Dilimize Farsça’dan geçen Pehlivan kelimesi, “bahadır, güreşçi” anlamlarının yanı sıra kültürümüzde ok atan, kılıç kullanan, yiğit, savaşçı, güreşçi kişilere verilen bir unvan olarak alp tipolojisine karşılık gelmektedir. Pehlivanlar tarih boyunca sadece fiziki yönden üstünlükleri ile değil, erdemli ve üstün ahlaki davranışları ile de toplumda itibar gören kişiler arasında yer almış ve taşıdıkları meziyetler dolayısıyla örnek kişilikler oluşturmuştur. Türklerin ata sporu olan güreş, düğün, bayram, eğlence ve kutlama törenlerinin vazgeçilmez unsurları arasında yerini alarak Türk kültürünün yaşatıldığı her coğrafyada kendine özgü yöntem ve teknikleri ile çeşitlenmiş ve şekillenmiştir. Güreş, Uygur Türkleri arasında da geçmişten günümüze geleneksel bir spor ve oyun mahiyetinde yaşatılmakta ve bu sporun icracısı olan güreşçiler arasından en yetenekli olanlar pehlivan olarak adlandırılmaktadır. Pehlivanlık kavramı, Uygur Türklerinin sözlü kültür ürünlerinde Sadir Palvan, Seyit Noçi gibi destan kahramanları etrafında teşekkül eden sözlü kültür ürünleri ile halk hafızasında yaşatılmaktadır. Ayrıca “zara hetme” ve “meşrep” gibi geniş katılımlı toplantılardan “seyle-baravet” ile “Nevruz” ve “Maysa” bayramı gibi mevsimlik kutlamalara ve dinî bayramlara kadar birçok toplumsal törende güreş, sosyo-kültürel ve rekreatif bir etkinlik olarak karşımıza çıkmaktadır. Aynı zamanda son yıllarda mesleki örgütlenmeler vasıtasıyla geleneksel bir spor olarak Uygur Türkleri arasında yaşatılmakta ulusal ve uluslararası müsabakalarda temsil edilmektedir. Kültürel ve törensel arka planı ile pehlivanlık ve pehlivanlar, sözlü geleneğin yanı sıra tarihî metinlerde ve yazmalarda da yerini almıştır. Bu yazma eserlerden biri Uygurlar arasında yaygın olan meslek risaleleridir. Mesleki bir nizamname niteliğinde olan bu risaleler, Çağatay Türkçesi ile yazılmış olup mesleklerin ortaya çıkışı, pirleri, mesleği icra edenlerin uyması gereken kurallar ve meslek icrası sırasında okunması gereken ayet ve duaları ihtiva eden eserlerdir. Çalışmada esas alınan risale, Sen Petersburg Rusya Bilimler Akademisi, Doğu Bilimi Enstitüsü kütüphanesinde A.406’da kayıtlı bulunmaktadır. Söz konusu yazma temelinde Uygur Türklerinin sosyo-kültürel yaşamında pehlivanlığın yeri ve önemi işlevsel halkbilimi yöntemi ile değerlendirilmiştir. Sonuçta, pehlivanlık kavramı, pehlivanların özellikleri, pehlivanın yetişme sürecinin yanı sıra pehlivanlık gösterirken uyulması gereken kurallar ve ayetler hem yazınsal bağlam hem de sözlü gelenek dikkate alınarak ortaya konmaya çalışılmıştır.
The word ‘‘pahlevan’’, loaned from Persian to our language, corresponds to alp (brave) typology as a title which is given to persons shooting arrows, using sword, being brave, warrior and wrestler in our culture, as well as meanings ‘‘bahadur (hero; brave man), wrestler’’. Pahlevans have been among persons whom have been respected throughout history, not only with their pysical superiorities but also with their virtuous and superior moral (ethical) behaviours, and they have formed exemplary personalities because of qualifications which they bear. Wrestling, ancestor sport of Turks, has become varied and taken shape by its unique methods and techniques in each geography where Turkish culture has been sustained, by gaining its place among indispensable elements of weddings, festivals, entertainments and celebration ceremonies. Wrestling has been sustained also among Uighur Turks from past to present day in the nature of (as) a traditional sport&game, and the most talented ones among wrestlers who are performers of this sport are named as pahlevan. The term/concept ‘‘pahlevanship’’ has been sustained in the folk (peoples)’s memory, by oral culture products which are formed around epic heroes such as Sadir Palvan and Seyid Nochi etc. in Uighur Turks’ oral cultural products. In addition, we confront with the wrestling as a socio-cultural and recreative activity in a lot of social ceremonies, from widely-attended meetings such as “zara hetme” and “meşrep (meshrep)” etc., to seasonal celebrations and religious holidays, such festivals as “seyle-baravet”, “Nevruz (Nowruz)” and “Maysa” etc. Also, in recent years, wrestling has been being sustained as a traditional sport among Uighur Turks through occupational organizations and being represented at national and international competitions. With their cultural and ceremonial background, pahlevanship and pehlevans have gained their place in historical texts and manuscripts as well as oral tradition. Occupational booklets, common among Uighur Turks, are one of these manuscripts. These booklets, having the characteristics of an occupational regulation, were written in Chagatai Turkish, and they are works that contain the emergence of occupations, masters of occupations, codes/rules to be obeyed by performers of the occupation, and verses&prayers which should be read (said) during performance of the occupation. The booklet, taken as a basis in this study, is registered in A.406 at library of St. Petersburg Institute of Oriental Studies (Oriental Manuscripts) of the Russian Academy of Sciences. Based upon the said manuscript, we evaluated place and importance of pahlevanship in Uighur Turks’ socio-cultural life, by method of functional folklore. In conclusion, we tried to present the concept/term ‘‘pahlevan’’, pahlevans’ characteristics, process of the pahlevan’s growing-up (uptraining), as well as verses and rules to be obeyed while performing pahlevanship, by taking both written and oral tradition into consideration.
Uighurs Pahlevanship Wrestling Bravery/Alpship Chagatai Turkish Occupational Booklet Pahlevanship Booklet
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Historical North East Turkish Language (Khwarezm, Kipchak, Chagatai) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 21, 2023 |
Publication Date | December 26, 2023 |
Submission Date | March 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.