This study examines the impact of responsibility and altruism on workplace behaviors of employees in the IT sector. Today, more and more firms are using artificial intelligence technologies to increase their competitiveness. AI has been widely adopted in areas such as data mining, industrial robotics and human resource management. In this context, employee responsibility has become an important incentive mechanism, generating both extrinsic and intrinsic motivators. Corporate social responsibility contributes to strengthening employee relations and establishing a mutually beneficial bond between the firm and its employees. This study analyzes the impact of employees' sense of responsibility and altruism on change in the IT sector in Turkey. Data were collected from 210 employees through convenience sampling. As a result of the regression analysis, it was found that there were significant relationships between responsibility and altruism and employees' responsible behaviors at 0.01 significance level. In particular, a moderate positive relationship was found between altruism sub-dimensions of selflessness and selflessness. 93.33% of the participants defined themselves as selfless, which indicates that employees have an intrinsic motivation to exhibit altruistic behaviors at work.
Bu çalışma, bilişim sektöründe çalışanların sorumluluk ve diğerkamlık duygusunun iş yerindeki davranışlar üzerindeki etkisini incelemektedir. Günümüzde giderek daha fazla firma, rekabet gücünü artırmak amacıyla yapay zeka teknolojilerini kullanmaktadır. Veri madenciliği, endüstriyel robotik ve insan kaynakları yönetimi gibi alanlarda yapay zeka yaygın olarak benimsenmiştir. Bu bağlamda, çalışan sorumluluğu önemli bir teşvik mekanizması haline gelmiş ve hem dışsal hem de içsel motivasyon unsurları üretmiştir. Kurumsal sosyal sorumluluk, çalışanlarla olan ilişkilerin güçlendirilmesine ve firma ile çalışanlar arasında karşılıklı yarara dayalı bir bağ kurulmasına katkı sağlamaktadır. Araştırma, Türkiye’deki bilişim sektöründe çalışanların sorumluluk ve diğerkamlık duygusunun değişim üzerindeki etkisini analiz etmektedir. Veriler, kolayda örnekleme yoluyla 210 çalışandan toplanmıştır. Yapılan regresyon analizi sonucunda, sorumluluk ve diğerkamlık ile çalışanların sorumlu davranışları arasında 0,01 önem seviyesinde anlamlı ilişkiler olduğu görülmüştür. Özellikle diğerkamlık alt boyutları olan özveri ve bencillik arasında orta kuvvette pozitif bir ilişki tespit edilmiştir. Katılımcıların %93,33’ü kendilerini özverili olarak tanımlamış, bu da çalışanların iş yerinde diğerkamlık içeren davranışlar sergileme konusunda içsel bir motivasyona sahip olduklarını göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Human Resources Management, Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 30, 2025 |
Publication Date | January 30, 2025 |
Submission Date | November 28, 2024 |
Acceptance Date | December 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 16 |