Research Article
BibTex RIS Cite

KÜLTÜR ETKİSİNDEN YANSIYAN MODAYA BİR BAKIŞ

Year 2024, , 141 - 166, 30.06.2024
https://doi.org/10.54976/tjfdm.1386806

Abstract

İnsan yaşamında en önemli ihtiyaçlarından biri olan giyinmek, zamana ve mekana göre değişiklik gösterirken modanın da şekillenmesini sağlamıştır. Geleneksel desenler ve teknikler beraberinde geldiği toprakların kültürünü, sosyolojisini, ekonomisini, tarihini süzerek günümüze taşımıştır. Moda birçok unsurdan etkilendiği gibi kültürel ve sosyal değişimlerden doğrudan etkilenmektedir. Bu doğrultuda değişen tüketici taleplerine göre de yön almaktadır. Araştırmada moda, trend, kültür kavramları ele alınmış, birbiri ile olan ilişkileri ve etkileri kavramsal olarak açıklanmaya çalışılmıştır. Çalışmanın amacı; moda eğilimlerinde kültürün önemli bir yere sahip olduğunu ortaya koyarak, Türk tasarımcıların moda koleksiyonlarındaki kültürel etkileri inceleyip analiz etmektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın örnekleminde yer alan moda tasarımcılarının tasarımlarındaki geleneksel yöntemler, teknikler ve malzemeleri vurgulayan Zeynep Tosun, Fırat Neziroğlu, Selçuk Gürışık, Fırat Özbek, Atıl Kutoğlu, Dilek Hanif, Ahmet Özceyhan, Neslişah Yılmaz ve Nur Çağlayan’a ait tasarımlar incelenmiştir. Araştırma sonucunda tasarımcıların geleneksel desen ve tekniklerden hareketle geçmiş ile günümüz trendlerini harmanlayan, zamansız ürünler ortaya koydukları tespit edilmiştir.

Ethical Statement

Araştırmada etik beyana ilişkin bir veri çalışması bulunmamaktadır.

Supporting Institution

Yoktur.

Thanks

Çalışma içinde yer verilen moda tasarımcılarına teşekkür ederiz.

References

  • Akar, H. (2011). "Popüler Kültür ve Moda". Erciyes İletişim Dergisi 1. : https://dergipark.org.tr/tr/pub/erciyesiletisim/issue/5860/77573
  • Akıncı, Ö. B. (2014) “Moda Trendlerinin Giysi Seçimi ve Satın Almaya Etkileri” (Yüksek Lisans Tezi). Yök Tez Merkezinden edinilmiştir (366383).
  • Alagöz, S. (2009). “Pazarlamada Yükselen Trend: Moda”. Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 9(18),533-560. : https://dergipark.org.tr/tr/pub/susead/issue/28417/302570
  • Alpat, F. (2011). Osmanlı İmparatorluğunun 15. Yüzyıl Ve 18. Yüzyıllar Arası Saray Kumaşlarında Kullanılan Bitkisel Üslup. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 26-49.
  • Arık, S. (2009). Türk dokumacılık sanatında nar motifi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 583-593.
  • Aslan, T. (2018). “Türk El Sanatları Geleneksel Yöntemleriyle, Deri Üzerinde Tasarım ve Uygulamalarında Yeni Yaklaşımlar”. Tarih Okulu Dergisi, 11(37), 37-54.
  • Aslanapa, O. (1997). Türk Halı Sanatının Tarihi Gelişmesi. Arış Dergisi, (3), 18-27.
  • Atalayer, G. ve Bahar, C. (2016). “Tekstil ve Hazır Giyim Sektöründe Marka, Pazar ve Moda Eğilimlerinin Koleksiyona Etkisi”. Arış Dergisi,(12),12-18. DOI: 10.34242/akmbaris.2019.71
  • Aydın, S. (2022). Osmanlı Kitap Sanatlarında Lale Motifi. Tulıps., 80.
  • Başaran, F. N., ve Kılıç, Ö. (2014). Nallıhan İğne Oyalı Bez Dokumacılığı Özet. E-Journal Of New World Sciences Academy, 48.
  • Begiç, H. N. (2016). “Gi̇yi̇m - Kuşam Kültüründe Keçe Sanatına Tari̇hsel Bi̇r Bakış”. Journal of Turkish Studies / Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 40, 287–297 https://doi.org/10.21563/sutad.270335
  • Begiç, H. N. (2015). Unesco Dünya Kültürel Miras Listesinde Yer Alan Geleneksel Türk Ebru Sanatı’nda Yeni Yorumlar. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 1(37), 587-605.
  • Bulut, R. (2016).“Örtünmenin Anlamı ve Tüketim Kültürü Etkisinde Dönüşüm: Tesettürde Moda”.(Turkish). Journal of International Social Research, 9(45), 431–737
  • Çolak, S., ve Uğurlu, S. S. (2022). 2020-2021 Yıllarında “Scythıa” Bienali’nde Sergilenen Sanatsal Dokuma Eserler. Hars Akademi Uluslararası Hakemli Kültür Sanat Mimarlık Dergisi, 5(Özel Sayı 3), 271-298.
  • Dağlar Baytar, G. (2016). “20. Yüzyılda Yaşanan Toplumsal Olayların Oluşturduğu Trendler ve Kadın Modasına Tematik Yansımalarının İncelenmesi” (Yüksek Lisans Tezi). Yök Tez Merkezinden edinilmiştir (452100).
  • Dereci, V. T. “Giysi Tasarım Alanında Moda Eğilim Öngörülerini Anlama Üzerine”. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi , (59) , 73-89 (2017). https://dergipark.org.tr/tr/pub/abuhsbd/issue/32981/366650
  • Dikme, H. ve Sucu, İ. (2020). “Giyim Modası Olgusu ve Moda Programlarında Yaşam Tarzı Sunumları”. Balkan & Near Eastern Journal of Social Sciences (BNEJSS), 6(3), 11-17
  • Erdoğan, E. ve Akarslan Kodaloğlu F. (2023). Kars Geleneksel Kafkas, Osmanlı, Türkmen Kadın Giyimleri ve Etkileşimleri, Türk Arkeoloji ve Etnografya Dergisi, 86, 85-95.
  • Erol F. (2011). Trend öngörüsü ve moda dinamikleri / Trend tahmini ve moda dinamikleri (Yüksek Lisans Tezi). Yök Tez Merkezinden edinilmiştir (285918).
  • Ertürk, Zeynep. (2014). Türk Çini Sanatında Saz Yolu Ekolü, (Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi). İstanbul Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, İstanbul(375725)
  • Ertürk, N. (2011). “Moda Kavramı, Moda Kuramları ve Güncel Moda Eğilimi Çalışmaları”. Art-e Sanat Dergisi , 4 (7) , 1-32 https://dergipark.org.tr/tr/pub/sduarte/issue/20726/221458
  • Eroğlu, E.; Velioğlu, M. N.; Barış, G. & Argan, M. (Odabaşı, Y.). (2012). “Tüketici Davranışları”. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını no:2604.
  • Gençtürk-Hızal, G. S. (2003). “Bir iletişim Biçimi Olarak Moda: ‘Modusun Sınırları”, İletişim Araştırmaları, 1(1). 65-86
  • Gür, S.(2012). Anadolu’nun Sanat Objesine Dönüşen Kültürel Değeri Keçe. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 1173-1181.
  • Gürcüm, B. H. ve Öztürk, Ö. (2020). “Tekstil ve Moda Tasarımında Gelenekselin Yaşatılması”. Folklor Akademi Dergisi, Prof. Dr.H. Feriha Akapınarlı Armağan Sayısı, 244-26. https://dergipark.org.tr/tr/pub/folklor/issue/58667/798039
  • Hanif, D. (2023). Halkın Sanatı. https://cdn.shopify.com/s/files/1/0744/2943/2112/files/dilek_hanif_kitap_ic_compressed.pdf?v=1700481383
  • Herdman, E. A. (2006). “Derleme Makale yazımında Konferans ve Bildiri Sunumu Hazırlamada Pratik Bilgiler”. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 3 (1) 2-4.
  • İşbilen, A. (2015). “Moda Tasarımında Anlatı ve Kültürel Kaynakları”. ss. 353-366, https://www.ayk.gov.tr/wp-ontent/uploads/2015/01/%c4%b0%c5%9eB%c4%b0LEN-Ay%c5%9fe-MODA-TASARIMINDA-ANLATI-VE-K%c3%9cLT%c3%9cREL-KAYNAKLARI.pdf
  • Karabaşa, S., ve Ç. Kara. (2022). Oyanın Mirası Nallıhan İğne Oyasının Miras Olma Serüveni. Folklor/Edebiyat, 28(110), 499-522.
  • Karamağaralı, B. (1997). Türk Halı Sanatındaki Motiflerin Yorumu Üzerine. Arış Dergisi, (3), 28-39.
  • Kartal, Eda. (2014). “Moda Trend Tahmin ve Analizleri Tüketicilerin Moda Ürün Beklenti Düzeyleri” / Fashion trend forecasting and analyses the product demand level of the consumer.(Yüksek Lisans Tezi), Yök Tez Merkezinden Erişildi(355932).
  • Kaya, Y. ve Aksakal, Ö.(2005). Endemik Bitkilerin Dünya ve Türkiye’deki Dağılımı,Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,7(1),85-99. Retrived from https://dergipark.org.tr/tr/pub/erziefd/issue/5995/79777
  • Koca, E. (2018). “Moda Tasarımı Çıktılarının Kültürel Değerler İle Beslenmesine Yönelik Tasarımcı Yaklaşımlar”. Researcher: Social Science Studies,6(4), s.109-117 ISSN:2148-2691
  • Koç, F.; Saatçıoğlu, K.; Çelik, R. & Nadasbaş, S. E. (2016). “Moda Tüketi̇ci̇leri̇ni̇n Gi̇ysi̇ Seçi̇mi̇nde Trendleri̇ (Eği̇li̇m) Kullanma Durumlari ve Gi̇ysi̇ Sti̇lleri̇ni̇n Beli̇rlenmesi̇ne İli̇şki̇n Davraniş Anali̇zi̇”. Journal of International Social Research, 9(43), 2588–2600 : https://doi.org/10.17719/jisr.20164317819
  • Kozbekçi Ayranpınar, S. (2018). “Gi̇yi̇m Modasinda Kültürel Ki̇mli̇ği̇n Örnekleri̇nden; Mola Apli̇keleri̇”. Sanat & Tasarım Dergisi, 8(2), 20–40
  • Komşuoğlu, Ş., Seçkinöz M, Alparslan S., İmer, A. ve Etike S. (1986). “Süsleme Resmi Ve Süsleme Sanatları Tarihi. Ankara
  • Kutlu Y. N. (2018). “Kültürlerarası Etkileşimde Giysi Faktörü: Amalıa Bloomer-Turkısh Dress Clothing Factor in Cultural İnteraction:Amelia Bloomer-Turkish Dress”. Atlas İnternatıonal Refereed Journal on Social Scıences, Vol 4, Issue:13 Pp:1192-1199. ISSN:2619-936X
  • Masnić, Tina, (2019). Moda, stil i/ili trend: sociološko razumijevanje konstrukcije identiteta mladih u Splitu( Lisans tezi/ Bitirme tezi) https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:172:980797 bağlantısından ulaşılmıştır.
  • Müderrisoğlu, F. (2009). “Tüketici Satın Alma Kararını Etkileyen Faktörler ve Ailede Satın Alma Kararının Verilmesi: Pilot Bir Araştırma”. (Yüksek Lisans Tezi), Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Yök Tez Merkezinden erişildi (303875).
  • Mülayim, S. (1982). Anadolu Türk Mimarisinde Geometrik Süslemeler. Kültür ve Turizm Bakanlığı Sanat Yayınları, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Sanat Yayınları.
  • Öngen, A. G. (2016). “Geleneksel Tekstil Teknikleri Işığında Günümüzün Giyilebilir Sanat Algısı”. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 5(24), 1237-1254.
  • Özcüre, G., ve Yavuz, C. (2006). El sanatları ürünlerinin bulunduğu yöreye sosyo-ekonomik etkileri ve katkıları (Ordu İli Örneği). Uluslararası Katılımlı Sanat Ekonomisi Sempozyumu, Çanakkale. ss.167-183.
  • Özdemir, M. (2012). “Muğla Milas İlçesi Çomakdağ Köyü Geleneksel Kadın Kıyafeti”. Milli Folklor, Yıl 24, Sayı 95, s.345-355.
  • Özkan, N., Çelik, D., & Kılınç, N. (2023). Giyim Sanatı Açısından Kırşehir Müzesi İşlik Ve Cepkenlerinin Araştırılması. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 16(42), 712-727.
  • Pamuk, B. (2020). “Çeyiz Sandığını, Giyilebilir Sanat İle Anlatmak: Sandık Sarısı Koleksiyonu”. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(32), 5341 – 5358. Doi: 10.26466/opus.728845
  • Pelit, E. ve Türkoğlu, T. (2019). Somut Olmayan Kültürel Miras Değerlerinin Turizme Yansımaları: Ebru Sanatı Üzerine Bir İnceleme. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 101-118
  • Pressey, A. D. ve Selassıe, H. G. (2002). “Are Cultural Differences Overrated? Examining the Influence of National Culture on International Buyer-Seller Relationships” Journal of Consumer Behaviour, 2, s. 354-368.
  • Sakin, N. (2016). Türkiye’de Geleneksel Kıyafetlerin Yaşatılmasında “Folklorik Yapma Bebekler”. Electronic Turkish Studies, 11(18).
  • Sari, S. (2017). “Kimlik-Etnik Kimlik Üzerinden Zengin Bir Tasarım Dilinin İnşası”, Turkish Studies (Elektronik),12 (13), 507-530
  • Sert, F. N., ve Susuz, M. (2018). Geleneksel Türk Motif Örnekleri İle Amerika Yerlilerinin Ayakkabı Desenleri Arasındaki Benzerlikler.
  • Şahin, Y. (2016). Geleneksel Türk Giyim Kültürü Ve 20. Yüzyıl Modasının Kesişme Noktası: Geometrik Kesim. Art-e Sanat Dergisi, 9(17), 376-390
  • Turan, Mümtaz (1994). Kültür Değişimleri, Marmara Üniversitesi ilahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, No:16, İstanbul.
  • Vural, T., Koç, F., Koca, E., & Pamuk, B. (2006). Geleneksel Kadın Giysilerinde Kol Formu Özelliklerinin Giysi Konforu Açısından İncelenmesi. Ulusal Ergonomi Kongresi Bildiriler Kitabı, 343-349.
  • Yağlı, S. (2013). “Gündelik Hayatın Bir Alanı Olarak Moda Aracılığıyla Kültürün Yeniden İnşası”, İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Fakültesi. İletişim Çalışmaları Dergisi,2(4),37-63
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınları, Ankara
  • Yıldız, Ş. ve Canbaz, F. (2021). Osmanlı Kumaş Motiflerinin Minimalist Bakışla Afiş Tasarımlarına Yansıtılması. Hars Akademi Uluslararası Hakemli Kültür Sanat Mimarlık Dergisi, 4(7), 256-280.
  • Url-1: <https://zeyneptosun.com/tr/biyografi/>, Erişim Tarihi: 21.04.2022
  • Url -2: <http://www.marieclaire.com.tr/zeynep-tosun-2016-sonbahar-kis-koleksiyonu-kayip-anadolu/ > , Erişim Tarihi: 21.04.2022
  • Url -3: <https://zeyneptosun.com/tr/collections/ss16-pret-a-porter/>, Erişim Tarihi: 21.04.2022
  • Url -4: https://zeyneptosun.com/tr/collections/fw16-pret-a-porter/, Erişim Tarihi: 21.04.2022
  • Url -5: https://www.firatneziroglu.co.uk/, Erişim Tarihi: 22.04.2022
  • Url -6: https://www.firatneziroglu.co.uk/, Erişim Tarihi: 22.04.2022
  • Url -7: https://www.firatneziroglu.co.uk/, Erişim Tarihi: 22.04.2022
  • URL-8 https://yoksis.iku.edu.tr/public/cv/1596030570.pdf , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-9 http://arsiv.ntv.com.tr/news/221347.asp , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-10 http://rsg.mozaik-test.itu.edu.tr/elyaf-sanati-sergisi/sanatci-hakkinda-2, Erişim Tarihi: 04.11.2023
  • URL-11 https://rsg.itu.edu.tr/ekatalog/002/mobile/index.html#p=1, Erişim Tarihi: 04.11.2023
  • URL-12 https://www.haberler.com/selcuki-ali-elyaf-sanati-sergisi-aciliyor-5839756-haberi, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-13 https://en.wikipedia.org/wiki/Rifat_Ozbek Erişim Tarihi 28.02.2022
  • URL-14 https://www.hurriyet.com.tr/60-larin-ihtisamli-sovu-3998752>, Erişim Tarihi:28.02.2022
  • URL-15 https://www.vogue.com/fashion-shows/fall-2006-ready-to-wear/pollini , Erişim Tarihi: 04.11.2023
  • URL-16 https://www.aa.com.tr/tr/anadoludan-avrupaya-insan-hikayeleri/avusturya-disisleri-bakanini-giydiren-turk-modaci-atil-kutoglu/1619368 , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-17 https://www.yeniakit.com.tr/biyografi/atil-kutoglu , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-18 https://vogue.com.tr/defile/atil-kutoglu-2011-ilkbaharyaz, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-19 https://vogue.com.tr/defile/atil-kutoglu-2013-ilkbaharyaz , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-20 https://vogue.com.tr/defile/atil-kutoglu-2014-2015-sonbaharkis, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-21 https://www.turkishfashion.net/tu/atil-kutoglu-Koleksiyonu-Sonbahar-K%C4%B1%C5%9F-2012/10560 , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-22 https://www.biyografi.info/kisi/dilek-hanif , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-23 https://htkulup.haberturk.com/galeri/ht-kulup/500158-hanif-den-yeni-koleksiyon , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-24 ahmetozceyhan.com/hakkımızda/ , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-25 http://ahmetozceyhan.com/ , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-26 http://ahmetozceyhan.com/geleneksel-yaklasimlar/ , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-27 https://www.habercim19.com/medya/turk-motiflerini-dunyaya-tanitan-modaci-h8549.html , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-28 https://www.star.com.tr/cumartesi/anadolu-kulturu-avrupayi-ele-gecirdi-haber-1176056/ Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-29 https://divamagazin.com/geleneksel-dokulardan-dunya-modasina-barrus/ , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-30 https://www.sabah.com.tr/medya/atv-ve-sabah-barrusun-ozel-davetinin-ana-medya-sponsoru-oldu-3456270 , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-31 https://vogue.com.tr/defile/barrus-2017-ilkbaharyaz-5147, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-32 https://www.instagram.com/p/C09cDY0oY7R/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==, Erişim Tarihi: 19.12.2023
  • URL-33 https://www.firatneziroglu.co.uk/about , Erişim Tarihi: 14.02.2024
  • Resim 1. Ahmet Özceyhan Kaynak: URL-24, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 2. Ahmet Özceyhan ” Geleneksel Yaklaşımlar Karanfil Kokan Kaftan”
  • Kaynak:URL-26, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 3. Ahmet Özceyhan “40. Yıl Seçkisi” 2013 Kaynak:URL-27, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 4. Atıl Kutoğlu Kaynak: URL-16, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 5. Atıl Kutoğlu “İlkbahar /Yaz Koleksiyonu 2013” Kaynak: URL-18 Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 6a.-6b.-6c. Atıl Kutoğlu “İlkbahar /Yaz Koleksiyonu 2013” Kaynak:URL-19, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 7. Atıl Kutoğlu “Sonbahar-Kış Koleksiyonu 2014-2015” Kaynak:URL-20, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 8. Atıl Kutoğlu “Sonbahar -Kış Koleksiyonu 2016” Kaynak: URL-21 Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 9. Atıl Kutoğlu “Sonbahar -Kış Koleksiyonu 2016” Kaynak:URL-21 Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 10. Dilek Hanif, “Kapsül Koleksiyon 2020” Kaynak:URL-23, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 11a.- 11b. Dilek Hanif, “Kapsül Koleksiyon 2020” Kaynak: URL-23,Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 12. Dilek Hanif, Kaynak: URL-32, Erişim Tarihi:19.12.2023
  • Resim 13a,b. Dilek Hanif, Kaynak: URL-32, Erişim Tarihi:19.12.2023
  • Resim 14. Fırat Neziroğlu, Kaynak: URL-5, Erişim Tarihi:22.04.2022
  • Resim 15. “YEN” Anadolu Koleksiyonu ve Erkek Kaftan Ceketi Kaynak: URL-7, Erişim Tarihi: 22.04.2022
  • Resim 16a.-16b. “YEN” Anadolu Koleksiyonu Kaynak: URL-7, Erişim Tarihi: 22.04.2022
  • Resim 17a.17b.17c. “YEN” Anadolu Koleksiyonu Kaynak: URL-7, Erişim Tarihi: 22.04.2022
  • Resim 18a.18b. “YEN” Anadolu Koleksiyonu, Kaynak 9a: Özkan Kuş ve diğ., 2023, Kaynak 9b: URL-7, Erişim Tarihi: 22.04.2022
  • Resim 19. Barrus Markası Üreticileri “Neslişah Yılmaz ve Nur Çağlayan” Kaynak URL-28 Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 20. Barrus, “Sonbahar / Kış koleksiyonu 2016” Kaynak: URL-29, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 21. Barrus, “Sonbahar / Kış koleksiyonu 2016” Kaynak: URL-30, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 22a.-22b. Barrus İlbahar/Yaz Koleksiyonu 2017 Kaynak: URL- 31, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 23. Barrus İlkbahar/Yaz Koleksiyonunu 2017 Kaynak: URL-31, Erişim Tarihi:04.11.2023 Resim 24. Barrus İlkbahar/Yaz Koleksiyonunu 2017 Kaynak: URL-31, Erişim Tarihi:04.11.2023 Resim 25. Barrus İlkbahar/Yaz Koleksiyonunu 2017 Kaynak: URL-31, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 26. Barrus İlkbahar/Yaz Koleksiyonunu 2017 Kaynak: URL-31, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 27. Rıfat Özbek Kaynak: URL-13, Erişim Tarihi 28.02.2022
  • Resim 28a.-28b.-28c. Rıfat Özbek “Pollini Sonbahar Koleksiyonu 2006” Kaynak: URL-15 Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 29. Rıfat Özbek “Pollini Sonbahar Koleksiyonu 2006” Kaynak: URL-15, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 30. Rıfat Özbek “Pollini Sonbahar Koleksiyonu 2006” Kaynak: URL-15, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 31. Rıfat Özbek “Pollini Sonbahar Koleksiyonu 2006” Kaynak: URL-15, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 32a.- 32b Selçuk Gürışık Topkapı Sarayı "Keçe Sergisi” Kaynak:URL-9, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 33. Selçuk Gürışık&Ali Elyaf Sanatı Sergisi "Selçuki Koleksiyonu”, Nisan 2014 Kaynak:URL-11, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 34a.-34b. Selçuk Gürışık&Ali Elyaf Sanatı Sergisi "Selçuki Koleksiyonu”, Nisan 2014 Kaynak:URL-11, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 35. Selçuk Gürışık&Ali Elyaf Sanatı Sergisi "Selçuki Koleksiyonu”, Nisan 2014 Kaynak:URL-11 Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 36a.-36b. Selçuk Gürışık&Ali Elyaf Sanatı Sergisi "Selçuki Koleksiyonu”, Nisan 2014 Kaynak: URL-11, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 37. Zeynep Tosun, Kaynak:URL-1, Erişim Tarihi: 21.04.2022
  • Resim 38. Zeynep Tosun FW16 Koleksiyon Sunumu, Kaynak:URL-2, Erişim Tarihi:21.04.2022
  • Resim 39. Zeynep Tosun SS 2016 Koleksiyonu Kaynak: URL-3, Erişim Tarihi: 21.04.2022
  • Resim 40. Zeynep Tosun FW16 Koleksiyon Sunumu Kaynak: URL-4, Erişim Tarihi: 21.04.2022

A LOOK AT FASHION REFLECTED FROM THE CULTURAL INFLUENCE

Year 2024, , 141 - 166, 30.06.2024
https://doi.org/10.54976/tjfdm.1386806

Abstract

Dressing, which is one of the most important needs in human life, has enabled fashion to take shape while changing according to time and place. Traditional patterns, techniques have carried the culture, sociology, economy and history of the lands they came with by filtering. As fashion is influenced by many elements, it has been directly affected by cultural and social changes and has taken direction according to changing consumer demands. In the research; fashion, trend, culture concepts were discussed, their relationships with each other and their effects were tried to be explained conceptually. The aim of the study is to examine and analyze the cultural influences in the fashion collections of Turkish designers by revealing that culture has an important place in fashion trends. Qualitative research method was used in the study. The designs of Zeynep Tosun, Fırat Neziroğlu, Selçuk Gürışık, Fırat Özbek, Atil Kutoğlu, Dilek Hanif, Ahmet Özceyhan, Neslişah Yılmaz and Nur Çağlayan, which emphasize the traditional methods, techniques and materials in the designs of the fashion designers included in the sample of the study, were examined. As a result of the research, it was determined that the designers created timeless products that blend past and present trends based on traditional patterns and techniques.

References

  • Akar, H. (2011). "Popüler Kültür ve Moda". Erciyes İletişim Dergisi 1. : https://dergipark.org.tr/tr/pub/erciyesiletisim/issue/5860/77573
  • Akıncı, Ö. B. (2014) “Moda Trendlerinin Giysi Seçimi ve Satın Almaya Etkileri” (Yüksek Lisans Tezi). Yök Tez Merkezinden edinilmiştir (366383).
  • Alagöz, S. (2009). “Pazarlamada Yükselen Trend: Moda”. Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 9(18),533-560. : https://dergipark.org.tr/tr/pub/susead/issue/28417/302570
  • Alpat, F. (2011). Osmanlı İmparatorluğunun 15. Yüzyıl Ve 18. Yüzyıllar Arası Saray Kumaşlarında Kullanılan Bitkisel Üslup. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 26-49.
  • Arık, S. (2009). Türk dokumacılık sanatında nar motifi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 583-593.
  • Aslan, T. (2018). “Türk El Sanatları Geleneksel Yöntemleriyle, Deri Üzerinde Tasarım ve Uygulamalarında Yeni Yaklaşımlar”. Tarih Okulu Dergisi, 11(37), 37-54.
  • Aslanapa, O. (1997). Türk Halı Sanatının Tarihi Gelişmesi. Arış Dergisi, (3), 18-27.
  • Atalayer, G. ve Bahar, C. (2016). “Tekstil ve Hazır Giyim Sektöründe Marka, Pazar ve Moda Eğilimlerinin Koleksiyona Etkisi”. Arış Dergisi,(12),12-18. DOI: 10.34242/akmbaris.2019.71
  • Aydın, S. (2022). Osmanlı Kitap Sanatlarında Lale Motifi. Tulıps., 80.
  • Başaran, F. N., ve Kılıç, Ö. (2014). Nallıhan İğne Oyalı Bez Dokumacılığı Özet. E-Journal Of New World Sciences Academy, 48.
  • Begiç, H. N. (2016). “Gi̇yi̇m - Kuşam Kültüründe Keçe Sanatına Tari̇hsel Bi̇r Bakış”. Journal of Turkish Studies / Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 40, 287–297 https://doi.org/10.21563/sutad.270335
  • Begiç, H. N. (2015). Unesco Dünya Kültürel Miras Listesinde Yer Alan Geleneksel Türk Ebru Sanatı’nda Yeni Yorumlar. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 1(37), 587-605.
  • Bulut, R. (2016).“Örtünmenin Anlamı ve Tüketim Kültürü Etkisinde Dönüşüm: Tesettürde Moda”.(Turkish). Journal of International Social Research, 9(45), 431–737
  • Çolak, S., ve Uğurlu, S. S. (2022). 2020-2021 Yıllarında “Scythıa” Bienali’nde Sergilenen Sanatsal Dokuma Eserler. Hars Akademi Uluslararası Hakemli Kültür Sanat Mimarlık Dergisi, 5(Özel Sayı 3), 271-298.
  • Dağlar Baytar, G. (2016). “20. Yüzyılda Yaşanan Toplumsal Olayların Oluşturduğu Trendler ve Kadın Modasına Tematik Yansımalarının İncelenmesi” (Yüksek Lisans Tezi). Yök Tez Merkezinden edinilmiştir (452100).
  • Dereci, V. T. “Giysi Tasarım Alanında Moda Eğilim Öngörülerini Anlama Üzerine”. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi , (59) , 73-89 (2017). https://dergipark.org.tr/tr/pub/abuhsbd/issue/32981/366650
  • Dikme, H. ve Sucu, İ. (2020). “Giyim Modası Olgusu ve Moda Programlarında Yaşam Tarzı Sunumları”. Balkan & Near Eastern Journal of Social Sciences (BNEJSS), 6(3), 11-17
  • Erdoğan, E. ve Akarslan Kodaloğlu F. (2023). Kars Geleneksel Kafkas, Osmanlı, Türkmen Kadın Giyimleri ve Etkileşimleri, Türk Arkeoloji ve Etnografya Dergisi, 86, 85-95.
  • Erol F. (2011). Trend öngörüsü ve moda dinamikleri / Trend tahmini ve moda dinamikleri (Yüksek Lisans Tezi). Yök Tez Merkezinden edinilmiştir (285918).
  • Ertürk, Zeynep. (2014). Türk Çini Sanatında Saz Yolu Ekolü, (Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi). İstanbul Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, İstanbul(375725)
  • Ertürk, N. (2011). “Moda Kavramı, Moda Kuramları ve Güncel Moda Eğilimi Çalışmaları”. Art-e Sanat Dergisi , 4 (7) , 1-32 https://dergipark.org.tr/tr/pub/sduarte/issue/20726/221458
  • Eroğlu, E.; Velioğlu, M. N.; Barış, G. & Argan, M. (Odabaşı, Y.). (2012). “Tüketici Davranışları”. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını no:2604.
  • Gençtürk-Hızal, G. S. (2003). “Bir iletişim Biçimi Olarak Moda: ‘Modusun Sınırları”, İletişim Araştırmaları, 1(1). 65-86
  • Gür, S.(2012). Anadolu’nun Sanat Objesine Dönüşen Kültürel Değeri Keçe. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 1173-1181.
  • Gürcüm, B. H. ve Öztürk, Ö. (2020). “Tekstil ve Moda Tasarımında Gelenekselin Yaşatılması”. Folklor Akademi Dergisi, Prof. Dr.H. Feriha Akapınarlı Armağan Sayısı, 244-26. https://dergipark.org.tr/tr/pub/folklor/issue/58667/798039
  • Hanif, D. (2023). Halkın Sanatı. https://cdn.shopify.com/s/files/1/0744/2943/2112/files/dilek_hanif_kitap_ic_compressed.pdf?v=1700481383
  • Herdman, E. A. (2006). “Derleme Makale yazımında Konferans ve Bildiri Sunumu Hazırlamada Pratik Bilgiler”. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 3 (1) 2-4.
  • İşbilen, A. (2015). “Moda Tasarımında Anlatı ve Kültürel Kaynakları”. ss. 353-366, https://www.ayk.gov.tr/wp-ontent/uploads/2015/01/%c4%b0%c5%9eB%c4%b0LEN-Ay%c5%9fe-MODA-TASARIMINDA-ANLATI-VE-K%c3%9cLT%c3%9cREL-KAYNAKLARI.pdf
  • Karabaşa, S., ve Ç. Kara. (2022). Oyanın Mirası Nallıhan İğne Oyasının Miras Olma Serüveni. Folklor/Edebiyat, 28(110), 499-522.
  • Karamağaralı, B. (1997). Türk Halı Sanatındaki Motiflerin Yorumu Üzerine. Arış Dergisi, (3), 28-39.
  • Kartal, Eda. (2014). “Moda Trend Tahmin ve Analizleri Tüketicilerin Moda Ürün Beklenti Düzeyleri” / Fashion trend forecasting and analyses the product demand level of the consumer.(Yüksek Lisans Tezi), Yök Tez Merkezinden Erişildi(355932).
  • Kaya, Y. ve Aksakal, Ö.(2005). Endemik Bitkilerin Dünya ve Türkiye’deki Dağılımı,Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,7(1),85-99. Retrived from https://dergipark.org.tr/tr/pub/erziefd/issue/5995/79777
  • Koca, E. (2018). “Moda Tasarımı Çıktılarının Kültürel Değerler İle Beslenmesine Yönelik Tasarımcı Yaklaşımlar”. Researcher: Social Science Studies,6(4), s.109-117 ISSN:2148-2691
  • Koç, F.; Saatçıoğlu, K.; Çelik, R. & Nadasbaş, S. E. (2016). “Moda Tüketi̇ci̇leri̇ni̇n Gi̇ysi̇ Seçi̇mi̇nde Trendleri̇ (Eği̇li̇m) Kullanma Durumlari ve Gi̇ysi̇ Sti̇lleri̇ni̇n Beli̇rlenmesi̇ne İli̇şki̇n Davraniş Anali̇zi̇”. Journal of International Social Research, 9(43), 2588–2600 : https://doi.org/10.17719/jisr.20164317819
  • Kozbekçi Ayranpınar, S. (2018). “Gi̇yi̇m Modasinda Kültürel Ki̇mli̇ği̇n Örnekleri̇nden; Mola Apli̇keleri̇”. Sanat & Tasarım Dergisi, 8(2), 20–40
  • Komşuoğlu, Ş., Seçkinöz M, Alparslan S., İmer, A. ve Etike S. (1986). “Süsleme Resmi Ve Süsleme Sanatları Tarihi. Ankara
  • Kutlu Y. N. (2018). “Kültürlerarası Etkileşimde Giysi Faktörü: Amalıa Bloomer-Turkısh Dress Clothing Factor in Cultural İnteraction:Amelia Bloomer-Turkish Dress”. Atlas İnternatıonal Refereed Journal on Social Scıences, Vol 4, Issue:13 Pp:1192-1199. ISSN:2619-936X
  • Masnić, Tina, (2019). Moda, stil i/ili trend: sociološko razumijevanje konstrukcije identiteta mladih u Splitu( Lisans tezi/ Bitirme tezi) https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:172:980797 bağlantısından ulaşılmıştır.
  • Müderrisoğlu, F. (2009). “Tüketici Satın Alma Kararını Etkileyen Faktörler ve Ailede Satın Alma Kararının Verilmesi: Pilot Bir Araştırma”. (Yüksek Lisans Tezi), Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Yök Tez Merkezinden erişildi (303875).
  • Mülayim, S. (1982). Anadolu Türk Mimarisinde Geometrik Süslemeler. Kültür ve Turizm Bakanlığı Sanat Yayınları, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Sanat Yayınları.
  • Öngen, A. G. (2016). “Geleneksel Tekstil Teknikleri Işığında Günümüzün Giyilebilir Sanat Algısı”. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 5(24), 1237-1254.
  • Özcüre, G., ve Yavuz, C. (2006). El sanatları ürünlerinin bulunduğu yöreye sosyo-ekonomik etkileri ve katkıları (Ordu İli Örneği). Uluslararası Katılımlı Sanat Ekonomisi Sempozyumu, Çanakkale. ss.167-183.
  • Özdemir, M. (2012). “Muğla Milas İlçesi Çomakdağ Köyü Geleneksel Kadın Kıyafeti”. Milli Folklor, Yıl 24, Sayı 95, s.345-355.
  • Özkan, N., Çelik, D., & Kılınç, N. (2023). Giyim Sanatı Açısından Kırşehir Müzesi İşlik Ve Cepkenlerinin Araştırılması. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 16(42), 712-727.
  • Pamuk, B. (2020). “Çeyiz Sandığını, Giyilebilir Sanat İle Anlatmak: Sandık Sarısı Koleksiyonu”. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(32), 5341 – 5358. Doi: 10.26466/opus.728845
  • Pelit, E. ve Türkoğlu, T. (2019). Somut Olmayan Kültürel Miras Değerlerinin Turizme Yansımaları: Ebru Sanatı Üzerine Bir İnceleme. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 101-118
  • Pressey, A. D. ve Selassıe, H. G. (2002). “Are Cultural Differences Overrated? Examining the Influence of National Culture on International Buyer-Seller Relationships” Journal of Consumer Behaviour, 2, s. 354-368.
  • Sakin, N. (2016). Türkiye’de Geleneksel Kıyafetlerin Yaşatılmasında “Folklorik Yapma Bebekler”. Electronic Turkish Studies, 11(18).
  • Sari, S. (2017). “Kimlik-Etnik Kimlik Üzerinden Zengin Bir Tasarım Dilinin İnşası”, Turkish Studies (Elektronik),12 (13), 507-530
  • Sert, F. N., ve Susuz, M. (2018). Geleneksel Türk Motif Örnekleri İle Amerika Yerlilerinin Ayakkabı Desenleri Arasındaki Benzerlikler.
  • Şahin, Y. (2016). Geleneksel Türk Giyim Kültürü Ve 20. Yüzyıl Modasının Kesişme Noktası: Geometrik Kesim. Art-e Sanat Dergisi, 9(17), 376-390
  • Turan, Mümtaz (1994). Kültür Değişimleri, Marmara Üniversitesi ilahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, No:16, İstanbul.
  • Vural, T., Koç, F., Koca, E., & Pamuk, B. (2006). Geleneksel Kadın Giysilerinde Kol Formu Özelliklerinin Giysi Konforu Açısından İncelenmesi. Ulusal Ergonomi Kongresi Bildiriler Kitabı, 343-349.
  • Yağlı, S. (2013). “Gündelik Hayatın Bir Alanı Olarak Moda Aracılığıyla Kültürün Yeniden İnşası”, İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Fakültesi. İletişim Çalışmaları Dergisi,2(4),37-63
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınları, Ankara
  • Yıldız, Ş. ve Canbaz, F. (2021). Osmanlı Kumaş Motiflerinin Minimalist Bakışla Afiş Tasarımlarına Yansıtılması. Hars Akademi Uluslararası Hakemli Kültür Sanat Mimarlık Dergisi, 4(7), 256-280.
  • Url-1: <https://zeyneptosun.com/tr/biyografi/>, Erişim Tarihi: 21.04.2022
  • Url -2: <http://www.marieclaire.com.tr/zeynep-tosun-2016-sonbahar-kis-koleksiyonu-kayip-anadolu/ > , Erişim Tarihi: 21.04.2022
  • Url -3: <https://zeyneptosun.com/tr/collections/ss16-pret-a-porter/>, Erişim Tarihi: 21.04.2022
  • Url -4: https://zeyneptosun.com/tr/collections/fw16-pret-a-porter/, Erişim Tarihi: 21.04.2022
  • Url -5: https://www.firatneziroglu.co.uk/, Erişim Tarihi: 22.04.2022
  • Url -6: https://www.firatneziroglu.co.uk/, Erişim Tarihi: 22.04.2022
  • Url -7: https://www.firatneziroglu.co.uk/, Erişim Tarihi: 22.04.2022
  • URL-8 https://yoksis.iku.edu.tr/public/cv/1596030570.pdf , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-9 http://arsiv.ntv.com.tr/news/221347.asp , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-10 http://rsg.mozaik-test.itu.edu.tr/elyaf-sanati-sergisi/sanatci-hakkinda-2, Erişim Tarihi: 04.11.2023
  • URL-11 https://rsg.itu.edu.tr/ekatalog/002/mobile/index.html#p=1, Erişim Tarihi: 04.11.2023
  • URL-12 https://www.haberler.com/selcuki-ali-elyaf-sanati-sergisi-aciliyor-5839756-haberi, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-13 https://en.wikipedia.org/wiki/Rifat_Ozbek Erişim Tarihi 28.02.2022
  • URL-14 https://www.hurriyet.com.tr/60-larin-ihtisamli-sovu-3998752>, Erişim Tarihi:28.02.2022
  • URL-15 https://www.vogue.com/fashion-shows/fall-2006-ready-to-wear/pollini , Erişim Tarihi: 04.11.2023
  • URL-16 https://www.aa.com.tr/tr/anadoludan-avrupaya-insan-hikayeleri/avusturya-disisleri-bakanini-giydiren-turk-modaci-atil-kutoglu/1619368 , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-17 https://www.yeniakit.com.tr/biyografi/atil-kutoglu , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-18 https://vogue.com.tr/defile/atil-kutoglu-2011-ilkbaharyaz, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-19 https://vogue.com.tr/defile/atil-kutoglu-2013-ilkbaharyaz , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-20 https://vogue.com.tr/defile/atil-kutoglu-2014-2015-sonbaharkis, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-21 https://www.turkishfashion.net/tu/atil-kutoglu-Koleksiyonu-Sonbahar-K%C4%B1%C5%9F-2012/10560 , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-22 https://www.biyografi.info/kisi/dilek-hanif , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-23 https://htkulup.haberturk.com/galeri/ht-kulup/500158-hanif-den-yeni-koleksiyon , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-24 ahmetozceyhan.com/hakkımızda/ , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-25 http://ahmetozceyhan.com/ , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-26 http://ahmetozceyhan.com/geleneksel-yaklasimlar/ , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-27 https://www.habercim19.com/medya/turk-motiflerini-dunyaya-tanitan-modaci-h8549.html , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-28 https://www.star.com.tr/cumartesi/anadolu-kulturu-avrupayi-ele-gecirdi-haber-1176056/ Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-29 https://divamagazin.com/geleneksel-dokulardan-dunya-modasina-barrus/ , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-30 https://www.sabah.com.tr/medya/atv-ve-sabah-barrusun-ozel-davetinin-ana-medya-sponsoru-oldu-3456270 , Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-31 https://vogue.com.tr/defile/barrus-2017-ilkbaharyaz-5147, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • URL-32 https://www.instagram.com/p/C09cDY0oY7R/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==, Erişim Tarihi: 19.12.2023
  • URL-33 https://www.firatneziroglu.co.uk/about , Erişim Tarihi: 14.02.2024
  • Resim 1. Ahmet Özceyhan Kaynak: URL-24, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 2. Ahmet Özceyhan ” Geleneksel Yaklaşımlar Karanfil Kokan Kaftan”
  • Kaynak:URL-26, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 3. Ahmet Özceyhan “40. Yıl Seçkisi” 2013 Kaynak:URL-27, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 4. Atıl Kutoğlu Kaynak: URL-16, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 5. Atıl Kutoğlu “İlkbahar /Yaz Koleksiyonu 2013” Kaynak: URL-18 Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 6a.-6b.-6c. Atıl Kutoğlu “İlkbahar /Yaz Koleksiyonu 2013” Kaynak:URL-19, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 7. Atıl Kutoğlu “Sonbahar-Kış Koleksiyonu 2014-2015” Kaynak:URL-20, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 8. Atıl Kutoğlu “Sonbahar -Kış Koleksiyonu 2016” Kaynak: URL-21 Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 9. Atıl Kutoğlu “Sonbahar -Kış Koleksiyonu 2016” Kaynak:URL-21 Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 10. Dilek Hanif, “Kapsül Koleksiyon 2020” Kaynak:URL-23, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 11a.- 11b. Dilek Hanif, “Kapsül Koleksiyon 2020” Kaynak: URL-23,Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 12. Dilek Hanif, Kaynak: URL-32, Erişim Tarihi:19.12.2023
  • Resim 13a,b. Dilek Hanif, Kaynak: URL-32, Erişim Tarihi:19.12.2023
  • Resim 14. Fırat Neziroğlu, Kaynak: URL-5, Erişim Tarihi:22.04.2022
  • Resim 15. “YEN” Anadolu Koleksiyonu ve Erkek Kaftan Ceketi Kaynak: URL-7, Erişim Tarihi: 22.04.2022
  • Resim 16a.-16b. “YEN” Anadolu Koleksiyonu Kaynak: URL-7, Erişim Tarihi: 22.04.2022
  • Resim 17a.17b.17c. “YEN” Anadolu Koleksiyonu Kaynak: URL-7, Erişim Tarihi: 22.04.2022
  • Resim 18a.18b. “YEN” Anadolu Koleksiyonu, Kaynak 9a: Özkan Kuş ve diğ., 2023, Kaynak 9b: URL-7, Erişim Tarihi: 22.04.2022
  • Resim 19. Barrus Markası Üreticileri “Neslişah Yılmaz ve Nur Çağlayan” Kaynak URL-28 Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 20. Barrus, “Sonbahar / Kış koleksiyonu 2016” Kaynak: URL-29, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 21. Barrus, “Sonbahar / Kış koleksiyonu 2016” Kaynak: URL-30, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 22a.-22b. Barrus İlbahar/Yaz Koleksiyonu 2017 Kaynak: URL- 31, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 23. Barrus İlkbahar/Yaz Koleksiyonunu 2017 Kaynak: URL-31, Erişim Tarihi:04.11.2023 Resim 24. Barrus İlkbahar/Yaz Koleksiyonunu 2017 Kaynak: URL-31, Erişim Tarihi:04.11.2023 Resim 25. Barrus İlkbahar/Yaz Koleksiyonunu 2017 Kaynak: URL-31, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 26. Barrus İlkbahar/Yaz Koleksiyonunu 2017 Kaynak: URL-31, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 27. Rıfat Özbek Kaynak: URL-13, Erişim Tarihi 28.02.2022
  • Resim 28a.-28b.-28c. Rıfat Özbek “Pollini Sonbahar Koleksiyonu 2006” Kaynak: URL-15 Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 29. Rıfat Özbek “Pollini Sonbahar Koleksiyonu 2006” Kaynak: URL-15, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 30. Rıfat Özbek “Pollini Sonbahar Koleksiyonu 2006” Kaynak: URL-15, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 31. Rıfat Özbek “Pollini Sonbahar Koleksiyonu 2006” Kaynak: URL-15, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 32a.- 32b Selçuk Gürışık Topkapı Sarayı "Keçe Sergisi” Kaynak:URL-9, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 33. Selçuk Gürışık&Ali Elyaf Sanatı Sergisi "Selçuki Koleksiyonu”, Nisan 2014 Kaynak:URL-11, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 34a.-34b. Selçuk Gürışık&Ali Elyaf Sanatı Sergisi "Selçuki Koleksiyonu”, Nisan 2014 Kaynak:URL-11, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 35. Selçuk Gürışık&Ali Elyaf Sanatı Sergisi "Selçuki Koleksiyonu”, Nisan 2014 Kaynak:URL-11 Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 36a.-36b. Selçuk Gürışık&Ali Elyaf Sanatı Sergisi "Selçuki Koleksiyonu”, Nisan 2014 Kaynak: URL-11, Erişim Tarihi:04.11.2023
  • Resim 37. Zeynep Tosun, Kaynak:URL-1, Erişim Tarihi: 21.04.2022
  • Resim 38. Zeynep Tosun FW16 Koleksiyon Sunumu, Kaynak:URL-2, Erişim Tarihi:21.04.2022
  • Resim 39. Zeynep Tosun SS 2016 Koleksiyonu Kaynak: URL-3, Erişim Tarihi: 21.04.2022
  • Resim 40. Zeynep Tosun FW16 Koleksiyon Sunumu Kaynak: URL-4, Erişim Tarihi: 21.04.2022
There are 128 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Textile and Fashion Design
Journal Section Research Articles
Authors

Şerife Yıldız 0000-0002-7234-983X

Ümmü Gülsüm Mermerci 0000-0002-8339-3625

Early Pub Date June 28, 2024
Publication Date June 30, 2024
Submission Date November 6, 2023
Acceptance Date February 21, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Yıldız, Ş., & Mermerci, Ü. G. (2024). KÜLTÜR ETKİSİNDEN YANSIYAN MODAYA BİR BAKIŞ. Turkish Journal of Fashion Design and Management, 6(2), 141-166. https://doi.org/10.54976/tjfdm.1386806

Turkish Journal of Fashion Design and Management (TJFDM) Dergisi, Ege Üniversitesi Moda ve Tasarım Yüksekokulu tarafından yayınlanmaktadır.