In this
study, the possibilities of evaluation of olive (Olea europaea L.) and date-plum tree (Diospyros lotus L.) heartwoods essential oils in cologne production
were investigated and the effects of the obtained odors on consumers were tried
to be determined with the help of survey study. For this purpose, essential
oils of olive and date-plum tree heartwood were first obtained and the essential
oil of the orange peel has been utilized as support scent. Later, 5 different
colognes which contain 70% ethanol (70°) were produced using these essential
oils. According to the used volumetric proportions of the essential oils, the
colognes were coded as follows, 1: 100% olive tree heartwood essential oil
(OTEO), 2: 100% date-plum tree heartwood essential oil (DPEO), 3: 50% OTEO +
50% DPEO, 4: 66.6% OTEO + 33.3% orange peel essential oil (OEO), 5: 66.6% DPEO,
and 33.3% OEO. The produced colognes were tested on some students of the
Department of Forest Industrial Engineering at Karadeniz Technical
University.The students were asked some survey questions to determine their
odor culture and the likelihood of tested colognes. The Statistical Package for
the Social Sciences (SPSS 21.0) package program was used to evaluate the survey
questions. It was found that 92% of the participants used cologne and 56% of
this group used the cologne several times a week.The most favored cologne among
the produced colognes was cologne No. 5 (66.6% DPEO + 33.3% OEO combination).
It has also been found that the cologne which produced by using mixed half of
the date-plum tree heartwood essential oil and olive tree heartwood essential
oil is more favored than the cologne produced by using these essential oil
alone.
Bu
çalışmada zeytin (Olea europaea L.)
ve kara hurma (Diospyros lotus L.) öz
odunlarının uçucu yağlarının kolonya üretiminde değerlendirilme olanakları
araştırılmış ve elde edilen kokuların tüketici üzerindeki etkileri anket
çalışması yardımıyla belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla ilk olarak zeytin ve
kara hurma öz odunlarının uçucu yağları elde edilmiş, destek koku olarak da
portakal kabuklarının uçucu yağından faydalanılmıştır. Daha sonra bu kokulardan
70°'lik 5 farklı kolonya üretilmiştir. Kullanılan uçucu yağların hacimce
oranlarına göre kolonyalar şu şekilde kodlanmıştır. 1: %100 Zeytin ağacı öz
odunu esansı (ZÖE), 2: %100 Kara hurma ağacı öz odunu esansı (KÖE), 3: %50 ZÖE
+ %50 KÖE, 4: %66,6 ZÖE+ %33,3 portakal kabuğu esansı (PKE), 5: %66,6 KÖE+
%33,3 PKE. Üretilen kolonyalar Karadeniz Teknik Üniversitesi Orman Endüstri
Mühendisliği Bölümü öğrencilerinin bazılarına test ettirilmiş ve öğrencilerin
koku kültürünü ve test edilen kolonyaların beğenilirliğini belirlemek için
anket formunda sorular sorulmuştur. Anket sorularının değerlendirilmesinde SPSS
21.0 paket program kullanılmıştır. Yapılan değerlendirmeler sonucu
katılımcıların %92’sinin kolonya kullandığı, bu grubun %56’sının kolonyayı
haftada birkaç kez kullandığı bulunmuştur. Üretilen kolonyalar arasında en çok
beğenilen kolonya, 5 numaralı (%66,6 KÖE+ %33,3 PK kombinasyonu) kolonya
olmuştur. Ayrıca kara hurma ve zeytin ağaçlarının öz odunları uçucu yağlarının
yarı yarıya karıştırıldığı kolonyanın, bu esansların tek başına kullanılarak
üretilen kolonyalardan daha büyük beğeni topladığı görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | 2018-Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2018 |
Acceptance Date | October 9, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 2 |