İnsan yaşamında en önemli ihtiyaçlarından biri olan giyinmek, zamana ve mekana göre değişiklik gösterirken modanın da şekillenmesini sağlamıştır. Geleneksel desenler ve teknikler beraberinde geldiği toprakların kültürünü, sosyolojisini, ekonomisini, tarihini süzerek günümüze taşımıştır. Moda birçok unsurdan etkilendiği gibi kültürel ve sosyal değişimlerden doğrudan etkilenmektedir. Bu doğrultuda değişen tüketici taleplerine göre de yön almaktadır. Araştırmada moda, trend, kültür kavramları ele alınmış, birbiri ile olan ilişkileri ve etkileri kavramsal olarak açıklanmaya çalışılmıştır. Çalışmanın amacı; moda eğilimlerinde kültürün önemli bir yere sahip olduğunu ortaya koyarak, Türk tasarımcıların moda koleksiyonlarındaki kültürel etkileri inceleyip analiz etmektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın örnekleminde yer alan moda tasarımcılarının tasarımlarındaki geleneksel yöntemler, teknikler ve malzemeleri vurgulayan Zeynep Tosun, Fırat Neziroğlu, Selçuk Gürışık, Fırat Özbek, Atıl Kutoğlu, Dilek Hanif, Ahmet Özceyhan, Neslişah Yılmaz ve Nur Çağlayan’a ait tasarımlar incelenmiştir. Araştırma sonucunda tasarımcıların geleneksel desen ve tekniklerden hareketle geçmiş ile günümüz trendlerini harmanlayan, zamansız ürünler ortaya koydukları tespit edilmiştir.
Araştırmada etik beyana ilişkin bir veri çalışması bulunmamaktadır.
Yoktur.
Çalışma içinde yer verilen moda tasarımcılarına teşekkür ederiz.
Dressing, which is one of the most important needs in human life, has enabled fashion to take shape while changing according to time and place. Traditional patterns, techniques have carried the culture, sociology, economy and history of the lands they came with by filtering. As fashion is influenced by many elements, it has been directly affected by cultural and social changes and has taken direction according to changing consumer demands. In the research; fashion, trend, culture concepts were discussed, their relationships with each other and their effects were tried to be explained conceptually. The aim of the study is to examine and analyze the cultural influences in the fashion collections of Turkish designers by revealing that culture has an important place in fashion trends. Qualitative research method was used in the study. The designs of Zeynep Tosun, Fırat Neziroğlu, Selçuk Gürışık, Fırat Özbek, Atil Kutoğlu, Dilek Hanif, Ahmet Özceyhan, Neslişah Yılmaz and Nur Çağlayan, which emphasize the traditional methods, techniques and materials in the designs of the fashion designers included in the sample of the study, were examined. As a result of the research, it was determined that the designers created timeless products that blend past and present trends based on traditional patterns and techniques.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Textile and Fashion Design |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 28, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | November 6, 2023 |
Acceptance Date | February 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 2 |
Turkish Journal of Fashion Design and Management (TJFDM) Dergisi, Ege Üniversitesi Moda ve Tasarım Yüksekokulu tarafından yayınlanmaktadır.