In this study, it is taken as a goal to determine whether the Information and Records Management Department students in Turkey have reading habits, the factors which have an influence on their reading habits and their efficiency in getting the library users adopt reading habits. Within the scope of the study, a questionnaire is conducted on 437 students out of 585 who continue their bachelor’s degree programs in the Department of Information and Records Management in Ankara University and Hacettepe University. As a result of the research, it is concluded that the students are take place among the medium level reader group, they generally guide themselves in terms of reading, they read in their leisure times, they read anytime they find the opportunity, they do not start reading another book unless they finish the one they have already started, the biggest complaint in terms of reading is that they cannot create enough time for reading and they mostly visit the libraries at least twice a month. The most general result of the study which is conducted related to the reading habits of the undergraduate students in Information and Records Management Department of Ankara and Hacettepe Universities is that unfortunately nearly half of these students do not have reading habits. It is really difficult for the librarians who do not read to understand and meet the needs and demands of a society which do not read. In this context, the Information and Records Management Departments come to the forefront with their responsibilities especially on growing librarians and being in close contact with all types of information sources and information centers. In these departments, it is necessary to get the students adopt the habits of reading and using libraries both through course contents and through the suggestions and encouragements of the academicians
Reading habit university students Information and Records Management Departments Ankara University Hacettepe University.
Bu çalışma Türkiye’de Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü öğrencilerinin okuma alışkanlığına sahip olup olmadıklarını, okuma alışkanlıklarına etki eden faktörleri ve kütüphane kullanıcılarına okuma alışkanlığı kazandırma konusundaki yeterliliklerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında Ankara ve Hacettepe Üniversitelerinin Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümlerinde lisans eğitimine devam etmekte olan toplam 585 öğrenciden 437’sine anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin orta düzey okuyucu grubunda yer aldıkları, okuma konusunda çoğunlukla kendi kendilerini yönlendirdikleri, boş zamanı değerlendirmek için okudukları ve okuma eylemini fırsat buldukça gerçekleştirebildikleri, başladıkları bir kitabı bitirmeden bir diğerine başlamadıkları, kitap okuma konusunda en yakınılan etkenin yeterince uygun zaman yaratamamak olduğu, kütüphaneleri çoğunlukla ayda iki kez ziyaret ettikleri gibi sonuçlar elde edilmiştir. Ankara ve Hacettepe Üniversiteleri Bilgi ve Belge Yönetimi lisans öğrencilerinin okuma alışkanlıklarına yönelik gerçekleştirilen bu çalışmanın en genel sonucu ise öğrencilerin yaklaşık olarak yarısının kitap okuma alışkanlığına sahip olmadığının belirlenmiş olmasıdır. Okumayan kütüphanecilerin okumayan toplumun ihtiyaçlarını ve beklentilerini anlamaları ve karşılayabilmeleri zordur. Bu bağlamda, özellikle kütüphaneci yetiştirme konusunda yetkin, her türlü bilgi kaynağı ve bilgi merkeziyle yakından ilişkili olan Bilgi ve Belge Yönetimi bölümleri öne çıkmaktadır. Bu bölümlerde, kitap okuma, kütüphane kullanma gibi alışkanlıkların öğrencilere gerek ders içerikleri gerekse bölüm öğretim üyelerinin tavsiye ve yönlendirmeleriyle kazandırılması gerekmektedir.
Okuma alışkanlığı üniversite öğrencileri Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümleri Ankara Üniversitesi Hacettepe Üniversitesi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 29 Issue: 3 |
Bu dergi içeriği CC BY 4.0 ile lisanslanmaktadır.