Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2021, Volume: 4 Issue: 3, 116 - 124, 27.12.2021

Abstract

References

  • Referans1 1. Onursoy S. Üniversite Gençliğinin Dijital Okuryazarlik Düzeyleri: Anadolu Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 2018;6(2):889-1013.
  • Referans 2. Gilster P. Digital Literacy, New York: John Wiley,1997
  • Referans 3. Eshet Y. Digital Literacy: A Conceptual Framework for Survival Skills in the Digital Era. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia 2004;13(1):93-106.
  • Referans 4. Global Digital. https://datareportal.com/reports/digital-2021-turkey. 2021; Erişim Tarihi: 10.08.2021.
  • Referans 5. Türkiye İstatistik Kurumu. Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim Arastirmasi. 2020; Erişim Tarihi: 10.08.2021.
  • Referans 6. Çiftçi H. Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi 2018;7(4):417-434.
  • Referans 7. Pornsakulvanich V. Personality, Attitudes, Social Influences, and Social Networking Site Usage Predicting Online Social Support. Computers in Human Behavior 2017;76:255-262.
  • Referans 8. Okur HD. Gençlik ve Sosyal Paylaşım Siteleri. Düşünce Dünyasında Türkiz Siyaset Ve Kültür Dergisi. 23(4), 93-106.
  • Referans 9. Chen W, Choi ASK. Internet and social support among Chinese migrants in Singapore. New Media and Society 2011;13(7):1067–1084.
  • Referans 10. Lu W, Hampton KN Beyond the power of networks: Differentiating network structure from social media affordances for perceived social support. New Media and Society 2017;19(6): 861–879.
  • Referans 11. Bişkin SÖ, Kocaayan F. Sanal Sosyal Destek Ölçeği Uyarlama Çalışması. International Human and Civilization Congress from Past to Future Abstracts Books 2019:114.
  • Referans 12. Liu D, Wright K, Hu B. A meta-analysis of social network site use and social support. Computers & Education 2018;127:201-213.
  • Referans 13. Liu CY, Yu CP. Can Facebook use induce well-being?. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking 2013;16(9):674–679.
  • Referans 14. Özpulat F, Özvarış ŞB. Akşehir Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Özyeterlilik Düzeyleri ve Toplumsal Cinsiyet Algılarının Belirlenmesi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi 2019;28(2):98-107. Referans 15. Bandura, A. Self-efficacy, In: Ramachaudran VS (ed.). Encyclopedia of Human Behavior. New York, Academic Press,1994.
  • Referans 16. Millburg SN. The effects of environmental risk factors on at-risk urban high school students’ academic self-efficacy. Yayınlanmamış Doktora Tezi, University of Cincinnati, Ohio, 2009.
  • Referans 17. Zhu YQ, Chen LY, Chen HG, Chern CC. How does Internet information seeking help academic performance? – The moderating and mediating roles of academic self-efficacy. Computers and Education 2011;57(4):2476-2484.
  • Referans 18. Hamutoğlu NB, Canan Güngören Ö, Kaya Uyanık G, Gür Erdoğan D. Dijital Okuryazarlık Ölçeği Türkçeye uyarlama çalışması. Ege Eğitim Dergisi 2017;18(1):408-429.
  • Referans 19. Bişkin SÖ, Kocaayan F. Sanal Sosyal Destek Ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 2020;19(75):1517-1533.
  • Referans 20. Yılmaz M, Gürçay D, Ekici G. Akademik Özyeterlik Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2007;33:253-259.
  • Referans 21. Alpar R. Uygulamalı istatistik ve geçerlik güvenirlik (2nd ed.). Ankara: Detay Yayıncılık, 2012;338:414-415.
  • Referans 22. Shopova T. Dıgıtal Lıteracy Of Students And Its Improvement At The Unıversıty. ERIES Journal 2014;7(2):26-32.
  • Referans 23. Adeoye AA, Adeoye BJ. Digital Literacy Skills of Undergraduate Students in Nigeria Universities. Library Philosophy and Practice (e-journal) 2017;1665.
  • Referans 24. Sarıkaya B. Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dijital Okuryazarlık Durumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 2019;12(62):1098-1107.
  • Referans 25. Kozan M, Özek MB. Böte Bölümü Öğretmen Adaylarının Dijital Okuryazarlık Düzeyleri Ve Siber Zorbalığa İlişkin Duyarlılıklarının İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2019;29(1):107-120.
  • Referans 26. Göldağ B, Kanat S. Güzel Sanatlar Eğitimi Alan Öğrencilerin Dijital Okuryazarlık Durumları. Jass Studies-The Journal of Academic Social Science Studies 2018;70:77-92.
  • Referans 27. Akgün İH, Akgün M. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Dijital Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 2020;21(2):1-19.
  • Referans 28. Polat S. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Dijital Okuryazarlık Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eğitim Bilimlerinde Akademik Çalışmalar 2018;75-92.
  • Referans 29. Yaman C. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Dijital Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi (Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Örneği). Yüksek Lisans Tezi 2019.
  • Referans 30. Luo M, Hancock JT. Self-disclosure and social media: motivations, mechanisms and psychological well-being. Current Opinion in Psychology 2020;31:110–115.
  • Referans 31. Trepte S, Dienlin T, Reinecke L. Influence of social support received in online and offline contexts on satisfaction with social support and satisfaction with life: A longitudinal study. Media Psychology 2015;18(1):74–105.
  • Referans 32. Chakradhar K, Raj V, Raj A. Modern Social Support Structures: Online Social Networks and their Implications for Social Workers. Advances in Social Work 2009;10(2):157-175.

EVALUATION OF DIGITAL LITERACY STATUS OF UNIVERSITY STUDENTS

Year 2021, Volume: 4 Issue: 3, 116 - 124, 27.12.2021

Abstract

Objective: The present study aimed to evaluate digital literacy among undergraduate students.
Materials and Methods: The research sample consisted of 320 undergraduate students enrolled at the departments of nursing and emergency aid and disaster management in the 2020-2021 academic year. We collected the data using the Digital Literacy Scale, the Online Social Support Scale, and the Academic Self-Efficacy Scale. In the data analysis, we considered percentiles and means and performed one-way analysis of variance, pearson correlation and post hoc tests (Tukey HSD and Games Howell multiple comparison test). All statistical analyses were performed on SPSS 25.0, and p<0.05 was considered significant.
Results: The results revealed the mean digital literacy score of the participants to be 57.21±16.47. Besides, we found that the participants’ scores on the Digital Literacy Scale and its subscales significantly differed by their year of study, parental educational attainment, the number of electronic devices owned, and perceived social support (p<0.05). Yet, we could not reach a significant association between participants’ academic self-efficacy and digital literacy levels.
Conclusion: Overall, the participating students had an above-average level of digital literacy. Besides, we concluded year of study, parental educational attainment, the number of electronic devices owned, and perceived social support to be linked with digital literacy.
Keywords: Undergraduate, Student, Literacy, Digital literacy

References

  • Referans1 1. Onursoy S. Üniversite Gençliğinin Dijital Okuryazarlik Düzeyleri: Anadolu Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 2018;6(2):889-1013.
  • Referans 2. Gilster P. Digital Literacy, New York: John Wiley,1997
  • Referans 3. Eshet Y. Digital Literacy: A Conceptual Framework for Survival Skills in the Digital Era. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia 2004;13(1):93-106.
  • Referans 4. Global Digital. https://datareportal.com/reports/digital-2021-turkey. 2021; Erişim Tarihi: 10.08.2021.
  • Referans 5. Türkiye İstatistik Kurumu. Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim Arastirmasi. 2020; Erişim Tarihi: 10.08.2021.
  • Referans 6. Çiftçi H. Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi 2018;7(4):417-434.
  • Referans 7. Pornsakulvanich V. Personality, Attitudes, Social Influences, and Social Networking Site Usage Predicting Online Social Support. Computers in Human Behavior 2017;76:255-262.
  • Referans 8. Okur HD. Gençlik ve Sosyal Paylaşım Siteleri. Düşünce Dünyasında Türkiz Siyaset Ve Kültür Dergisi. 23(4), 93-106.
  • Referans 9. Chen W, Choi ASK. Internet and social support among Chinese migrants in Singapore. New Media and Society 2011;13(7):1067–1084.
  • Referans 10. Lu W, Hampton KN Beyond the power of networks: Differentiating network structure from social media affordances for perceived social support. New Media and Society 2017;19(6): 861–879.
  • Referans 11. Bişkin SÖ, Kocaayan F. Sanal Sosyal Destek Ölçeği Uyarlama Çalışması. International Human and Civilization Congress from Past to Future Abstracts Books 2019:114.
  • Referans 12. Liu D, Wright K, Hu B. A meta-analysis of social network site use and social support. Computers & Education 2018;127:201-213.
  • Referans 13. Liu CY, Yu CP. Can Facebook use induce well-being?. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking 2013;16(9):674–679.
  • Referans 14. Özpulat F, Özvarış ŞB. Akşehir Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Özyeterlilik Düzeyleri ve Toplumsal Cinsiyet Algılarının Belirlenmesi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi 2019;28(2):98-107. Referans 15. Bandura, A. Self-efficacy, In: Ramachaudran VS (ed.). Encyclopedia of Human Behavior. New York, Academic Press,1994.
  • Referans 16. Millburg SN. The effects of environmental risk factors on at-risk urban high school students’ academic self-efficacy. Yayınlanmamış Doktora Tezi, University of Cincinnati, Ohio, 2009.
  • Referans 17. Zhu YQ, Chen LY, Chen HG, Chern CC. How does Internet information seeking help academic performance? – The moderating and mediating roles of academic self-efficacy. Computers and Education 2011;57(4):2476-2484.
  • Referans 18. Hamutoğlu NB, Canan Güngören Ö, Kaya Uyanık G, Gür Erdoğan D. Dijital Okuryazarlık Ölçeği Türkçeye uyarlama çalışması. Ege Eğitim Dergisi 2017;18(1):408-429.
  • Referans 19. Bişkin SÖ, Kocaayan F. Sanal Sosyal Destek Ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 2020;19(75):1517-1533.
  • Referans 20. Yılmaz M, Gürçay D, Ekici G. Akademik Özyeterlik Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2007;33:253-259.
  • Referans 21. Alpar R. Uygulamalı istatistik ve geçerlik güvenirlik (2nd ed.). Ankara: Detay Yayıncılık, 2012;338:414-415.
  • Referans 22. Shopova T. Dıgıtal Lıteracy Of Students And Its Improvement At The Unıversıty. ERIES Journal 2014;7(2):26-32.
  • Referans 23. Adeoye AA, Adeoye BJ. Digital Literacy Skills of Undergraduate Students in Nigeria Universities. Library Philosophy and Practice (e-journal) 2017;1665.
  • Referans 24. Sarıkaya B. Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dijital Okuryazarlık Durumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 2019;12(62):1098-1107.
  • Referans 25. Kozan M, Özek MB. Böte Bölümü Öğretmen Adaylarının Dijital Okuryazarlık Düzeyleri Ve Siber Zorbalığa İlişkin Duyarlılıklarının İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2019;29(1):107-120.
  • Referans 26. Göldağ B, Kanat S. Güzel Sanatlar Eğitimi Alan Öğrencilerin Dijital Okuryazarlık Durumları. Jass Studies-The Journal of Academic Social Science Studies 2018;70:77-92.
  • Referans 27. Akgün İH, Akgün M. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Dijital Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 2020;21(2):1-19.
  • Referans 28. Polat S. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Dijital Okuryazarlık Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eğitim Bilimlerinde Akademik Çalışmalar 2018;75-92.
  • Referans 29. Yaman C. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Dijital Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi (Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Örneği). Yüksek Lisans Tezi 2019.
  • Referans 30. Luo M, Hancock JT. Self-disclosure and social media: motivations, mechanisms and psychological well-being. Current Opinion in Psychology 2020;31:110–115.
  • Referans 31. Trepte S, Dienlin T, Reinecke L. Influence of social support received in online and offline contexts on satisfaction with social support and satisfaction with life: A longitudinal study. Media Psychology 2015;18(1):74–105.
  • Referans 32. Chakradhar K, Raj V, Raj A. Modern Social Support Structures: Online Social Networks and their Implications for Social Workers. Advances in Social Work 2009;10(2):157-175.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Health Care Administration
Journal Section Articles
Authors

Nurvet Büyükyörük 0000-0003-0547-8399

Kerime Öğüt Düzen 0000-0003-4954-9187

Publication Date December 27, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Büyükyörük, N., & Öğüt Düzen, K. (2021). EVALUATION OF DIGITAL LITERACY STATUS OF UNIVERSITY STUDENTS. Turkish Journal of Health Science and Life, 4(3), 116-124.