GİRİŞ
Son yıllarda sezaryen oranı tüm dünya genelinde önemli ölçüde artış göstermektedir. Gebelerin doğum yöntemine karar vermesinde gebelik izlemleri sırasında sağlık personeli tarafından yapılan bilgilendirmeler önem taşır. Özellikle normal doğumla ilgili olan bilgilendirmeler; bilinmezlikten ve halk arasındaki yaygın söylemlerden kaynaklanan korkuları engelleyerek artan sezaryen oranlarını azaltmaya yardımcı olabilir. Bu çalışmanın amacı gebe kadınlarda gebe okulu ile verilen eğitimin gebenin tercih etmiş olduğu doğum yöntemine etkisini araştırmaktır.
YÖNTEM
Tanımlayıcı tipteki bu araştırma, Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesi Kadın Hastalıkları ve Doğum polikliniğine başvuran nullipar gebelerden Haziran 2020 ve Kasım 2022 tarihleri arasında gebe okuluna katılım sağlayan ve katılmayan eşit sayıdaki gebeyi içermektedir.
Gebe okulunda eğitim alma durumu ve aynı dönemde kliniğimizde eğitim almamış gebe kadınlar arasından aynı sayıda nulipar gebelerde primer sezeryan oranı karşılaştırılarak doğum metoduna karar vermede eğitimin etkisi araştırıldı.
BULGULAR
Çalışmamızda 54 nulipar eğitim alan gebeden 44’ü (%81.5) normal doğum yaptı, 54 nulipar eğitim almayan gebeden 33’ü (%61.1) normal doğum yaptı. Doğum metodu açısından istatistisel olarak iki grup arasında anlamlı fark tespit edildi (p<0.05).
Gebe okulunda Ocak 2020 - Kasım 2022 arasında eğitim almış toplam 54 nullipar gebenin primer sezaryen oranı ile kliniğimizde aynı dönemde doğum yapan eğitim almamış gebeler içerisinden seçilen aynı sayıda nullipar gebenin primer sezaryen oranı karşılaştırıldı.
SONUÇ
Çalışmamızda değerlendirilen eğitim alan 54 nullipar gebenin 44’ü (%81,5) normal doğum yaparken eğitim almayanların ise 33’ü (%61,1) normal doğum yapmıştır. İki grup arasında doğum şekli açısından istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Bu verilerden yola çıkarak gebe okulunda verilen eğitimin primer sezaryen oranlarını azaltmada bir etken olabileceği düşünülmüştür.
ANAHTAR KELİMELER
Gebe Okulu, Sezeryan, Normal Doğum, Eğitim
Abstract
Introduction: Recently cesarean section rate has increased significantly all over the world. The information provided by the healthcare provider during pregnancy follow-up is important for the pregnant women to decide on the delivery method. In particular, information about normal birth; may help reduce rising cesarean rates by curbing fears of obscurity and widespread public rhetoric. The aim of this study is to investigate the effect of the education given by the prenatal school on the delivery method preferred by the pregnant women.
Methods: This descriptive study includes equal number of nulliparous pregnant women who applied to Ankara Training and Research Hospital Gynecology and Obstetrics outpatient clinic, who attended or did not attend the prenatal school between January 2020 and November 2022. The effect of education on decision making was investigated by comparing delivery methods according to the status of being educated in the pregnancy school and the primary cesarean section rate of the same number of nulliparous pregnant selected from among the uneducated pregnant women who gave birth in the same period in our clinic were compared.
Results: In our study, 44 (81.5%) of the 54 nulliparous pregnant women who received education gave normal birth, while 33 (61.1%) of 54 those who did not receive education gave birth normally. A statistically significant difference was found between the two groups in terms of delivery mode (p<0.05).
Conclusion: It was thought that the education given in the pregnancy school may be a factor in reducing the primary cesarean section rates.
Keywords: Prenatal School, Cesarean, Normal Birth, Education
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 23, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 14 Issue: 1 |
e-ISSN: 2149-8296
The content of this site is intended for health care professionals. All the published articles are distributed under the terms of
Creative Commons Attribution Licence,
which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.