Sustainability, which basically means leaving a sustainable and livable world for future generations, is a very important concept for the world and humanity. Sustainability means that a product can continue and renew itself by maintaining its current state. Sustainability, which is a necessity today, is a shaping movement that encompasses many disciplines. As in many sectors, the sustainability policies implemented by companies in the textile sector are very important for supporting the environment, economy and social development. In this research article, the sustainability approaches they apply by examining textile brands that apply the principle of sustainability in Turkey and around the world are discussed. In this aspect, 140 products were selected from 28 companies including domestic and foreign brands. These products produced by selected textile companies within the scope of sustainability activities have been classified according to their application purposes as production methods, raw material contents and product costs. This information about the products was analyzed using histogram distribution and bar graph in comparison with SPSS 24 statistical analysis method. According to the data analyzed, domestic brands used the most natural raw materials at an average rate of 67%, while foreign brands used the most organic raw materials at an average rate of 29%. While the use of natural raw materials in foreign brands is 27% on average, the proportion of organic raw materials used by domestic brands is 6% on average. While the organic raw material usage attitude of foreign brands is quite high compared to domestic brands, this is the opposite trend in the use of natural raw materials. Foreign brands’ preference for organic raw materials is associated with factors such as consumer demands, government policies, international competitiveness. Foreign brands as product content, 27% of organic cotton is used 100%, while in domestic brands this ratio is the second most used content with 7%. The most used content of domestic brands is 100% Cotton fiber with 59%. This shows that the use of 100% cotton in domestic brands is ahead of the use of organic cotton and should be improved. As a result of the study, how the products of textile companies can be developed within the scope of sustainability, activities that can be done in terms of raw materials, production method and recycling and measures that can be taken in terms of producers and consumers were transferred.
Temelde gelecek nesillere ekonomik, ekolojik ve sosyal koşulları devam ettirilebilir ve yaşanabilir bir dünya bırakmak anlamına gelen sürdürülebilirlik, dünya ve insanlık için son derece önemli bir kavramdır. Sürdürülebilirlik, bir ürünün mevcut durumunu koruyarak devam edebilen ve kendini yenileyebilen anlamına gelmektedir. Günümüzde bir gereklilik olan sürdürülebilirlik birçok disiplini kapsayan bir biçimlendirme hareketidir. Birçok sektörde olduğu gibi tekstil sektöründe de firmaların uyguladıkları sürdürülebilirlik politikaları çevrenin, ekonominin ve sosyal gelişimin desteklenmesi için oldukça önemlidir. Bu araştırma makalesinde, Türkiye ve Dünya çapında sürdürülebilirlik ilkesini uygulayan tekstil markaları incelenerek uyguladıkları sürdürülebilirlik yaklaşımları ele alınmıştır. Bu doğrultuda yerli ve yabancı markalar olmak üzere 28 adet firmadan 140 adet ürün seçilmiştir. Seçilen tekstil firmalarının sürdürülebilirlik faaliyetleri kapsamında ürettikleri bu ürünler, üretim yöntemleri, hammadde içerikleri ve ürün maliyetleri olarak uygulama amaçlarına uygun sınıflandırma yapılmıştır. Ürünlere ait bu bilgiler, SPSS 24 istatistiksel analiz yöntemi ile karşılaştırmalı olarak histogram dağılımı ve bar grafiği kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz edilen veriler doğrultusunda, yerli markalar yöntem olarak; ortalama %67 oranında en fazla doğal hammaddeyi kullanırken yabancı markalar ortalama %29 oranında en fazla organik hammadde kullanmıştır. Yabancı markalarda doğal hammadde kullanımı ortalama %27 iken yerli markaların kullandığı organik hammadde oranının ortalama %6 olduğu saptanmıştır. Yabancı markaların organik hammadde kullanım tutumu yerli markalara göre oldukça yüksek iken, bu durum doğal hammadde kullanımında tam tersi bir eğilimdedir. Yabancı markalar organik hammaddeleri tercih etmeleri tüketici talepleri, devlet politikaları, uluslararası rekabet gücü gibi faktörler ile ilişkilidir. Ürün içeriği olarak yabancı markalar, %27 oranında %100 Organik Pamuk kullanıldığı görülürken, yerli markalarda ise bu oran %7 ile en çok kullanılan ikinci içeriktir. Yerli markaların en fazla kullanılan içeriği %59 oranı ile %100 Pamuk elyafıdır. Bu durum yerli markalarda %100 pamuk kullanımının organik pamuk kullanımının önünde olduğunu ve geliştirilmesi gerektiğini göstermektedir. Çalışma sonucunda, tekstil firmalarının ürünlerinin sürdürülebilirlik kapsamında nasıl geliştirilebileceği, hammadde, üretim yöntemi ve geri dönüşüm açısından yapabilecek faaliyetler ve üretici ve tüketici açısından alınabilecek önlemler aktarılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sustainable Design, Textile and Fashion Design, Wearable Materials |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2023 |
Publication Date | June 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 2 |
Turkish Journal of Fashion Design and Management (TJFDM) Dergisi, Ege Üniversitesi Moda ve Tasarım Yüksekokulu tarafından yayınlanmaktadır.