmadığını belirtmiştir (%79.6). Ancak, öğrencilerin sanal odyometreyi kendilerinden emin şekilde kullanabildikleri (%63); hava (%94.4) ve kemik yolu (%90.7) işitme eşiklerini belirleyebildikleri gözlenmiştir.
Sonuç
Hasta ile etkileşim açısından yetersiz bulunsa da, öğrenci görüşleri alternatif bir yöntem olarak sanal staj uygulamasının klinik becerileri pekiştirmeyi destekleyebileceğine işaret etmektedir.
Kaynakça
- Alanazi, A. A., Mohamud, M. S., & AlSuwailem, S. S. (2020). The effect of simulation learning on audiology and speech-language pathology students’ self-confidence related to early hearing detection and intervention: a randomized experiment. Speech, Language and Hearing, 0(0), 1–14. https://doi.org/10.1080/2050571X.2020.1846839
- Altuntaş Yılmaz, N. (2020). Yükseköğretim Kurumlarında COVID-19 Pandemisi Sürecinde Uygulanan Uzaktan Eğitim Durumu Hakkında Öğrencilerin Tutumunun Tartışılması: Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 15–20.
- Barry Issenberg, S., Mcgaghie, W. C., Petrusa, E. R., Lee Gordon, D., & Scalese, R. J. (2005). Features and uses of high-fidelity medical simulations that lead to effective learning: a BEME systematic review. Medical Teacher, 27(1), 10–28. https://doi.org/10.1080/01421590500046924
- Cant, R. P., & Cooper, S. J. (2010). Simulation-based learning in nurse education: Systematic review. Journal of Advanced Nursing, 66(1), 3–15. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2009.05240.x
- Cheng, G., & Chau, J. (2016). Exploring the relationships between learning styles, online participation, learning achievement and course satisfaction: An empirical study of a blended learning course. British Journal of Educational Technology, 47(2), 257–278. https://doi.org/10.1111/bjet.12243
- Cook, D. A., Hatala, R., Brydges, R., Zendejas, B., Szostek, J. H., Wang, A. T., … Hamstra, S. J. (2011). Technology-Enhanced Simulation for Health Professions Education. JAMA, 306(9). https://doi.org/10.1001/jama.2011.1234
- Dzulkarnain, A. A., Rahmat, S., Mohd Puzi, N. A. F., & Badzis, M. (2017). Towards developing high-fidelity simulated learning environment training modules in audiology. The Medical journal of Malaysia, 72(1), 37–45.
- Johnson, M. C., Graham, C. R., & Hsueh, S.-L. (2012). The Impact of Instructional Simulation Use on Teaching and Learning: A Case Study. Içinde J. Olofsson, A., & Lindberg (Ed.), Informed Design of Educational Technologies in Higher Education: Enhanced Learning and Teaching (ss. 193–211). https://doi.org/10.4018/978-1-61350-080-4.ch011
- Keskin, M., & Özer Kaya, D. (2020). COVID-19 Sürecinde Öğrencilerin Web Tabanlı Uzaktan Eğitime Yönelik Geri Bildirimlerinin Değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59–67.
- Kurtgöz, A. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Covid-19 Pandemisi Sürecinde Aldıkları Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum ve Görüşlerinin Belirlenmesi. Journal of International Social Research, 13((74-8)), 558–566. https://doi.org/10.17719/jisr.11213
- Kürtüncü, M., & Kurt, A. (2020). COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD) , 7(5), 66–77.
- Lieberth, A. K., & Martin, D. R. (2005). The instructional effectiveness of a web-based audiometry simulator. Journal of the American Academy of Audiology, 16(2), 79–84. https://doi.org/10.3766/jaaa.16.2.3
- Moreno-Ger, P., Torrente, J., Bustamante, J., Fernández-Galaz, C., Fernández-Manjón, B., & Comas-Rengifo, M. D. (2010). Application of a low-cost web-based simulation to improve students’ practical skills in medical education. International Journal of Medical Informatics, 79(6), 459–467. https://doi.org/10.1016/j.ijmedinf.2010.01.017
- Özmen, K., Sunar, A., Küçük, B. N., & Avan, B. T. (2020). Odyoloji Alanında Eğitim Amaçlı Bir Bilgisayar Tabanlı Simülasyonun Geliştirilmesi: Bir Pilot Çalışma. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10(1), 95–116. https://doi.org/10.17943/etku.608420 Sağlık Bakanlığı. (2020). “Koronavirüs, Alacağımız Tedbirlerden Güçlü Değildir”.
- Shaaban, R. M. K. (2020). Examining audiology students’ clinical reasoning skills and satisfaction with virtual audiology cases aided with no collaboration, live collaboration, and virtual collaboration. Indiana University of Pennsylvania.
- Subramanian, A., Timberlake, M., Mittakanti, H., Lara, M., & Brandt, M. L. (2012). Novel Educational Approach for Medical Students: Improved Retention Rates Using Interactive Medical Software Compared with Traditional Lecture-Based Format. Journal of Surgical Education, 69(2), 253–256. https://doi.org/10.1016/j.jsurg.2011.12.007
- Whitelaw, G. M. (2020). Audiology education amid COVID-19. Hearing Journal, 73(5), 8–9. https://doi.org/10.1097/01.HJ.0000666444.88034.b0
- Wilson, W. J., Hill, A., Hughes, J., Sher, A., & Laplante-Levesque, A. (2010). Student audiologists’ impressions of a simulation training program. Australian and New Zealand Journal of Audiology, 32(1), 19–30. https://doi.org/10.1375/audi.32.1.19
- World Health Organization. (2020a). Statement on the meeting of the International Health Regulations (2005) Emergency Committee regarding the outbreak of novel coronavirus (2019-nCoV). 15 Mart 2021 tarihinde adresinden erişildi: https://www.who.int/news/item/30-01-2020-statement-on-the-second-meeting-of-the-international-health-regulations-(2005)-emergency-committee-regarding-the-outbreak-of-novel-coronavirus-(2019-ncov)
- World Health Organization. (2020b). WHO announces COVID-19 outbreak a pandemic. 15 Mart 2021 tarihinde adresinden erişildi: https://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/news/news/2020/3/who-announces-covid-19-outbreak-a-pandemic
- Worthington, M. (2020). Considerations for Audiology Clinical Education During the Pandemic. The Hearing Journal, 73(11), 16,17. https://doi.org/10.1097/01.hj.0000722504.14880.ad
- YÖK. (2020a). Küresel Salgında Yeni Normalleşme Süreci Rehberi. 30.07.2020. 15 Mart 2021 tarihinde adresinden erişildi: https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2020/kuresel-salginda-yeni-normallesme-sureci-2020.pdf
- YÖK. (2020b). Üniversitelerde uygulanacak uzaktan eğitime ilişkin açıklama. 15 Mart 2021 tarihinde adresinden erişildi: https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerde-uygulanacak-uzaktan-egitime-iliskin-aciklama.aspx