Research Article
BibTex RIS Cite

Evaluation of Olive and Date-plum Tree Heartwoods’ Essentials Oils’ in Cologne Production and Determination of Consumer Attitudes

Year 2018, Volume: 3 Issue: 2, 267 - 271, 25.12.2018

Abstract

In this
study, the possibilities of evaluation of olive (Olea europaea L.) and date-plum tree (Diospyros lotus L.) heartwoods essential oils in cologne production
were investigated and the effects of the obtained odors on consumers were tried
to be determined with the help of survey study. For this purpose, essential
oils of olive and date-plum tree heartwood were first obtained and the essential
oil of the orange peel has been utilized as support scent. Later, 5 different
colognes which contain 70% ethanol (70°) were produced using these essential
oils. According to the used volumetric proportions of the essential oils, the
colognes were coded as follows, 1: 100% olive tree heartwood essential oil
(OTEO), 2: 100% date-plum tree heartwood essential oil (DPEO), 3: 50% OTEO +
50% DPEO, 4: 66.6% OTEO + 33.3% orange peel essential oil (OEO), 5: 66.6% DPEO,
and 33.3% OEO. The produced colognes were tested on some students of the
Department of Forest Industrial Engineering at Karadeniz Technical
University.The students were asked some survey questions to determine their
odor culture and the likelihood of tested colognes. The Statistical Package for
the Social Sciences (SPSS 21.0) package program was used to evaluate the survey
questions. It was found that 92% of the participants used cologne and 56% of
this group used the cologne several times a week.The most favored cologne among
the produced colognes was cologne No. 5 (66.6% DPEO + 33.3% OEO combination).
It has also been found that the cologne which produced by using mixed half of
the date-plum tree heartwood essential oil and olive tree heartwood essential
oil is more favored than the cologne produced by using these essential oil
alone. 

References

  • Demirci GT, Altunay İ, Küçükünal A, Mertoğlu E, Sarıkaya S, Atış G, Ateş B. 2012. Deri hastalıklarında tamamlayıcı ve alternative tıbbi yöntem kullanımı ve hastalar üzerindeki olumlu ve olumsuz etkileri. Turkish Journal of Dermatology, 6/4: 150–154.
  • Lindstrom M. 2007. Duyular ve marka. Optimist Yayınları, İstanbul.
  • Redd WH, Manne SL, Peters B, Jacobsen PB, Schmidt H. 1994. Fragrance administration to reduce anxiety during MR imaging. Journal of Magnetic Resonance Imaging, 4/4: 623–626.
  • Sakıcı Ç, Var M. 2013. Ruh ve sinir hastalıkları hastane bahçelerinin tedavi edici etkilerinin ortaya konulmasi için deneyimsel kaliteler ve peyzaj bileşenlerinin belirlenmesi. İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 63/2: 21–32.
  • Schweitzer M, Gilpin L, Frampton S. 2004. Healing spaces: elements of environmental design that make an impact on health. Journal of Alternative & Complementary Medicine, 10: 071–083.
  • Tezcan Ü, Kara S. 1995. Koku kalitesi ve koku kirliliğinin kontrolü. Mühendis ve Makine, 36: 35–41.
  • Togan T, Tosun S, Turan H, Arslan H. 2014. Aksaray il merkezinde kuaför çalışanlarının hepatit konusundaki bilgi düzeyi ve davranışları. Ege Tıp Dergisi, 53/4:189–194.
  • Topal H. 2007. Koku kullanım kültürü ve Türkiye’de kolonya ambalajı. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Turkish Language Association (TDK). Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu; http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5b3c7e70d9dfa8.83367268 [accessed date: 28.08.2018]
  • Yeğenoğlu S, Sözen-Sahne B. 2013. Common refreshment of different cultures: cologne-farklı kültürlerin ortak ferahlatıcısı: kolonya. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 1/1: 34–34.
  • Yentürk A, Yentürk N, 2001. Bir damla ferahlık: kolonya. Sky Life, 4: 47–57.

Zeytin ve Kara Hurma Ağacı Öz Odunu Uçucu Yağlarindan Kolonya Üretimi ve Tüketici Tutumlarının Belirlenmesi

Year 2018, Volume: 3 Issue: 2, 267 - 271, 25.12.2018

Abstract

Bu
çalışmada zeytin (Olea europaea L.)
ve kara hurma (Diospyros lotus L.) öz
odunlarının uçucu yağlarının kolonya üretiminde değerlendirilme olanakları
araştırılmış ve elde edilen kokuların tüketici üzerindeki etkileri anket
çalışması yardımıyla belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla ilk olarak zeytin ve
kara hurma öz odunlarının uçucu yağları elde edilmiş, destek koku olarak da
portakal kabuklarının uçucu yağından faydalanılmıştır. Daha sonra bu kokulardan
70°'lik 5 farklı kolonya üretilmiştir. Kullanılan uçucu yağların hacimce
oranlarına göre kolonyalar şu şekilde kodlanmıştır. 1: %100 Zeytin ağacı öz
odunu esansı (ZÖE), 2: %100 Kara hurma ağacı öz odunu esansı (KÖE), 3: %50 ZÖE
+ %50 KÖE, 4: %66,6 ZÖE+ %33,3 portakal kabuğu esansı (PKE), 5: %66,6 KÖE+
%33,3 PKE. Üretilen kolonyalar Karadeniz Teknik Üniversitesi Orman Endüstri
Mühendisliği Bölümü öğrencilerinin bazılarına test ettirilmiş ve öğrencilerin
koku kültürünü ve test edilen kolonyaların beğenilirliğini belirlemek için
anket formunda sorular sorulmuştur. Anket sorularının değerlendirilmesinde SPSS
21.0 paket program kullanılmıştır. Yapılan değerlendirmeler sonucu
katılımcıların %92’sinin kolonya kullandığı, bu grubun %56’sının kolonyayı
haftada birkaç kez kullandığı bulunmuştur. Üretilen kolonyalar arasında en çok
beğenilen kolonya, 5 numaralı (%66,6 KÖE+ %33,3 PK kombinasyonu) kolonya
olmuştur. Ayrıca kara hurma ve zeytin ağaçlarının öz odunları uçucu yağlarının
yarı yarıya karıştırıldığı kolonyanın, bu esansların tek başına kullanılarak
üretilen kolonyalardan daha büyük beğeni topladığı görülmüştür.

References

  • Demirci GT, Altunay İ, Küçükünal A, Mertoğlu E, Sarıkaya S, Atış G, Ateş B. 2012. Deri hastalıklarında tamamlayıcı ve alternative tıbbi yöntem kullanımı ve hastalar üzerindeki olumlu ve olumsuz etkileri. Turkish Journal of Dermatology, 6/4: 150–154.
  • Lindstrom M. 2007. Duyular ve marka. Optimist Yayınları, İstanbul.
  • Redd WH, Manne SL, Peters B, Jacobsen PB, Schmidt H. 1994. Fragrance administration to reduce anxiety during MR imaging. Journal of Magnetic Resonance Imaging, 4/4: 623–626.
  • Sakıcı Ç, Var M. 2013. Ruh ve sinir hastalıkları hastane bahçelerinin tedavi edici etkilerinin ortaya konulmasi için deneyimsel kaliteler ve peyzaj bileşenlerinin belirlenmesi. İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 63/2: 21–32.
  • Schweitzer M, Gilpin L, Frampton S. 2004. Healing spaces: elements of environmental design that make an impact on health. Journal of Alternative & Complementary Medicine, 10: 071–083.
  • Tezcan Ü, Kara S. 1995. Koku kalitesi ve koku kirliliğinin kontrolü. Mühendis ve Makine, 36: 35–41.
  • Togan T, Tosun S, Turan H, Arslan H. 2014. Aksaray il merkezinde kuaför çalışanlarının hepatit konusundaki bilgi düzeyi ve davranışları. Ege Tıp Dergisi, 53/4:189–194.
  • Topal H. 2007. Koku kullanım kültürü ve Türkiye’de kolonya ambalajı. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Turkish Language Association (TDK). Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu; http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5b3c7e70d9dfa8.83367268 [accessed date: 28.08.2018]
  • Yeğenoğlu S, Sözen-Sahne B. 2013. Common refreshment of different cultures: cologne-farklı kültürlerin ortak ferahlatıcısı: kolonya. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 1/1: 34–34.
  • Yentürk A, Yentürk N, 2001. Bir damla ferahlık: kolonya. Sky Life, 4: 47–57.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section 2018-Articles
Authors

Ayşenur Gürgen 0000-0002-2263-7323

Bilge Yılmaz This is me 0000-0001-8061-8406

Derya Ustaömer 0000-0003-0102-818X

Elif Topaloğlu 0000-0003-4736-8702

Sibel Yıldız 0000-0001-8448-4628

İlhan Deniz 0000-0003-1821-5416

Publication Date December 25, 2018
Acceptance Date October 9, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Gürgen, A., Yılmaz, B., Ustaömer, D., Topaloğlu, E., et al. (2018). Evaluation of Olive and Date-plum Tree Heartwoods’ Essentials Oils’ in Cologne Production and Determination of Consumer Attitudes. Turkish Journal of Life Sciences, 3(2), 267-271.
AMA Gürgen A, Yılmaz B, Ustaömer D, Topaloğlu E, Yıldız S, Deniz İ. Evaluation of Olive and Date-plum Tree Heartwoods’ Essentials Oils’ in Cologne Production and Determination of Consumer Attitudes. TJLS. December 2018;3(2):267-271.
Chicago Gürgen, Ayşenur, Bilge Yılmaz, Derya Ustaömer, Elif Topaloğlu, Sibel Yıldız, and İlhan Deniz. “Evaluation of Olive and Date-Plum Tree Heartwoods’ Essentials Oils’ in Cologne Production and Determination of Consumer Attitudes”. Turkish Journal of Life Sciences 3, no. 2 (December 2018): 267-71.
EndNote Gürgen A, Yılmaz B, Ustaömer D, Topaloğlu E, Yıldız S, Deniz İ (December 1, 2018) Evaluation of Olive and Date-plum Tree Heartwoods’ Essentials Oils’ in Cologne Production and Determination of Consumer Attitudes. Turkish Journal of Life Sciences 3 2 267–271.
IEEE A. Gürgen, B. Yılmaz, D. Ustaömer, E. Topaloğlu, S. Yıldız, and İ. Deniz, “Evaluation of Olive and Date-plum Tree Heartwoods’ Essentials Oils’ in Cologne Production and Determination of Consumer Attitudes”, TJLS, vol. 3, no. 2, pp. 267–271, 2018.
ISNAD Gürgen, Ayşenur et al. “Evaluation of Olive and Date-Plum Tree Heartwoods’ Essentials Oils’ in Cologne Production and Determination of Consumer Attitudes”. Turkish Journal of Life Sciences 3/2 (December 2018), 267-271.
JAMA Gürgen A, Yılmaz B, Ustaömer D, Topaloğlu E, Yıldız S, Deniz İ. Evaluation of Olive and Date-plum Tree Heartwoods’ Essentials Oils’ in Cologne Production and Determination of Consumer Attitudes. TJLS. 2018;3:267–271.
MLA Gürgen, Ayşenur et al. “Evaluation of Olive and Date-Plum Tree Heartwoods’ Essentials Oils’ in Cologne Production and Determination of Consumer Attitudes”. Turkish Journal of Life Sciences, vol. 3, no. 2, 2018, pp. 267-71.
Vancouver Gürgen A, Yılmaz B, Ustaömer D, Topaloğlu E, Yıldız S, Deniz İ. Evaluation of Olive and Date-plum Tree Heartwoods’ Essentials Oils’ in Cologne Production and Determination of Consumer Attitudes. TJLS. 2018;3(2):267-71.