BibTex RIS Cite

TÜRK KÜLTÜRÜNÜN GENÇLERE TANITIMINDA MEDYANIN ROLÜ: HACI BEKTAŞ VELÎ, MEVLANA VE YUNUS EMRE ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2011, Issue: 59, 101 - 118, 04.09.2011

Abstract

Bireylerin düşünceleri, değer yargıları ve inançları toplumun kültürünü oluşturmakta etkilidir. Medya toplum tarafından takip edilmekte; bireyleri farklı yönlerden etkilemektedir ve duygu ve düşünce aktarımında önemli bir role sahiptir. Bu nedenle, medyanın “kültürü taşıma aracı” olarak da görev yaptığını söylemek mümkündür. Günümüzde medya, toplumun kültürel yapısında etkin bir rol oynayarak, bu yapıyı şekillendirmektedir. Bu çalışmanın amacı, Anadolu Türk kültürünün önemli yapı taşlarından olan Hacı Bektaş Velî, Mevlana ve Yunus Emre’nin gençlere tanıtılmasında medyanın ne derece etkili olduğunu tespit etmektir. Tesadüfi örnekleme yoluyla seçilen, farklı illerden gelen 500 üniversiteli gence anket uygulanmış ve elde edilen veriler SPSS programı ile analiz edilmiştir. Bu analiz sonucunda medyanın Türk kültürünü gençlere tanıtmada yeterli olmadığı yönünde sonuçlara ulaşılmıştır.

References

  • AÇIK, Nilgün (2003): Mevlana ve Mevlevi Tarikatının Eğiticiliği, III. Uluslararası Mevlana Kongresi Bildiri Kitabı 5-6 Mayıs, ss: 99-115, Konya.
  • AKDAĞ, Çilem Tuğba (2008): “Popüler Kültür Alanındaki Tanım Karmaşası Üzerine”, Tüm Yönleriyle Medya ve İletişim, (Ed: Metin Işık, Ayhan Erdem), Konya: Eğitim Kitabevi, ss: 223-236.
  • BANARLI, Nihat. (1997). Mevlana ve Türkçe, Mevlana İle İlgili Yazılardan Seçmeler, (Der: Vedat Genç), İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, ss: 43-48.
  • COŞAN, Esat. (1990). Makalat Hacı Bektaş Velî, (Sad: Hüseyin Özbay), Ankara: Kültür Bakanlığı Klasik Türk Eserleri/10.
  • ÇAVDARLI, Rıza. (1944). Bektaşi Sırrı Çözüldü, İstanbul: Aydınlık Basımevi.
  • EKİCİ, Necdet. (1997). Mevlana’da İnsan Sevgisi, Mevlana İle İlgili Yazılardan Seçmeler, (Der: Vedat Genç), İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, ss: 132-136.
  • GÖLPINARLI, Abdülbaki. (1961). Yunus Emre ve Tasavvuf, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • GÖLPINARLI, Abdülbaki. (1997). Mevlananın Mesnevisi, Mevlana İle İlgili Yazılardan Seçmeler, (Der: Vedat Genç), İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, ss: 159-165.
  • GİRİTLİ, İsmet. (1997). Mevlana ve Hoşgörü, Mevlana İle İlgili Yazılardan Seçmeler, (Der: Vedat Genç), İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, ss: 156-159.
  • GÜNEŞ, Sadık. (2001). Medya ve Kültür, Ankara: Vadi Yayınları.
  • GÜZEL, Abdurrahman (2003): Ahmed Yesevi, Hacı Bektâs-ı Velî’nin Eserlerinde Görülen Dört Kapı Kırk Makam‘daki Ortak ve Ayrı Makamlar Üzerine Bir Değerlendirme, III. Uluslar arası Mevlana Kongresi Bildiri Kitabı 5-6 Mayıs, ss: 7-19, Konya.
  • GÜZEL,Abdurrahman. (2007). Ahmed Yesevi, Hacı Bektâs-ı Velî, Yunus Emre ve Kaygusuz Abdal’da Dört Kapı Kırk Makam,Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Merkezi Dergisi,Bahar,Sayı:41
  • HALAÇOĞLU, Yusuf. (2003). “Konuşmalar”, III. Uluslararası Mevlana Kongresi Bildiri Kitabı 5-6 Mayıs, ss: 3-6, Konya.
  • IŞIK, Metin, Mustafa AKDAĞ, M. Sezai TÜRK. (2010). “Türk Toplumunda Hacı Bektaş Velî Algısı Üzerine Bir Çalışma”, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi, Sayı: 55, ss: 173-191.
  • İNAN, Sema Nur. (2008).Hacı Bektaş Velînin “Makalât-ı Sûf Yane” Adlı Eserinin İsmail Bin Mikail Tarafından Yapılan Türkçe Çevirisinin Transkripsiyonu ve Cümle Bilgisi İncelemesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KABAKLI, Ahmet. (1991).Yunus Emre, İstanbul: Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları.
  • KAYAALP, İsa. (1992). İletişimde İnsan Dili, İstanbul: Bilge Kültür Sanat.
  • KOCADAŞ, Bekir (2005): “Kültür ve Medya” Bilig, Sayı: 34 Yaz, ss: 1-13
  • LULL, James (2001), Medya İletişim Kültür, (Çev: Nazife Güngör), Ankara: Vadi Yayınları.
  • LUNDBY, Knut ve Helge RONNING (2002): “Medya Kültür İletişim : Medya Kültürü Aracılığıyla Modernliğin Yorumlanışı”, (Der: Süleyman İrvan), (Çev: Nilgün Gürkan), Ankara: Alp Yayın evi, ss: 5-29
  • OSKAY, Ünsal. (2000). XIX. Yüzyıldan Günümüze Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri Kuramsal Bir Yaklaşım, İstanbul: Der Yayınları.
  • ÖNDER, Mehmet. (1974). Mevlana, Hayatı, Eserleri, İstanbul: Tercüman Yayınları.
  • ÖZBEK, Abdullah. (2003). “Anadolu’nun Türkleşip İslamlaşmasında Yunus Emre’nin Rolü”, III. Uluslararası Mevlana Kongresi Bildiri Kitabı 5-6 Mayıs, ss: 253-279, Konya.
  • ÖZDEMİR, Sadi. (1998). Medya Emperyalizmi ve Küreselleşme, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • ÖZTELLİ, Cahit. (1977). Belgelerle Yunus Emre, Ankara: Karaman Turizm ve Tanıtıma Derneği Yayınları.
  • ÖZTÜRK, Mürsel (1991): Hacı Bektaş Velî ve Çevresinde Oluşan Kültür Değerleri Bibliyografyası, Ankara: Kültür Bakanlığı Halk Kültürünü Araştırma Dairesi Yayınları.
  • ÖZTÜRK, Yaşar Nuri. (1997). Gönüller Sultanı Hacı Bektaş, Hacı Bektaş Velî Dergisi Yıl: 1997 Sayı: 4, ss: 17-25.
  • TUTAR, Hasan, Kemal YILMAZ. (2003). Genel İletişim Kavramlar ve Modeller, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • ÜNAL, Tahsin. (2007). Büyük Türk Düşünürü Yunus Emre Hayatı, Çevresi, Düşünceleri, Ankara: Berikan Yayınları.
  • WIKIPEDIA (2011), Yunus Emre, http://tr.wikipedia.org/wiki/Yunus_Emre , Erişim Tarihi: 17. 01. 2011.
  • VURAL, Ali Murat.(2000). Medyanın Kültürel Kalkınmayı Sağlama ve Eğitim İşlevi, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 10, ss: 107
  • YENİTERZİ, Emine. (2007). “Klasik Türk Edebiyatı Ahlaki Mesnevilerinde Mevlana’dan İzler”, Türk Kültürü, Edebiyatı ve Sanatında Mevlana ve Mevlevilik Ulusal Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 14-16 Aralık 2006, Konya, ss: 11-27.
  • http://www.mevlana.com/eserleri.html, Erişim Tarihi: 20. 01. 2011.
  • http://www.yunusemre.net/eserleri, Erişim Tarihi: 17. 01. 2011.

ROLE OF MEDIA IN THE PROMOTION OF TURKISH CULTURE TO YOUNG PEOPLE: RESEARCH ON HACI BEKTAŞ VELI, MEVLANA AND YUNUS EMRE

Year 2011, Issue: 59, 101 - 118, 04.09.2011

Abstract

The thought of individuals are shaped by values and beliefs, and become effective in social culture. The media is followed by community, affects individuals in different ways and has an important role in transferrence of feelings and thoughts. For this reason, it is also possible to say that the media is “the vehicle of the transportation of culture”. Media plays an active role in the cultural structure of society and shapes this structure today. The aim of this study is to determine how effective is the media in the promotion of young people about the important building blocks of culture of Anatolian Evliyas such as Hacı Bektaş Velî, Yunus Emre, Mevlana. A Questionnaire is applied to 500 university students from different provinces and selected through stratified random sampling. The obtained data was analyzed on SPSS program. This analysis shows that the media is not sufficient to introduce Turkish culture to young people

References

  • AÇIK, Nilgün (2003): Mevlana ve Mevlevi Tarikatının Eğiticiliği, III. Uluslararası Mevlana Kongresi Bildiri Kitabı 5-6 Mayıs, ss: 99-115, Konya.
  • AKDAĞ, Çilem Tuğba (2008): “Popüler Kültür Alanındaki Tanım Karmaşası Üzerine”, Tüm Yönleriyle Medya ve İletişim, (Ed: Metin Işık, Ayhan Erdem), Konya: Eğitim Kitabevi, ss: 223-236.
  • BANARLI, Nihat. (1997). Mevlana ve Türkçe, Mevlana İle İlgili Yazılardan Seçmeler, (Der: Vedat Genç), İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, ss: 43-48.
  • COŞAN, Esat. (1990). Makalat Hacı Bektaş Velî, (Sad: Hüseyin Özbay), Ankara: Kültür Bakanlığı Klasik Türk Eserleri/10.
  • ÇAVDARLI, Rıza. (1944). Bektaşi Sırrı Çözüldü, İstanbul: Aydınlık Basımevi.
  • EKİCİ, Necdet. (1997). Mevlana’da İnsan Sevgisi, Mevlana İle İlgili Yazılardan Seçmeler, (Der: Vedat Genç), İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, ss: 132-136.
  • GÖLPINARLI, Abdülbaki. (1961). Yunus Emre ve Tasavvuf, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • GÖLPINARLI, Abdülbaki. (1997). Mevlananın Mesnevisi, Mevlana İle İlgili Yazılardan Seçmeler, (Der: Vedat Genç), İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, ss: 159-165.
  • GİRİTLİ, İsmet. (1997). Mevlana ve Hoşgörü, Mevlana İle İlgili Yazılardan Seçmeler, (Der: Vedat Genç), İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, ss: 156-159.
  • GÜNEŞ, Sadık. (2001). Medya ve Kültür, Ankara: Vadi Yayınları.
  • GÜZEL, Abdurrahman (2003): Ahmed Yesevi, Hacı Bektâs-ı Velî’nin Eserlerinde Görülen Dört Kapı Kırk Makam‘daki Ortak ve Ayrı Makamlar Üzerine Bir Değerlendirme, III. Uluslar arası Mevlana Kongresi Bildiri Kitabı 5-6 Mayıs, ss: 7-19, Konya.
  • GÜZEL,Abdurrahman. (2007). Ahmed Yesevi, Hacı Bektâs-ı Velî, Yunus Emre ve Kaygusuz Abdal’da Dört Kapı Kırk Makam,Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Merkezi Dergisi,Bahar,Sayı:41
  • HALAÇOĞLU, Yusuf. (2003). “Konuşmalar”, III. Uluslararası Mevlana Kongresi Bildiri Kitabı 5-6 Mayıs, ss: 3-6, Konya.
  • IŞIK, Metin, Mustafa AKDAĞ, M. Sezai TÜRK. (2010). “Türk Toplumunda Hacı Bektaş Velî Algısı Üzerine Bir Çalışma”, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi, Sayı: 55, ss: 173-191.
  • İNAN, Sema Nur. (2008).Hacı Bektaş Velînin “Makalât-ı Sûf Yane” Adlı Eserinin İsmail Bin Mikail Tarafından Yapılan Türkçe Çevirisinin Transkripsiyonu ve Cümle Bilgisi İncelemesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KABAKLI, Ahmet. (1991).Yunus Emre, İstanbul: Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları.
  • KAYAALP, İsa. (1992). İletişimde İnsan Dili, İstanbul: Bilge Kültür Sanat.
  • KOCADAŞ, Bekir (2005): “Kültür ve Medya” Bilig, Sayı: 34 Yaz, ss: 1-13
  • LULL, James (2001), Medya İletişim Kültür, (Çev: Nazife Güngör), Ankara: Vadi Yayınları.
  • LUNDBY, Knut ve Helge RONNING (2002): “Medya Kültür İletişim : Medya Kültürü Aracılığıyla Modernliğin Yorumlanışı”, (Der: Süleyman İrvan), (Çev: Nilgün Gürkan), Ankara: Alp Yayın evi, ss: 5-29
  • OSKAY, Ünsal. (2000). XIX. Yüzyıldan Günümüze Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri Kuramsal Bir Yaklaşım, İstanbul: Der Yayınları.
  • ÖNDER, Mehmet. (1974). Mevlana, Hayatı, Eserleri, İstanbul: Tercüman Yayınları.
  • ÖZBEK, Abdullah. (2003). “Anadolu’nun Türkleşip İslamlaşmasında Yunus Emre’nin Rolü”, III. Uluslararası Mevlana Kongresi Bildiri Kitabı 5-6 Mayıs, ss: 253-279, Konya.
  • ÖZDEMİR, Sadi. (1998). Medya Emperyalizmi ve Küreselleşme, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • ÖZTELLİ, Cahit. (1977). Belgelerle Yunus Emre, Ankara: Karaman Turizm ve Tanıtıma Derneği Yayınları.
  • ÖZTÜRK, Mürsel (1991): Hacı Bektaş Velî ve Çevresinde Oluşan Kültür Değerleri Bibliyografyası, Ankara: Kültür Bakanlığı Halk Kültürünü Araştırma Dairesi Yayınları.
  • ÖZTÜRK, Yaşar Nuri. (1997). Gönüller Sultanı Hacı Bektaş, Hacı Bektaş Velî Dergisi Yıl: 1997 Sayı: 4, ss: 17-25.
  • TUTAR, Hasan, Kemal YILMAZ. (2003). Genel İletişim Kavramlar ve Modeller, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • ÜNAL, Tahsin. (2007). Büyük Türk Düşünürü Yunus Emre Hayatı, Çevresi, Düşünceleri, Ankara: Berikan Yayınları.
  • WIKIPEDIA (2011), Yunus Emre, http://tr.wikipedia.org/wiki/Yunus_Emre , Erişim Tarihi: 17. 01. 2011.
  • VURAL, Ali Murat.(2000). Medyanın Kültürel Kalkınmayı Sağlama ve Eğitim İşlevi, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 10, ss: 107
  • YENİTERZİ, Emine. (2007). “Klasik Türk Edebiyatı Ahlaki Mesnevilerinde Mevlana’dan İzler”, Türk Kültürü, Edebiyatı ve Sanatında Mevlana ve Mevlevilik Ulusal Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 14-16 Aralık 2006, Konya, ss: 11-27.
  • http://www.mevlana.com/eserleri.html, Erişim Tarihi: 20. 01. 2011.
  • http://www.yunusemre.net/eserleri, Erişim Tarihi: 17. 01. 2011.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Nural İmik Tanyıldızı This is me

Publication Date September 4, 2011
Published in Issue Year 2011 Issue: 59

Cite

ISNAD Tanyıldızı, Nural İmik. “TÜRK KÜLTÜRÜNÜN GENÇLERE TANITIMINDA MEDYANIN ROLÜ: HACI BEKTAŞ VELÎ, MEVLANA VE YUNUS EMRE ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi 59 (September 2011), 101-118.

Bu dergide yayımlanan makaleler Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır. Bu lisans, açık erişimli bir makalenin ticari olmayan bir şekilde tekrar kullanılmasına, yazar doğru atfedildiği sürece izin verir.